solsolsol Skrevet 10. oktober 2024 #301 Del Skrevet 10. oktober 2024 (endret) Ctrl skrev (7 minutter siden): Finale: Skjul innhold Jeg skjønner ingenting av utdeling av dommernes finalehammer. Lars gir til Andrea og Arend. Bak den lå det progresjon. Nå også. Det gir ikke mening når Fjellhytta handler om hvem som er best. Jeg mener helt klart at Eva og Grete har levert hakket vassere enn de andre hele veien. Mens gutta har vært stabilt god, og Camilla og Michael har utvist mest progresjon. Så jeg forstår ikke Lars sitt valg i det hele tatt. Einar var en tikkende bombe. Og han har virket opptatt av ting som egentlig ikke faller inn under hans ekspertise, herav interiør, stil og snekring. Rart å se på. Men at han ender på Espen og Sindre er forsåvidt greit, selv om det hadde vært greit om han landet på en av de 3 andre parene også. For så godt leverte alle og så flytende var Einars rolle i år. Astrid gir hammeren til Andrea og Arend. Det skjønner jeg heller ingenting av. Det gir ikke mening. Hun har skamrost gutta hele veien, og attpåtil så antydet hun i finalen at interiør og stil er noe de må fortsette å ha som sitt virke framover. Men så falt hun også ned på progresjon, og endte med Andrea og Arend. Altså hallo. Fjellhytta handler ikke om størst progresjon! Nabohammeren gikk til gutta. Litt overrasket er jeg, men samtidig ikke. For de er kneppet opp på helhetsinntrykk og styling. Og det er vel det som treffer folk mest. Gratulerer til Espen og Sindre. Det har ligget i kortene hele veien selv om ikke jeg har vært særlig begeistret underveis. Dommeravstemningen i finalen virker dysfunksjonell i lys av at dommerne skal dele ut gullhammere basert på det samme som de allerede har delt ut gullhammere til par for tidligere. Kanskje Fjellhytta/Sommerhytta skulle hatt uavhengige fagfolk som delte ut hammere i en finale - uten å ha møtt deltakerne på forhånd. Da hadde det blitt mer faglig og rettferdig. Da hadde også dette progresjonsargumentet for gullhammervinnerne forsvunnet helt. Utover det endte det med 4 gode hytter, men jeg er samtidig litt skuffet over sesongen. Som jeg har forklart tidligere. Likevel var det bra at Fjellhytta ikke var en direkte kopi av Sommerhytta hvor de kun fokuserer på deltakerne. Takk for laget i tråden! Spoiler Hm. Endte da gul og rød med bare en hammer hver? Det virker veldig rart, menmen. Så lenge blått lag ikke vant er jeg fornøyd. Endret 10. oktober 2024 av solsolsol 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 10. oktober 2024 #302 Del Skrevet 10. oktober 2024 (endret) Jeg er svært lettet over at ikke AA vant! Jeg trodde det et sekund der og tenkte F. Gutta lå an til å vinne helt fra første uka, noe som har gjort sesongen litt kjip rent spenningsmessig. Bortsett fra finalen, da jeg trodde AA kunne ta seieren. Jeg mener fortsatt at de ikke skulle vunnet første uka, men men. Jeg skjønner ikke dommerhammerne jeg. Spesielt ikke Einar eller Lars sine. Astrid kunne vel bare velge mellom 2 stykker. At ikke Eva og Grete fikk hammer av Lars overrasket meg. Jeg synes det er helt fint å dømme etter progresjon, da det hele tiden er fokus på at deltakerne skal lære. Det er derfor de begynner med platting og et enkelt rom før de får kjøkken og bad. Problemet er at det ikke er konsekvente regler for å få dommerhammerne. Et år får man hammer for å være best fra start, mens andre år kan man vinne på progresjon. Hm... Og hvorfor er deltakerne tilstede når naboene skal vurdere hyttene!? Dette gjør jo at naboene potensielt sett velger vinner ut ifra trynefaktor. Of det er vel ikke dét Fjellhytta skal handle om. Jaja, Fjellhytta er tusen ganger bedre enn Sollerhytta, så det var helt