Gå til innhold

Dyrt å eie bolig også, valgte å gå over til leie igjen..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men du betaler fortsatt over 100.000 i året på en annen manns lån.. 🙂↕️

Anonymkode: 9797d...79b

Hva er forskjellen på det versus renter? :klo:

Anonymkode: 21045...6b8

  • Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du sier du betalte 23  000 for å bo når du eide, og 9000 når du leier, da er det tilsvarende bolig, med beliggenhet, standard og størrelse også? 

Eller kunne du faktisk valgt kjøpe noe billigere, mindre, mer usentralt, og redusert kostnadene? 

Jeg eier, og kan redusere utgiftene ved å kjøpe noe ett helt annet sted. 
Men jeg kan ikke leie noe tilsvarende som det jeg eier, til en sterkt redusert pris. 
Nå betaler jeg 12 000,- i renter og fellesutgifter, mens en tilsvarende leiebolig koster 14-15 000,- i samme område. 
Selvsagt kan jeg leie ett rom i ett kollektiv langt billigere, men skal man sammenligne bopriser må man sammenligne tilsvarende boliger. 
 

Anonymkode: aaa53...ff1

  • Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Etter å ha eid i 2år, betalt ca 23 000kr pr mnd inkl felleskostnader. Så ga jeg opp, det gikk akkurat rundt hver mnd. Det kostet endel med megler å selge også, så ble ikke noe fortjeneste på salget. Gikk i null etter alt var betalt.

Mange er besatte av å eie, betale på noe som er sitt eget. Jeg forstår jo det! Men alle kan ikke det pga økonomien, husk hvor vanlig det er å leie bolig i andre land.

Nå leier jeg for 9000kr + strøm. MYE billigere for meg å leve slik, faktisk råd til å leve et godt liv. Med mat og evt ekstra ting, reise litt kan jeg også. Spare hver mnd også, 5000kr+  i fond.

Så det å eie bolig er ikke så viktig for meg lenger, heller å leve NÅ.

Anonymkode: 8d2fb...d73

9K ja..da betaler du lån og renter til eieren på ca 3 mill.. Da kunne du jo like godt betalt dine egne lån på 3 mill.. 3 mill er nå en kjellerbod i oslo..

  • Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er forskjellen på det versus renter? :klo:

Anonymkode: 21045...6b8

Forskjellen er jo at rentene ikke er 100%. Hadde 100% av det du betalte på boliglånet vært renter og 0% vært avdrag, ville det vært sammenlignbart. Men slik er det jo ikke, tvert om.

Anonymkode: 45a88...d06

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Du vil angre såååå bittert på det når du nærmer deg 60, du må nk stå i jobb til du dauer, ingen har råd til å leie som pensjonister.

Anonymkode: ef6aa...66b

Enig. Om 20 år pensjon 30.000,- pr mnd og leien 25.000....

Anonymkode: 0071b...ad9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Etter å ha eid i 2år, betalt ca 23 000kr pr mnd inkl felleskostnader. Så ga jeg opp, det gikk akkurat rundt hver mnd. Det kostet endel med megler å selge også, så ble ikke noe fortjeneste på salget. Gikk i null etter alt var betalt.

Mange er besatte av å eie, betale på noe som er sitt eget. Jeg forstår jo det! Men alle kan ikke det pga økonomien, husk hvor vanlig det er å leie bolig i andre land.

Nå leier jeg for 9000kr + strøm. MYE billigere for meg å leve slik, faktisk råd til å leve et godt liv. Med mat og evt ekstra ting, reise litt kan jeg også. Spare hver mnd også, 5000kr+  i fond.

Så det å eie bolig er ikke så viktig for meg lenger, heller å leve NÅ.

Anonymkode: 8d2fb...d73

Synd for deg at du ikke hadde råd til å eie. Virkelig. For det vil alltid være mer gunstig å eie, uansett hvordan vrir og vender på det. Må være et nederlag, men det er bra du ser positivt på det og heller fokuserer på å leve nå. Det er klart at det for noen som ikke har råd er bedre å leie enn å havne i luksusfellen. 

Men det høres ut som at du forsvarer din avgjørelse med at det er bedre å leie. Det er det ikke. Det var bare bedre for deg fordi du ikke hadde råd. 

Anonymkode: dcf58...885

  • Liker 10
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her skal jeg aldri tilbake til leiemarkedet. Det tilhører ungdomstiden for meg.For meg betyr det å eie mitt eget hjem,en stor trygghet og sikkerhet jeg aldri vil få ved å leie en bolig.

Anonymkode: dae31...7f5

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Forskjellen er jo at rentene ikke er 100%. Hadde 100% av det du betalte på boliglånet vært renter og 0% vært avdrag, ville det vært sammenlignbart. Men slik er det jo ikke, tvert om.

Anonymkode: 45a88...d06

Nei, ikke enig. Renter faller bort og avdrag er sparing. Men han sparer jo hver måned i fond, som vokser over tid, så derfor ikke helt sammenlignbart det du skisserer der

Anonymkode: 21045...6b8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig med dem som sier det alltid vil være mer gunstig å eie. Det kommer helt ann på boligen man velger å kjøpe og hvordan markedet oppfører seg.

