Gå til innhold

Samfunnsstraff og Fontenehuset


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har han også  psykiske problemer?

Hvorfor ble det samfunnstraff på akkurat Fontenehuset?

innskrives han som vanlig medlem?

Hva blir arbeidsoppgavene for en som soner samfunnstraff på Fontenehuset?

Endret av Pipaluk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fin møteplass det for de såkalte sårbare, ensomme småbarnsmødre og kriminelle flott tiltak. 

Ganske morsomt at jeg fikk forslag om å dra til fontenehuset fordi jeg ikke kjenner så mange. 

Anonymkode: 61b26...d9d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/30/2024 at 6:22 PM, AnonymBruker said:

Fin møteplass det for de såkalte sårbare, ensomme småbarnsmødre og kriminelle flott tiltak. 

Ganske morsomt at jeg fikk forslag om å dra til fontenehuset fordi jeg ikke kjenner så mange. 

Anonymkode: 61b26...d9d

Småbarnsmødre sammen med kriminelle? 

Er det sånn de tenker? 

Anonymkode: 0adad...16e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/30/2024 at 4:27 PM, Pipaluk said:

Har han også  psykiske problemer?

Hvorfor ble det samfunnstraff på akkurat Fontenehuset?

innskrives han som vanlig medlem?

Hva blir arbeidsoppgavene for en som soner samfunnstraff på Fontenehuset?

Han har slitt med angst og depresjon i korte perioder, men det er ikke bestandig så veldig synlig ute blant folk. Nå skal det sies at angsten har blitt verre i det siste, men mulig det skyldes all slitet som han har stått ovenfor. 

Det var Kriminalomsorgen som foreslo Fontenehuset. Han hadde ikke så mange forslag selv akkurat. 

Jeg vet ikke hvilke arbeidsoppgaver han får, men det er sikkert de samme oppgavene som de andre har? Mest logisk at det vil skje. 


Jeg er skikkelig urolig for han, blant annet fordi Fontenehuset er veldig fremmed for meg og for han. 

Anonymkode: 0adad...16e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker said:

Han har slitt med angst og depresjon i korte perioder, men det er ikke bestandig så veldig synlig ute blant folk. Nå skal det sies at angsten har blitt verre i det siste, men mulig det skyldes all slitet som han har stått ovenfor. 

Det var Kriminalomsorgen som foreslo Fontenehuset. Han hadde ikke så mange forslag selv akkurat. 

Jeg vet ikke hvilke arbeidsoppgaver han får, men det er sikkert de samme oppgavene som de andre har? Mest logisk at det vil skje. 


Jeg er skikkelig urolig for han, blant annet fordi Fontenehuset er veldig fremmed for meg og for han. 

Anonymkode: 0adad...16e

Mitt inntrykk av fontenehuset (etter noen besøk der jeg vurderte bli medlem) er at mange av oppgavene er som et vanlig kontor, men man bruker så lang tid som man vil på oppgaven. Man kan bruke 6 timer på å vaske 8 dørhåndtak liksom, men man kan også jobbe i resepsjon, med sosiale medier, på økonomiavdelingen, på kjøkken (med alle oppgavene det handler om) og jobbe i "team" som planlegger spessielle arrangementer f.eks sosiale happenings eller jubileumer. For meg ble arbeidsdagene for diffuse og langt fra det jeg var vant til og derfor klarte jeg ikke føle meg helt hjemme der.

Anonymkode: 7ee0a...dbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han har slitt med angst og depresjon i korte perioder, men det er ikke bestandig så veldig synlig ute blant folk. Nå skal det sies at angsten har blitt verre i det siste, men mulig det skyldes all slitet som han har stått ovenfor. 

Det var Kriminalomsorgen som foreslo Fontenehuset. Han hadde ikke så mange forslag selv akkurat. 

Jeg vet ikke hvilke arbeidsoppgaver han får, men det er sikkert de samme oppgavene som de andre har? Mest logisk at det vil skje. 


Jeg er skikkelig urolig for han, blant annet fordi Fontenehuset er veldig fremmed for meg og for han. 

Anonymkode: 0adad...16e

Jeg tror ikke du skal kjenne bekymring for det. Tror det heller er sånn at det blir et veldig kjedelig sted hvor alt går i langsomt tempo, ikke noe særlig som skjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

K.B. skrev (På 27.6.2024 den 1.26):

Nei og ja er vel svaret på det..
Men i konteksten jeg snakker om, så er Fontenehuset et yndet sted for DPS å sende brukerne. Jeg tror ikke du blir frisk av å henge med rusmisbrukere, kriminelle og folk med store psykologiske problemer..

Du har et temmelig stigmatiserende menneskeskyn, må jeg si, litt sånn Tyskland på 30-40-tallet med Untermensch. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (3 timer siden):

Du har et temmelig stigmatiserende menneskeskyn, må jeg si, litt sånn Tyskland på 30-40-tallet med Untermensch. 

Det må være dagens dummeste..
Jeg summer opp en del brukergrupper og påpeker at hvis du sliter psykisk, så er det kanskje ikke i det selskapet du blir frisk..
Tanken Untermensch var noe nazi Tyskland bygget opp over tid og de brukte noen av de eldste triksene i boken, som Jødehat.
At jeg påpeker at kriminelle, rusmisbrukere og alvorlig psykisk syke bør håndteres på helt annen måte, med empati og forståelse for at dette er komplekse problemer som tar tid å løse og selv da så vil suksess raten aldri være 100% 
Det er ideen om å stue folk på siden av samfunnet sammen i tiltak som har så lav terskel og ambisjoner at det ikke løser noe som helst jeg reagerer på, så det helt motsatte av hva du tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.6.2024 den 0.54):

Du kan ikke komme og gå som du vil når du gjennomfører straff, men du kan selv velge å bidra på et Fontenehus i stedet for å sitte hjemme eller bidra et annet sted. Så det er frivillig. Det er uansett ikke det enkelte Fontenehus som setter rammer, men kriminalomsorgen.

Anonymkode: 49dcd...5b7

Det spørs hvor mange valgmuligheter den som skal sone samfunnstraff egentlig har.  Ja det er sikkert frivillig å delta akkurat på Fontenehuset men de drukner vel ikke i alternativer vil jeg tro. 

Selve samfunnsstraffen innebærer å jobbe gratis, så de kan ikke velge å ikke  bidra. 

Det jeg synes er litt betenkelig er at de skrives inn som vanlig medlemmer når de starter å sone der, i hvertfall det jeg har hørt. 

 

Endret av Pipaluk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...