kat-e Skrevet 16. september 2024 #61 Del Skrevet 16. september 2024 Litt morsomt at jeg kjenner 3 personer som jeg vet bruker hasj, de stemmer alle SV. En av de har vært til avrusning to ganger fordi han stadig mistet jobbene sine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stonegiant Skrevet 16. september 2024 #62 Del Skrevet 16. september 2024 Norges ruspolitikk (forbud løser alle problemer) er det aspektet av vår lovgiving jeg er mest uenig med. Jeg kommer ikke på et eneste felt hvor fordommer settes over forskning og logikk i større grad enn her. Det sagt så er jeg nok litt mer ekstrem enn de fleste. Jeg mener at staten ikke har rett til å nekte meg å ruse meg. Uansett hva slags konsekvenser det måtte ha. Frihet er viktigere enn trygghet. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
omno_guest Skrevet 16. september 2024 #63 Del Skrevet 16. september 2024 Hva med heller få det på apoteket? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linsejesus Skrevet 16. september 2024 #64 Del Skrevet 16. september 2024 Rosakatt skrev (2 timer siden): Om du ser på brukerne, er det mange fler oppegående alkohol drikkere enn dem som bruker narkotika Det stemmer nok ikke, men det virker slik fordi folk som drikker ikke pleier å skjule det. Alternative rusmidler er mye mer utbredt enn mange tror. Sitat Dette er grunnen til at jeg ikke vil narkotika skal legaliseres, fordi folk må beskyttes fra seg selv. Det vil alltid være dem som ikke tenker konsekvent, å da burde ikke staten gi dem enda ferre hinder å hoppe over før de konkluderer med valget som ødelegger for dem. Om staten sier ja, tenker folk, det er da ikke farlig. Både dekriminalisering og legalisering har fungert mye bedre enn fryktet de fleste steder det er prøvd ut. Det er heldigvis ikke slik at hvermannsen ruser seg fra morgen til kveld bare fordi man ikke risikerer straff. Sitat Så hva skal vi gi denne gruppen ha av ekstra narko plager attpåtil da? Kollapset neserygg? Hallusinasjoner? Kjøttsår? Narko stemme? Voldelig eller helt fraværende adferd? Heldigvis er ingenting av dette særlig vanlig blant cannabisbrukere. Sitat Skal alle disse voksne berusede og dopa menneskene passe på barna sine? Kjøre bil og ha en jobb? Du står helt fritt til å drikke alkohol, men du er da ikke full hele tiden for det? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yamask Skrevet 16. september 2024 Forfatter #65 Del Skrevet 16. september 2024 Vera skrev (3 timer siden): Jeg snakker om illegale rusmidler. Det er sjelden en ungdom går direkte fra tobakk til kokain. Det er også sjelden en ungdom går fra alkohol til Kokain - uten å være innom Hasj. Og du har enda ikke fått med deg argumentet med at ved legalisering av cannabis så vil færre benytte seg av det ulovlige markedet, og dermed enklere holde seg unna sterkere ting? Kokain, cannabis, mdma, lsd, sopp, amfetamin, heroin og resten av de narkotiske stoffene er totalt forskjellige. Det er ikke sånn at fordi man røyker hasj så har man dødslyst til å prøve andre og farligere ting. Den største faren er jo at det ofte selges av samme person, og at denne personen lever av "mersalg". 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 16. september 2024 #66 Del Skrevet 16. september 2024 yamask skrev (49 minutter siden): Og du har enda ikke fått med deg argumentet med at ved legalisering av cannabis så vil færre benytte seg av det ulovlige markedet, og dermed enklere holde seg unna sterkere ting? Kokain, cannabis, mdma, lsd, sopp, amfetamin, heroin og resten av de narkotiske stoffene er totalt forskjellige. Det er ikke sånn at fordi man røyker hasj så har man dødslyst til å prøve andre og farligere ting. Den største faren er jo at det ofte selges av samme person, og at denne personen lever av "mersalg". Ok..så ved å legalisere hasj for salg på Vinmonopolet - så vil 14 åringer automatisk slutte med røyking av hasj og andre illegale rusmidler? Jøss, ja det er jo helt logisk. Eller tenker du at 14 åringene skal ha tilgang til hasj på Vinmonopolet? Markedet vil bestå. 