Gå til innhold

Seks år uten betydelig inntekt. En liten rant.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjedelig at du ikke søkte på den kommunepsykolog-stillingen som var utlyst i området her, for den hadde du nok fått. Tror den endte med å bli trukket tilbake som følge av manglende søkere, for nå skal de visst outsource tjenesten i mangel på søkere. 

Bor i et paradis midtveis nordpå, men det er visst ikke godt nok for psykologsøkere. De skal visst alle inn på sykehus, DPS'er eller være sørpå.

Anonymkode: 46757...856

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

hvor få jobber det egentlig finnes for oss psykologer

Kan det være at forventningene må justeres? Det er side opp og side ned med psykologstillingen på Finn og de som hentes fra NAV.

https://www.finn.no/job/fulltime/search.html?occupation=1.16.337&utm_campaign=HTH_Gold_|_manual_-_ao_jobb&utm_medium=cpc&utm_source=google

Anonymkode: 845a4...8d7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobb i Finnmark evnt småbyer lenger sør i Norge. Jeg har gjort begge deler, og ikke strevd med å få jobb iallefall.

Min aller første jobb som jeg søkte på (og fikk) var i Lakselv  - bodde der i 3 år og elsket det! Du må ut av komfortsonen. Læringskurven er sinnsykt bratt av å jobbe utenfor ‘allfarvei’, men du får veldig mye dyrbar kompetanse og erfaring du ellers ikke vil være i nærheten av å få andre steder.

Anonymkode: 67ebe...eb6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kjedelig at du ikke søkte på den kommunepsykolog-stillingen som var utlyst i området her, for den hadde du nok fått. Tror den endte med å bli trukket tilbake som følge av manglende søkere, for nå skal de visst outsource tjenesten i mangel på søkere. 

Bor i et paradis midtveis nordpå, men det er visst ikke godt nok for psykologsøkere. De skal visst alle inn på sykehus, DPS'er eller være sørpå.

Hvis du skriver hvilken kommune kan kanskje Ts kontakt kommunen det gjelder

Anonymkode: b7665...c21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja.. Jeg var ferdig jurist til jul 2021 og har hatt jobb siden den gang, men bare lavstatus juristjobber og luselønn. Og jeg har gode karakterer og referanser også. 

Anonymkode: 0b31e...10a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis du skriver hvilken kommune kan kanskje Ts kontakt kommunen det gjelder

Anonymkode: b7665...c21

Jeg kommer dessverre ikke til å lokalisere meg på den måten. Men som sagt, stillingen er trukket tilbake og ligger an til å bli outsourcet av kommunen nå. Det er nok for sent uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

40 inntil videre

Det er en tanke. Får jeg ingenting relevant som psykolog, så skal jeg selvsagt prøve meg på andre roller også!

Anonymkode: 34e91...88a

Kanskje du bør få hjelp til å gå gjennom søknaden din? Om de 40 søknadene ikke har resultert i intervju…

Anonymkode: b10c2...6dc

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jaja.. Jeg var ferdig jurist til jul 2021 og har hatt jobb siden den gang, men bare lavstatus juristjobber og luselønn. Og jeg har gode karakterer og referanser også. 

Jus og profesjon i psykologi var de to siste prestisjeretningene som ikke krever særlig tallkunnskap, og både jus og psykologi profesjon er nå på vei ned, vil jeg si. Altfor kvinnedominerte studier som er blitt fylt opp med en del prestisje princesser, med en lønn som har stagnert en del steder og ikke minst så er både jus og psykologi profesjon sin monopol nå borte i og med at UiA, UiS og BI har begynt å tilby jus på linje med UiB, UiO og UiT. 

Når det gjelder psykologi profesjon, så er også her UiS på banen og har fått grønt lys av NOKUT. UiA kjemper om det samme, og det betyr at det vil bli bare enda flere nyutdannede psykologer fremover, som i neste omgang betyr igjen større sjanse for arbeidsledighet. 