Tro det eller ei, det er en god del som taper på boligmarkedet også. Jeg har sett flere som bare har tapt litt, også har jeg sett skrekkhistorier hvor huset har sendt dem i gjeldsordning. Selv om det stort sett lønner seg er det ikke det beste for alle i alle situasjoner. Vi har særlig sett en bølge med folk som sliter på grunn av boligen de kjøpte under pandemien. Mange sliter også med å få solgt igjen. Men her er det så klart lokale variasjoner.

Å betale ned på avdrag er sparing på sikt, og øker boligen i verdi i tillegg er det god økonomisk sikring i fast eiendom.

Å spare i fond kan gi like mye, og også mer i avkastning alt etter som. Men det er mer risikofylt desto større avkastning man sikter på. Fordelen med bolig er at du har hjemmet uavhengig av om det taper seg i verdi eller ikke.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det er billigere å leie en OK leilighet, enn å kjøpe leilighet/enebolig for 3 mill. Men man TRENGER jo ikke kjøpe over evne. Måtte selv flytte ut fra byområdet, ble litt lengre kjøring til jobb, men fikk enebolig til under 2 mill. Med egenkapital har jeg da et lån på 1,5 millioner. Betaler ca 4000 kr mindre i mnd på huset, enn jeg gjorde på leien etter at de skrudde opp leieprisene. Om jeg skulle kjøpt en leilighet i byen hadde jeg betalt litt mer enn jeg leide for, forskjellen er at med litt oppussing og utbedringer så selger du leiligheten etter noen år med profitt. 
 

Dersom du fikk et lån hvor månedsutgiftene var 23.000 kr, så har du et megalån som de ferreste unge enslige har råd til. Dvs du har en solid inntekt. Du solgte til og med med tap pga megler. Ikke spesielt smart eller gjennomtenkt 

Anonymkode: a6b56...d89

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eie fremfor å leie  handler om prioritering, planlegging  på sikt, og  kravmentalitet.

Fordelen med å eie fremfor å leie er at ein får ta del i prisveksten på boliger.

Fordelen er at ein vet hva ein har, og ein har større handlingsrom å gjøre som ein vil.

Å kjøpe bolig med lav inngangssum , men høy fellesgjeld kan vera en vera  en dårleg løsning.  Da supsidierer ein kanskje dem som har råd til en stor leilighet i  boligkomplekset medan du må greie deg med mindre.

At ein idag skal betale eidoedomskatt  av  å bo ei egen bolig som ein har betalt renter og avdrag på i mange år er en uting.

I realiteten koster  en bolig  langt med en kjøpesumen  når ein legg til grunn all renter, vedlikeholdsutgifter, eigedomskatt, egeninnsats. over mange år. Dessuten må en legge  til grunn av verdien på pengene synker for hvert år. Kronevrdien eer veldi lav i forhold til en rekke utenlanske valuta, og det fører til at alt vi kjøper fra utlandet blir dyrere-

Anonymkode: 79815...278

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du bodde i en dyr bolig, ts. Jeg betaler ca 13.000 for boliglån og kommunale avgifter, skulle jeg leid tilsvarende ville det kostet ca. 15.000-18.000. 
 

Anonymkode: 9290c...2d3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan lønne seg å leie for noen, men for vår del måtte vi ha betalt 2-3x mer per måned for å leie en leilighet i samme område/størrelse der vi bor, så vi eier.

Anonymkode: 170f5...fe0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke en riktig sammenligning. Med 20.000 i låneavdrag pluss 3000 i fellesutgifter kan du kjøpe et kjempefint hus der jeg bor, sikkert en ny leilighet på 90kvm.
Med 9000 i husleie kan du leie en kjip gammel leilighet på bakkeplan.

Hva om du kjøpte den samme leiligheten som du leier nå? Hvor mye vil det koste? Og deretter investere forskjellen i midler?

Vær også forsiktig med at leie betyr ustabilitet, eieren kan sparke deg ut i tilfelle han selger huset for eksempel. Og så må du flytte igjen.. Det skjedde meg to ganger de foregående 3 årene.

Jeg ELSKER faktisk å leie. Men det er veldig få alternativer der ute, og det er stor ustabilitet også. Norge er et huseiermarked, så jeg bestemte meg for at utleie kun er for studenter eller for single uten noe annet ansvar.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som enke og minste ufør er jeg nå veldig glad for at vi kjøpte for lenge siden og jeg kan nå bo i en nedbetalt leilighet med fantastisk utsikt over byen og romslig økonomi (etter min standard). Skulle jeg ut på leiemarkedet nå hadde det blitt stusselig. Jeg har nok å hanskes med som det er. Livet skjer og selv om vi i mange tiår så på denne delen av livet som noe «langt der fremme», har jeg kommet dit nå og er i tillegg alene. Har ikke fylt 60 enda. Vi hadde det trangt da ungene var små og huslånet stort, men angrer ikke et sekund på prioriteringene våre. 

