Gå til innhold

Dyrt å eie bolig også, valgte å gå over til leie igjen..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker said:

I en tid renten har vært nesten null? Jada.

Anonymkode: a84a0...d36

Nei, nå roter du her ;) Det er selvsagt snakk om dagens rente og 10 år framover i tid. Men matte er kanskje ikke din sterkeste side? :)

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Altså, hva? Jeg svarer direkte på det du selv informerer om i HI. Du kan ikke si det er dyrere å eie enn å leie, fordi du påtok deg et gigantisk lån i en boligblokk med høye fellesutgifter. Man kjøper gjerne hus etter inntekt, og dersom man ikke vil det, så ja, da bør man spare opp mer egenkaptial før kjøp. Burde vel ikke komme som en bombe at det akkurat såvidt gikk rundt per måned, du hadde vel satt deg inn i utgifter versus inntekt før du kjøpte 

Anonymkode: a6b56...d89

Dette forstår du desverre ikke. Jeg skal prøve; Jo, det er mye dyrere å eie enn å leie for de som har penger! Og snart blir det det for de som låner, også....

Anonymkode: cfd92...cdb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fiernstyrd
3 hours ago, AnonymBruker said:

Det er jo rett og slett bare feil. At det lønner seg for noen, eller mange, betyr ikke at det lønner seg for alle å eie. 

Vi leier, og om vi hadde kjøpt et tilsvarende hus i vårt område ville rene bo-kostnader (avdrag er selvfølgelig ikke en kostnad) gått opp, ikke ned. Om jeg hadde tatt opp lån ville min del av renter og avdrag gjort at jeg hadde hatt 10- 15.000 kr mindre hver måned å rutte med. De pengene går nå til sparing i fond (med over 20% avkastning), men jeg liker friheten til å kunne dra på ferie, spise på Michelinrestaurant, ha råd til litt dyrere gaver og klær etc hvis jeg vil.

Når vi har arvet våre foreldre kan vi fint kjøpe bolig uten å ta opp lån, så «fattig pensjonist» scenariet er ikke noe tema.

Anonymkode: c2329...11f

Akkurat samme gjelder for oss! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tråd om leiere som av en eller annen grund føler de må forsvare valget sitt. Kan de ikke bare drite i hva andre synes? Leie versus eie er veldig individuelt etter økonomi, livssituasjon og følelser. Det som er rett for noen er ikke det for andre.

Men litt morsomt at det i eksemplet i innledningen var et tydelig litt for ekstravagant eieobjekt satt opp mot mer nøkternt leieobjekt. Hvis bare man plukker de rette tallene vil man få den konklusjonen man ønsker. 

Anonymkode: 019c1...0c5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fiernstyrd
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Enda en tråd om leiere som av en eller annen grund føler de må forsvare valget sitt. Kan de ikke bare drite i hva andre synes? Leie versus eie er veldig individuelt etter økonomi, livssituasjon og følelser. Det som er rett for noen er ikke det for andre.

Men litt morsomt at det i eksemplet i innledningen var et tydelig litt for ekstravagant eieobjekt satt opp mot mer nøkternt leieobjekt. Hvis bare man plukker de rette tallene vil man få den konklusjonen man ønsker. 

Anonymkode: 019c1...0c5

Hei! Jeg leier, og er svært fornøyd med å ha solgt leiligheta for å ta dette valget. Reknestykket mitt viser at jeg i dag tjener mye mer på å leie enn å eie. 

Endret av Fiernstyrd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, nå roter du her ;) Det er selvsagt snakk om dagens rente og 10 år framover i tid. Men matte er kanskje ikke din sterkeste side? :)

Dette forstår du desverre ikke. Jeg skal prøve; Jo, det er mye dyrere å eie enn å leie for de som har penger! Og snart blir det det for de som låner, også....

Anonymkode: cfd92...cdb

Morsomt forsøk på hersketeknikk.

Anonymkode: a84a0...d36

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eier og betaler i underkant av 12 000 kr i mnd for lån og fellesutkostnader til sameiet. Skulle jeg leid samme type bolig, så ville jeg betalt ca det samme. Betaler uten tvil heller ned på mitt eget lån, slik at jeg kan leve bedre når jeg blir pensjonist.
I tillegg kan jeg bestemme selv hvordan jeg vil ha det. 

Hvis du må betale nesten 3 x så mye for å eie som å leie, så tenker jeg at du kanskje har mye lån og liten egenkapital. Da ville jeg i det minste spart i noen år, slik at neste boligkjøp gjør at både lån og rente blir lavere. 