14 åringer får ikke tilgang til hasj på et vinmonopol. 14 åringer har heller ikke råd til hasj fra et vinmonopol. Karteller vil kunne tilby hasj til en lavere pris. Hva tror du folk velger? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 16. september 2024 #67 Del Skrevet 16. september 2024 yamask skrev (På 25.6.2024 den 15.51): SV melder idag til VG at de ønsker salg av cannabis på vinmonopolet for statlig distrubering. Dermed flytter vi en sterk økonomi fra kriminelle gjenger over til staten. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/qPWRw1/svs-justis-boss-vil-selge-cannabis-paa-polet SV har skjønt at salg av cannabis nå foregår i bakgater, skolegårder og på snapchat uten aldersgrenser eller noe som helst form for regulering. Man kjøper av privatpersoner med tilknytning til kriminelle nettverk, og mersalg er en stor del av dette. Man får aldri tilbud om å kjøpe en flaske billig vodka når man er ute etter en god rødvin på polet, men kjøper man cannabis får man mer enn ofte tilbud om andre stoffer i tillegg, som kokain, amfetamin og mdma. Vedum viser at han ikke har skjønt noen ting når han knallhardt går ut i media og sier ironisk at SV sikkert vil at vi skal dyrke cannabis i Norge. Ja? Hadde det vært så dumt? Det krever ikke så veldig mye annet enn gode drivhus med varme. Er ikke litt av poenget å kneble narkotikakartellene og sikre norske innbyggere kvalitet? Ved egen dyrking kan man redusere feks THC som er det psykoaktive i planten og maksimere CBD som gir en beroligende effekt og som virker både angstdempende og smertestillende. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/QMyz8R/vedum-refser-svs-cannabisdroem-helt-hinsides Vedum sier også at ved å legalisere cannabis så kan vi like gjerne legalisere kokain. Igjen viser han at han ikke skjønner noe av legaliseringsdebatten. Cannabis er mildere og mindre skadelig enn alkohol. Kokain er sterkere. Det er selvsagt flere andre grunner, men jeg syns ikke vi trenger flere. Han kommer her med god gammeldags whataboutism. Hva mener dere? Er dere enige med SV eller SP i denne saken? Om dere er imot legalisering så vil jeg gjerne høre hvorfor. Høyre og frp er vel nærmere SV i denne saken, og mdg er for legalisering, så dette er en relativt blokkuavhengig sak. AP er feige med beslutningsvegring. Hvem skal dyrke? Og hvordan sikre seg mot innbrudd? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Margit777 Skrevet 16. september 2024 #68 Del Skrevet 16. september 2024 Vera skrev (På 6.9.2024 den 13.41): Har du noensinne møtt en rusmisbruker som har startet direkte på de hardeste rusmidlene? 99% starter med hasj. Du hopper også galant over det faktum at rusmiddelet påvirker hjernen og hjernens utvikling over lengre tid. Spør en hvilke som helst nevrolog om hva deres mening om unge mennesker eller barn som inntar hasj er. Man risikerer uopprettelig skade. For ikke å snakke om påvirkningen som skjer i psyken. Hvor lenge befinner hasj/cannabis seg i kroppen kontra alkohol? Du har ikke fått med deg at det har blitt ganske vanlig å røyke blant barn og ungdommer igjen? Det er en oppadgående trend som har vart i noen år. Men hele poenget mitt; rusmisbruket som nå øker i samfunnet løses ikke av legalisering. Det sender kun et signal til ungdommene at rusmiddelet ikke er så farlig som man skal ha det til. Hvordan vil du løse tilleggsproblemene som kommer ved legalisering - det er et velkjent fenomen at man lettere takker ja til andre rusmidler når man er påvirket av hasj..skal vi bare legalisere hele driten - så kan vi lukke øynene en stund til? Jeg blir jævlig forbannet når jeg leser og hører om voksne mennesker uten peiling på hva de snakker om - uttale seg om saker som dette..de ser ikke virkeligheten. De ser ikke 12-16 åringene som dør av overdoser. (Jeg snakker ikke om deg). Alarmklokkene burde ult for lenge siden. Karteller bygges opp i de største byene - og politiet lukker øynene, fordi de ikke har ressurser og kompetanse til å løse problemet..så sender vi milliarder ut av landet, og importerer kartellene..mens våre egne ungdommer dør av overdoser, eller kjører livet sitt i grøfta pga rusmisbruk. Ja, de er høyt oppe, så høyt oppe som i den kongelige familie. Dette blir stort etterhvert, korrupte lille Norge. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yamask Skrevet 16. september 2024 Forfatter #69 Del Skrevet 16. september 2024 Vera skrev (1 time siden): Ok..så ved å legalisere hasj for salg på Vinmonopolet - så vil 14 åringer automatisk slutte med røyking av hasj og andre illegale rusmidler? Jøss, ja det er jo helt logisk. Eller tenker du at 14 åringene skal ha tilgang til hasj på Vinmonopolet? Markedet vil bestå. 14 åringer får ikke tilgang til hasj på et vinmonopol. 14 åringer har heller ikke råd til hasj fra et vinmonopol. Karteller vil kunne tilby hasj til en lavere pris. Hva tror du folk velger? Jeg tror at de 14-åringene da vil skaffe seg cannabis av noen som kjøper lovlig fra staten. Jeg tror terskelen for å handle ulovlig hever seg, når det ulovlige markedet omjusterer seg. De vil jo miste størsteparten av kundene sine tvert. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yamask Skrevet 16. september 2024 Forfatter #70 Del Skrevet 16. september 2024 klarinetta skrev (1 time siden): Hvem skal dyrke? Og hvordan sikre seg mot innbrudd? Bønder, hobbybønder etc. Kanskje de som allerede dyrker i Norge. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
M.H85 Skrevet 16. september 2024 #71 Del Skrevet 16. september 2024 Why not?🤷 Alkohol ødelegger mange flere mennesker. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linsejesus Skrevet 16. september 2024 #72 Del Skrevet 16. september 2024 Vera skrev (1 time siden): 14 åringer har heller ikke råd til hasj fra et vinmonopol. Karteller vil kunne tilby hasj til en lavere pris. Hva tror du folk velger? Kriminelle tilbyr allerede alkohol til lavere pris enn polet. Likevel velger de aller fleste av oss polet. Det svarte markedet for alkohol er ikke borte, men det er jo ekstremt mye mindre enn det ville vært hvis alkohol var ulovlig. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 17. september 2024 #73 Del Skrevet 17. september 2024 yamask skrev (14 timer siden): Jeg tror at de 14-åringene da vil skaffe seg cannabis av noen som kjøper lovlig fra staten. Jeg tror terskelen for å handle ulovlig hever seg, når det ulovlige markedet omjusterer seg. De vil jo miste størsteparten av kundene sine tvert. Men da vil det jo fortsatt være et illegalt marked..? Tror du for ramme alvor at mennesker som skaffer seg hasj fra Vinmonopolet er villige til å gjøre seg selv til kriminelle for å kjøpe hasj til 14 åringer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 17. september 2024 #74 Del Skrevet 17. september 2024 linsejesus skrev (14 timer siden): Kriminelle tilbyr allerede alkohol til lavere pris enn polet. Likevel velger de aller fleste av oss polet. Det svarte markedet for alkohol er ikke borte, men det er jo ekstremt mye mindre enn det ville vært hvis alkohol var ulovlig. Men det har jo ikke fjernet et problem? Det er ikke færre alkoholikere pga legalisering av alkohol? Tvert i mot..det blir vanskeligere å fange opp alkoholikere - fordi rusmiddelet er lovlig og vel ansett (det reklameres daglig for det på soMe). Og jo, det er et stort svart marked for alkohol (og tobakk, og det man måtte ønske seg). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linsejesus Skrevet 17. september 2024 #75 Del Skrevet 17. september 2024 Vera skrev (1 time siden): Men det har jo ikke fjernet et problem? Det er ikke færre alkoholikere pga legalisering av alkohol? Tvert i mot..det blir vanskeligere å fange opp alkoholikere - fordi rusmiddelet er lovlig og vel ansett (det reklameres daglig for det på soMe). Alkoholikere har lettere for å søke hjelp enn folk som sliter med andre rusmidler, fordi de ikke risikerer straff. De fleste alkoholikere drikker også varer fra butikk og pol, som er mye tryggere enn hjemmebrent og smuglersprit. Sitat Og jo, det er et stort svart marked for alkohol (og tobakk, og det man måtte ønske seg). Ja. Jeg påstår altså ikke at det svarte markedet forsvinner, men at det blir veldig mye mindre. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 17. september 2024 #76 Del Skrevet 17. september 2024 linsejesus skrev (59 minutter siden): Alkoholikere har lettere for å søke hjelp enn folk som sliter med andre rusmidler, fordi de ikke risikerer straff. De fleste alkoholikere drikker også varer fra butikk og pol, som er mye tryggere enn hjemmebrent og smuglersprit. Ja. Jeg påstår altså ikke at det svarte markedet forsvinner, men at det blir veldig mye mindre. Man risikerer ikke straff om man oppsøker hjelp for et rusproblem - annet enn at man kan få forbud mot å kjøre (som man også risikerer når man innrømmer at man har et alkoholproblem). Tja, det er mange alkoholikere som må ty til det svarte markedet - fordi alkoholen er for dyr på butikker og pol. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yamask Skrevet 17. september 2024 Forfatter #77 Del Skrevet 17. september 2024 Vera skrev (4 timer siden): Men da vil det jo fortsatt være et illegalt marked..? Tror du for ramme alvor at mennesker som skaffer seg hasj fra Vinmonopolet er villige til å gjøre seg selv til kriminelle for å kjøpe hasj til 14 åringer? Ja, på samme måte som ungdom nå får tak i sprit og øl. Det finnes alltid noen som gjør slikt, stort sett de som nettopp har fylt 18/20 selv. Jeg mener dog det bør være 25-årsgrense for kjøp av cannabis, men yngre folk vil jo alltid klare få tak i det de ønsker. Bedre at de kjøper fra naboen som nettopp har blitt myndig enn en de må møte en de ikke kjenner som har dopsalg som levebrød. Vi kommer aldri til å bli 100% rusfri, og folk kommer ikke til å slutte røyke cannabis. Sånn vi har det nå, med relativt strenge regler, funker ikke. Da er det mange som ser positivt på å flytte økonomien over fra det illegale markedet over til staten og til slutt oss innbyggere. Det trengs penger til psykiatrien i Norge, og jeg hadde sett på det som naturlig at momsinntekter fra cannabissalg kan gå dit, blant annet. Det er jo de aller færreste som trenger psykiatrisk helsehjelp etter cannabisrøyking. For de aller fleste går det veldig bra. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iliah Skrevet 17. september 2024 #78 Del Skrevet 17. september 2024 Støtter heller salg på apotek til kreftpasienter som faktisk trenger det som smertelindring/kvalmestillende. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linsejesus Skrevet 17. september 2024 #79 Del Skrevet 17. september 2024 Vera skrev (7 timer siden): Man risikerer ikke straff om man oppsøker hjelp for et rusproblem - annet enn at man kan få forbud mot å kjøre (som man også risikerer når man innrømmer at man har et alkoholproblem). Det har vært mange tilfeller av folk som har mistet førerkortet fordi de har fått påvist bruk av f.eks cannabis, selv om de aldri har vært ruset i trafikken. Det er forsåvidt en annen diskusjon, men det er dessverre slik at mange vegrer seg for å søke hjelp når de bruker ulovlige rusmidler. Ikke bare av frykt for juridisk straff, men fordommer og moralsk fordømmelse. Sitat Tja, det er mange alkoholikere som må ty til det svarte markedet - fordi alkoholen er for dyr på butikker og pol. Hva tenker du er en god løsning på det? Vi kan gjøre alkoholen billigere, men det vil sannsynligvis øke den totale bruken noe. Eller vi kan straffe folk for å drikke alkohol, slik vi gjør med andre rusmidler. Eller vi kan forby alkohol totalt. Jeg tror ingen av disse alternativene er bedre enn å ha lovlig, men strengt regulert salg. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå