Gå til innhold

Åpner du jobb-mail i ferien


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor, hvorfor ikke?

Anonymkode: 96db9...8f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, for jeg orker ikke å få kjeft fra sjefen dersom det er noe jeg burde ha svart på i ferien….

Anonymkode: a600f...3aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er lettere å gå tilbake på jobb når jeg vet hva som ligger og venter!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt. Er selvstendig næringsdrivende.

Anonymkode: 2cfba...679

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpner for å ta en titt, men nei, ser ikke nøye imellom. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, fordi jeg har ferie og er derfor ikke tilgjengelig for arbeidsplassen. 

Anonymkode: 0f789...223

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nope, har ferie. Siden jeg ikke får ha hjemmekontor i sommer, tar jeg ikke med meg PC og mobil hjem heller, så det er ikke mulig for meg å sjekke uansett.

Anonymkode: d8f28...a50

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg setter på en melding om at jeg har ferie, når jeg er tilbake og hvor de kan henvende seg. 

Hvis det da er prekært, så ringer noen meg fra jobben. Da kan jeg gå inn og rydde opp. Men i utgangspunktet så skal det meste fungere når jeg er på ferie. 

Anonymkode: b0ff6...1d1

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender seg om jeg ser i emnefeltet at det er noe interessant. 

Men det sendes ut fraværsmelding med kontaktinfo til to "vikarer", og de sender melding eller ringer dersom det skulle oppstå noe som de ikke kan løse selv. 
Har blitt oppringt en gang i løpet av to år, det tok ca 3 minutter, og sparte meg potensielt for 3-4 timer jobb etter ferien. 

Anonymkode: 0406e...bcd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Fordi jeg ikke ønsker å jobbe i ferien, noe arbeidsgiver heller ikke kan kreve 

Anonymkode: 63d2d...926

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mildred skrev (Akkurat nå):

Du har ferie og er ikke tilgjengelig.

Noen andre må da ha ansvaret for å ta seg av det mens du er borte.

Det er ikke slik at alle har vikarer som tar seg av all jobben mens man er på ferie, for svært mange så settes bare det meste av arbeidet på pause i påvente av at man er tilbake. 

Anonymkode: 0406e...bcd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skur alltid av varsler, både på teams og på mail så jeg ikke får inn "maset" hele dagen, men jeg er innom hver dag ca klokken 16 for å se om det har kommet inn noe viktig, markere uviktige ting og FYI-eposter som lest og respondere på viktige ting slik at jeg ikke har et tårn med arbeid og mailer å gå igjennom når jeg er tilbake fra ferie. Vi har en u-kultur i vår bedrift at det kommer et lass med intern-spam som er greit å få slettet unna hver dag, om ikke kommer jeg til å ende med sikkert 1000 uleste eposter i bare intern-fjase-mas. Får mye bedre ferie om jeg har ro på meg til at ikke alt er fullstendig håpløst og kaos når ferien er over :)

Jeg skriver alltid i OOO varslet at om det er noe viktig så må de kontakte meg på SMS, slik at jeg hele tiden har roen på at om det ikke har kommet SMS så brenner ikke hele huset ned ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg åpner innboksen på mobilen et par ganger i uken, men åpner ikke mailene i listen om det ikke er noe helt spesielt.

Hvis sjefen ringer eller sender melding reagerer jeg med en gang også i ferie, men det er også fordi jeg vet terskelen for det er veldig høy. 

Anonymkode: f5f6e...388

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvorfor, hvorfor ikke?

Anonymkode: 96db9...8f7

Nei. Oftest legger jeg igjen telefonen hjemme om jeg reiser bort også.

Ferie for meg, er fravær av jobb. 
 

Tidligere da jeg jobber som leder, så måtte jeg være tilgjengelig 24/7. 

Anonymkode: 7b5c2...f47

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har autosvar med at jeg har ferie og at det kun i NØDSTILFELLER kan ringes. Selv når folk ringer så svarer jeg kun om jeg føler for det. De får sende en sms eller sende noen på døra mi om det virkelig er viktig. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Og jeg åpner heller ikke lenger e-posten etter arbeidstid.

Dersom det er noe viktig så får sjefen skaffe oversikt før hen ringer, og da med mandat til å gi meg overtid for tiden min eller ekstra feriedager til gode for å avbryte ferien min. Om det virkelig brenner så får de ringe 1-1-0.

Å åpne e-posten bare for å se er en tid- og energityv jeg tror folk flest burde unngå. Det tar mer tid og energi enn man er klar over og det er ikke bra i det lange løpet. Isolert sett er det ingen som dør av bla kjapt igjennom innboksen for å se hva som venter når en kommer tilbake på jobb, men om dagene ellers er stressende og presset som de er så blir det ofte dråpen (eller dråpene) som får det berømte begeret til å renne over. Eller i det minste nærmere kanten. Og det er ikke bra i det lange løpet.

En god kamerat av meg gjorde et poeng ut av å reise et sted hvor det var umulig å få kontakt med han minst en gang i året. Da fikk han virkelig koblet av. Og selv om det brant under føttene på de på jobb så var han fysisk ikke mulig å få tak i. Det er noe jeg har prøvd å få til de siste årene etter å ha selv erfart hvor godt det faktisk er.

  • Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei. Ikke tilgang på den. Og er i ferie der ingen lønner meg for å jobbe. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hva er poenget med det? Jeg er jo ansatt, har en stilling med arbeidstid. Utenom arbeidstiden skal jeg ikke bruke noe tid på jobb. 

Anonymkode: 72f95...e4c

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jeg jobber prosjektbasert, og tar gjerne småprosjekter selv om jeg er på ferie.

Anonymkode: 346d5...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpner konsekvent ikke jobbmail i ferien. Jeg har ferie og det er brudd på ferieloven å kreve eller forvente at ansatte utfører arbeid mens de har ferie. Å skylde på at det blir mye jobb med opprydding etter ferien er heller ikke noe jeg bryr meg med. Arbeidsgiver må gi meg tilstrekkelig tid og rom til å rydde opp i e-poster og lignende etter endt ferie. 

Jeg har telefon gjennom jobben, men skrur av varsler for både Teams, e-post og alt annet jobbrelatert. Setter på fraværsmelding i alle kanaler om at "hvis det brenner på dass, send meg en sms, så skal jeg ringe når jeg har anledning" - i en profesjonell tone da.

Dessuten er jeg glad i å bruke deler av ferien på å gå i fjellet, mange steder er det ikke skikkelig mobildekning engang. Det er i hvertfall ikke aktuelt å ta med seg PC i tursekken. Skulle jeg liksom ikke fått lov til det av arbeidsgiver fordi det innebærer at jeg ikke kan jobbe i ferien?

Anonymkode: e549c...b02

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...