Gå til innhold

Bibelskoler som romantiserer Israel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Israel har vært den staten jeg har besøkt mest med USA, og som liten var Israel den staten jeg gledet meg mest til å dra til; og nå er jeg mer sint over hva jeg ser Israel har blitt til. Jeg besøkte Jerusalem, og det var forkastelig å se forskjellsbehandlingen på palestinere og israelere. Jeg har gått på kristen skole og kommer fra  en kristen familie (pinsevenner), men føler jeg alt er i ferd med å rakne- og det jeg en gang trodde var riktig var feil. Jeg har aldri lært hvor ille palestinere blir behandlet og trodde at Israel var en demokratisk stat med vestlige verdier, men det tror jeg ikke på lengre etter hva jeg har sett.  Synes det er også er svært problematisk at ingen har tatt tak i kompentanseplanene til disse skolene, når man åpenbart blir indoktrinert. Den folkemordiske praten de har om arabere er ikke greit og det er diskriminerende uansett. Jeg har ikke lært at det bodde folk i landet da jødene kom heller, og sitter igjen med inntrykket av at jeg har blitt indoktrinert. Det er jo ikke greit at man ikke snakker om dette?

Anonymkode: b79f5...82f

  • Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg som ateist er helt enig med dem. Jødene har tatt tilbake sitt land som de mistet på 600 tallet, er for at det skal forsvares med alle midler.

Anonymkode: ffac4...26c

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Israel har vært den staten jeg har besøkt mest med USA, og som liten var Israel den staten jeg gledet meg mest til å dra til; og nå er jeg mer sint over hva jeg ser Israel har blitt til. Jeg besøkte Jerusalem, og det var forkastelig å se forskjellsbehandlingen på palestinere og israelere. Jeg har gått på kristen skole og kommer fra  en kristen familie (pinsevenner), men føler jeg alt er i ferd med å rakne- og det jeg en gang trodde var riktig var feil. Jeg har aldri lært hvor ille palestinere blir behandlet og trodde at Israel var en demokratisk stat med vestlige verdier, men det tror jeg ikke på lengre etter hva jeg har sett.  Synes det er også er svært problematisk at ingen har tatt tak i kompentanseplanene til disse skolene, når man åpenbart blir indoktrinert. Den folkemordiske praten de har om arabere er ikke greit og det er diskriminerende uansett. Jeg har ikke lært at det bodde folk i landet da jødene kom heller, og sitter igjen med inntrykket av at jeg har blitt indoktrinert. Det er jo ikke greit at man ikke snakker om dette?

Anonymkode: b79f5...82f

Men du kan da ikke gi kristendommen skylden for hvordan israelske myndigheter oppfører seg?

Anonymkode: cf64c...e4a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg som barn ga kollekt av mine oppstarte midler. Det var til mine israelske brødre som opplevde at palestinere ville jage dem vekk fra det hellige landet som Moses hadde gitt dem. 

Jommen sa jeg smør.. Burde kjøpt godteri for penga 

Anonymkode: ea330...98c

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men du kan da ikke gi kristendommen skylden for hvordan israelske myndigheter oppfører seg?

Anonymkode: cf64c...e4a

Du har helt elendig leseforståelse. 

Hei TS, vi er flere som har samme opplevelse. Har vokst opp med troen på at Isrsel er guds utvalgte folk og kan gjøre nærmest hva faen de vil uten å få et eneste kritisk ord av blodfansen. Jeg føler meg lurt og hjernevaska, dette starta jo tidlig. Husker at jeg skrev oppgave på skolen og brukte MIFF som kilde, haha. Læreren min bare "ehm 😳". Men ja, du er ikke alene. Det finnes faktisk en del kristne (ja, og jøder!) som har et annet syn på Israels handlinger enn vi vokste opp med.

Anonymkode: ef213...a9e

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har helt elendig leseforståelse. 

