Gå til innhold

Samfunnsstraff og Fontenehuset


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Typen min skal sone samfunnsstraff på det nærmeste Fontenehuset. Han må møte opp noen ganger i uka, samtidig som han bruker fotlenke. 

Jeg lurer på om Fontenehuset hjelper han med videre jobbsøking? Og er det enkelt for han å få nye venner der? 


Håper noen kan dele sine erfaringer ❤️ 

Anonymkode: 0adad...16e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:) 

Anonymkode: 0adad...16e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes praksisen er betenkelig.  På fontenehuset er du enten ansatt med lønn eller vanlig bruker/frivillig som kan komme og gå når du vil. Slik blir det ikke når man soner samfunnstraff der.

Blir han innskrevet som vanlig medlem når skal sone?

Hva er han dømt for?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke klar over at innsatte kan sone samfunnsstraff hos Fontenehuset. Det fortjener andre medlemmer å vite. Det styrker jo bare mitt dårlige inntrykk av FH.

Anonymkode: ea389...2cf

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.6.2024 den 21.07):

Typen min skal sone samfunnsstraff på det nærmeste Fontenehuset. Han må møte opp noen ganger i uka, samtidig som han bruker fotlenke. 

Jeg lurer på om Fontenehuset hjelper han med videre jobbsøking? Og er det enkelt for han å få nye venner der? 


Håper noen kan dele sine erfaringer ❤️ 

Anonymkode: 0adad...16e

Ja, Fontenehuset vil hjelpe han med videre jobbsøking om han vil. Han finner nok fellesskap, og etterhvert venner der og❤️

Anonymkode: 49dcd...5b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg var ikke klar over at innsatte kan sone samfunnsstraff hos Fontenehuset. Det fortjener andre medlemmer å vite. Det styrker jo bare mitt dårlige inntrykk av FH.

Anonymkode: ea389...2cf

Jeg har veldig godt inntrykk av Fontenehuset. Men synes det er litt betenkelig dette. Da burde de informere om det. Ikke HVEM, men at

Anonymkode: 97db3...80c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pipaluk skrev (1 time siden):

Jeg synes praksisen er betenkelig.  På fontenehuset er du enten ansatt med lønn eller vanlig bruker/frivillig som kan komme og gå når du vil. Slik blir det ikke når man soner samfunnstraff der.

Blir han innskrevet som vanlig medlem når skal sone?

Hva er han dømt for?

Du kan ikke komme og gå som du vil når du gjennomfører straff, men du kan selv velge å bidra på et Fontenehus i stedet for å sitte hjemme eller bidra et annet sted. Så det er frivillig. Det er uansett ikke det enkelte Fontenehus som setter rammer, men kriminalomsorgen.

Anonymkode: 49dcd...5b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har veldig godt inntrykk av Fontenehuset. Men synes det er litt betenkelig dette. Da burde de informere om det. Ikke HVEM, men at

Anonymkode: 97db3...80c

Medlemmer (som følger med) vet, og de fleste synes det er greit. Folk er folk uansett.

Anonymkode: 49dcd...5b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekrefter alt det negative jeg har sagt om Fontenehuset. Ikke bare folk med rusproblemer og psykiske diagnoser, men nå tydeligvis også straffedømte som faktisk soner deler av sin straff der..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (20 minutter siden):

Bekrefter alt det negative jeg har sagt om Fontenehuset. Ikke bare folk med rusproblemer og psykiske diagnoser, men nå tydeligvis også straffedømte som faktisk soner deler av sin straff der..

For det er noe galt med folk med rusproblemer og psykiske diagnoser da mener du? 

Anonymkode: 97db3...80c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For det er noe galt med folk med rusproblemer og psykiske diagnoser da mener du? 

Anonymkode: 97db3...80c

Nei og ja er vel svaret på det..
Men i konteksten jeg snakker om, så er Fontenehuset et yndet sted for DPS å sende brukerne. Jeg tror ikke du blir frisk av å henge med rusmisbrukere, kriminelle og folk med store psykologiske problemer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (3 minutter siden):

Nei og ja er vel svaret på det..
Men i konteksten jeg snakker om, så er Fontenehuset et yndet sted for DPS å sende brukerne. Jeg tror ikke du blir frisk av å henge med rusmisbrukere, kriminelle og folk med store psykologiske problemer..

Hmm ... det var jo dumt å høre. 

Jeg har vært der en stund nå, og folk virker ganske normale. Det er ikke noe snakk om psykiske vansker. Folk jobber og står på. Noen har jo mer påfallende greier som viser seg, men folk flest virker ganske oppegående, selv om vi selvsagt vet at de kan slite litt. Føles veldig godt å komme seg på jobb, og at noen forstår og gir kred fordi de skjønner at det kostet mye å komme siden en ikke har vært der på to uker. Det er ingen som er i aktiv rus der. 

Anonymkode: 97db3...80c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (11 minutter siden):

Nei og ja er vel svaret på det..
Men i konteksten jeg snakker om, så er Fontenehuset et yndet sted for DPS å sende brukerne. Jeg tror ikke du blir frisk av å henge med rusmisbrukere, kriminelle og folk med store psykologiske problemer..

Hva tenker du er alternativet? Sitte hjemme i isolasjon? Jeg kan skrive under på at det i alle fall ikke hjelper.

Andre tilbud til psykisk syke, samler jo og nettopp psykisk syke. Så skjønner ikke at det skal være så spesielt.

 

Anonymkode: 49dcd...5b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hmm ... det var jo dumt å høre. 

Jeg har vært der en stund nå, og folk virker ganske normale. Det er ikke noe snakk om psykiske vansker. Folk jobber og står på. Noen har jo mer påfallende greier som viser seg, men folk flest virker ganske oppegående, selv om vi selvsagt vet at de kan slite litt. Føles veldig godt å komme seg på jobb, og at noen forstår og gir kred fordi de skjønner at det kostet mye å komme siden en ikke har vært der på to uker. Det er ingen som er i aktiv rus der. 

Anonymkode: 97db3...80c

Det er sikkert individuelle forskjeller, men der jeg ble anbefalt var det virkelig ille. En blanding av barnehage, lettindustri for dysfunksjonelle mennesker. Det var ikke aktiv rus så vidt jeg så, men åpenbart at det var flere som slet med rus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hva tenker du er alternativet? Sitte hjemme i isolasjon? Jeg kan skrive under på at det i alle fall ikke hjelper.

Andre tilbud til psykisk syke, samler jo og nettopp psykisk syke. Så skjønner ikke at det skal være så spesielt.

 

Anonymkode: 49dcd...5b7

Tja et skikkelig tilbud som tar mental helse på alvor..
Det hjelper ikke å sette noen billige plastre på et alvorlig problem som ofte stikker dypt og er et resultat av komplekse hendelser. 
Det finnes definitivt tilbud som ikke baserer seg på f.eks. gruppeterapi. Hver sak er individuell, så å sitte her å skissere en løsning skal jeg ikke prøve på, jeg konstaterer bare at som et samfunn, så må vi gjøre det bedre. Ikke bare er det bra for de det gjelder, det er nok i lengden rimeligere for samfunnet også.

Endret av K.B.
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (7 minutter siden):

Det er sikkert individuelle forskjeller, men der jeg ble anbefalt var det virkelig ille. En blanding av barnehage, lettindustri for dysfunksjonelle mennesker. Det var ikke aktiv rus så vidt jeg så, men åpenbart at det var flere som slet med rus.

Argh, så utrolig kjedelig! Jeg husker at jeg var på et lignende sted/tiltak da jeg var yngre, der var det som det ordet du skrev "barnehage", det var helt pyton. Jeg følte at jeg ble ydmyket hver gang jeg møtte opp. Som at fordi jeg var psykisk syk så var jeg liksom dum. Det var ikke et sted til å bli motivert til å bli frisk. 

Her jeg er nå, og dette er jo etter at jeg har vært i arbeidslivet en stund og blitt litt eldre, så synes jeg det er skikkelig motiverende å møte opp. Vi gjør skikkelige arbeidsoppgaver, og det er flotte folk. 

Anonymkode: 97db3...80c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

K.B. skrev (Akkurat nå):

Tja et skikkelig tilbud som tar mental helse på alvor..
Det hjelper ikke å sette noen billige plastre på et alvorlig problem som ofte stikker dypt og er et resultat av komplekse hendelser. 
Det finnes definitivt tilbud som ikke baserer seg på f.eks. gruppeterapi. Hver sag er individuell, så å sitte her å skissere en løsning skal jeg ikke prøve på, jeg konstaterer bare at som et samfunn, så må vi gjøre det bedre. Ikke bare er det bra for de det gjelder, det er nok i lengden rimeligere for samfunnet også.

Poenget er at folk trenger mer enn terapi. Terapi tar max 1-3 timer  i uka og ellers blir mange sittende alene. Det ene skal ikke utelukke det andre. Mange/de fleste går i behandling i tillegg.

Jeg bor i en middels til stor by i norsk målestokk. Det man kan velge mellom er å sitte hele dagen å drikke kaffe sammen med psykisk syke/rusmisbrukere på et dagsenter og Fontenehuset. På Fontenehuset kan man i det minste gjøre noe produktivt når man vil/føler behov for det. Noen har faktisk god hjelp av Fontenehuset, selv om mange ikke har det.
 

Skulle ønske det fantes flere alternativer, men det er som det er.

 

Anonymkode: 49dcd...5b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du kan ikke komme og gå som du vil når du gjennomfører straff, men du kan selv velge å bidra på et Fontenehus i stedet for å sitte hjemme eller bidra et annet sted. Så det er frivillig. Det er uansett ikke det enkelte Fontenehus som setter rammer, men kriminalomsorgen.

Anonymkode: 49dcd...5b7

Høres ikke helt bra ut for min del. Hvorfor skal kriminalomsorgen ha noe med Fontenehuset å gjøre? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Pipaluk said:

Jeg synes praksisen er betenkelig.  På fontenehuset er du enten ansatt med lønn eller vanlig bruker/frivillig som kan komme og gå når du vil. Slik blir det ikke når man soner samfunnstraff der.

Blir han innskrevet som vanlig medlem når skal sone?

Hva er han dømt for?

Han er dømt for salg av narkotika. 

Anonymkode: 0adad...16e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Pipaluk said:

Høres ikke helt bra ut for min del. Hvorfor skal kriminalomsorgen ha noe med Fontenehuset å gjøre? 

Fordi kriminalomsorgen er de som har skaffet en avtale med fontenehuset regner jeg med. Tipper fontenehuset får noen kroner for en sånn avtale (sånn som kommuner og komersiell industri også får) 

Spørsmålet ditt ts: ja fontenehuset kan hjelpe han med jobbsøking og intervjuprepp videre, han kan få erfaring innenfor de forskjellige oppgavene som skal til for å drive huset og jobber han godt får han sikkert en referanse som speiler innsatsen hans også. Når det kommer til vennskap er dette litt hus til hus og opp til han, mange hus har sosiale ting som skjer hver dag og er gode på sosiale aktiviteter i lunsjen i tillegg til utenfor kontortid, men han får mest trolig ikke venner for livet om han ikke legger inn en skikkelig innsats på det sosiale selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...