Anonymkode: 503e1...07d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fiernstyrd

 Jeg tror dette handler om folk som enten sliter med å selge boligene sine og er redde for å prate prisene ned, eller folk som nettopp har kjøpt og sitter nedsyltet i gjeld. De som HAR penger har mer igjen for å sette dem i fond, aksjer og til og med i bank, enn å sette dem i eiendom i dag 

Endret av Fiernstyrd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fiernstyrd
15 minutter siden, Fiernstyrd said:

 

 

12 minutter siden, AnonymBruker said:

 

 

Endret av Fiernstyrd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønner seg alltid å eie. Eneste unntak er om man bor i en by/sted hvor det ikke er attraktivt med eiendom.

Alle som sier det er lurt å leie lurer enten seg selv, tørr ikke se sannheten i øynene, eller vil holde konkurrenter ute av markedet.

Derav er det ett klasseskille idag mellom de som eier og de som leier.

Eier man får man i praksis giret investeringen sin. Det får man ikke i fond. Videre bor man faktisk i boligen, det gjør man ikke om man eier en aksje. Man får også gjeldsfradrag, så det må med i regnestykket. Det får man ikke på leiekostnader mener jeg. Til sist men ikke minst er det skattefritt å selge.

Har selv hørt en professor i skatterett sagt at det er helt urettferdig hvor gunstig det er å eie i Norge, kontra leie. Derav nylig ett skatteutvalg som foreslo endringer.

Alle jeg kjenner i Oslo som kjøpte tidlig i voksenlivet (10-15 år siden) har i praksis nå allerede pensjonen sikret med 2-8 mill i egenkapital i boligen. Dette uavhengig av utdannelse, arv mm. 

Anonymkode: daa00...0ef

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting som tydeligvis folk ikke tenker på, dersom man selger huset for 6 mill. og heller setter pengene på høyrente eller fond så må man betale 40850 i formueskatt av 4,3 mill, og da må man ha ganske høy avkastning på bankinnskudd eller fond før man kan regne kapitalinntekt, ved en avkastning på 5% som da blir 300000-40850, da sitter man igjen med 259150 som igjen gir 22% skatt på kapitalinntekt og da sitter man igjen med 202137, det gir ett utbytte på grovt regnet 16845 kr i måneden som man kan dekke leien med.

Anonymkode: 30c76...468

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er en ting som tydeligvis folk ikke tenker på, dersom man selger huset for 6 mill. og heller setter pengene på høyrente eller fond så må man betale 40850 i formueskatt av 4,3 mill, og da må man ha ganske høy avkastning på bankinnskudd eller fond før man kan regne kapitalinntekt, ved en avkastning på 5% som da blir 300000-40850, da sitter man igjen med 259150 som igjen gir 22% skatt på kapitalinntekt og da sitter man igjen med 202137, det gir ett utbytte på grovt regnet 16845 kr i måneden som man kan dekke leien med.

Anonymkode: 30c76...468

Rettelse: Man sitter igjen med ca.193000, og det 16215 i måneden.

Anonymkode: 30c76...468

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solanum
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, nå roter du her ;) Det er selvsagt snakk om dagens rente og 10 år framover i tid. Men matte er kanskje ikke din sterkeste side? :)

Dette forstår du desverre ikke. Jeg skal prøve; Jo, det er mye dyrere å eie enn å leie for de som har penger! Og snart blir det det for de som låner, også....

Anonymkode: cfd92...cdb

Du kan ikke regne fremtidsrente. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker said:

Lønner seg alltid å eie. Eneste unntak er om man bor i en by/sted hvor det ikke er attraktivt med eiendom.

Alle som sier det er lurt å leie lurer enten seg selv, tørr ikke se sannheten i øynene, eller vil holde konkurrenter ute av markedet.

Derav er det ett klasseskille idag mellom de som eier og de som leier.

Eier man får man i praksis giret investeringen sin. Det får man ikke i fond. Videre bor man faktisk i boligen, det gjør man ikke om man eier en aksje. Man får også gjeldsfradrag, så det må med i regnestykket. Det får man ikke på leiekostnader mener jeg. Til sist men ikke minst er det skattefritt å selge.

Har selv hørt en professor i skatterett sagt at det er helt urettferdig hvor gunstig det er å eie i Norge, kontra leie. Derav nylig ett skatteutvalg som foreslo endringer.

Alle jeg kjenner i Oslo som kjøpte tidlig i voksenlivet (10-15 år siden) har i praksis nå allerede pensjonen sikret med 2-8 mill i egenkapital i boligen. Dette uavhengig av utdannelse, arv mm. 

Anonymkode: daa00...0ef

Har du noensinne vært utenfor Ring 3? Kan du fatte at virkeligheten kan være forskjellig for andre mennesker enn deg selv?

Jeg har en ingeniørgrad og jeg eier en kalkulator eller to, jeg klarer faktisk å regne ut hva som lønner seg for meg. Hva som lønner seg for deg vet jo kun du, men jeg er ikke så sikker på at du faktisk har regnet på det... Uansett er hele diskusjonen meningsløs, TS har gjort et valg og andre må få gjøre sine uten at anonyme brukere på et forum skal fortelle dem at det er feil.

