Gå til innhold

Fortell om din vanskelige kollega


Mayer

Anbefalte innlegg

Er det noen på jobb du synes er ugreie? Som behandler deg dårlig av og til, eller hele tiden? Hvordan håndterer man dette? Ventilér her!

Endret av Mayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun gaslighter andre, fremstiller seg selv som offer, bruker tårer og sinne for å få det som hun vil og om man tar det opp med henne eller ledelsen så blir det mer gaslighting og offerrolle, det er så synd på henne og hun beklager hvis andre er så idioter at de ikke forstår alt hun forstår. Så det er dessverre helt umulig å gjøre noe med. Usikker på om hun har absolutt ingen sosiale antenner og ikke forstår hvordan hun er, evt har en eller annen diagnose, eller om hun faktisk er psykopat. I tillegg kommenterer hun ofte utseendet til andre på en nedlatende måte, "det var et spesielt antrekk for en på din alder" osv, og hun kommer hele tiden med "komplimenter" av typen "har DU laget disse rundstykkene??" i en tone som høres ut som hun tror personen er helt tilbakestående og ikke får til sånt. Har vurdert å bytte jobb bare pga henne, men syns det er dumt om hun skal få så mye makt også.

Anonymkode: d366c...6db

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig blir vel ikke helt dekkende ord, men han representerer en utfordring. Jeg har en kollega som jeg  lurer litt på om han kanskje er på autisme-spekteret. Han er kjempeflink prosjektsjef, gjør masse for bedriften for at vi skal ha det bra osv, men det blir mye krøll med de sosiale situasjonene.  Han er universitetsutdannet, men klarer ikke å snakke enklere og langsommere når han har med mennesker å gjøre som enten kan lite norsk, eller har lite utdannelse (Som oftest er det en kombinasjon). Til og med gjennonsittsmannen sliter med å holde følge med på tankegangen hans. Det blir mye klaging, på vi kan kalle han Petter, at de ikke forstår hva han sier eller mener. Han skriver vanvittige lange eposter som han forventer at folk skal forstå. Det er veldig mange misforståelse med klientene/kundene våre og det blir ofte veldig store problemer med regnskapet. Ofte vet jeg ikke om det skyldes latskap fra deres side, eller om Petter ikke har vært tydelig med dem og laget en opplæringsplan. Han virker ikke å ta det til seg at han må snakke enklere. " du må ikke undervurdere folk" sier han stadig.  Og jeg blir sittende igjen med frustrerte kunder som nekter å samarbeide med Petter. Og jeg ber dem om å være tydelige med han. Men det fungerer ikke.  Det er nervepinnende å lure på om vi må avslutte en del prosjekter på grunn av samarbeidsproblemer med Petter.

Han tar voldsomt til motmæle om han blir kritisert, da skriver han laaange eposter om det ene og det andre, men uten å komme til saken. Det blir mange lange ord, men lite substans.  Det er også noe jeg kjenner igjen fra KG. Mange med autisme skriver side opp og side ned med følelser, men uten at de kommer til poenget. Det blir bare alt for langt til at noen gidder å lese det.  Det tar mer form som en forsvarstale, og veldig slitsomt å scrolle gjennom. Jeg forstår veldig godt de som ikke orker å lese epostene hans. 

Så ja. Jeg skulle ønske det fantes et programmeringssystem som jeg kunne putte Petter inni, for at han skulle få inn litt forståelse for andre, se ting fra andres perspektiv. Det hadde spart meg for mange frustrasjoner:(

 

Anonymkode: 1b162...bdd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet en stund med ei som var like gammel som meg da (ca 38-39) veldig glad i regler, og skulle passe på at andre fulgte instrukser. Mens hun selv kunne godt finne på å bryte dem. Jeg prøvde å smile vennlig en gang at -" du, vi skulle jo ikke gjøre det" - hun FRESTE til meg, for denne situasjonen var selvsagt et unntak!

Hun flyttet på mine ting, og la dem steder der hun mente de hørte hjemme! 

