Gå til innhold

Ikke normalt å ha vondt under føttene etter flere timer ståing og gåing?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Stemmer det at det ikke er normalt å ha vondt under føttene etter flere timer ståing og gåing?

Jeg er ufør pga psyken og er ikke så aktiv av meg, men jeg jobber 2 dager i uken 4 timer per dag og når jeg kommer hjem for dagen så har jeg alltid vondt under føttene og de kjenner såre ut. Jeg har på vanlige joggesko og er stort sett på bena alle de 4 timene jeg er på jobb, men har også 30 minutt pause da. Jeg står sikkert 80% av tiden og flytter meg litt og litt (pakker ned ting) og går 20%.

Jeg har alltid hatt det slik, men aldri gjort noe med det siden jeg trodde det var normalt. Men når jeg snakket med mine foreldre om dette nylig som begge går mer på jobb enn meg og jobber 100% så sier de at de aldri får vondt under føttene etter en arbeidsdag. De syntes også at jeg burde kontakte fysioterapeut og vurdere om jeg kankje må få spesialtilpassede såler og eventuelt sko?

Hva er deres erfaring med dette?

Anonymkode: d5740...7d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De som gjør dette daglig og over lengre tid av gangen, er mer vant (eller herdet om du vil). Med 4 timer x 2 i uken vil du aldri bli vant til dette, for dette er til vanlig bare en overgang til man blir mer vant, med mindre man har tilstander som tilsier noe annet selvsagt. Gode, og riktige sko for deg er selvsagt essensielt. 

Anonymkode: f5f37...2cc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye er tilvenning, men som over seier, bruker du gode sko? Greit å ha egne kun til jobb om du er plaget

 

Anonymkode: c20f4...df2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kanskje også høre med dem på jobb om det er mulig å legge matter på gulvet for demping. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid slitt med vonde føtter, selv som barn. Både vært lett i kroppen og godt trent, men det skal lite til før føttene verker. Hjelper noe med gode sko og pauser, og legge beina høyt når man kommer hjem.

Anonymkode: b58c0...fa0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får vonde føtter og ben ganske lett, det er normalt for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Plantar fasciitt?

Anonymkode: 95bea...892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du skal investere i et par god joggesko med skikkelig demping? 

Anonymkode: e52e8...dd8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig.

Anonymkode: 2d9a1...cfa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får også vondt under føttene etter mye gåing, spesielt på flatt gulv og veldig vondt etter å ha gått på betonggulv, får mye mindre vondt i føttene av å gå utendørs og i ulent terreng. Kan gjerne gå en hel dag på fjelltur uten å få vondt, men bare noen timer med husarbeid kan gjøre kjempe vondt i føttene. For min del har det alltid vært slik og har vært uavhening av vekt, graviditer og alder, så jeg går ut ifra at det er helt normalt :)

Jeg jobbet en stund på et kontor på et verksted, og der løp jeg mye frem og tilbake på betonggulv, da fikk jeg såler i skoa som hadde vann i seg (nesten som en vannseng ;)) - Og det hjalp! Det ble nok ikke like statisk for føttene. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig å ha vondt i beina av å stå og gå på hardt underlag når du ikke er vant til det. 

Det blir mindre vondt eller ikke vondt i det hele tatt når musklene i beina og foten blir vant til det. Det er akkurat som annen trening.

Gode sko er viktig, det kan hende du må prøve ulike typer før du finner en som passer.  Det hjelper også med sånne gummimatter på gulvet, det kan du høre med arbeidsgiver om. 

Anonymkode: c2d83...743

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Stemmer det at det ikke er normalt å ha vondt under føttene etter flere timer ståing og gåing?

Jeg er ufør pga psyken og er ikke så aktiv av meg, men jeg jobber 2 dager i uken 4 timer per dag og når jeg kommer hjem for dagen så har jeg alltid vondt under føttene og de kjenner såre ut. Jeg har på vanlige joggesko og er stort sett på bena alle de 4 timene jeg er på jobb, men har også 30 minutt pause da. Jeg står sikkert 80% av tiden og flytter meg litt og litt (pakker ned ting) og går 20%.

Jeg har alltid hatt det slik, men aldri gjort noe med det siden jeg trodde det var normalt. Men når jeg snakket med mine foreldre om dette nylig som begge går mer på jobb enn meg og jobber 100% så sier de at de aldri får vondt under føttene etter en arbeidsdag. De syntes også at jeg burde kontakte fysioterapeut og vurdere om jeg kankje må få spesialtilpassede såler og eventuelt sko?

Hva er deres erfaring med dette?

Anonymkode: d5740...7d6

Jeg går/jogger 10 km pr dag. Har kontorjobb (nav) der jeg til tider står i mottak. Har aldri vondt under føttene. Din «kondis» er nok dårlig siden du opplever smerter. Begynn å gå daglig så går det over. Kjøp skikkelige joggesko med god demping, de beste koster fra 2000,- og oppover.

Anonymkode: 3f62f...333

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er normalt. Viktig med gode sko.

Anonymkode: 973d0...b45

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter fire timer, så ville det vært unormalt for meg å ha vondt under føttene. Men man vender seg til det, så om du kun jobber fire timer, to ganger i uken, så kan det nok hende at du aldri vender deg til det. Husk at dempingen i gode sko forsvinner etterhvert, så du bør ha minst 2 par å bytte på, og kjøpe nye sko 1 gang i året. Hvis jeg har jobbet i butikk eller på sykehus, så har jeg kjent det etter en vakt (8 timer). 

Anonymkode: cd497...4aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor under foten har du vondt? Det under foten har en sammenheng med resten av kroppen. En fotterapaut kan evt hjelpe.


Sjekk og ut foot reflexology

reflexology – Google Søk.jpg

Anonymkode: 52e19...893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor under foten har du vondt? Det under foten har en sammenheng med resten av kroppen. En fotterapaut kan evt hjelpe.


Sjekk og ut foot reflexology

reflexology – Google Søk.jpg

Anonymkode: 52e19...893

Alternativ BS.

Anonymkode: 973d0...b45

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Noen ganger er det det som hjelper til deg ovenfor.

Anonymkode: 52e19...893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk skikkelig vondt i føttene da jeg begynte å jobbe i fjor sommer. Hjalp litt å bytte sko, men som andre her sier så er det noe annet når man går på sånn gulv hver dag. Føttene blir vant til det.

Anonymkode: 7f8e0...0c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg går/jogger 10 km pr dag. Har kontorjobb (nav) der jeg til tider står i mottak. Har aldri vondt under føttene. Din «kondis» er nok dårlig siden du opplever smerter. Begynn å gå daglig så går det over. Kjøp skikkelige joggesko med god demping, de beste koster fra 2000,- og oppover.

Anonymkode: 3f62f...333

Tror ikke kondis har så stor betydning, jeg fikk vondt under føttene nesten uansett hva jeg brukte, gikk på betong 7,5 timer hver dag men kondisen var god nok til treningsturer på 8-10 mil flere ganger i uken på sykkel, har også syklet Styrkeprøven Lillehammer-Oslo flere ganger.

Anonymkode: e6334...b8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode joggesko er viktig, men etter noen timer stående og gående kjenner jeg det likevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...