PS: Den samtalen med professoren må ha vært for et par år siden, da renta var unormalt lav.

PPS: 2-8 mill er ikke spesielt mye penger, spesielt når de ikke er likvide.

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

De som må selge på tvangssalg må jo ikke det fordi de eier, men fordi de enten har for dårlig økonomisk styring eller har kjøpt for mer enn de har råd til å betale. Akkurat det samme ville skjedd dersom de leide, men da ville de hatt MYE dårligere rettssikkerhet. 

Hvor er den bølgen? Om det var reelt ville det vært store oppslag om det på nyhetene, og det er det ikke. Tvert om, boligprisene stiger og stiger ENNÅ. Til tross for alle spådommer om at de skal "kræsje snart". Selv med en relativt høy rente er det ingen tegn til noen kræsj i det hele tatt.

Anonymkode: 45a88...d06

Hvordan mener du rettssikkerheten deres er dårligere? I form av at det tar lengre tid å bli kastet ut? Noe annet? Tvangssalg er ikke alltid selvforskyldt, det er mye som kan skje i ett menneskes liv.

Men jeg snakker ikke om noen tvangssalgsbølge her, heller om folk som sliter og ringer inn til banken fordi de ikke får hverdagsøkonimien til å gå rundt. Andelen som ber om avdragsfrihet og terminutsettelse gjentatte ganger har vært større enn normalt. Og det brukes mye tid på å finne løsninger for familier som synes økonomien er vanskelig. Og salg av hus er en av løsningene. Særdeles sjeldent det går til tvangssalg selv om det ikke finnes andre løsninger enn å selge.

Boligprisene stiger i det store og hele på landsbasis, men det endrer ikke på at det også er nedganger rundt om kring.

Å råde alle til å kjøpe hus er særdeles dårlig rådgivning i dag. Ja, mange vil få igjen for det. Men å si at alle vil det er veldig unyansert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det mye billigere å eie. Jeg er alene med tre barn, og eier stort hus. 

Jeg har jobbet knallhardt for å få betalt ned så mye som mulig, og nå har jeg det i grunn ganske romslig. Jeg betaler ca 6000 i måneden for lån og kommunale avgifter, skulle jeg leid ville det blitt minst det dobbelte. Det er jo en del vedlikehold som må gjøres, men stort sett gjør jeg det selv og trives med det. 

Men jeg er åpen for at jeg kanskje kommer til å gå på leiemarkedet når jeg blir gammel for å slippe så mye vedlikehold. 

Anonymkode: 764ea...a82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Lønner seg alltid å eie.

.........

Anonymkode: daa00...0ef

Det stemmer ikke, er mange faktorer som spiller inn.

Anonymkode: 8d2fb...d73

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg eier leilighet og betaler over 20k i måneden. Men for meg er ikke økonomi alt, trivsel er viktigere.

Jeg elsker leiligheten min, følelsen av at den er min, ig ingen kan plutselig be meg om å flytte. Jeg kan gjøre akkurat det jeg vil med den, dekorere som jeg vil. Tenkte langsiktig med innredning, tar det litt etter litt. 

Og jeg slipper å forholde meg til utleiere. Jeg har aldri likt å være avhengig av andre mennesker, jeg vil være selvstendig. 

Anonymkode: fbbf4...983

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er VELDIG fornøyd med å leie, og kommer til å gjøre det en god stund til. Stresser ikke med å kjøpe. Betaler 12 000,- i måneden for et hus med tre soverom, kjeller, stor hage og garasje. Med strøm og Internett er faste utgifter per måned på ca 15k, opp mot 17k på de høyeste strømregningene. De vi leier av kommer ikke til å ta over boligen selv, da de eier egen bolig og boligen vi bor i har vært i deres familie eie i over 50 år - som utleiebolig. 
Vi har faktisk aldri hatt bedre råd enn vi har nå. I år kan vi ta med ungene på ferie uten å leve sparsommelig og nærmest blakke de to neste månedene. 

Jeg ønsker meg egen bolig - etterhvert. Men jeg stresser ikke, for det er faktisk ikke krise å leie. 

Anonymkode: e5057...96d

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solanum

Jeg kunne godt tenke meg å høre hvor folk heller leier enn eier. Om det er by eller bygd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solanum skrev (Akkurat nå):

Jeg kunne godt tenke meg å høre hvor folk heller leier enn eier. Om det er by eller bygd. 

Jeg bor i by, ca 1,5t fra Oslo. Relativt sentralt, men ikke i sentrum. Jeg som skrev innlegget over ditt :) 

Anonymkode: e5057...96d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...