Anonymkode: ef213...a9e

Hehe, det er mulig, men da kan du kanskje forklare da. ;)

Anonymkode: cf64c...e4a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sionister blir definitivt hjernevasket. Ei venninne som er aktiv i en sionistisk menighet "informerte" meg om at Svalbard-traktaten var akkurat det samme som Israel prøver å gjøre og at ingen klagde på det... Sionister blir altså hjernevasket til å tro at okkuperingen av Palestina er det samme å se et uokkupert land og si til alle land i verden at "hei, vi ønsker å legge krav på dette landet som ingen bor på. Men dere er alle velkomne til å bo, jobbe og jakte her."

Anonymkode: 18bb5...60c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Men du kan da ikke gi kristendommen skylden for hvordan israelske myndigheter oppfører seg?

Anonymkode: cf64c...e4a

Jeg gir ikke kristendommen skylden dor hvordan israelske myndigheter oppfører seg. Det jeg skrev i mitt innlegg er er at jeg ikke forstår hvorfor læreplanen til bibelskolene ikke forandres når man ikke sitter igjen med samme kunnskap som de som går på vanlig skole. Jeg har gitt masse penger til Israel for å «hjelpe jødene hjem», men hadde jeg visst konsekvensene av hvordan dette ville påvirket palestinere ville jeg aldri i mitt gjort det. Jeg sitter igjen med følelsen av å blitt lurt av den skolen jeg en gang gikk på. 

Anonymkode: b79f5...82f

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Du har helt elendig leseforståelse. 

Hei TS, vi er flere som har samme opplevelse. Har vokst opp med troen på at Isrsel er guds utvalgte folk og kan gjøre nærmest hva faen de vil uten å få et eneste kritisk ord av blodfansen. Jeg føler meg lurt og hjernevaska, dette starta jo tidlig. Husker at jeg skrev oppgave på skolen og brukte MIFF som kilde, haha. Læreren min bare "ehm 😳". Men ja, du er ikke alene. Det finnes faktisk en del kristne (ja, og jøder!) som har et annet syn på Israels handlinger enn vi vokste opp med.

Anonymkode: ef213...a9e

Godt å vite at man ikke er den eneste. Tusen takk for at du deler erfaringer. Hva gjorde at du forandret syn eller oppdaget ting du ikke visste?

Anonymkode: b79f5...82f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg som ateist er helt enig med dem. Jødene har tatt tilbake sitt land som de mistet på 600 tallet, er for at det skal forsvares med alle midler.

Anonymkode: ffac4...26c

Jeg bryr meg ikke om hva du støtter eller ikke. Jeg bryr meg om at åpenbar informasjon der ute ikke deles på bibelskoler. Føler meg lurt og frustrert over at sannheten ikke har blitt delt med meg. Ingen har fortalt meg at USA, britene og europerne ikke ville ha jødene etter andre verdenskrig, og ikke visste hva de skulle gjøre med dem. Ingen fortalte meg at USA hadde kvoter på hvor mange jøder de skulle ta inn, og at jødene ble sendt til Midtøsten fordi ingen i Europa ville ha dem. Det var Cecilie Hellestveit som snakket om dette på et foredrag jeg var på, og jeg synes det er problematisk at jeg ikke fikk vite dette før jeg ble 22. Jeg har lest litt i de vanlige bøkene på skolen og de snakker noe mer om det enn hva vi snakket om, hvilket innebærer at vi har et samfunn (trossamfunn) som ikke deler samme kunnskap med de som går på vanlig skole. Ikke rart at jeg har hatt problemer med å skaffe meg jobb heller ..

Anonymkode: b79f5...82f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg gir ikke kristendommen skylden dor hvordan israelske myndigheter oppfører seg. Det jeg skrev i mitt innlegg er er at jeg ikke forstår hvorfor læreplanen til bibelskolene ikke forandres når man ikke sitter igjen med samme kunnskap som de som går på vanlig skole. Jeg har gitt masse penger til Israel for å «hjelpe jødene hjem», men hadde jeg visst konsekvensene av hvordan dette ville påvirket palestinere ville jeg aldri i mitt gjort det. Jeg sitter igjen med følelsen av å blitt lurt av den skolen jeg en gang gikk på. 

