Gå til innhold

Jeg klarer ikke dra til tannlege. Ødelagte tenner.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da får man ta det når den tid eventuelt kommer og stå i den lange køen som man har foran seg.

Anonymkode: d104e...236

Ja, køen er lang.

Anonymkode: 462ed...6f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff, får vondt av deg når jeg leser hvordan du har det. Dette var meg for 14 år siden. Hadde slitt med spiseforstyrrelser og tannlegeskrekk etter en grusom skoletannlege. Plutselig en dag tok jeg motet til meg, plukket opp telefonen og ringte ned til en tannlege i byen som noen hadde snakket varm om. Jeg tror jeg sa hva jeg het, hva jeg sleit med og sånn på et utpust. Jeg hadde så lyst til å rømme når jeg hadde karra meg ned til første timen, men det gikk veldig bra. Hun var så forståelsesfull og tålmodig. Tok tid før alt var på stell, men nå går jeg to ganger i året og har kun utgifter til sjekk da jeg omtrent aldri får hull lengre. Jeg forstår godt du skriver her, fordi man har behov i en slik situasjon å få litt trøst, syntes det er altfor mange kalde og kyniske svar du får, men ikke bry deg om det. Jeg heier på deg og vet at du allerede i morgen vil føle deg bedre om du tar en telefon til byens mest omsorgsfulle tannlege og forklarer hvordan du har det. Klem til deg❤️

Anonymkode: 48fc7...38b

  • Liker 3
  • Hjerte 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva er poenget med å søke når man vet med 100 % sikkerhet at man ikke passer inn under den ordningen?

Anonymkode: d104e...236

Det vet man ikke før man er evaluert. Du virker desperat, ro ned 2 hakk.

Anonymkode: 462ed...6f3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts: Kanskje noen ville lytte og ikke dømme. Tok feil. Alle er feil frie her. 

Anonymkode: d02e9...aa9

Nei, ingen er feilfrie. Men vi velger å ta på oss voksenbuksene.  Når økonomien ikke går rundt, da må man bo mindre og barna får dele soverom.selv bodde vi slik i 11 år før vi hadde råd til noe større. 

Det handler om ansvar.  Du må ta ansvar for egen helse. Selg bilen, betal ut lån og kjøp gammel bruktbil. 

Legg ut huset for salg med en gang og lei noe mye mindre. Dere bor over evne og nekter tydeligvis å innse det. 

Anonymkode: 17698...cf3

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Huff, får vondt av deg når jeg leser hvordan du har det. Dette var meg for 14 år siden. Hadde slitt med spiseforstyrrelser og tannlegeskrekk etter en grusom skoletannlege. Plutselig en dag tok jeg motet til meg, plukket opp telefonen og ringte ned til en tannlege i byen som noen hadde snakket varm om. Jeg tror jeg sa hva jeg het, hva jeg sleit med og sånn på et utpust. Jeg hadde så lyst til å rømme når jeg hadde karra meg ned til første timen, men det gikk veldig bra. Hun var så forståelsesfull og tålmodig. Tok tid før alt var på stell, men nå går jeg to ganger i året og har kun utgifter til sjekk da jeg omtrent aldri får hull lengre. Jeg forstår godt du skriver her, fordi man har behov i en slik situasjon å få litt trøst, syntes det er altfor mange kalde og kyniske svar du får, men ikke bry deg om det. Jeg heier på deg og vet at du allerede i morgen vil føle deg bedre om du tar en telefon til byens mest omsorgsfulle tannlege og forklarer hvordan du har det. Klem til deg❤️

Anonymkode: 48fc7...38b

Ts: Takk. ❤️ Ingen vet at jeg sliter så med tennene ikke familie og ikke samboeren. Han vil bare få skyldfølelse pga økonomien og det skal han slippe. Jeg tørr ikke ta den telefonen, men kanskje jeg kan sende en Mail og forklare. 

Anonymkode: d02e9...aa9

  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere dårlig økonomi så får dere styre økonomien bedre, samt prøve å øke inntekten. Hvorfor bytter ikke samboeren din jobb, eller tar en liten ekstra jobb ved siden av?

Anonymkode: 38db7...c03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, ingen er feilfrie. Men vi velger å ta på oss voksenbuksene.  Når økonomien ikke går rundt, da må man bo mindre og barna får dele soverom.selv bodde vi slik i 11 år før vi hadde råd til noe større. 

