Gå til innhold

Flytte til Drammen eller Tønsberg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal flytte og vurderer Drammen eller Tønsberg. Åpen for andre forslag, men har etter mye titting landet litt på de byene. 

Tønsberg frister veldig. Det ser fint og koselig ut. Gode muligheter for båt. Men hvordan er det på vinteren? Helt dødt? Og dårlige snøforhold regner jeg med. 

Drammen virker ok med tanke på nærhet til Oslo. Litt større by med flere spisesteder og "muligheter" en Tønsberg. Men det ser litt "dump" og skyggete ut. Høye sider og en elv. Ser på en måte litt kjipt ut, men ikke sikkert at det er det. Mmulighet for ok båtliv der også. 

Anonymkode: 3471f...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tok meg en tur til Drammen en sommerdag i fjor for å utforske byen. Er jammen meg den kjedeligste byen jeg har vært i.

Gikk litt langs vannet på en grusvei og litt opp i gatene der. Dro hjem etter kort tid.

Er som de sier, bedre med en dram i timen enn en time i Drammen.

Anonymkode: 4ef4b...028

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd i Drammen de siste 20 årene, og har en ekstrajobb i Tønsberg. Selv om Drammen er blitt finere og finere med årene, synes jeg uansett det er mye finere i Tønsberg. Uten at jeg er så veldig kjent der, virker det som om det er  langt flere fine plasser å bosette seg på. Det er et par steder i Drammen jeg aldri ville ha bodd, men du finner hyggelige nabolag der også. Om nærheten til sjø og båtliv står høyt på lista, ville jeg ha valgt Tønsberg uten å nøle. 

Anonymkode: 7629d...d1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde valgt Drammen. Tønsberg er mer småby med mye snobberi. Fint om sommeren, da.

Anonymkode: ec558...625

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drammen er jo stort, så masse fine områder. Rolig, trygt og barnevennlig ,

Anonymkode: da6dc...d81

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Drammen er jo stort, så masse fine områder. Rolig, trygt og barnevennlig ,

Anonymkode: da6dc...d81

Drammen er trygg? Right...

Anonymkode: 6a17b...f52

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Drammen er trygg? Right...

Anonymkode: 6a17b...f52

Velg riktig bydel så er det supertrygt 🙂

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Drammen er trygg? Right...

Anonymkode: 6a17b...f52

Jeg har bodd i Drammen med barn i 15 år nå, og her vi bor er det veldig trygt. Skolene er veldig bra, og her er det idrett og skole som står høyt blant barna. Begge mine barn har holdt på med idrett i mange år, begge kom inn på den videregående skolen man måtte ha 5 i snitt for å komme inn på. Det samme gjorde flere av vennene deres.

 

Anonymkode: 861d5...59a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Drammen TS.

Drammen og Tønsberg er to veldig forskjellige byer selv om de ikke er så langt fra hverandre. Tønsberg er en stor småby mens Drammen er en liten storby. Drammen har nærhet til Oslo  og til Kongsberg, Hønefoss, Vestfoldbyene og Hurumlandet m Oslofjordtunellen

Drammen har mange svært ulike bydeler, noen er sentrumsnære med en del utleieleiligheter men og med nye flotte leilighetsmiljøer som Union brygge.

Andre områder av byen har gamle villaer og historisk sus som Øren, Bragernes og Danvik og Frydenhaug. Du finner og mer perifere bydeler hvor det stort sett er nye hus og veldig fredelig og masse barnefamilier som Konnerud. Fordelen med Drammen er at du har alt innen rekkevidde og marka og elva med fjorden i nærheten. Skal jeg si noe negativt så er det at byen kan være litt stereotyp og mangle alternative miljøer slik du gjerne finner i Oslo. Det er ikke et yrende uteliv i byen og som innflytter vil du nok lettes bli kjent gjennom barna.

Tønsberg kjenner jeg ikke like godt, men det er en utrolig fin by og kanskje særlig om sommeren da vokser den og blir fylt av liv. Tønsberg er nok mindre åpen utad og har mer en befolkning som har bodd der i alle år og har en felles historie. Jeg tror Tønsberg er mer død om vinteren, men der er det og kort vei til mange andre byer så det er en sentral og fin beliggenhet særlig om du er glad i kyst og båtlivet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som byer er det jo to veldig forskjellige valg. 

Tønsberg har langt mer sjel og sjarm enn Drammen, det er bare en hyggeligere by. Slottsfjell (og festivalen), kort vei til Tjøme, veldig hyggelig med liv og røre på brygga om sommeren. 

Jeg syns egentlig de fleste steder er "døde" om vinteren, Tønsberg skiller seg neppe mer ut fra Drammen sånn sett. Spørsmålet er hva som er praktisk i hverdagen for dere. Skal dere jobbe i Oslo, bo i Drammen. 

Anonymkode: cff28...d6e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, fru Alving said:

Jeg bor i Drammen TS.

Drammen og Tønsberg er to veldig forskjellige byer selv om de ikke er så langt fra hverandre. Tønsberg er en stor småby mens Drammen er en liten storby. Drammen har nærhet til Oslo  og til Kongsberg, Hønefoss, Vestfoldbyene og Hurumlandet m Oslofjordtunellen

Drammen har mange svært ulike bydeler, noen er sentrumsnære med en del utleieleiligheter men og med nye flotte leilighetsmiljøer som Union brygge.

Andre områder av byen har gamle villaer og historisk sus som Øren, Bragernes og Danvik og Frydenhaug. Du finner og mer perifere bydeler hvor det stort sett er nye hus og veldig fredelig og masse barnefamilier som Konnerud. Fordelen med Drammen er at du har alt innen rekkevidde og marka og elva med fjorden i nærheten. Skal jeg si noe negativt så er det at byen kan være litt stereotyp og mangle alternative miljøer slik du gjerne finner i Oslo. Det er ikke et yrende uteliv i byen og som innflytter vil du nok lettes bli kjent gjennom barna.

Tønsberg kjenner jeg ikke like godt, men det er en utrolig fin by og kanskje særlig om sommeren da vokser den og blir fylt av liv. Tønsberg er nok mindre åpen utad og har mer en befolkning som har bodd der i alle år og har en felles historie. Jeg tror Tønsberg er mer død om vinteren, men der er det og kort vei til mange andre byer så det er en sentral og fin beliggenhet særlig om du er glad i kyst og båtlivet.

Takk for utfyllende svar. Men gjør ikke valget lettere 😂

Vi er ute etter enebolig og ikke leilighet da. Men hadde vært en fordel å fint å komme inn på folk, bli kjent. Det er jo det skumle, man vet jo ikke hvem naboene er, vil barna få venner. 

Anonymkode: 3471f...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Som byer er det jo to veldig forskjellige valg. 

Tønsberg har langt mer sjel og sjarm enn Drammen, det er bare en hyggeligere by. Slottsfjell (og festivalen), kort vei til Tjøme, veldig hyggelig med liv og røre på brygga om sommeren. 

Jeg syns egentlig de fleste steder er "døde" om vinteren, Tønsberg skiller seg neppe mer ut fra Drammen sånn sett. Spørsmålet er hva som er praktisk i hverdagen for dere. Skal dere jobbe i Oslo, bo i Drammen. 

Anonymkode: cff28...d6e

Fordel med Drammen er å slippe å bytte jobb. Man kan jo prøve å bytte.

Men jeg er enig med deg av beskrivelse av Tønsberg. På den annen side er det 4-5 mnd sommer. Resten "vinter". 

Anonymkode: 3471f...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordel med Drammen er å slippe å bytte jobb. Man kan jo prøve å bytte.

Men jeg er enig med deg av beskrivelse av Tønsberg. På den annen side er det 4-5 mnd sommer. Resten "vinter". 

Anonymkode: 3471f...e41

Resten er jo vinter i Drammen også. 

Ta dere en helg på hotell i begge byene, vandre rundt og kjenn på hvordan det er å være der litt mer enn raskt innom? 

Anonymkode: cff28...d6e

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er dere låst til disse to alternativene? 

Hvis jeg skulle flyttet til østlandet hadde jeg valgt Sandefjord. Finere, mindre snobbete, og billigere enn Tønsberg. Drammen er fryktelig stygg og kjip, den hadde jeg ikke vurdert engang. 

Anonymkode: 4407c...594

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi skal flytte og vurderer Drammen eller Tønsberg. Åpen for andre forslag, men har etter mye titting landet litt på de byene. 

Tønsberg frister veldig. Det ser fint og koselig ut. Gode muligheter for båt. Men hvordan er det på vinteren? Helt dødt? Og dårlige snøforhold regner jeg med. 

Drammen virker ok med tanke på nærhet til Oslo. Litt større by med flere spisesteder og "muligheter" en Tønsberg. Men det ser litt "dump" og skyggete ut. Høye sider og en elv. Ser på en måte litt kjipt ut, men ikke sikkert at det er det. Mmulighet for ok båtliv der også. 

Anonymkode: 3471f...e41

Ville heller vurdert Sandefjord...

Anonymkode: 2c16f...f0d

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Er dere låst til disse to alternativene? 

Hvis jeg skulle flyttet til østlandet hadde jeg valgt Sandefjord. Finere, mindre snobbete, og billigere enn Tønsberg. Drammen er fryktelig stygg og kjip, den hadde jeg ikke vurdert engang. 

Anonymkode: 4407c...594

Nei, vi er ikke låst. Hadde Sandefjord på lista. Men strøk den. Vi klarte liksom ikke bli helt "kjent med byen". Dog kun via google og maps. Av en eller annen grunn frister det ikke så mye. 

