Gå til innhold

Hvor mye skal man tåle fra naboer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

TS, har du forsøkt å snakke med naboen, og spurt pent om de kanskje kan tenke seg å roe ned lydnivået litt? For alt du vet kan det hende naboen ikke er klar over at dette er irriterende for andre naboer som deg, og at det er helt utenkelig for ham at noen ikke er interessert i fotball?

Anonymkode: e35c3...5fd

Står på side 1 at h*n har gjort det. 

Anonymkode: 30f04...1b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

TS, har du forsøkt å snakke med naboen, og spurt pent om de kanskje kan tenke seg å roe ned lydnivået litt? For alt du vet kan det hende naboen ikke er klar over at dette er irriterende for andre naboer som deg, og at det er helt utenkelig for ham at noen ikke er interessert i fotball?

Anonymkode: e35c3...5fd

Ja, har prøvd og problemet er ikke at de ser på fotball. Jeg ser selv på enkelte av em kampene.

Anonymkode: 460fe...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar alle sammen! Ser at noen er enig med meg og noen uenig. Sånn er det jo bare. Men det er virkelig ikke noe hyggelig å måtte høre på sånn støy som om de skulle sitte i stua mi. Enig med dere som sier at å dra tv ut på den måten med høyt volum er f.... så frekt egentlig. Du bosetter deg ikke sånn med naboer på alle kanter hvis du har et sånt behov. 

Anonymkode: 460fe...dc9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men naboene her spiller høy musikk og har fest hver fredag og lørdag kveld selv om jeg bor på landet i enebolig. Det lukter møkk og det er mange traktorer og masse insekter.

Anonymkode: bc69d...793

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men naboene her spiller høy musikk og har fest hver fredag og lørdag kveld selv om jeg bor på landet i enebolig. Det lukter møkk og det er mange traktorer og masse insekter.

Anonymkode: bc69d...793

Hva er poenget ditt?

Anonymkode: a9d47...78d

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om man holder seg innenfor tidspunktene for nattero, skal man ikke være til sjenanse for naboene resten av døgnet heller. Det som er utfordrende, er at det ikke er noen fasit på hva dette innebærer,  og kommer tydelig frem av svarene i denne tråden. Hva som for eksempel oppfattes som sjenerende støy er ganske subjektivt. 

Jeg ser du skriver at du har forsøkt ta det opp med naboen, men er dette gjort mens de holder på eller på et annet tidspunkt? Hvis kun førstnevnte, ville jeg forsøkt å ta en prat med naboen på et annet tidspunkt. Prøv å være litt åpen om at du ikke har problem med at han har besøk, men samtidig forklare hvordan lydnivået forplanter seg inn i din leilighet og at du setter pris på om de kan ta hensyn til dette når det gjelder støynivå. Ville eventuelt også forhørt meg med andre naboer hva de tenker. Om det er flere som berøres, er det kanskje enklere å nå frem. Min erfaring er hvertfall at de fleste naboer ønsker å ta hensyn hvis de får ting forklart på en hyggelig  måte, og at de ofte ikke er klar over høyt lyden kan bevege seg. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nymphadora skrev (4 timer siden):

Selv om man holder seg innenfor tidspunktene for nattero, skal man ikke være til sjenanse for naboene resten av døgnet heller. Det som er utfordrende, er at det ikke er noen fasit på hva dette innebærer,  og kommer tydelig frem av svarene i denne tråden. Hva som for eksempel oppfattes som sjenerende støy er ganske subjektivt. 

Jeg ser du skriver at du har forsøkt ta det opp med naboen, men er dette gjort mens de holder på eller på et annet tidspunkt? Hvis kun førstnevnte, ville jeg forsøkt å ta en prat med naboen på et annet tidspunkt. Prøv å være litt åpen om at du ikke har problem med at han har besøk, men samtidig forklare hvordan lydnivået forplanter seg inn i din leilighet og at du setter pris på om de kan ta hensyn til dette når det gjelder støynivå. Ville eventuelt også forhørt meg med andre naboer hva de tenker. Om det er flere som berøres, er det kanskje enklere å nå frem. Min erfaring er hvertfall at de fleste naboer ønsker å ta hensyn hvis de får ting forklart på en hyggelig  måte, og at de ofte ikke er klar over høyt lyden kan bevege seg. 

Jeg har tatt det opp på annet tidspunkt. Har forklart på en hyggelig måte at det er svært lytt her. Men det gir han blanke i. 

Anonymkode: 460fe...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg har tatt det opp på annet tidspunkt. Har forklart på en hyggelig måte at det er svært lytt her. Men det gir han blanke i. 

Anonymkode: 460fe...dc9

Da kontakter du naboer, styre og politi ved senere anledning. Politiet kan ta fra han tv og anlegg evt andre ting dersom han ikke innretter seg etter loven.