Det handler om ansvar.  Du må ta ansvar for egen helse. Selg bilen, betal ut lån og kjøp gammel bruktbil. 

Legg ut huset for salg med en gang og lei noe mye mindre. Dere bor over evne og nekter tydeligvis å innse det. 

Anonymkode: 17698...cf3

De 11 årene lærte deg tydeligvis ikke empati for andre i samme situasjon. 

Anonymkode: d02e9...aa9

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har dere dårlig økonomi så får dere styre økonomien bedre, samt prøve å øke inntekten. Hvorfor bytter ikke samboeren din jobb, eller tar en liten ekstra jobb ved siden av?

Anonymkode: 38db7...c03

Ts: han jobber allerede ekstremt mye og pendler så han får ikke gjør mer. 

Anonymkode: d02e9...aa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

 

 

🤦🏼‍♀️

Anonymkode: d104e...236

Sier du det du? 🙄

Anonymkode: 4870e...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts: Takk. ❤️ Ingen vet at jeg sliter så med tennene ikke familie og ikke samboeren. Han vil bare få skyldfølelse pga økonomien og det skal han slippe. Jeg tørr ikke ta den telefonen, men kanskje jeg kan sende en Mail og forklare. 

Anonymkode: d02e9...aa9

Det var en veldig god ide. Ofte er det enklere å skrive en å fortelle. Da kan du si litt om bakgrunnen din og om økonomien og spørre tannlegen om råd. Lover du da, at du sender Mail i morgen? Ta det første steget, for det er jo det som er vanskeligst. Økonomien «ordner seg» på et vis. Tannlegen vet om støtteordninger og så lenge du har kommet i kontakt er jeg sikker på at han/hun ikke lar deg sitte der med ødelagte tenner uten å tilby en form for løsning. Masse masse lykke til, det vil helt sikkert gå mye bedre en du nå ser for deg❤️

Anonymkode: 48fc7...38b

  • Liker 2
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Finnes sykdommer som gjør en feit. Ikke kun mat.

Anonymkode: d02e9...aa9

Nei, det finnes ingen sykdommer som gjør deg feit. Spis mindre og bruk pengene på tannlege. Slutt med offermentaliteten din, du er ikke så spesiell at du bryter termodynamikkens lover, sykdommen din kan ikke skape energi ut av ingenting.

Anonymkode: 3feb4...7a7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men det kan også være andre utfordinger.

Anonymkode: 462ed...6f3

Poenget fløy for høyt…

Anonymkode: d104e...236

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts: han jobber allerede ekstremt mye og pendler så han får ikke gjør mer. 

Anonymkode: d02e9...aa9

Men da får han finne en jobb nærmere da, og ta en ekstra jobb ved siden av. Eller så får dere selge huset siden dere tydeligvis ikke har råd til å bo der da.

Man må lete etter løsninger, nytter ikke å sitte der og synes synd på seg selv uten å engang prøve å gjøre ting for å få det bedre.

Anonymkode: 38db7...c03

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Heldigvis så vil hun ikke få plass.

Anonymkode: 38db7...c03

Har ikke inntrykk av at det er så vanskelig å få plass? Har selv vært utsatt for overgrep og har utfordringer i tannlegesituasjonen. Tannlegen tilkalte en psykolog fra TOO som snakket med meg. Han sa jeg var velkommen til TOO hvis jeg ønsket, det selv om jeg bare har triggere (ikke tannlegeskrekk/fobi) i tannbehandlingssituasjonen. 

Anonymkode: 96ed7...9c7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det vet man ikke før man er evaluert. Du virker desperat, ro ned 2 hakk.

Anonymkode: 462ed...6f3

Man blir ikke en gang jeg var det når man ikke oppfyller inngang kriteriene. Og seriøst desperat? Køene er allerede enormt lange og de blir enda lenger når de må bruke tid på å gå gjennom søknader som en gang burde vært sendt, men beklager hvis det plager deg at jeg bryr meg om alle de menneskene som faktisk oppfyller kriteriene til denne behandlingen.

Anonymkode: d104e...236

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har ikke inntrykk av at det er så vanskelig å få plass? Har selv vært utsatt for overgrep og har utfordringer i tannlegesituasjonen. Tannlegen tilkalte en psykolog fra TOO som snakket med meg. Han sa jeg var velkommen til TOO hvis jeg ønsket, det selv om jeg bare har triggere (ikke tannlegeskrekk/fobi) i tannbehandlingssituasjonen. 