Kunne gjerne begynne å gråte i lunsjen med alle til stede rundt bordet, over en søt melding fra dattera på 19. 

Høylydt, og hadde ofte dårlige dager. Da hang det liksom mørke skyer over hele lokalet, for hun kunne plutselig bjeffe til. Eller begynne å gråte. Eller hun var i superhumør, lo høyt og hadde en "hyggelig kommentar" til alle. 

Hun hadde ingen kommando over meg. Men plutselig en dag pekte hun på meg rundt lunsjbordet og brølte "DU" Du skal gå ut der og gjøre .... , du, før du setter deg til lunsj!!

Jeg kan ikke stille diagnoser på folk men.... her lå det noe ubehandlet bak.. jeg klarte ikke jobbe der mer, fikk stadig angstanfall av å ha henne rundt meg. Og INGEN gjorde noe som helst, for hun var personlig assistent til daglig leder, som virket veldig avhengig av henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber med en som nok er psykopat, har personlighetsforstyrrelse eller lignende. Hen maskerer det godt, men innimellom glipper det så innmari. Gjør heller ikke jobben sin. Har hatt noen stygge tilfeller med fullstendig manglende HMS, som kunne ført til at andre kunne dødd. Bare flaks gjorde at det gikk bra. Jeg kan ikke skrive hva som har skjedd pga faren for å bli gjenkjent, for situasjonene er veldig spesielle, men det er skikkelig drøyt. 
Blir utrolig nok ikke sagt opp, på tross av store HMS-brudd, økonomiske misligheter, mobbing/trakassering og manglende utførelse av jobben fordi det er jo nesten umulig å bli sagt opp i det offentlige… 

Anonymkode: a9ae6...8c3

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobba med en interessant kar for et par år siden. Lærte seg aldri arbeidsoppgavene sine, kom og gikk som han selv ville, rotet med papirer, fjernet pasienter fra timeboka, klådde, var generelt ufin og kunne være ganske hissig. Nærmeste leder ble varslet flere ganger, men hun mente vi overdrev. Etter noen uker kom en kollega tilfeldigvis i snakk med kona hans på en fest, og hun ante ikke at han hadde jobb, for han hadde vært ufør i flere år fordi han var DEMENT. 

Anonymkode: 09267...791

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kollega som i utgangspunktet er ufør, men som forsøker å jobbe. Jeg tror hun egentlig har altfor høy stillingsprosent hos oss. Hun har 75%, men jeg mener hun ikke burde hatt det fordi hun klarer aldri å jobbe alle de vaktene hun egentlig har. Hun er sykemeldt veldig ofte og når hun ikke er sykemeldt driver hun hele tiden å sender meldinger til alle i siste liten og skriver for å spørre om noen kan ta vakten hennes og sier at hun eller barna ikke er i form. Fikk også ved en tilfeldighet vite at hun har tidligere skrevet inn ekstra timer til seg selv i timelista. Sikkert for mer inntekt, men vet at det ble oppdaget av sjefen og slått ned på så tror ikke hun gjør det noe lengre etter det ble oppdaget... 

Ellers så syns jeg hun er en vanskelig kollega, fordi jeg syns hun er skikkelig lat. Hun gjør ikke det hun skal de få gangene hun først er på jobb. Når jeg kommer på jobb for å ta over for henne så har vi visse ting som vi skal gjøre i vaktskiftet, men hun gjør det ikke. Bare tar oppgjøret sitt og drar så raskt som mulig ut døra. Så jeg blir gående og gjør ekstra, fordi jeg må gjøre de tingene hun egentlig skal gjøre før hun drar fra jobb...

Anonymkode: 1f54a...1a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jobba med en interessant kar for et par år siden. Lærte seg aldri arbeidsoppgavene sine, kom og gikk som han selv ville, rotet med papirer, fjernet pasienter fra timeboka, klådde, var generelt ufin og kunne være ganske hissig. Nærmeste leder ble varslet flere ganger, men hun mente vi overdrev. Etter noen uker kom en kollega tilfeldigvis i snakk med kona hans på en fest, og hun ante ikke at han hadde jobb, for han hadde vært ufør i flere år fordi han var DEMENT. 

