Surpomp Skrevet 30. juni #61 Del Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (På 25.6.2024 den 10.12): For meg som kommer utenfra er det en by uten sjarm, men vil gjerne høre fra de som kjenner byen hvorfor de aldri kunne tenkt seg å bodd et annet sted. Anonymkode: 87fd7...877 Har forsøkt å bo i Oslo, men det overfladiske «burhønslivet» frister ikke til gjentagelse. Altfor mye kaos, kriminalitet, polarisering og storsnutede drittsekker. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni #62 Del Skrevet 30. juni Jeg elsker Oslo for det Oslo en gang var. I dag er ikke byen koselig lenger. I dag er det mer som å besøke et tivoli. Spennende å besøke, men befriende å forlate. Anonymkode: c02be...3f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni #63 Del Skrevet 30. juni Det er mange byer uten sjarm i Norge, og det er vel ikke det som gjør at man er glad i hjemstedet sitt. Det er egentlig en håpløs diskusjon, for alle vil nok trekke frem det man mener er bedre med sitt hjemsted. Jeg "elsker" Oslo fordi jeg har barna, familie og venner her. Alle de er viktige for meg og min trivsel. Jeg elsker at det finnes alle mulige tilbud her, nærheten til marka, matopplevelser, jobben min, kollegaene mine, kort vei til Gardermoen og resten av verden. Og sikker 100 andre små og store ting. Anonymkode: abaa2...9f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni #64 Del Skrevet 30. juni Surpomp skrev (8 minutter siden): Har forsøkt å bo i Oslo, men det overfladiske «burhønslivet» frister ikke til gjentagelse. Altfor mye kaos, kriminalitet, polarisering og storsnutede drittsekker. Jeg bor i et boligfelt i Oslo, som du kunne plassert hvor som helst annet sted i Norge. Vi som bor her handler på nærbutikken som andre folk i Norge gjør, og bruker Karl Johan sjeldent. Oslo er litt mer enn sentrum. Anonymkode: abaa2...9f0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 30. juni #65 Del Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (På 25.6.2024 den 10.12): For meg som kommer utenfra er det en by uten sjarm, men vil gjerne høre fra de som kjenner byen hvorfor de aldri kunne tenkt seg å bodd et annet sted. Anonymkode: 87fd7...877 Jeg flyttet ikke hit fordi jeg ville, tvert imot var det ingen steder som fristet mindre enn Oslo. Men så traff jeg en som var herfra... ❤️ Det er 27 år siden, vi har bodd i flere ulike bydeler steder og fått barn her. Jeg må si jeg kunne ikke tenke meg å flytte. "Alt" fins her. Der jeg vokste opp er det mygg store deler av sommeren. Bare dét er en påminner om at jeg har det fint her 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni #66 Del Skrevet 30. juni On 6/25/2024 at 10:20 AM, Granskudd said: - Man kan fint for eksempel gå i pysjen til jobb, folk er så opptatt med sitt at de knapt legger merke til andre. Så selv om det er mye folk så stikker man seg mer bort i mengden og blir mer privat. Å joda. Noen av oss la merke til alt. Noen som gikk med pysj, ble hengt ut på Jodel med dertil latterliggjøring. Sossen Krogh i sin tid, som var en original, ble ledd av bak ryggen pga det hun gikk med. Har bodd flere steder i Oslo, og forskjellen lå i at noen steder sa de til deg om det du gikk med, mens på vestkanten lo de bak ryggen din. Jeg møtte flere som ikke ville snakke med folk fordi de ikke hadde «de rette klærne», folk som ikke fikk hjelp i butikker fordi de «ikke så bra nok ut». - Om man kjeder seg, er det bare å sette seg ned et sted å observere mennesker, det er alltid noe action på gang. Nettopp. Folk som går i mye rart. Jeg elsket å bo i Oslo, men om jeg skulle flyttet dit igjen nå tror jeg at jeg hadde trengt å venne meg til Oslo på nytt. Så mye larm, og bråk og folk og dyr over alt. Jeg synes fortsatt det er godt å være i Oslo, men det er alltid godt å dra igjen også Jeg bodde i Oslo i mange og 40 år. For mye bråk, larm, folk og dyr. Helt greit å dra inn til nå og da, men aldri bosette meg der mer. Har aldri elsket Oslo. Har elsket andre storbyer, men det er fordi det er en annen vibe. Oslo kan bare ikke måle seg opp mot de fleste andre storbyer. Quote Om en er fra Oslo og snakker Oslo-dialekt, så uttales det som det skrives. Ikke Ooshhloo… Anonymkode: 9e968...d4f Ikke snakk om noe du ikke vet en dritt om! OSlo er det dannede vestkantmålet, finspråk. Oshlo er Oslodialekten som er nær østkantmålet, gatespråk. Det er nesten ingen som prater Oslodialekt lenger! For mange er et av de tydeligste tegnene på oslodialekt bruken av trykk på første stavelse. Eksempler er /'bɑn:ɑn/ i steder for standard østnorsk /bɑ'nɑ:n/, og tilsvarende /'fabbrikk/, /'tellefon/ og /'pollti/. Dette gir også utslag i navn; på oslodialekten finner man /ɛmɪl/, mens man i standard østnorsk finner /ɛmi:l/. Mange vil når de hører dette raskt tenke på oslodialekt, men det er også kjent i andre dialekter i området. Andre trekk er: Tjukk l av begge varianter. Dette ser ut til å være i sterk tilbakegang. Tjukk s i ord med 'sl'¨, som 'Oschlo' og 'schlåss', delvis også i ord med 'sel', som i 'fengschl', men ikke i 'føtsel' (altså 'fødsel', der også standardspråk har uttale 'føtsel'). Skille mellom kj- (som i 'kjenne' og 'kino') og sj-/skj-lyd (som i 'sjokk' og 'skjønn'. Tre grammatiske kjønn, der vestkantmålet stort sett kun har to (han- og intetkjønn). Gjennomføres i både substantiv og pronomen, f.eks. 