Anonymkode: b79f5...82f

Ok, da tolket jeg det du skrev feil. 

AnonymBruker skrev (På 25.6.2024 den 9.13):

 Jeg har gått på kristen skole og kommer fra  en kristen familie (pinsevenner), men føler jeg alt er i ferd med å rakne- og det jeg en gang trodde var riktig var feil.

Anonymkode: b79f5...82f

Jeg tolket det nok litt for snevert og trodde du mente religiøse spørsmål. Beklager. :)

Anonymkode: cf64c...e4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ok, da tolket jeg det du skrev feil. 

Jeg tolket det nok litt for snevert og trodde du mente religiøse spørsmål. Beklager. :)

Anonymkode: cf64c...e4a

Det forstår jeg, og misforståelser kan skje. Det går fint ❤️ 

Anonymkode: b79f5...82f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg bryr meg ikke om hva du støtter eller ikke. Jeg bryr meg om at åpenbar informasjon der ute ikke deles på bibelskoler. Føler meg lurt og frustrert over at sannheten ikke har blitt delt med meg. Ingen har fortalt meg at USA, britene og europerne ikke ville ha jødene etter andre verdenskrig, og ikke visste hva de skulle gjøre med dem. Ingen fortalte meg at USA hadde kvoter på hvor mange jøder de skulle ta inn, og at jødene ble sendt til Midtøsten fordi ingen i Europa ville ha dem. Det var Cecilie Hellestveit som snakket om dette på et foredrag jeg var på, og jeg synes det er problematisk at jeg ikke fikk vite dette før jeg ble 22. Jeg har lest litt i de vanlige bøkene på skolen og de snakker noe mer om det enn hva vi snakket om, hvilket innebærer at vi har et samfunn (trossamfunn) som ikke deler samme kunnskap med de som går på vanlig skole. Ikke rart at jeg har hatt problemer med å skaffe meg jobb heller ..

Anonymkode: b79f5...82f

Bryr meg heller ikke om hva du støtte, men fakta er at kongeriket Israel er mange tusner av år gammelt, jødene er der de hører hjemme.

Anonymkode: ffac4...26c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bryr meg heller ikke om hva du støtte, men fakta er at kongeriket Israel er mange tusner av år gammelt, jødene er der de hører hjemme.

Anonymkode: ffac4...26c

Arabisk er også et gammelt språk akkurat som hebraisk 

problemet er nok at de fleste jøder valgte å flytte til Europa og de fleste har europeisk blod.

Derfor sier de ofte amerikansk jøde , britisk jøde og ukrainsk jøde osv.. de er ikke 100% israelske . Så defor er det veldig rart at de etterpå prøver å okkupere et land som de sier  de eier.

arabiske jøder er faktisk mer «israelske» hvis man skal være ærlig

dessuten er palestinere et gammelt folkeslag i tillegg som kommer fra Abraham . 
 

Anonymkode: a0e27...1af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Bryr meg heller ikke om hva du støtte, men fakta er at kongeriket Israel er mange tusner av år gammelt, jødene er der de hører hjemme.

Anonymkode: ffac4...26c

 Jeg tar opp problematikken rundt bibelskoler som ikke lærer oss sannheten og indoktrinerer elever som går der - og som senere sliter med å skaffe seg jobb. Dette er et samfunnsmessig problem som vi bør snakke om. Jeg bryr meg ikke om alle rikene som eksisterte for 4000 år siden. Vi får et stort problem om vi skal gjenopprette alle de uansett. 

 

Er veldig klar over at arbeidsgivere ikke har rett til å diskriminere på bakgrunn av religiøs overbevisning osv, men jeg merker en utfordring når jeg skal søke jobb - fordi jeg deler kompetansen til mennesker som er hjernevasket. 