SSB var heller ikke noe særlig positiv med tanke på psykologene sin fremtid, selv om man bør ta SSB sine beregninger med en klype salt. Jeg er ikke overrasket over at TS sliter med å finne en stilling siden det man ser på FINN av stillinger, så kreves det en del spesifik kunnskap. Mye som går om igjen: "psykologspesialist som har erfaring med ++". Tar man vekk alle disse annonsene der psykologspesialister med ulike erfaringer søkes og sikkert annonser som allerede er tiltenkt en intern kandidat, så ser det ikke ut til at det står mye igjen reelt sett. 

Anonymkode: c04f8...477

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Seks år uten betydelig inntekt" 

Som alle andre studenter som ikke jobber mye ved siden av studiene, mener du?

Kom tilbake og klag når du har søkt på jobber et års tid og jobbet som barnehageassistent i mellomtida, så kanskje du får litt sympati 😂

Anonymkode: ce9dd...866

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her i byen sliter de med å få ansatt psykologer, så da lurer jeg på hvor villig du er til å flytte? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jus og profesjon i psykologi var de to siste prestisjeretningene som ikke krever særlig tallkunnskap, og både jus og psykologi profesjon er nå på vei ned, vil jeg si. Altfor kvinnedominerte studier som er blitt fylt opp med en del prestisje princesser, med en lønn som har stagnert en del steder og ikke minst så er både jus og psykologi profesjon sin monopol nå borte i og med at UiA, UiS og BI har begynt å tilby jus på linje med UiB, UiO og UiT. 

Når det gjelder psykologi profesjon, så er også her UiS på banen og har fått grønt lys av NOKUT. UiA kjemper om det samme, og det betyr at det vil bli bare enda flere nyutdannede psykologer fremover, som i neste omgang betyr igjen større sjanse for arbeidsledighet. 

SSB var heller ikke noe særlig positiv med tanke på psykologene sin fremtid, selv om man bør ta SSB sine beregninger med en klype salt. Jeg er ikke overrasket over at TS sliter med å finne en stilling siden det man ser på FINN av stillinger, så kreves det en del spesifik kunnskap. Mye som går om igjen: "psykologspesialist som har erfaring med ++". Tar man vekk alle disse annonsene der psykologspesialister med ulike erfaringer søkes og sikkert annonser som allerede er tiltenkt en intern kandidat, så ser det ikke ut til at det står mye igjen reelt sett. 

Jeg vet ikke helt hva du vil frem til, men det er ikke så lenge siden kvinnene ble i flertall på jussen. Noe som gjorde at det ble totalt kaos og man diskuterte kjønnskvotering for å få tilbake mannfolka. Helt korrekt at man ikke trenger å kunne tall for å studere juss, men hva så? Er det kun yrker med tall involvert som har verdi? 

Jeg vet at det er mange høyskoler nå som ønsker å tilby master i juss og alt det der, men så vidt jeg vet (men dette kan ha endret seg) så kan de kun tilby bachelor enn så lenge, og det blir som å tilby 1.5 år av 3 års utdannelse som sykepleier. De er ikke jurister, kan ikke kalle seg jurister og kan ikke utføre oppgaver som ligger til jurister. 

Jeg er som sagt usikker på hva du vil egentlig vil frem til, det viktigste må jo være uansett at man ikke utdanner flere enn det er behov for, slik som man for eksempel gjør i politiet nå. Uansett hvilket yrke og utdannelse det gjelder, blir det for mange utdannende i forhold til antall ledige jobber så må antall studieplasser strupes slik at folk ikke utdanner seg til arbeidsledighet, med studielån, manglende inntekt og pensjonspoeng, bidrag med skatt og alt det som fører med seg ved å være student. For å så stå uten jobb. Og det gjelder absolutt alle studier og yrker.