'di eia mor' for standard østnorsk 'din egen mor'. Artikkel foran navn, som 'a'Kari' og 'n'Per'. De ('di') i 2. person flertall subjektform, som 'de kan ta trikken dit' for standard østnorsk 'dere kan ta trikken dit'. Utstrakt bruk av sammentrekninger som 'ha'kke', 'vi'kke', 'kan'ke', 'ska'ke' for standard østnorsk 'har ikke', 'vil ikke', 'kan ikke', 'skal ikke'. En annen form for sammentrekninger forekommer fordi dialektbrukere tradisjonelt ofte snakker svært fort. Et klassisk eksempel er 'å'skarr'u'a'for'uset'', standard østnorsk 'hva (hvor mye) skal du ha for huset'. I slike sammentrekninger blir l ofte til r som i 'skarru' og 'virru' for 'skal du' og 'vil du', og h'er blir ofte stumme. Possessivitet, som i 'plassen hass Per', standard østnorsk 'plassen til Per' eller 'Pers plass'. Vokalsenkning til e og ø, som 'slepp' for 'slipp', 'glømmer' for 'glemmer', 'å ha løst' for 'å ha lyst', 'spørt' for 'spurt'. I mindre grad gjennomført vokalsenkning til æ, f.eks. 'å kælve' men 'kalv'. Spørreordene 'åssen' for 'hvordan', 'åffer' for 'hvorfor' og 'å' for 'hvor/hva'. Kløyvd infinitiv som 'gjørra' for 'gjøre' og 'sova' for 'sove', men 'bite' og 'kaste'. I-verbformer som 'sitti' og 'liggi'. Fortidsform på -a i verb av kaste-klasse, som 'kasta' for 'kastet' og 'fløtta' for 'flyttet'. Pronomen som 'vårs' for 'oss', 'hu' og 'henner' for 'hun' og 'henne', og eieformene 'demses' for 'deres' og 'hanses' for 'hans'. Emfatisk gjentakelse, særlig av pronomen, er nokså vanlig, som 'å sa'ru, sa'ru' for 'hva sa du [sa du]' og 'jæi ær trøtt, jæi' for 'jeg er trøtt/trett [jeg]). Vanlige diftonger brukes, med uttale 'æi', 'æu'/'æv', 'øy' og 'ai'. Ofte overgang d>r i pronomen under svakt trykk, som i 'Å sa'ru' for 'hva sa du', 'ji ræi' for 'gi deg', 'ta're me' ru' for 'ta det med du'. Bestemt form flertall av hanskjønnpronomen får endelsen -a, som 'gutta' for 'guttene' og 'hesta' for 'hestene'. … Av parkene i Oslo foretrakk jeg Vigelandsparken/Frognerparken. Det lite hyggelige som var hver sommer var brennemerker i gresset etter engangsgriller. Aldri noen andre steder i verden har jeg sett folk som legger denne rett ned på gresset. Innvandrere i Norge derimot, har noe under slik at det ikke brenner gresset. Parken er fin ellers. Men ja, bor et sted med skog og mark rett i nærheten, i tillegg til flere byer om jeg vil. Reiste fra helvete mot slutten av tiden til himmelen så kan ikke klage. Anonymkode: 01a08...298 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli #67 Del Skrevet 4. juli Jeg elsker Oslo fordi jeg kan gå hjemmefra til: interessant jobb som ikke finnes noe annet sted i Norge, skog med gode skimuligheter, fjord med bademuligheter, et veldig utvalg gode restauranter og butikker, museer, teatre, operaen, flytoget som tar meg til Gardemoen på 20 minutter og Oslo s som tar meg til de fleste steder i landet. Osv osv. Dessuten har jeg nesten hele familien min og nettverket mitt her. Det er ikke fint alle steder, men vi er nok av folk som har penger nok til å kunne bo et sted hvor det er fint. Anonymkode: c7aa5...244 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli #68 Del Skrevet 4. juli 🙂 I mitt nabolag har vi en sjarmerende kolonialbutikk (var en melkebutikk en gang) der vi handler over disk og kan skrive det "på bok". Kjøpmannen kan legge av varer, bringe dem hjem til oss (samme kvartal), bestille det vi trenger og kan betros nøkler og andre beskjeder. Det er sjarmerende. Det samme er de flotte og velholdte bygårdene her, syrinene, kastanjene, magnoliaene, de flotte trærne. Og nei, trær i allé som i Gyldenløvesgate (fire rekker, ridesti i midten) gir en annen vibe enn trær i skogen ved Elverum. Vi har koselige bakgården ingen ser, og egne steder vi møtes i Frognerparken, der ikke turistene går (sten langs frignerbekken til Skøyen, eller den engelske park lengre opp for eksempel). Jeg syns det er sjarmerende. Anonymkode: f9ec8...87f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå