Gå til innhold

Jeg klarer ikke dra til tannlege. Ødelagte tenner.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

ST, du er heftig med å svare på de fleste andre svarene dine, hvorfor svarer du ikke på det jeg her spør deg om? 
 

Og til dere med forslag om TOO , allerede på telefon så spør man om så pass mye at man luker ut dem som ikke er kandidater. Når man så blit att inn i varmen så skal pasientene utredes av psykolog før de får tilbud om tannlegebehandling. Deretter er det et visst antall behandlinger, før man skal klare seg på egenhånd hos egen tannlege. Eller hos Fylkestannlegen for dem som oppfyller kriteriene for den typen hjelp. Så TOO behandling r ikke full tannbehandling gratis. Og på kvinneg. Driver ingen saksbehandling for hvem som er TOO kandidater eller ikke. 
 

Det er dog en merkelig måte ts fremstiller seg selv på og sitt problem. Kanskje hun kan svare på om problemet er reelt, eller for å skape debatt? 

Anonymkode: f02b4...66a

Ts:  Som jeg skrev så vet ingen andre i livet mitt om dette. Dette en en godt skjult hemmelighet. Det plager meg veldig og jeg ønsket bare å fortelle det til noen. Fordi det et helt fryktelig å ha det slik som dette og jeg skulle ønske jeg ikke lager tråden fordi nå føler jeg meg faktisk om mulig enda verre. Så gratulerer til alle som faktisk bare dømmer andre her inne. Håper dere aldri møter på større problemet i livet enn flis i fingeren og papirkutt fordi det vil dere aldri klare å håndtere. 

Anonymkode: d02e9...aa9

  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har en knekt tann, bare en rot som sitter igjen. Ingen smerter. Jeg vet også at jeg har sprekk i 2 andre tenner og hull ihvertfall i 1 tann. Tanna som knakk det skjedde i August 2023. Jeg har ikke råd til å fikse på noe av dette. Og jeg syns det er flaut å skulle vise tannlegen hvor ille det er. Flaut å måtte be tannlegen trekke tennene fordi jeg ikke har råd til å reparere de. Både jeg og min samboer er i full jobb, men tannlege har vi ikke råd til i dagens budsjett. 

Anonymkode: d02e9...aa9

Skjønner deg godt, men om det ikke er frykt men pengene så spar alt du kan og gå.

Jeg har odontofobi pga Ptsd og holder på å fikse mine nå, koster meg litt over 600 000

Anonymkode: db408...bbe

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en knekt tann, bare en rot som sitter igjen. Ingen smerter. Jeg vet også at jeg har sprekk i 2 andre tenner og hull ihvertfall i 1 tann. Tanna som knakk det skjedde i August 2023. Jeg har ikke råd til å fikse på noe av dette. Og jeg syns det er flaut å skulle vise tannlegen hvor ille det er. Flaut å måtte be tannlegen trekke tennene fordi jeg ikke har råd til å reparere de. Både jeg og min samboer er i full jobb, men tannlege har vi ikke råd til i dagens budsjett. 

Anonymkode: d02e9...aa9

Hei kjære TS :klem3:

Jeg var uheldigvis litt i samme situasjon som deg, ikke 110% da, men jeg hadde ikke vært til tannlege på mange år av økonomiske grunner til tross for ulike plager her og der. En privat tannlegeklinikk i nærheten av meg hadde tilbud, jeg bestemte meg for å bare ta en sjekk og få et prisoverslag. Var ærlig med tannlegen min om min økonomiske situasjon, og denne fine tannlegen sa "Nei men herregud, tennene er en så viktig del av kroppen at det må du prioritere" og hun ga meg da et prisoverslag over alt som måtte fikses, hva hastet mest osv.