Drammen dras kun opp pga nærhet til Oslo, og at det er en litt større by. Noe jeg tenker gir litt flere tilbud. 

Vi ser etter hus "over alt". Men hadde vært lettere om vi klarte å begrense søket vårt litt 😂

Anonymkode: 3471f...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Er dere låst til disse to alternativene? 

Hvis jeg skulle flyttet til østlandet hadde jeg valgt Sandefjord. Finere, mindre snobbete, og billigere enn Tønsberg. Drammen er fryktelig stygg og kjip, den hadde jeg ikke vurdert engang. 

Anonymkode: 4407c...594

Sandefjord mindre snobbete enn Tønsberg? Er vel snarere tvert i mot. Finere by da, men mange med nesa høyt i sky..

Anonymkode: cff28...d6e

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Nei, vi er ikke låst. Hadde Sandefjord på lista. Men strøk den. Vi klarte liksom ikke bli helt "kjent med byen". Dog kun via google og maps. Av en eller annen grunn frister det ikke så mye. 

Drammen dras kun opp pga nærhet til Oslo, og at det er en litt større by. Noe jeg tenker gir litt flere tilbud. 

Vi ser etter hus "over alt". Men hadde vært lettere om vi klarte å begrense søket vårt litt 😂

Anonymkode: 3471f...e41

Jeg kjenner både Tønsberg og Sandefjord veldig godt (oppvokst her), og kan si at Sandefjord er en mye finere by. Mer snobbete, men utrolig mange fine områder til rekreasjon. 

- Gratis parkering 1 til 2 timer i sentrum
- Ingen bomring (foruten hvis man kjører E-18)
- Flotte tur og rekreasjonsområder som Folehavna og Xney med Tønsberg Tønne
- Nydelige strender, særlig Skjellvika, Vøra, og Langeby
- Rimeligere priser enn Tønsberg
- Hyggeligere sentrum
- Byparken med konserter vår/sommer
- Kort vei til Larvik med Bøkeskoen, Farrisstien, og Vestmarka 
- Bjerggata i sentrum

Jeg hadde aldri i verden valgt Tønsberg over Sandefjord. 




 

Anonymkode: cff28...d6e

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd i Drammen hele livet, så jeg er vel muligens veldig subjektiv, men jeg ville ikke bodd noe annet sted. (Bortsett fra Svelvik eller Lier kanskje).

Dere burde ikke velge Konnerud. Det er lang og bratt bakke opp dit og om vinteren er det ingen som kommer opp eller ned om man er uheldig med været, og det har vi vært de siste årene. Aldri en vinter uten busser og biler som har kjørt i grøfta i Konnerudbakkene. 

Hvis du vil ha sol og lyst så må du se til Bragernessiden. Øren eller Åssiden. Her kan jeg stå på verandaen i solskinn fra en blå himmel og se at det allerede er skygge over hele Strømsøsiden. 

Skoger kan være et alternativ dersom dere ønsker å bli litt mer landlig samtidig som det er relativt kort vei til sentrum. Og fra Skoger går motorveien direkte til Oslo. 

Har dere barn som skal gå på skole hadde jeg holdt meg langt unna skolekretsen Brandengen eller Rødskog. 

Anonymkode: bf5e0...764

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rett og slett to ulike byer. 

Tønsberg har nok mer småbysjarm og uteliv om sommeren mens Drammen har mer tilbud og er nærmere Oslo.

Det er mange som har mye stygt å si om Drammen, det er nesten utelukkende folk som ikke bor eller har bodd her. Du kan gjerne sende meg en PM om du lurer på ulike strøk, skoler eller andre ting om byen.

Drammen har en annen type sjarm og identitet enn byene i Vestfold, vi er en gammel arbeiderby som har gjennomstått i moderne drakt, åpent opp mot elva og det bygges mye leiligheter i sentrum så der er det masse spisesteder, gallerier og scener. Elva er ren, du kan bade der og det er et romiljø med aktiv klubb.

Vi har to slalåmbakker og har du kort i den største har du og adgang i Kongsberg og Tryvann, vi får om et år et tipp topp moderne sykehus på Brakerøya, vi har eget universitet, teater, bryggeri og fotballklubb på høyt nivå. Det er og talentsatsing under Strømsgodset og jeg kjenner mange familier som har barn som går der. Det er en egen danseskole Attic som har stort tilbud om alt fra småbarns dans til kompani på ganske høyt nivå. Det er et museum som ligger midt i byen og Drammensbadet som i fjor hadde gratis adgang for barn hele skoleferien noe som tiltrakk seg besøk fra hele østlandet.

Det som er negativt med byen er at den har ikke særlig god økonomi, det spares inn og de kommunale avgiftene er høye. Det er og en by med storby utfordringer og store ulikheter mellom de som bor her.

Om dere blir kjent kommer nok mye an på dere selv, er dere vanlig sosiale mennesker så tenker jeg det er mulig å finne et nettverk på her og der.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...