Gå til innhold

Avslutte amming med større barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Legger den her siden det gjelder amming :)

Jeg ammer min datter på 2 år og 3 mnd fortsatt. Ammer før legging og gjerne morgen i helgene OG kanskje litt etter barnehagen 😅

Har aldri hatt en plan om at jeg skulle amme såpass lenge. Men tiden har liksom bare gått og hun og jeg har vel trivdes med det og har jo vært en fin stund sammen på kveldene osv. (Skal sies at hun er ikke avhengig av pupp for å sove, går helt fint hvis jeg er borte)

Men kjenner på at jeg syns det hadde vært fint å avslutte nå, da jeg opplever at hun etterspør puppen når hun er sliten og ønsker kos som etter barnehagen, eller litt morgengretten før barnehagen men vi har dårlig tid osv. Men usikker på hvordan jeg skal gå frem. Hun snakker ganske bra og forstår alt vi sier. Men ser jo for meg at det blir litt motstand men at jeg bare må bestemme meg.

Noen tips fra andre som har ammet lenge?

 

Anonymkode: 33f87...59a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du mulighet til å dra bort noen dager da? :) Så når du kommer hjem så sier du at det er "tomt".

Anonymkode: 77623...06b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ammet begge mine ganske lenge. En til han var litt over 2 år og en til et par uker før han fylte 2 år. Jeg trappet først ned til 1 gang om dagen (etter bhg). Så har jeg snakket en del om at vi skal slutte og at puppen blir tom før jeg en periode kuttet ned til et par dager i uken bare. Da valgte jeg å gi de dagene det var helt krise, mens jeg kuttet det de dagene det gikk. Prøvde å avlede med lek eller en banan / knekkebrød. Så var det en tøff uke når jeg etter hvert bestemte meg for å kutte helt, men alt i alt gikk det veldig fint. Jeg er også veldig glad for at jeg fikk amme de såpass lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte på to plaster, barnet så plasterne, tenkte en stund og blåste litt. Så la hun seg til å sove. Gikk med plaster i to dager, så var puppen glemt.

Fungerte fint for oss, for jeg følte ikke at jeg direkte avviste barnet og barnet følte seg nok heller ikke avvist siden puppen var utilgjengelig grunnet auau. 

Anonymkode: 90d79...50b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg avsluttet ammingen i forbindelse med jobbreise. Barnet var 2,5 år og elsket å amme. Da jeg kom tilbake spurte barnet et par ganger om hen kunne få drikke melk. Men jeg sa bare at nå er det tomt. Hen ble litt lei seg der og da, men det ble fort glemt. 

Anonymkode: b7e45...46d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tok det et halvt års tid før han sluttet å mase om pupp, det var veldig slitsomt, men nå er det endelig over. Bare sa det var tomt og nei, men han ville nok helst fortsatt.

Anonymkode: 1b7ea...4b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Legger den her siden det gjelder amming :)

Jeg ammer min datter på 2 år og 3 mnd fortsatt. Ammer før legging og gjerne morgen i helgene OG kanskje litt etter barnehagen 😅

Har aldri hatt en plan om at jeg skulle amme såpass lenge. Men tiden har liksom bare gått og hun og jeg har vel trivdes med det og har jo vært en fin stund sammen på kveldene osv. (Skal sies at hun er ikke avhengig av pupp for å sove, går helt fint hvis jeg er borte)

Men kjenner på at jeg syns det hadde vært fint å avslutte nå, da jeg opplever at hun etterspør puppen når hun er sliten og ønsker kos som etter barnehagen, eller litt morgengretten før barnehagen men vi har dårlig tid osv. Men usikker på hvordan jeg skal gå frem. Hun snakker ganske bra og forstår alt vi sier. Men ser jo for meg at det blir litt motstand men at jeg bare må bestemme meg.

Noen tips fra andre som har ammet lenge?

 

Anonymkode: 33f87...59a

Jeg ammet eldste i 5 år, til hn sluttet selv. Ammer nr 2 nå, hn er 3,5 og har ingen planer om å slutte. Anbefaler denne podcasten, den sementerte ihvertfall min beslutning om å la barna styre dette selv. ❤️ Det er kun fordeler, ingen ulemper, og naturlig ammeslutt skjer når barnas fordøyelse og immunforsvar er klar for å stå på egne bein. 

Anonymkode: fc6fe...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...