Anonymkode: 9475d...5df

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri leid og kommer aldri til å gjøre det heller.

Bor i en by med stor vekst av boliger. Er vel ett av de medt tilflyttende områdene i landet hvor boligprisene ikke har falt særlig.

Jeg betaler ca 10.000 i mnd inkl lån, strøm og komm.avgifter.

Forsikringer, tv og nett er frivillig og telles ikke med.

Bor i eget hus på ca 140 kvm, egentlig altfor stort for meg men trives vanvittig her.

Jeg klarer ikke forstå at folk vil betale ned på lån for andre ved å leie evt fylle opp sparegrisen til utleieren. Så sinnsykt sløsing med penger.

Anonymkode: ded96...936

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du vil angre såååå bittert på det når du nærmer deg 60, du må nk stå i jobb til du dauer, ingen har råd til å leie som pensjonister.

Anonymkode: ef6aa...66b

Hvordan vet du at jeg blir 60? :) Folk er alltid negative til at noen leier bolig, tragisk 🤗

Hvorfor har jeg ikke råd til å leie bolig som pensjonist? God privat pensjonsparing og fond.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig. Om 20 år pensjon 30.000,- pr mnd og leien 25.000....

Anonymkode: 0071b...ad9

Hvordan kan du spå dette? Ingen vet hva som skjer om 20år.

Anonymkode: 8d2fb...d73

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg klarer ikke forstå at folk vil betale ned på lån for andre ved å leie evt fylle opp sparegrisen til utleieren. Så sinnsykt sløsing med penger.

Anonymkode: ded96...936

Da har du lite mellom ørene når du ikke forstår det.

- Alle får ikke boliglån
- Endel ønsker ikke å bo på et lite sted, type bygda. Det er kjedelig, selv om det er billig å bo. Lite muligheter, å kjøpe en bolig på et lite sted kan være vanskelig å selge etterpå. Deilig å slippe bygdedyret også.
- Noen vil ha mer penger å bruke på å leve, enn å bo seg ihjel. Bare fordi de skal starte å leve som pensjonist.
- Livet er faktisk bare en gang, når det tar slutt vet man ikke. Men jeg vil klare meg fint som pensjonist, uansett :) Ønsker å leve livet før den tid.

Så her har du litt mer du kan forstå deg på, lære deg å reflektere litt over livet.

Anonymkode: 8d2fb...d73

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Klart det er billigere å leie en OK leilighet, enn å kjøpe leilighet/enebolig for 3 mill. Men man TRENGER jo ikke kjøpe over evne. Måtte selv flytte ut fra byområdet, ble litt lengre kjøring til jobb, men fikk enebolig til under 2 mill. Med egenkapital har jeg da et lån på 1,5 millioner. Betaler ca 4000 kr mindre i mnd på huset, enn jeg gjorde på leien etter at de skrudde opp leieprisene. Om jeg skulle kjøpt en leilighet i byen hadde jeg betalt litt mer enn jeg leide for, forskjellen er at med litt oppussing og utbedringer så selger du leiligheten etter noen år med profitt. 
 

Dersom du fikk et lån hvor månedsutgiftene var 23.000 kr, så har du et megalån som de ferreste unge enslige har råd til. Dvs du har en solid inntekt. Du solgte til og med med tap pga megler. Ikke spesielt smart eller gjennomtenkt 

Anonymkode: a6b56...d89

Du trenger ikke belære meg om å eie/kjøpe bolig :) 

Anonymkode: 8d2fb...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker said:

I have never rented and never will.

Live in a city with large housing growth. Is probably one of the areas in the country with a lot of immigration where housing prices have not fallen much.

I pay approx. 10,000 a month including loan, electricity and utility bills.

Insurance, TV and internet are optional and are not included.

I live in my own house of approx. 140 square meters, actually far too big for me, but I feel great here.

I cannot understand that people want to pay off loans for others by renting or filling up the landlord's piggy bank. Such an insane waste of money.

Anonymkode: ded96...936

Det er ikke bortkastet penger. Det avhenger av planene dine.
Ønsker du fleksibilitet til å flytte rundt i landet hvert 3-5 år, er utleie supert.
Hvis du planlegger å bli lenger, er det mer fornuftig å kjøpe.

Husk at du faktisk ikke betaler huset de første årene.

For eksempel koster et lån på 2 millioner med 6% rente deg ca 12000 i avdrag. Da må du betale kommuneavgift, renovasjon for ca 3000,- pr mnd.
Så det gjør det til 15000. Av det er KUN 3000 selve lånet tilbakebetaling.
Resten 12000 er stort sett det samme med utleie. Går i søppelbøtta. Og dette er uten oppussing eller annen type husfeil som må fikses!!
Så hvis du leier det samme huset for 10 000,- har du faktisk mer penger. Da kan du investere de 5000 i fond.

Det er for et kortsiktig perspektiv. På lengre sikt øker boligprisene og stabiliteten som ingen kan kaste deg ut, gjør kjøpet bedre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...