Anonymkode: 4852b...7e7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.6.2024 den 13.09):

Jeg blir så oppgitt over folk som mener at man skal tåle alt bare fordi man har bosatt seg i flermannsbolig/blokk. For det fleste er ikke denne boformen et frivillig valg, det er det man har råd til. Skal man virkelig finne seg i all verdens leven bare fordi det er før kl 23?

Nei.

Altså, man er nødt til å tåle at naboer lever. Jeg hører naboens tv og slenging i dører, men det er for det meste innenfor rimelighetens grenser. Å ta med tv eller musikkanlegg med fullt voldum og mye folk ut på verandaen, er rett og slett tankeløst. Ok i en spesiell anledning, men ikke til vanlig. Å bo tett på hverandre går begge veier. Vi må tåle at andre lever, men også ta hensyn til at naboene også skal ha det greit i eget hjem også. 

Hvis dette vedvarer, så ville jeg snakket med styret. 

Anonymkode: 30f04...1b6

Helt hundre prosent enig i denne. Men dessverre er det kanskje en viss overrepresentasjon av mennesker som ikke helt fatter dette / ikke har folkeskikk blant de som bor i flermannsbolig 🙊

Anonymkode: 68cd9...c8c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Da kontakter du naboer, styre og politi ved senere anledning. Politiet kan ta fra han tv og anlegg evt andre ting dersom han ikke innretter seg etter loven.

Anonymkode: 4852b...7e7

Det med at politiet tar med seg spørs ofte på klokkeslett. Husker da jeg fylte 20. Hadde gitt nabovarsel at det kunne bli høy musikk og mye folk. Satte da anlegget som stod oppe grillet å koste oss. Plutselig stod politiet i hagen kl 21. De hadde fått beskjed av en nabo om bråk. De pratet med meg, hadde ikke vært noe bråk slik sett kun musikk grilling og prat. Jeg informerte om og viste nabovarsel som var sendt ut og at det ville bli stille kl 22 for da kom bussen som skulle hente oss. Jaggu ringte ikke naboen igjen og politiet kom igjen mens vi drev å ryddet bort før vi skulle dra. Og politiet stod og lo og lurte egentlig på hvorfor nabo var så kranglete for var jo bare normal sommerstemning.  Naboen kom og og mente politiet skulle ta med høytalere  da lo politiet enda mer

Anonymkode: ef02e...872

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker noe hensyn bør en kunne ta. Men samtidig tenker jeg når en bor slik må en bare regne med litt slik støy på sommer av folk som hygger seg ute. Hadde du irritert deg like mye om det var musikk som ble spilt? Kunne jo like gjerne vært det.

 

Anonymkode: ef02e...872

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ofte at det blir skissert at de som bråker mest skal tas hensyn til, og at hensyn aldri skal gå begge veger. Det er lov å ta hensyn til naboene sine selv om det er lov å være bråkmaker.

Anonymkode: fd0bb...f23

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.6.2024 den 14.28):

Hadde samme problemer med naboer både og over meg som røyket på balkong. Forbanna gikk jeg til innkjøp av liquid ass på spray som jeg passet på å spraye ned balkongen min med. 

 

Så da satt du der på bakingen som luktet dritt? Smart.

Anonymkode: 7a664...684

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det med at politiet tar med seg spørs ofte på klokkeslett. Husker da jeg fylte 20. Hadde gitt nabovarsel at det kunne bli høy musikk og mye folk. Satte da anlegget som stod oppe grillet å koste oss. Plutselig stod politiet i hagen kl 21. De hadde fått beskjed av en nabo om bråk. De pratet med meg, hadde ikke vært noe bråk slik sett kun musikk grilling og prat. Jeg informerte om og viste nabovarsel som var sendt ut og at det ville bli stille kl 22 for da kom bussen som skulle hente oss. Jaggu ringte ikke naboen igjen og politiet kom igjen mens vi drev å ryddet bort før vi skulle dra. Og politiet stod og lo og lurte egentlig på hvorfor nabo var så kranglete for var jo bare normal sommerstemning.  Naboen kom og og mente politiet skulle ta med høytalere  da lo politiet enda mer

Anonymkode: ef02e...872

#thingsthatneverhappened

Anonymkode: 4852b...7e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.6.2024 den 11.27):

Man må tåle at naboer lever som normalt og det inkluderer besøk, fest og spesielle anledninger. Jeg synes jo de kunne sett fotball inne eller i alle fall prøvd å ikke skrike og rope, men trøst deg med at fotball-VM varer bare en kort tid

Anonymkode: b0fbe...b58

EM! 

Anonymkode: 83879...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.6.2024 den 13.22):

Takk! Endelig noen som skjønner hva jeg mener. Ja, naboen skal få leve livet sitt, men det må gå begge veier det å ta hensyn. Han har også " valgt" å bosette seg tett på andre og må innrette seg deretter. 

Anonymkode: 460fe...dc9

Om dette skjer en sjelden gang kan du likevel være en ok nabo som ikke klager på noe som er et unntak, ikke normalen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...