ok at guttene vant. Jeg synes jo de var en knepp over de andre på stemning. Men brukervennlighet? Jeg vet ikke. Liker fortsatt beisen til søstrene best og misliker sterkt den oransjebrune hos gutta. Har gutta vært på God morgen Norge? Jeg ser jo ikke på GMN hver dag eller hele sendingen, men kan bare huske å ha sett de andre der. Det pleier å bety at man vinner, for man blir gjest etter å ha tatt seieren... Endret 10. oktober 2024 av Blåttvann 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tradegy Skrevet 10. oktober 2024 #303 Del Skrevet 10. oktober 2024 Blåttvann skrev (1 time siden): Har gutta vært på God morgen Norge? Jeg ser jo ikke på GMN hver dag eller hele sendingen, men kan bare huske å ha sett de andre der. Det pleier å bety at man vinner, for man blir gjest etter å ha tatt seieren... De var på besøk da programmet skulle lanseres Kunne tenkt meg en spin-off med Camilla, jeg Ellers var Astrid et friskt pust, da jeg har null sans for Aina. Synd Astrid ikke blir over med på Sommerhytta Håper gutta velger å beholde hytta ❤️ 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 10. oktober 2024 #304 Del Skrevet 10. oktober 2024 Tradegy skrev (2 minutter siden): De var på besøk da programmet skulle lanseres Kunne tenkt meg en spin-off med Camilla, jeg Ellers var Astrid et friskt pust, da jeg har null sans for Aina. Synd Astrid ikke blir over med på Sommerhytta Håper gutta velger å beholde hytta ❤️ Aha, så bra at vinnerne ikke ble røpet av å ikke ha vært gjest i GMN. JEG OGSÅ! Herlig dame! Gjerne sammen med Eva og Grete. Jeg digger Astrid, men synes ikke hun ga riktig par hammer da, så hennes stjerne bleknet litt der. Det håper jeg også, og at Eva og Grete får låne den så mye de vil. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blueberrymuffin Skrevet 10. oktober 2024 #305 Del Skrevet 10. oktober 2024 Jeg har personlig likt grønn hytte best gjennom hele sesonger, så sånn sett synes jeg det var fortjent seier. Synes hytten var utrolig koselig, med gammel stil, og mye preget fra 80-tallet? Ikke så god på stil, men likte at alt var så gjennomført, ned til minste detalj. Hvis jeg skulle gått etter trynefaktor hadde jeg håpet på Michael og Camilla, men de hadde ikke noe god stil syns jeg. Men så enig med det andre skriver her, Camilla burde komme mer på TV. Herlig personlighet, hadde funka knall som programleder 🤩 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snuse Skrevet 10. oktober 2024 #306 Del Skrevet 10. oktober 2024 Jeg skjønner ikke poenggivningen helt. Hva hvis hyttenaboene hadde valgt rød eller gul hytte? Da hadde det blitt uavgjort mellom grønn og blå…? 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 10. oktober 2024 #307 Del Skrevet 10. oktober 2024 (endret) Snuse skrev (17 minutter siden): Jeg skjønner ikke poenggivningen helt. Hva hvis hyttenaboene hadde valgt rød eller gul hytte? Da hadde det blitt uavgjort mellom grønn og blå…? Da hadde de av dem med flest nabostemmer vunnet. Endret 10. oktober 2024 av Blåttvann 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blueberrymuffin Skrevet 10. oktober 2024 #308 Del Skrevet 10. oktober 2024 Snuse skrev (23 minutter siden): Jeg skjønner ikke poenggivningen helt. Hva hvis hyttenaboene hadde valgt rød eller gul hytte? Da hadde det blitt uavgjort mellom grønn og blå…? Hvis nabohammeren ikke er avgjørende, så har de pleid å dele ut den først. Hvis nabohammeren er avgjørende deles den ut sist, etter dommerhammerne. Hvis det er mulighet for alle fire par å vinne etter dommerhammerne, så vil den som har fått flest av nabostemmene vinne. Hvis muligheten derimot står mellom to par, slik det gjorde i kveld (grønn og blå), så er det de av de to parene med flest nabostemmer som vinner. Så i denne finalen telte de kun nabostemmene på grønn og blå. Da gjalt ikke nabostemmene på rød og gul (fordi de allerede var ute og ikke kunne ta igjen forspranget). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ginny Skrevet 11. oktober 2024 #309 Del Skrevet 11. oktober 2024 Jeg har kost meg veldig med fjellhytta, langt mer enn de siste 2 (3?) sesongene av sommerhytta. Litt fordi nye dommere, men kanskje mest fordi det faktisk har vært mulig å filme inni hyttene, så jeg har fått sett på hva som skjer. Og det har vært mye mer fokus på læring, også for oss. Det har vært fint. Jeg liker at ingen kunne vinne gullhammer på puslespill eller andre teite ting i finalen. Alle hyttene har flotte egenskaper, og noe jeg ville endret. Jeg syns ikke guttene hadde den fineste hytta, rett og slett fordi jeg ikke liker blandingen deres av Halvor Bakke og gammel hytte. Men jeg liker ikke Halvor Bakkes smak (sjokkerende, jeg vet!), så det funker ikke for meg. Jeg var overrasket over gullhammerne som ble delt ut. Hadde ikke trodd at Astrid skulle gi til noen andre enn gutta. Også overrasket over Lars sin hammer, jeg hadde forventet Eva og Grethe egentlig, eller venneparet, da det gjennom sesongen har virket som om de har snekret best (om enn litt treigt). Einar sin hammer kunne gå alle veier, så den var et wild card uansett. Jeg er litt lei meg for at det er over i grunn.. 5 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babyface Skrevet 11. oktober 2024 #310 Del Skrevet 11. oktober 2024 Lurer på om noen kjøper disse type hytter ellers, synes de er så små, det er jo ikke plass til en skikkelig sofa der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rfa Skrevet 11. oktober 2024 #311 Del Skrevet 11. oktober 2024 Stua er i praksis oppe, egentlig helt fin størrelse men må tenke seg om når en møblerer 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 11. oktober 2024 #312 Del Skrevet 11. oktober 2024 rfa skrev (4 timer siden): Stua er i praksis oppe, egentlig helt fin størrelse men må tenke seg om når en møblerer Det jeg ikke forstår med disse hyttene er at de ikke er 2 meter lenger. 2 små meter hadde gjort hytta så mye mer anvendelig. Man hadde fått plass til en god sofa nede. Hvorfor ha en standardhytte som er så... ubrukelig på et vis? Hvem designer slikt? Jeg føler det gjøres så mye rart med disse standradhusene. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 11. oktober 2024 #313 Del Skrevet 11. oktober 2024 Ginny skrev (10 timer siden): Jeg har kost meg veldig med fjellhytta, langt mer enn de siste 2 (3?) sesongene av sommerhytta. Litt fordi nye dommere, men kanskje mest fordi det faktisk har vært mulig å filme inni hyttene, så jeg har fått sett på hva som skjer. Og det har vært mye mer fokus på læring, også for oss. Det har vært fint. Jeg liker at ingen kunne vinne gullhammer på puslespill eller andre teite ting i finalen. Alle hyttene har flotte egenskaper, og noe jeg ville endret. Jeg syns ikke guttene hadde den fineste hytta, rett og slett fordi jeg ikke liker blandingen deres av Halvor Bakke og gammel hytte. Men jeg liker ikke Halvor Bakkes smak (sjokkerende, jeg vet!), så det funker ikke for meg. Jeg var overrasket over gullhammerne som ble delt ut. Hadde ikke trodd at Astrid skulle gi til noen andre enn gutta. Også overrasket over Lars sin hammer, jeg hadde forventet Eva og Grethe egentlig, eller venneparet, da det gjennom sesongen har virket som om de har snekret best (om enn litt treigt). Einar sin hammer kunne gå alle veier, så den var et wild card uansett. Jeg er litt lei meg for at det er over i grunn.. Einar blir for fjollete og Astrid for mye for meg. Liker positive mennesker, men wow, wow, wow og smil som går rundt whatsoever, spar meg. Det er ikke nødvendig å skrike over seg hele tiden. Få inn noen som ikke strever så innmari for å smigre seg inn. Snekkeren er jo normal, solemio og alt det tøvet orker jeg ikke hverken se eller høre på. Dagens oppgulp. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rfa Skrevet 11. oktober 2024 #314 Del Skrevet 11. oktober 2024 Blåttvann skrev (12 minutter siden): Det jeg ikke forstår med disse hyttene er at de ikke er 2 meter lenger. 2 små meter hadde gjort hytta så mye mer anvendelig. Man hadde fått plass til en god sofa nede. Hvorfor ha en standardhytte som er så... ubrukelig på et vis? Hvem designer slikt? Jeg føler det gjøres så mye rart med disse standradhusene. Bygget så rimelig som mulig i en størrelse som er stor nok for de fleste, er ikke værre enn det. 4 hjørner, stort sett kvadratisk, ikke så mye vinduer osv. Hadde en hatt litt smartere løsning på spiseplass / begrense kjøkken bittelitt på den veggen så hadde stuedelen plutselig blitt litt større. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 11. oktober 2024 #315 Del Skrevet 11. oktober 2024 rfa skrev (1 minutt siden): Bygget så rimelig som mulig i en størrelse som er stor nok for de fleste, er ikke værre enn det. 4 hjørner, stort sett kvadratisk, ikke så mye vinduer osv. Hadde en hatt litt smartere løsning på spiseplass / begrense kjøkken bittelitt på den veggen så hadde stuedelen plutselig blitt litt større. Jeg skjønner jo at det handler om $$, men hytta hadde ikke kostet så mye mer om den var 2 meter bredere. Og da hadde den gått fra å være 3/10 til 10/10. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rfa Skrevet 11. oktober 2024 #316 Del Skrevet 11. oktober 2024 Blåttvann skrev (3 minutter siden): Jeg skjønner jo at det handler om $$, men hytta hadde ikke kostet så mye mer om den var 2 meter bredere. Og da hadde den gått fra å være 3/10 til 10/10. Om du ser på takstol rettingen så tipper jeg det er litt av grunnen til det siden det ikke er så lett å forlenge den veien siden da blir takstolene større, taket på hemsen høyere (og blir for høyt så det teller som areal) osv. Men enig i at det hadde vært en fordel for bruksverdien med hytta om en ofte er mer enn to der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 11. oktober 2024 #317 Del Skrevet 11. oktober 2024 rfa skrev (1 minutt siden): Om du ser på takstol rettingen så tipper jeg det er litt av grunnen til det siden det ikke er så lett å forlenge den veien siden da blir takstolene større, taket på hemsen høyere (og blir for høyt så det teller som areal) osv. Men enig i at det hadde vært en fordel for bruksverdien med hytta om en ofte er mer enn to der. Takstolene går vel riktig vei, som gjør at man bare kan sette flere i rekken? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rfa Skrevet 11. oktober 2024 #318 Del Skrevet 11. oktober 2024 Blåttvann skrev (1 minutt siden): Takstolene går vel riktig vei, som gjør at man bare kan sette flere i rekken? Ser ikke slik ut på animasjonen men kan ta feil https://familiehytta.no/hyttetyper/mer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rfa Skrevet 11. oktober 2024 #319 Del Skrevet 11. oktober 2024 Evnt bare jeg som ser feil som er like sannsynlig:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 11. oktober 2024 #320 Del Skrevet 11. oktober 2024 (endret) rfa skrev (7 minutter siden): Ser ikke slik ut på animasjonen men kan ta feil https://familiehytta.no/hyttetyper/mer Du tar nok feil. Endret 11. oktober 2024 av Blåttvann Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå