Gå til innhold

Muslimer i helsevesenet.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg utdanner meg til helsefagarbeider, og det er flere muslimske jenter i klassen. De har hijab, noe som er uproblematisk vil jeg tro, når det kommer til hygiene. Men de kan ikke dra opp ermene på på kjolen. Man må kunne dra opp på ermene til albuen, hvordan går det egentlig? 

De skifter heller ikke til uniform siden det bare er bukser. Det er bestilt inn tunika men den er ikke lang nok. Så hva vil skje i en ordiner jobb eller når vi skal i utplassering? 

 

Anonymkode: 8f420...8e2

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da må de innfri kravene.

Anonymkode: a52d5...475

  • Liker 7
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen utrolig koselige kollegaer som er muslim. De bruker hijab, men bruker uniform som alle andre. 

Anonymkode: 03f12...896

  • Liker 8
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle må følge uniformsreglement.

Anonymkode: 881c2...75f

  • Liker 9
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sykehuset hos oss må de ha uniform, ferdig snakka.
Det er kortermet topp og bukse. I noen avdelinger (psykiatrisk foreks) kan man ha langermet under, men ikke i somatikken. Og toppene er standardlengde. Vi har jo muslimer som bruker hijab til uniformen, de bruker en hvit hijab siden uniformene skal være hvite. 

Anonymkode: e3b6c...762

  • Liker 3
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på om de får «lov» til å stelle menn? 

Mange muslimske kvinner får ikke håndhilse på menn f.eks. 

Anonymkode: fc39f...99c

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal muslimer jobbe i helsevesenet må de bruke uniform og utføre de samme oppgavene som alle andre, det betyr og at de må stelle menn.

  • Liker 12
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har mange på jobb med hijab. Alle skifter til uniform på jobb, både uniformsbukse og uniformshijab.

Anonymkode: 28957...a43

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal følge det vanlige reglementet. Men mange av dem prøver å presse fram egne regler for dem. De er vant til at konfliktskye nordmenn føyer dem i alt.

Anonymkode: 5d28a...913

  • Liker 10
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg lurer også på om de får «lov» til å stelle menn? 

Mange muslimske kvinner får ikke håndhilse på menn f.eks. 

Anonymkode: fc39f...99c

Har ikke noe valg der. 

Anonymkode: e3b6c...762

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg lurer også på om de får «lov» til å stelle menn? 

Mange muslimske kvinner får ikke håndhilse på menn f.eks. 

Anonymkode: fc39f...99c

De ville ikke ta blodprøver på en mannlig lærer så jeg veit ikke hvordan det blir 😅

ts

Anonymkode: 8f420...8e2

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

De ville ikke ta blodprøver på en mannlig lærer så jeg veit ikke hvordan det blir 😅

ts

Anonymkode: 8f420...8e2

Da har de ingenting der å gjøre. 

  • Liker 17
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går en helsefaglig utdanning nå og har en del hijabijenter i klassen. De pleier også å ha langermet topp under kittelen. Ingen av underviserne nevner noe som helst. Veldig uhygienisk.

Anonymkode: 363f5...566

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men er det sånn at man må la dem praktisere islam, etter norsk lov? Og da får man heller kompromisse alt annet? Hva er viktigst?

ts

Anonymkode: 8f420...8e2

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hijab må totalforbys, ingen bruker dette av fri vilje.

Det brukes pga man er programmert til dette i oppveksten, overhodet i familien vil også at det skal brukes. Der jeg trener er det ei som bruker det, svetter som en gris i joggedress.

Anonymkode: 0d73a...b26

  • Liker 9
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg utdanner meg til helsefagarbeider, og det er flere muslimske jenter i klassen. De har hijab, noe som er uproblematisk vil jeg tro, når det kommer til hygiene. Men de kan ikke dra opp ermene på på kjolen. Man må kunne dra opp på ermene til albuen, hvordan går det egentlig? 

De skifter heller ikke til uniform siden det bare er bukser. Det er bestilt inn tunika men den er ikke lang nok. Så hva vil skje i en ordiner jobb eller når vi skal i utplassering? 

 

Anonymkode: 8f420...8e2

Interessant at temaene på forumet lett er muslimer og problemer knyttet til ders religion og sedvaner. 
 

Jeg jobbet en periode med en syvendedags adventist. Hen kunne ikke jobbe på lørdager, og måtte få tilrettelegging. Lørdagene er deres helligdag. Dette gikk ut over oss andre som måtte dekke inn Hen sine lørdagsvakter. Var noe og i tilknytning til jul, men det huseier jeg ikke i farten. 
 

Hvorfor blir aldri denne problemstillingen debattert? Eller om dere vil, problematisert? 

Anonymkode: 0ca6a...5bd

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Interessant at temaene på forumet lett er muslimer og problemer knyttet til ders religion og sedvaner. 
 

Jeg jobbet en periode med en syvendedags adventist. Hen kunne ikke jobbe på lørdager, og måtte få tilrettelegging. Lørdagene er deres helligdag. Dette gikk ut over oss andre som måtte dekke inn Hen sine lørdagsvakter. Var noe og i tilknytning til jul, men det huseier jeg ikke i farten. 
 

Hvorfor blir aldri denne problemstillingen debattert? Eller om dere vil, problematisert? 

Anonymkode: 0ca6a...5bd

Aldri opplevd det, men med muslimer så er det flere ting som stadig kommer opp, og de er mange. Det må vi kunne prate om uten at noen flisespikkere tar opp "ja men hva med....!" 

Anonymkode: 8f420...8e2

  • Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De må følge uniformsreglement i helsevesenet. Noen steder må de bytte ut hijab med de mer dekkende operasjonsluene. Som helsepersonell skal en ikke vise religiøst eller politisk ståsted, og det er merkelig at absolutt alt må tilpasses muslimer.

Anonymkode: 409e9...009

  • Liker 12
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en annen ting, jeg jobbet i et firma, der de hadde renholder som kom innom, helt normalt. Men når det var ramadan så "rakk de ikke alt" de satt i kantina fordi de ble så dårlige av lavt blodsukker, og det var bare en dame i firmaet, så dametoalettene ble ikke vasket, fordi de var redd for mens blod. Og søpla i damegarderoben kunne ikke bli tømt fordi det kunne være bind eller tamponger der. Ja.....

Litt på siden av det HI handler om men er dette noe flere har opplevd? 

Anonymkode: 8f420...8e2

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Interessant at temaene på forumet lett er muslimer og problemer knyttet til ders religion og sedvaner. 
 

Jeg jobbet en periode med en syvendedags adventist. Hen kunne ikke jobbe på lørdager, og måtte få tilrettelegging. Lørdagene er deres helligdag. Dette gikk ut over oss andre som måtte dekke inn Hen sine lørdagsvakter. Var noe og i tilknytning til jul, men det huseier jeg ikke i farten. 
 

Hvorfor blir aldri denne problemstillingen debattert? Eller om dere vil, problematisert? 

Anonymkode: 0ca6a...5bd

Kanskje fordi man ikke møter på så mange syvendedagsadventister? Og kanskje de fleste som følger den trosretningen er mer fleksible på dette,  eller velger bort jobber hvor de må jobbe lørdager?

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...