Hun sa også at de kunne hjelpe meg med forskjellige avbetalingsmåter og at dette her kom til å ordne seg. Når jeg da kom hjem så jeg og mannen over økonomien, og fant ut at vi kunne få råd til det med å prioritere vekk streamingtjenester og mannen jobbet en ekstra aftenvakt annenhver uke ett års tid. Ja vi måtte betale noe renter, men det var så innmari verd det. 

Den konstante bekymringen og skammen som man går rundt med for tenna sine er heller ikke bra for helsa på noe som helst vis.

Mitt råd er å kontakte en tannlege, om det så er privat eller kommunalt, få en sjekk og et prisoverslag på kommende behandling og vær ærlig med de om din økonomiske situasjon. De har sett og hørt alt, det er ingenting å skamme seg over selv om man tror det, dette klarer du!!

Anonymkode: 93bf0...7bf

  • Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På KG er det utrolig mange med "bare-syken". Det er bare å bo billigere, få seg jobb nærmere, bruke mindre penger på mat, kjøpe billigere bil, bare legge av litt pr måned etc. Ja, det er nok mange tips som kan være nyttige, men du har sikkert forsøkt det meste. Jeg vil ønske deg lykke til og håper det ordner seg for deg og dere. (Hvordan i all verden har du klart å skjule dette for mannen din?)

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du trenger tannbehandling i narkose så koster dette ca 50 tusen for 4 timers jobb. Da rekker tannlegen iallefall 2-3 tilnærmet kroner og mange små hull. 

Anonymkode: fa871...00e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Skjønner deg godt, men om det ikke er frykt men pengene så spar alt du kan og gå.

Jeg har odontofobi pga Ptsd og holder på å fikse mine nå, koster meg litt over 600 000

Anonymkode: db408...bbe

Om du har odontofobi, kvalifiserer du til TOO.

Anonymkode: 462ed...6f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ts:  Som jeg skrev så vet ingen andre i livet mitt om dette. Dette en en godt skjult hemmelighet. Det plager meg veldig og jeg ønsket bare å fortelle det til noen. Fordi det et helt fryktelig å ha det slik som dette og jeg skulle ønske jeg ikke lager tråden fordi nå føler jeg meg faktisk om mulig enda verre. Så gratulerer til alle som faktisk bare dømmer andre her inne. Håper dere aldri møter på større problemet i livet enn flis i fingeren og papirkutt fordi det vil dere aldri klare å håndtere. 

Anonymkode: d02e9...aa9

Nå ramlet du av både sympati og troverdighetshesten for min del. Eller lever du i en verden der du tror at ingen andre ser at du har knekket tann M.m. ? Ett innlegg skriver du at du ikke kan tygge, fordi der er mistet tann både oppe og nede, M.m. 
 

Mangler folk tenner, og har problemer med å tygge, så er ikke DET noe som kan skjules for mennesker rundt. Selv det å prate med noen som mangler tenner så ser man lett og hører lett at tingens tilstand i munnen ikke er som de bør være, uten å ha noen yrkesrelatert heng på folk med manglende ivaretakelsen av tennene sine. 

Anonymkode: f02b4...66a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor pike skrev (32 minutter siden):

På KG er det utrolig mange med "bare-syken". Det er bare å bo billigere, få seg jobb nærmere, bruke mindre penger på mat, kjøpe billigere bil, bare legge av litt pr måned etc. Ja, det er nok mange tips som kan være nyttige, men du har sikkert forsøkt det meste. Jeg vil ønske deg lykke til og håper det ordner seg for deg og dere. (Hvordan i all verden har du klart å skjule dette for mannen din?)

Ts: Ja alt er bare. Dessverre er det ikke bare bare hele tiden. 
 

Å skjule det er ikke vanskelig da det er jeksler og de syntes ikke. Da tannen knakk og falt ut fortalte jeg det heller ikke til noen. Dette ut av skam fordi jeg har så dårlige tenner og jeg vil ikke at enda en økonomisk bekymring skal falle på noen andre enn meg selv. 

Anonymkode: d02e9...aa9

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nå ramlet du av både sympati og troverdighetshesten for min del. Eller lever du i en verden der du tror at ingen andre ser at du har knekket tann M.m. ? Ett innlegg skriver du at du ikke kan tygge, fordi der er mistet tann både oppe og nede, M.m. 
 

Mangler folk tenner, og har problemer med å tygge, så er ikke DET noe som kan skjules for mennesker rundt. Selv det å prate med noen som mangler tenner så ser man lett og hører lett at tingens tilstand i munnen ikke er som de bør være, uten å ha noen yrkesrelatert heng på folk med manglende ivaretakelsen av tennene sine. 

Anonymkode: f02b4...66a

Ts: Ingen som hører det når jeg snakker. Og jo tennene det gjelder er de bakerste jekslene oppe og nede på hver side. Jeg smiler alltid med munnen lukket. Alltid gjort fordi jeg hater fortennene mine. Jeg kan tygge, jeg tørr nesten ikke gjøre det fordi jeg er redd mer skal knekke. Jeg spiser derfor alltid lunsj alene på jobb.

Anonymkode: d02e9...aa9

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det finnes ingen sykdommer som gjør deg feit. Spis mindre og bruk pengene på tannlege. Slutt med offermentaliteten din, du er ikke så spesiell at du bryter termodynamikkens lover, sykdommen din kan ikke skape energi ut av ingenting.

Anonymkode: 3feb4...7a7

Kutt ut. Har du hørt om medisiner som har vektoppgang som bivirkning? Forskning har kommet frem til at fedme har en genetisk link.

I tillegg er det bevist at de med lav sosialøkonomisk status oftere havner i fedme kategorien enn de som tilhører en høyere sosial klasse. For meg er dette hundre prosent logisk. En burgermiddag på Mac D koster rundt en hundrelapp, det er ca like mye som en gilde kjøttdeig koster på kiwi, i tilegg må du ha diverse tilbehør for å gjøre det til en sunn middag. Så lykke til med å lage en sunn middag til en hel familie hver eneste dag på et ekstremt budsjett ! 

 

Endret av Sofie Maria
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ts: Ingen som hører det når jeg snakker. Og jo tennene det gjelder er de bakerste jekslene oppe og nede på hver side. Jeg smiler alltid med munnen lukket. Alltid gjort fordi jeg hater fortennene mine. Jeg kan tygge, jeg tørr nesten ikke gjøre det fordi jeg er redd mer skal knekke. Jeg spiser derfor alltid lunsj alene på jobb.

Anonymkode: d02e9...aa9

Dette må ordnes. Hva med å spørre nav om hjelp?

Anonymkode: 9314d...002

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts: Så du tror ikke vi har prøvd. Å leie er dyrere enn å eie her. Vi har barn og trenger mer enn et soverom. Vi har prøvd å refinansiere. Banken sier nei. Bilen har mer lån enn verdien. Så den vil ingen kjøpe med heftelser. Ja vi er f*ct og det samme er helsen min. Fortjener kjeft jeg vet det. 

Anonymkode: d02e9...aa9

Dere kan sove på samme rom som barnet/barna hvis alternativet er ubehandlet tannsykdom hos deg som i verste fall kan være livstruende. Mindre bolig er slitsomt, men en nødløsning når helsen står på spill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts: Takk. ❤️ Ingen vet at jeg sliter så med tennene ikke familie og ikke samboeren. Han vil bare få skyldfølelse pga økonomien og det skal han slippe. Jeg tørr ikke ta den telefonen, men kanskje jeg kan sende en Mail og forklare. 