Anonymkode: b79f5...82f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Arabisk er også et gammelt språk akkurat som hebraisk 

problemet er nok at de fleste jøder valgte å flytte til Europa og de fleste har europeisk blod.

Derfor sier de ofte amerikansk jøde , britisk jøde og ukrainsk jøde osv.. de er ikke 100% israelske . Så defor er det veldig rart at de etterpå prøver å okkupere et land som de sier  de eier.

arabiske jøder er faktisk mer «israelske» hvis man skal være ærlig

dessuten er palestinere et gammelt folkeslag i tillegg som kommer fra Abraham . 
 

Anonymkode: a0e27...1af

Det er ikke dette mitt innlegg handler om. Mitt innlegg handler utelukkende om bibelskoler som styres av pinsevenner som lyver til sine elever. Det er problematisk. 

Anonymkode: b79f5...82f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

God trolling. 

By the way, kristne barne og ungdomskoler er ikke bibelskoler. Bibelskole er noe annet, for studenter over myndighetsalder. 

Anonymkode: e4c40...563

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg bryr meg ikke om hva du støtter eller ikke. Jeg bryr meg om at åpenbar informasjon der ute ikke deles på bibelskoler. Føler meg lurt og frustrert over at sannheten ikke har blitt delt med meg. Ingen har fortalt meg at USA, britene og europerne ikke ville ha jødene etter andre verdenskrig, og ikke visste hva de skulle gjøre med dem. Ingen fortalte meg at USA hadde kvoter på hvor mange jøder de skulle ta inn, og at jødene ble sendt til Midtøsten fordi ingen i Europa ville ha dem. Det var Cecilie Hellestveit som snakket om dette på et foredrag jeg var på, og jeg synes det er problematisk at jeg ikke fikk vite dette før jeg ble 22. Jeg har lest litt i de vanlige bøkene på skolen og de snakker noe mer om det enn hva vi snakket om, hvilket innebærer at vi har et samfunn (trossamfunn) som ikke deler samme kunnskap med de som går på vanlig skole. Ikke rart at jeg har hatt problemer med å skaffe meg jobb heller ..

Anonymkode: b79f5...82f

Jeg ville vært litt kritisk til Cecilie Hellestveit, ettersom hun har et samarbeid med "med israel for fred", og ikke nødvendigvis er så nøytral som hun fremstilles. 

Det er sant at USA hadde kvoter for innvandring, inkludert jødiske flyktninger, etter andre verdenskrig. De generelle innvandringskvotene som var på plass fra 1920- til 1960-tallet begrenset antallet immigranter fra forskjellige land, inkludert de som forsøkte å flykte fra Europa etter Holocaust. 

Kvotene var en del av Immigration Act of 1924, også kjent som Johnson-Reed Act, som sterkt begrenset antallet innvandrere som kunne komme inn i USA fra visse regioner, spesielt Øst- og Sør-Europa, hvor mange jøder bodde. Denne loven var i kraft frem til Immigration and Nationality Act of 1965, som fjernet kvotebaserte restriksjoner.

Selv om USA til slutt økte antallet jødiske flyktninger de tok imot etter krigen, spesielt gjennom Displaced Persons Act av 1948 og senere endringer, var det mange begrensninger og hindringer for jødiske flyktninger som ønsket å komme til USA umiddelbart etter krigen.

Påstanden om at jøder ble sendt til Midtøsten fordi Europa ikke ville ha dem, er en forenkling av en kompleks historisk prosess. Etter andre verdenskrig og Holocaust var situasjonen for jøder i Europa svært vanskelig, og mange søkte etter et trygt sted å bo.

Etter krigen ønsket mange jøder å emigrere til Palestina, som på den tiden var et britisk mandatområde. Sionistbevegelsen, som hadde jobbet for en jødisk stat i Palestina siden slutten av 1800-tallet, fikk økt støtte blant jødiske overlevende og flyktninger. Imidlertid var britene restriktive med innvandring til Palestina for å opprettholde balansen mellom jødiske og arabiske befolkninger og for å opprettholde ro i regionen.

