Gå til innhold

Vanlig havregrøt til baby på 7 mnd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min spiste ikke grøt i det hele tatt og det gikk fint det også. Grøt er et nordisk/norsk fenomen og ikke krise om barnet ikke vil ha, men det vet du sikkert :) 

Anonymkode: 8cfda...90d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Min spiste ikke grøt i det hele tatt og det gikk fint det også. Grøt er et nordisk/norsk fenomen og ikke krise om barnet ikke vil ha, men det vet du sikkert :) 

Anonymkode: 8cfda...90d

Joo, hvilke andre ting gir dere? 
 

Jeg forsøker med hjemmelaget stappe av potet/brokkoli, brødskive med leverpostei/dyppet i egg/nøttesmør. 
Bananpannekaker, forskjellig fruktmos, avokado/bananmos, most tomatsaus med mye grønnsaker. Gir staver av ting og mos. Varierer konsistenser. Ingenting spises så mye av som grøten likevel. 

Anonymkode: c1dab...dc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er lurt å fortsette og tilby ulike ting, så går det kanskje bedre om en måned eller to. Når de er 7 mnd er det kanskje mer utforskning av maten, enn at de nødvendigvis er så sultne. Babyen min er veldig glad i omelett, og da bruker jeg ofte forskjellige grønnsaker i. Men grøt er veldig populært her og, selv om baby er 10 mnd, og grøten ikke er noe søt. Hvis du synes det blir litt ensformig, kan du variere grøten ved å ha i eggeplomme, kokosmelk, nøttesmør, frukt og bær når du serverer. Jeg bytter litt på ingrediensene til grøten og, tilsetter gjerne quinoaflak/mel, rødt linsemel og knuser frø i kaffekvern (chia, sesam med skall, gresskarkjerner). Da blir det litt andre smaker og næringsstoffer.

Høres ut som du gjør en veldig god jobb med å venne baby til mye forskjellig 😊

Anonymkode: 9a7ef...1df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan du.

Anonymkode: 0fbfe...3ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke nølt med å gi mi på 7mnd vanlig havregrøt. Hvis jeg lager meg det en dag får hun nok smake.

Vi gir ikke grøt som fast måltid hver dag. Her spiser hun stort sett det vi spiser til hvert måltid bare uten kumelk og salt. Men hun har fått smake kjøpegrøt noen ganger.

Helsesøster synes nå ihvertfall det er en grei måte å gjøre det på. Og jenta virker fornøyd. Men hun ammer i all hovedsak enda, og spiser jo egentlig bare små mengder til hvert måltid.

Endret av Nonstop1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.6.2024 den 9.07):

Er det en grunn for at en baby ikke kan spise vanlig  havregrøt kokt på vann sammen med litt fruktmos? Må det være hirse, økologisk rugflak fra Afrika og fandens oldemor? Eller grøt kjøpt på butikken? 

Anonymkode: c1dab...dc8

Husker vi drev en del med hirse og ditt og datt og spesialtilpasset hjemmelagd fruktmos. Mest da unge nummer 1 var liten (fra 6 måneder). De andre ungene ville bare ha akkurat det samme som storesøsknene fikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Joo, hvilke andre ting gir dere? 
 

Jeg forsøker med hjemmelaget stappe av potet/brokkoli, brødskive med leverpostei/dyppet i egg/nøttesmør. 
Bananpannekaker, forskjellig fruktmos, avokado/bananmos, most tomatsaus med mye grønnsaker. Gir staver av ting og mos. Varierer konsistenser. Ingenting spises så mye av som grøten likevel. 

Anonymkode: c1dab...dc8

Min spiste så å si ingenting før hun var over 10 mnd, og da skulle hun fortsatt ikke mates, så det gikk en del i ting som var lett å spise selv. Brødskive, potetbåter, kokte grønnsaker, fiskekaker, kjøttkaker, ris som var litt klebrig. Nå i senere tid lager vi mye grøt for det er genialt til å gjemme gode næringsstoffer i. Har i frukt, egg og gode fettkilder. Blir også en del pannekaker og vafler hvor vi har i bønner eller linser for å få i ungen noe proteiner for hun spiser mest frukt og grønt ellers. Sliter med å få i henne noen gode proteinkilder. 

Anonymkode: 8cfda...90d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...