Og jeg har jo jobb, og jurister får som regel alltid relevant jobb, enn så lenge. Mitt svar til ts var myntet på hennes formulering "betydelig" inntekt, ikke noe annet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jobber, men som helt nyutdannet psykolog stilles du bakerst i køen. Om to år vil en helt ny verden åpne seg for deg. Det er krevende for en arbeidsplass med de helt ferske. 

Jeg har sympati for deg, men sånn er det for alle i starten. Vikariat er vanlig. 

Hvis du heller ikke har jobbet ved siden av studier stiller du også svakere. Veldig vanlig at psykologistudenter jobber i akuttavdeling etc. 

Anonymkode: 6359d...218

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det fremstår som om hun uteksamineres denne måneden, og at hun er himmelfallen over å ikke lande Drømmejobben umiddelbart. 

Anonymkode: 8e25b...d10

Høflighet er en fin ting

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

On 6/25/2024 at 4:45 PM, AnonymBruker said:

Hei alle sammen,

Må bare få luftet frustrasjonen min litt. Som nyutdannet psykolog fra profesjonsstudiet hadde jeg aldri trodd at det skulle være så vanskelig å finne jobb. Seks år med blod, svette og tårer, uten inntekt, for å ende opp med en jobbjakt som føles uendelig. Jeg har søkt på utallige stillinger over hele landet, men hittil har det vært stille fra arbeidsgiverne.

Det er virkelig demotiverende å innse hvor få jobber det egentlig finnes for oss psykologer. Jeg begynner å lure på om det i det hele tatt lønner seg å bruke så mye tid og ressurser på studiene. Når du i tillegg vet at lønna ikke akkurat er fantastisk og at pasientene kan være svært krevende, begynner tvilen virkelig å sette inn.

Jeg elsker faget og brenner for å hjelpe mennesker, men akkurat nå føles det som om det er jeg som står på stedet hvil. Det er som om det ikke er plass til flere av oss i arbeidsmarkedet, til tross for at behovet for psykologer er stort. Hva tenker dere andre? Har dere noen råd eller erfaringer å dele?

Mest sannsynlig vil jeg bare bite tennene sammen og fortsette å søke, selv om det riktignok er vanskelig å holde motet oppe når man møter så mange stengte dører. Mye handler selvfølgelig om perspektivet, og det er det viktig å ha i bakhodet her. 

Hilsen en litt frustrert, men håpefull, nyutdannet psykolog ☺️

PS: jeg har tidligere jobberfaring som butikkmedarbeider og er villig til å flytte på meg

Anonymkode: 34e91...88a

Få jobber? Er du helt sikker på du er psykolog? Eller i det hele tatt har utdannelse? Bare her jeg bor er det etterlysninger etter psykologer ukentlig. Og ikke nok med det, med en slik utdanning kan du jo jobbe høyt oppe med hr, reklame, some, ja i grunnen alle fag som har et snev av psykologi i seg. Dette er en ettertraktet utdanning. Bruk fantasien på hva du søker på. Tenk på hva den angivelige utdannelsen egentlig inneholder. Du får jobb, søk kreativt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.6.2024 den 16.47):

Jeg vet ikke helt hva du vil frem til, men det er ikke så lenge siden kvinnene ble i flertall på jussen. Noe som gjorde at det ble totalt kaos og man diskuterte kjønnskvotering for å få tilbake mannfolka. Helt korrekt at man ikke trenger å kunne tall for å studere juss, men hva så? Er det kun yrker med tall involvert som har verdi? 

Jeg vet at det er mange høyskoler nå som ønsker å tilby master i juss og alt det der, men så vidt jeg vet (men dette kan ha endret seg) så kan de kun tilby bachelor enn så lenge, og det blir som å tilby 1.5 år av 3 års utdannelse som sykepleier. De er ikke jurister, kan ikke kalle seg jurister og kan ikke utføre oppgaver som ligger til jurister. 