Etter Holocaust var det stor internasjonal sympati for det jødiske folks situasjon, og presset økte for å finne en løsning. Britene forsøkte å begrense jødisk innvandring til Palestina, men mange jøder immigrerte ulovlig, ofte med hjelp fra sionistiske organisasjoner. Dette førte til spenninger og voldelige sammenstøt i regionen.

I 1947 vedtok FN en delingsplan for Palestina, som foreslo å opprette separate jødiske og arabiske stater. Denne planen ble akseptert av de jødiske lederne, men avvist av de arabiske lederne. Da britene trakk seg ut av Palestina i 1948, erklærte den jødiske befolkningen opprettelsen av staten Israel. Dette utløste den arabisk-israelske krigen i 1948, hvor mange jøder flyktet eller ble drevet fra arabiske land, mens palestinske arabere flyktet eller ble drevet fra områdene som ble Israel.

Så selv om det var stor støtte for å finne et hjem for de jødiske flyktningene etter krigen, var beslutningen om å etablere en jødisk stat i Palestina påvirket av både internasjonal sympati for det jødiske folks lidelser og politiske hensyn i Europa og USA, samt den langvarige sionistiske bevegelsen. Det var ikke en enkel sak om at Europa "ikke ville ha dem", men heller en kompleks kombinasjon av faktorer som førte til opprettelsen av Israel.

Anonymkode: 51b25...7ad

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.6.2024 den 9.13):

Israel har vært den staten jeg har besøkt mest med USA, og som liten var Israel den staten jeg gledet meg mest til å dra til; og nå er jeg mer sint over hva jeg ser Israel har blitt til. Jeg besøkte Jerusalem, og det var forkastelig å se forskjellsbehandlingen på palestinere og israelere. Jeg har gått på kristen skole og kommer fra  en kristen familie (pinsevenner), men føler jeg alt er i ferd med å rakne- og det jeg en gang trodde var riktig var feil. Jeg har aldri lært hvor ille palestinere blir behandlet og trodde at Israel var en demokratisk stat med vestlige verdier, men det tror jeg ikke på lengre etter hva jeg har sett.  Synes det er også er svært problematisk at ingen har tatt tak i kompentanseplanene til disse skolene, når man åpenbart blir indoktrinert. Den folkemordiske praten de har om arabere er ikke greit og det er diskriminerende uansett. Jeg har ikke lært at det bodde folk i landet da jødene kom heller, og sitter igjen med inntrykket av at jeg har blitt indoktrinert. Det er jo ikke greit at man ikke snakker om dette?

Anonymkode: b79f5...82f

Om jeg ikke har vært vitne til det. Så har jeg fått det klare inntrykket av at palestinere er blitt hunset med i generasjoner, Bosettinger blir ustanselig plyndret og stjålet. Skolen i Israel lærer barna hvordan man best kan mobbe, det tegnes stygge karikaturer på tavla fra læreren. Ikke helt ulikt det tyskerne gjorde overfor jødene.

Er jøder i Israel traumatisert i generasjoner fra de grusomme tyske behandlingene fra WW2?

Det er jo ofte slik at et barns oppvekst med overgrep fra nære relasjoner arver den samme stygge adferden selv overfor sine barn igjen.

Palestinere er/har alltid vært en svakere minoritet. Tråkker man noen langt nok ned i søla så slår omsider desperasjon og overlevelsesinstinkt til. Ikke overraskende i det hele tatt.

Israel er hverken interessert i en avslutning på krigen eller disse gislene de bruker som argument for å fortsette krigen.

Anonymkode: 415bd...d2e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en gang en kjæreste som jobbet på et  hotell som var godt besøkt av turister fra hele verden. Husker jeg spurte henne om hvilke nasjonaliteter hun hadde dårligst erfaring med. Hun nølte ikke et sekund. De absolutt kvalmeste og mest kravstore var tyskere og israelere. Interessant..

Anonymkode: 415bd...d2e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...