Gå til innhold

Åpner du jobb-mail i ferien

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

mildred skrev (6 timer siden):

Hvis man er øverste leder har man delegert ansvaret til en annen mens man er borte. 

Så det er uansett noen andres ansvar.

Ekstremt prekære og krevende situasjoner er et unntak. Men da snakker vi pandemi, krig osv.

Du jobber i offentlig virksomhet? 

Anonymkode: 5f292...25e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bålkaffe skrev (6 timer siden):

Du har ferie.

Om sjefen vil at du skal være tilgjengelig i ferien din, skal dette være godt nok kompensert og det skal være skrevet tydelig i arbeidskontrakten du underskrev når du startet at de har unntak fra ferieloven. Er ikke dette på plass, står du helt i din rett til å be sjefen om å lese seg opp på ferieloven og la deg være i fred.

Skjer det noe på jobben mens du har ferie og jobben din ikke har unntak fra ferieloven, så er det hele og fulle ansvaret på sjefen din å ordne opp i. Ikke deg.

Med en slik holdning blir man ikke likt av sjefen og risikerer å miste jobben. 

Anonymkode: 652d3...831

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei. Av erfaring vil gode sjefer sette pris på ansatte har tydelige grenser og tar vare på seg selv og familie.

Det du beskriver er dårlige sjefer (og de finnes!) man helst vil styre unna.

Og uansett kan man ikke miste jobben av å si nei til å jobbe gratis utenfor avtalt arbeidstid.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (26 minutter siden):

Nei. Av erfaring vil gode sjefer sette pris på ansatte har tydelige grenser og tar vare på seg selv og familie.

Det du beskriver er dårlige sjefer (og de finnes!) man helst vil styre unna.

Og uansett kan man ikke miste jobben av å si nei til å jobbe gratis utenfor avtalt arbeidstid.

Jeg er i denne situasjonen nå. Begynte å sette grenser og som resultat fikk en kald skulder av sjefen. Han svarte ikke på de to siste mailene mine og "glemte" å sende meg en viktig felles mail som alle andre har fått. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg må det. Jeg er veileder for to stipendiater i sluttfasen som ikke har overlappende ferie med meh, jeg kan ikke bare sjekke ut i fire uker.

Anonymkode: d6c63...d9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tar en runde hver morgen. Men ikke jevnt gjennom dagen. 

Har ofte medarbeidere som jobber og trenger avklaringer, og kunder og andre som jeg raskt kan svare ut. innimellom krever det også en telefon.

Gjør meg ingenting. Fleksibiliteten går begge veier, I går var det nydelig sol (ikke ferie ennå), så da var det ikke mye jobb som ble gjort etter 12 i og med at det ellers var rolig. 

Anonymkode: b5c03...53f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vel, det der går begge veier. Skal ledelsen eller sjefen være rasshøl mot sine ansatte, så får de selvsagt problemer med det etterhvert, Når gjennomtrekken blir stor nok og ryktet ute på arbeidsmarkedet dårlig nok har jo ledelsen/sjefen seg selv å takke.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fraværsmelding på mailen. Kunder som er avhengige av hyppige oppdatering har fått kontaktinfo på stedfortreder. Leser mail et par ganger i uka og svarer om der er nødvendig. Jeg leser mail når det passer meg. Gjerne etter at jeg kommer tilbake etter å ha fartet hele dagen. Tar et glass von og sjekker mail. Kun en gang har jeg blitt oppringt. Det var krise så det tok nok en time å få løst. Helt ok. Satte aldri opp den tiden som arbeidstid selv om vi timeregistrer hvert 15 minutt. 

Anonymkode: dcae8...03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har fraværsmelding på mailen. Kunder som er avhengige av hyppige oppdatering har fått kontaktinfo på stedfortreder. Leser mail et par ganger i uka og svarer om der er nødvendig. Jeg leser mail når det passer meg. Gjerne etter at jeg kommer tilbake etter å ha fartet hele dagen. Tar et glass von og sjekker mail. Kun en gang har jeg blitt oppringt. Det var krise så det tok nok en time å få løst. Helt ok. Satte aldri opp den tiden som arbeidstid selv om vi timeregistrer hvert 15 minutt. 

Glemte å skrive at jeg ikke har varsler på på egen mobil. Heller ikke på jobbmobilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser e-post og sjekker innkomne saker svært sporadisk og bare hvis jeg selv føler at jeg har lyst fordi jeg slapper bedre av etterpå. Jeg gjør aldri noe med e-postene/sakene, men det gir meg mer ro i sjela å vite hva som venter på meg når jeg kommer tilbake. Det er overhodet ikke forventet at jeg gjør noe med dette i ferien og jeg ville fått tilsnakk av sjefen om jeg hadde gjort noe mer enn å sende veldig korte e-poster. 

Jeg har kombinert jobb- og privattelefon. Jeg har ikke på varslinger på teams eller e-post der uavhengig av om jeg har ferie eller ikke. Noen kollegaer har det, men det er helt valgfritt. Jeg trenger det skillet mellom jobb og privatliv og det er ingenting som ikke kan vente til neste dag i min jobb.  

Anonymkode: 40dc1...97b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hverken sjekker e-post eller har PCen med hjem når det er ferie. Har kun tilgang til mailen på den PCen. Det er heller ikke forventet at jeg skal være tilgjengelig. Ferie er ferie. 

Anonymkode: 890f2...3ce

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei, hverken sjekker e-post eller har PCen med hjem når det er ferie. Har kun tilgang til mailen på den PCen. Det er heller ikke forventet at jeg skal være tilgjengelig. Ferie er ferie. 

Da kan arbeidsgiver si at "jobb er jobb". 

Jeg har en arbeidsgiver som lar meg flekse som jeg vil. Det er helt akseptabelt å gjøre ærender midt på arbeidsdagen (jobber inn timene selvfølgelig), eller at man tar en og annen privat samtale. Kan selv ta telefonen når jeg er ute på tur på hjemmekontor, og si at jeg er ute og går en tur som den største selvfølge. 

Så da har jeg samme forholdet til helger og ferie. Kan ta unna litt jobb her og der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, fordi jeg er ikke på jobb. Får ikke sjekket mailen hjemmefra, så når jeg har fri - da har jeg fri. 
Er det noe som er veldig viktig, regner jeg med de fleste klarer å ringe eller sende en melding. 

Bare fem dager igjen til ferie nå 😍

Anonymkode: 91d3e...690

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mildred skrev (15 timer siden):

Fremdeles ubetalt.

Absolutt.

Men de 2-3 minuttene ubetalt jobb i ferien ga meg også mulighet til å ta en oval helg en annen gang... Kurset jeg rakk melde meg på gjør hverdagen lettere og raskere. Å holde meg litt oppdatert i ferien gir meg mulighet til mer fri ellers. Jeg digger å kunne starte litt senere første dagen etter juleferien, fordi jeg vet at det ikke ligger noe som haster i mailboksen.

Anonymkode: 0406e...bcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Absolutt.

Men de 2-3 minuttene ubetalt jobb i ferien ga meg også mulighet til å ta en oval helg en annen gang... Kurset jeg rakk melde meg på gjør hverdagen lettere og raskere. Å holde meg litt oppdatert i ferien gir meg mulighet til mer fri ellers. Jeg digger å kunne starte litt senere første dagen etter juleferien, fordi jeg vet at det ikke ligger noe som haster i mailboksen.

Anonymkode: 0406e...bcd

Den følelsen liker jeg og, at jeg har kontroll.

Marerittet er å måtte inn tidlig dagen etter ferie, for så å bruke hele dagen på å rydde opp i innboksen, og også ta tak i ting som har vokst seg alt for store i og med at jeg ikke har tatt tak før. 

Da kan jeg heller sove ut, og da en rolig dag på hjemmekontoret, første dag etter sommerferie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg har en arbeidsgiver som lar meg flekse som jeg vil. Det er helt akseptabelt å gjøre ærender midt på arbeidsdagen (jobber inn timene selvfølgelig), eller at man tar en og annen privat samtale. Kan selv ta telefonen når jeg er ute på tur på hjemmekontor, og si at jeg er ute og går en tur som den største selvfølge. 

Så da har jeg samme forholdet til helger og ferie. Kan ta unna litt jobb her og der. 

Nei, ikke på min arbeidsplass. Der er ferie ferie. Gjelder alle, også leder. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Helt fint det. Ja, noen kan sikkert flekse uten at det påvirker andre, men i mange stillinger er man avhengige av hverandre. At noen tar fri midt på dagen stadig vekk for å ta det igjen på kveldstid stadig vekk, gjør da at andre kollegers arbeide blir påvirket, og man bruker totalt sett mer tid på ulike oppgaver.

Fint med litt fleksibilitet, men under og etter korona har det tatt helt av. Mange som knapt nok er på jobb fysisk lenger, med de følgene det har for samarbeid og oppgaver.

Anonymkode: 26d4b...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Da er det på tide å få deg en ny arbeidsgiver.

Anonymkode: 7b5c2...f47

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei, ikke på min arbeidsplass. Der er ferie ferie. Gjelder alle, også leder. 

Synd at fleksibilitet ikke går begge veier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er leder. Skrur av varsler og har automatisk svar på mail, men sjekker typisk 1 gang i uka. Stedfortredende ringer om det er noe som ikke kan vente til jeg er tilbake.

Anonymkode: ac671...571

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...