Jeg er som sagt usikker på hva du vil egentlig vil frem til, det viktigste må jo være uansett at man ikke utdanner flere enn det er behov for, slik som man for eksempel gjør i politiet nå. Uansett hvilket yrke og utdannelse det gjelder, blir det for mange utdannende i forhold til antall ledige jobber så må antall studieplasser strupes slik at folk ikke utdanner seg til arbeidsledighet, med studielån, manglende inntekt og pensjonspoeng, bidrag med skatt og alt det som fører med seg ved å være student. For å så stå uten jobb. Og det gjelder absolutt alle studier og yrker.

1. Definer hva som er "ikke lenge siden", ifølge deg? Allerede i 2014 var kvinneandelen opp mot 64%. 

https://www.nrk.no/norge/jentene-tar-over-prestisjestudiene-1.11866832

1. Det er altså 10 år siden, noe som er rimelig å anta at det begynte å bikke over 50% kvinner en gang på 2000-tallet og det begynner å bli en stund siden, nemlig at det nærmer seg 20 år siden. Det er altfor mye kvinnedominans ved jusstudier som det er. Det er skadelig for samfunnet og dets institusjoner om denne ubalanser fortsetter de neste årene uten at det skjer noe radikalt. 

2. Kjønnskvoter skal innføres nå for første gang fra og med august 2027. Men om det vil gjelde jussen er noe helt annet. Men det bør gjelde jussen fordi per i dag er det ingen kjønnspoeng for menn til tross for at minst 2 av 3 på jussen er kvinner og slik har det vært i en årrekke. 

3. Du spør om det er kun yrker der man kan tall som har verdi. Vel, nå er det slik at det er sånn for de fleste yrker, ja, nemlig at inntektspotensialet er større er bedre og man er bedre betalt hvis man har en jobb som involverer tall på en eller annen måte. Det finnes unntak, men nå snakker vi generelt her. På den andre siden er det i stadig større grad flere og flere yrker der man har kun "med bokstaver å gjøre" at man opplever at det er for mange som har utdannet seg innen, da med unntak av sykepleier og vernepleier, og selv her må man bestå medikamentregning. 

Så har du selvfølgelig læreryrket, men det er ikke akkurat mangel på lærere som kan samfunnsfag og historie i tillegg til kristendom, så det "samfunnet" ikke forteller dem som ønsker å bli lærer er at det egentlig er realfagslærere man trenger aller mest. 

4. Du må oppdatere deg rundt jusutdanningen nå, for nå er det slik at både BI, UiA og UiS tilbyr mastergrad i rettsvitenskap, og det betyr at de kan bli "fullblodsjurister" de også. Den eneste forskjellen er inntaktsmodellen, men fakta er at antallet studieplasser innen jus har nå økt og monopolet til de tradisjonelle jusutdanningen har nå falt. 

5. Når du sier at det viktigste er at de "ikke utdanner flere enn det er behov for slik det er i politiet nå", så er det poenget mitt. Jussen er ikke lenger under noe monopol. De kan utdanne folk som de vil. Det tas ikke noe hensyn til hvor mange det er "behov for". Monopolet er knust og nå kan UiA, BI og UiS tilby såkalte "ekte" jurister på samme måte som de tradisjonelle UiO, UiB og UiT. 

Et annet poeng her er at dette holder nå på å skje med psykologi profesjon også. UiS har allerede fått klarsignal fra NOKUT. UiA venter på svar nå i august så vidt jeg har fått med meg. UiA skulle fått svar i mai, men det ble utsatt til august, til etter sommerferien. Du kan si det sånn at det vil være litt sjokk om UiA får avslag ettersom UiA fikk avslag først, så har de fikset opp feilene som NOKUT har pekt på og UiA har sendt inn søknad igjen. Mens UiS har allerede fått grønt lys fra NOKUT. 

6. De fleste universiteter ikke er konstruert ut fra hvor mye behov det er på arbeidsmarkedet etter visse utdanninger. Bare se på humaniora og en del samfunnsvitenskapelige fag, i tillegg til økonomi- og administrasjon. Det er overutdanning blant alle disse, men det er lite som tyder på at man kommer til å kutte antallet studieplasser her. Og ikke minst, når det gjelder antall søkere så opplever de to sistnevnte igjen en viss økning i antall søkere. Så du har en del folk som er irrasjonelle og driter i at det er overutdanning på disse områdene allerede, men samtidig har du ikke noe statlig mekanisme som regulerer dette uansett. Man er fortsatt av den oppfatning av høyere utdanning også har "verdi i seg selv" og at det er en "dannelsesreise" og alt det der. 

7. Det jeg svarte til TS går ut på at jeg forstår TS veldig godt. Som sagt, om du ser på stillinger på FINN, så er det en del etterspørsel etter "psykologspesialister", men veldig lite etterspørsel etter nyutdannede psykologer. En eller annen annonse er åpen for nyutdannede, men de fleste ser ikke ut til å være det. De fleste krever en hel haug med ting og erfaring i tillegg til å være autorisert psykolog. 

Jeg nevnte dette med at monopolet innenfor psykologi profesjon har nå falt i likhet med jus, og det betyr at det vil bli flere nyutdannede psykologer fremover. 

SSB gjentar nok en gang i sin omfattende rapport at det vil bli god tilgang på psykologer, tannleger og tannpleiere innen 2040.

Denne rapporten ble publisert i januar 2023. 

Riktignok tok SSB feil i 2009 da de sa at det skulle bli "for mange psykologer" rundt denne tiden nå, men SSB fastholder likevel på at det vil bli for mange psykologer innen 2040. Et overskudd på 1.800 psykologer i 2040. Det er altså et overskudd som vil begynne å øke sakte med sikkert og vil komme opp i 1.800 i 2040. Nå har monopolet falt og det er ikke lenger noe monopol. 

https://psykologtidsskriftet.no/aktuelt/2023/06/spar-psykologoverskudd

Samtidig påpeker SSB at beregningene er usikre, for ingen kan egentlig tippe hva som skjer innen 2040. Hvis man kunne gjøre det hver gang, nemlig tippe 15 til 20 år frem i tid, så ville man vært rikere enn de rikeste. 

Uansett, det sentrale her er likevel følgende: Monopolet innen psykologi profesjon har nå falt for første gang. Det samme gjelder jus. Det var ikke tilfellet tidligere. Man kan godt ta SSB med en klype salt, men man kommer ikke utenom at det har skjedd noe nytt nå som er at monopolet til jus og psykologi profesjon er over og ut. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor mangel på psykologer. Jobber i psykiatrien og vet vi og andre avdelinger har problemer med å få tak i psykologer. Så tenker det er mulig det er noe med søknaden din du bør se på? Og så har vel de fleste tatt på seg relevant deltidsjobb underveis i studiet, og kommer sånn sett før deg

Anonymkode: 9f749...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du har studert i seks år og ikke noe relevant erfaring? Det er nok her problemet ligger. Det er oppsiktsvekkende å studere så lenge uten å skaffe seg en relevant deltidsjobb. Det gjør dessverre at du stiller svakt blant andre søkere. Jeg studerte også psykologi profesjon, og de aller fleste fikk seg jobb i psykiatrien eller fengsel etter hvert ved siden av studier/som sommerjobb. 

Når det er sagt, så kommer det nok til å ordne seg for deg til slutt. Spesielt hvis du søker på jobber på småsteder, der det ofte er få søkere og dermed mindre konkurranse. Ville også søkt stillinger i PPT og NAV. 

Siden du ikke har noen relevant erfaring bør du også søke stillinger som miljøterapeut, slik at du kan tilegne deg erfaring og stille sterkere i jobbsøkingen.

Anonymkode: 5b8c9...859

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...