Anonymkode: d02e9...aa9

God idé. Hvis tannlegen ikke er imøtekommende, så prøv en, eller to, tannleger til. Midt blant "masseproduksjons-tannleger" som vil ha pasientene fort inn og fort ut, og som fører opp hver eneste lille detalj på regningen, som det finnes en del av, finnes det også en god del tannleger som minner om de "gammeldagse legene" i pasientvennlighet, empati og skjær, gammeldags yrkesstolthet og glede over å hjelpe andre mennesker til å få færre plager. Noen tar til og med avbetaling. Jeg hadde en gang en tannlege som sto på nærmest døgnet rundt, alltid hadde god tid til pasienten (og jeg tror han tjente lite). Han fortalte om pasienter som ikke hadde smilt på flere år, som han hadde jobbet med for å erstatte alle tennene på. Hvor vondt han hadde av dem, hvor glad han ble av at de kunne smile igjen, og ikke minst: hvor faglig interessant prosessene hadde vært. Først etter mange års bekjentskap forsto jeg at alle disse pasientene var tunge narkomane, som var henvist til ham av det offentlige. Det var han totalt uinteressert i: han var kun opptatt av å hjelpe mennesker i nød, samt hadde faglig glede av å gjøre nyttig arbeid. Han er pensjonist nå, ellers skulle jeg tipset deg om ham. Men slike tannleger finnes. Send noen henvendelser om problemet ditt, legg til at du har dårlig økonomi. Spør hva som kan gjøres som minimum til å begynne med, og se hva slags responser du får. Lykke til! :)

  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Ts: Ja alt er bare. Dessverre er det ikke bare bare hele tiden. 
 

Å skjule det er ikke vanskelig da det er jeksler og de syntes ikke. Da tannen knakk og falt ut fortalte jeg det heller ikke til noen. Dette ut av skam fordi jeg har så dårlige tenner og jeg vil ikke at enda en økonomisk bekymring skal falle på noen andre enn meg selv. 

Anonymkode: d02e9...aa9

OK, men det virker som om du ber om råd til hvordan du skal kunne få tannbehandling uten å betale for det selv? Hvis du får til det, vil det jo nettopp være en økonomisk bekymring som faller på noen andre enn deg selv - nemlig fellesskapet; dvs. alle oss andre. Si fra hvis jeg tolker deg feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster da ikke så enormt mye å trekke en tann og fikse tre.

Anonymkode: 172eb...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det koster da ikke så enormt mye å trekke en tann og fikse tre.

Anonymkode: 172eb...5d0

Ts: Tannbro med 3-4 tenner koster mye jo. Det er det jeg må ha pluss 3 rotfyllinger. 

Anonymkode: d02e9...aa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts: Tannbro med 3-4 tenner koster mye jo. Det er det jeg må ha pluss 3 rotfyllinger. 

Anonymkode: d02e9...aa9

Hvordan vet du det hvis du ikke har vært hos tannlegen?

Anonymkode: 172eb...5d0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermerry skrev (5 timer siden):

OK, men det virker som om du ber om råd til hvordan du skal kunne få tannbehandling uten å betale for det selv? Hvis du får til det, vil det jo nettopp være en økonomisk bekymring som faller på noen andre enn deg selv - nemlig fellesskapet; dvs. alle oss andre. Si fra hvis jeg tolker deg feil.

Ts: Overhode ikke. Hvis du leser hva jeg har skrevet så jobber jeg nesten livet av meg for å kunne forsørge familien. Legen har i flere år ment at jeg må søke aap for så å bli ufør, men jeg kan ikke pga økonomien. Jeg går på jobb med kraftige smerter hver eneste dag. Jeg skal betale selv, jeg vet bare ikke hvordan akkurat nå. 

Anonymkode: d02e9...aa9

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan vet du det hvis du ikke har vært hos tannlegen?

Anonymkode: 172eb...5d0

Ts: Jeg har jo vært det før da vet du. Og for å dekke hullet i munnen må jeg ha tannbro. I de andre tennene har jeg så dype hull at jeg må rotfylle eller trekke, men jeg vil ikke miste flere tenner. 

Anonymkode: d02e9...aa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...