Anonymkode: 96ed7...9c7

Det skal ikke mye til å få plass. Men det er lang ventetid.

Anonymkode: 462ed...6f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man blir ikke en gang jeg var det når man ikke oppfyller inngang kriteriene. Og seriøst desperat? Køene er allerede enormt lange og de blir enda lenger når de må bruke tid på å gå gjennom søknader som en gang burde vært sendt, men beklager hvis det plager deg at jeg bryr meg om alle de menneskene som faktisk oppfyller kriteriene til denne behandlingen.

Anonymkode: d104e...236

Det plager meg ikke, ingenting å beklage.

Anonymkode: 462ed...6f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nei, ingen er feilfrie. Men vi velger å ta på oss voksenbuksene.  Når økonomien ikke går rundt, da må man bo mindre og barna får dele soverom.selv bodde vi slik i 11 år før vi hadde råd til noe større. 

Det handler om ansvar.  Du må ta ansvar for egen helse. Selg bilen, betal ut lån og kjøp gammel bruktbil. 

Legg ut huset for salg med en gang og lei noe mye mindre. Dere bor over evne og nekter tydeligvis å innse det. 

Anonymkode: 17698...cf3

Bilog markedet er ikke så enkelt at det bare er å selge. Å leie er noen ganger dyrere enn å leie også. Ser mange sliter med å få solgt hvor jeg bor, å ts trenger den tanlegebehandlingen nå. 

Men det kan være det er steder i økonomien dere kan spare ts, om dere ikke har gått gjennom alt. Men kanskje det er noen kroner å spare ved å bytte ut om dere bruker den dyreste varianten av et produkt, om den som er billigere er like god. Passe på tilbud, om dere kaster mat, kjøpe mindre, ting dere ikke trneger dere kan selge. Om dere røyker, stump røyken osv. 

Anonymkode: 9314d...002

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ditt tilfelle tror jeg at jeg ville spurt foreldre om hjelp til et privat lån. Evt forskudd på arv eller lignende. I verste fall et forbrukslån.

Å ikke få fikset skadene blir litt som å la være å betale en regning som har gått til inkasso. Regningen (og skadene) blir bare større til lenger du venter. Selv legger jeg av litt penger (150 kr) hver mnd til tannlegetime som jeg drar til en gang i året. Da har jeg nogen lunde kontroll på tannhelsen min og skader rekker ikke å bli store.

Håper du finner en løsning på problemet. Ville også hørt med nav om de har noen muligheter for lån i din situasjon om du ikke finner andre muligheter. 

Skjønner veldig godt fortvilelsen din mtp økonomi ❤️ 

Hilsen ufør 

Anonymkode: 76df4...673

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spørsmål til TS: 

Når det står så ille til økonomisk, hva vil du oppnå med denne tråden? 
Hva forventer du at de som leser tråden skal svare deg? 
 

Tannlege er i de aller fleste tilfeller en privatsak, fordi Norsk helsevesen er organisert slik at tenner ikke er en del av folk flest sin helse og noe Folketrygden dekker. 
 

Et meget smalt vindu her er unntakene for personer med sjeldne sykdommer, personer med en klar forverring av tannhelse som følge  av alvorlig fysisk sykdom. Og disse får ikke dekket hele tannlegeregningen, men en del av den. (Med noen unntak). At man ikke lever slik at man har økonomi til å fikse tennene sine når de knekker det er en privatsak. 
 

Så igjen, ts, hvilke svar vil du ha? 

Anonymkode: f02b4...66a

ST, du er heftig med å svare på de fleste andre svarene dine, hvorfor svarer du ikke på det jeg her spør deg om? 
 

Og til dere med forslag om TOO , allerede på telefon så spør man om så pass mye at man luker ut dem som ikke er kandidater. Når man så blit att inn i varmen så skal pasientene utredes av psykolog før de får tilbud om tannlegebehandling. Deretter er det et visst antall behandlinger, før man skal klare seg på egenhånd hos egen tannlege. Eller hos Fylkestannlegen for dem som oppfyller kriteriene for den typen hjelp. Så TOO behandling r ikke full tannbehandling gratis. Og på kvinneg. Driver ingen saksbehandling for hvem som er TOO kandidater eller ikke. 
 

Det er dog en merkelig måte ts fremstiller seg selv på og sitt problem. Kanskje hun kan svare på om problemet er reelt, eller for å skape debatt? 

Anonymkode: f02b4...66a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...