Anonymkode: 09267...791

Bare ut av nysgjerrighet, hvordan ante hun ikke at han hadde jobb? Hun må vel ha merket at han dro ut av huset og var borte, så hvor trodde hun at han var hen? Eller var de separert?

Anonymkode: 1f54a...1a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet i et par år med ei dame i 50 årene. Hun pleide å løpe inn til sjefen og ta ære for andres jobb, pleide å ikke jobbe selv bare få skryt fordi hu brukte 20 min hverdag på å baksnakke oss andre med sjefen.

Anonymkode: edd66...9ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valgt å flykte fra arbeidsplasser med mange kvinner, i dag foretrekker jeg kun menn. Synes det er mye bedre, klart det finnes dritt der også. Men menn omgås hverandre annerledes enn kvinner gjennomsnittlig.

Her jeg jobber nå er jeg eneste kvinnen, trives godt med det. Voksne menn i 50-60åra, helt avslappet. Ikke noe drama og konkurranse.

Anonymkode: 9d85a...8b6

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kollega som er lat og kommer med ekle sarkastiske kommentarer rettet mot andre når de ikke hører. Vi andre må ofte ta i ekstra for han sitter på ræva og gidder ikke gjøre arbeidsoppgaver som er vanskelige. Kaller inn til møte med sjefen for den minste ting, en skikkelig sladre kjerring. 

Anonymkode: 78d0a...c36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Bare ut av nysgjerrighet, hvordan ante hun ikke at han hadde jobb? Hun må vel ha merket at han dro ut av huset og var borte, så hvor trodde hun at han var hen? Eller var de separert?

Anonymkode: 1f54a...1a5

Hun hadde prøvd å overtale han til å delta på dagsenter en god stund, og han svarte bare "ja" når hun spurte om det var der han hadde begynt å være på dagtid. Hun ville ikke spørre noe mer om det fordi det var et betent tema. Så hun trodde altså at han var på dagsenteret. 😅

Anonymkode: 09267...791

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hun hadde prøvd å overtale han til å delta på dagsenter en god stund, og han svarte bare "ja" når hun spurte om det var der han hadde begynt å være på dagtid. Hun ville ikke spørre noe mer om det fordi det var et betent tema. Så hun trodde altså at han var på dagsenteret. 😅

Anonymkode: 09267...791

🤣🤣dækkemuli

Anonymkode: 37c76...3c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mayer skrev (På 26.6.2024 den 5.33):

Er det noen på jobb du synes er ugreie? Som behandler deg dårlig av og til, eller hele tiden? Hvordan håndterer man dette? Ventilér her!

Hei Mayer. 

Vel. Jeg har en kollega som har slitt så lenge jeg har merket, med aggresjon. Vi har hatt episoder der vedkommende har hatt en "dags rant" i chatten om en spesiell sak. Har satt kolleger opp mot hverandre med påskudd om at "det tåler dem" Eller ringt og gitt kjeft til forskjellige folk. Dette handler om at personen skal regulere følelser.

 Nå har personen vært sykemeldt i over lengre tid, men de dagene personen er på jobb, så er det tilbake på å sette opp folk mot hverandre, kjefte, og nå hakker personen spesielt på meg. 

Og nå, etter 6 mnd, der leder lukker øyene for tilfellet, så har jeg sagt ifra, og leder må nå håndtere det og stå ansvarlig for å rette opp i det dårlige miljøet. Folk er veldig slitne.

Anonymkode: d8c35...67f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en tidligere kollega som var helt forferdelig. Kjeftet og smelte på folk i tide og utide, både ansatte og beboere. Innrømte aldri feil, men var ekstremt flink å se små feil andre gjorde og blåse det opp ut av proporsjoner. Kjeftet på folk hvis de brøt små regler, men gjorde selv som hun ville.

Anonymkode: 5cdd2...a13

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...