Gå til innhold

Ferie 2-3 uker helt alene uten planer med dårlig råd - Hva kan jeg finne på?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 

Hva kan jeg finne på i ferien min i 2-3 uker der jeg blir helt alene og i tillegg har dårlig råd?

Jeg er voksen, men likevel bruker jeg som oftest finne på ting i ferien sammen med en av mine skilte foreldre fordi jeg ikke har venner eller kjæreste og liker dårlig å reise med fly alene og jeg har verken bil eller serfikat. Men dette året skal mine foreldre på ferie med sine kjærester og jeg verken er invitert eller ønsker å være med. Fordi jeg er ufør og også nettopp har kjøpt meg leilighet og også har pusset opp en del så har jeg også dårlig råd i år. Så jeg har ikke råd til å reise noen plass. Jeg har ferie fra 19. juli og til 19. august om det har noe å si og bor i en by med ca 50 000 innbyggere.

Jeg ønsker gjerne derfor tips til hva jeg kan gjøre som enten er gratis eller ganske billig?

 

Dette er ting som jeg har tenkt at jeg kan gjøre selv:

Fortsette med hobbyene mine: Diamond painting, strikking, skrive dikt og tekster og male

Ta opp igjen fotografering som hobby, har kamera liggende

Lære meg fransk i Duolingo appen og yotutube

Begynne å trene styrke igjen og jogge

Bli bedre på å lage mat og bake, teste nye oppskrifter 

Sette meg i parken med drikke og niste

Ta en tur på biblioteket 

Dra til nærmeste strand med buss

Anonymkode: 9bc63...8e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Geocaching er gøy.

Anonymkode: e363e...a37

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telttur

Fisketur

Bål i fjæra

Anonymkode: e5bc4...e70

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fange pokemon i Pokemon Go

Anonymkode: 00cef...db7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå tur på merkede og tilrettelagte stier i naturen.

Overnatte ute. BUA låner ut gratis utstyr hvis du ikke har selv. Noen kommuner har også kanoer ol liggende ved vann som de låner ut gratis eller for en symbolsk sum.

Lese bøker.

Invitere noen på piknik i parken. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er ufør og har ferie?

Anonymkode: 29584...418

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du hadde kjempemange gode idéer med hva du kan gjøre👍👍 Hvis du ønsker deg en venn så kan du melde deg inn i «hey girl Drammen» for eksempel på facebook. Det med Drammen var bare et eksempel, men skriv inn «hey girl» + der du bor. Det er ei gruppe for jenter/damer som ønsker seg flere venner. 
Ønsker deg en koselig ferie❤️

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du er ufør og har ferie?

Anonymkode: 29584...418

Det reagerte jeg også på :fnise:

Anonymkode: 9a7f0...5fe

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

 

Hva kan jeg finne på i ferien min i 2-3 uker der jeg blir helt alene og i tillegg har dårlig råd?

Jeg er voksen, men likevel bruker jeg som oftest finne på ting i ferien sammen med en av mine skilte foreldre fordi jeg ikke har venner eller kjæreste og liker dårlig å reise med fly alene og jeg har verken bil eller serfikat. Men dette året skal mine foreldre på ferie med sine kjærester og jeg verken er invitert eller ønsker å være med. Fordi jeg er ufør og også nettopp har kjøpt meg leilighet og også har pusset opp en del så har jeg også dårlig råd i år. Så jeg har ikke råd til å reise noen plass. Jeg har ferie fra 19. juli og til 19. august om det har noe å si og bor i en by med ca 50 000 innbyggere.

Jeg ønsker gjerne derfor tips til hva jeg kan gjøre som enten er gratis eller ganske billig?

 

Dette er ting som jeg har tenkt at jeg kan gjøre selv:

Fortsette med hobbyene mine: Diamond painting, strikking, skrive dikt og tekster og male

Ta opp igjen fotografering som hobby, har kamera liggende

Lære meg fransk i Duolingo appen og yotutube

Begynne å trene styrke igjen og jogge

Bli bedre på å lage mat og bake, teste nye oppskrifter 

Sette meg i parken med drikke og niste

Ta en tur på biblioteket 

Dra til nærmeste strand med buss

Anonymkode: 9bc63...8e0

Du har iallefall hatt god nok råd kjøpe leilighet. Det får da være gleden? Du kan kose deg i ny leilighet. Ellers er jo stranden perfekt de dagene det er sol. Gå turer. Du har heller ikke barn du må aktivisere så jeg ser ikke problemet jeg. Nyt ferien hjemme!

Anonymkode: f15d4...fdd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er ufør er det vel knapt noe som heter ferie? Du har jo aktiviteter så det holder på lista di, men det er kanskje det du pleier å gjøre på hverdager? 

Ville lagt til noen turer i marka eller på fjellet, evt med telt og primus. I Oslo kan man gå på museum om du ikke bor så langt unna, eller bare gå rundt i byen og se alt det nye som har kommet de siste årene. 

Når jeg har ferie liker jeg at ting går litt saktere enn vanlig, treig frokost, ikke stå opp med én gang, bare gjøre det jeg ellers ikke har tid til: ingenting. Men er du ufør er det kanskje nok av det fra før.

Anonymkode: 815ea...5fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du har iallefall hatt god nok råd kjøpe leilighet. Det får da være gleden? Du kan kose deg i ny leilighet. Ellers er jo stranden perfekt de dagene det er sol. Gå turer. Du har heller ikke barn du må aktivisere så jeg ser ikke problemet jeg. Nyt ferien hjemme!

Anonymkode: f15d4...fdd

Er helt enig i dette. Du kan vel ikke forvente å både kunne kjøpe leilighet OG reise på ferie for det offentliges regning. Mange andre som har store lån må også bli hjemme i sommer. Særlig barnefamilier har dårlig råd om dagen (de er nyetablerte med store lån og MYE utgifter).

Anonymkode: 815ea...5fc

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man ikke ferie hele året når man er ufør :klo:

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er helt enig i dette. Du kan vel ikke forvente å både kunne kjøpe leilighet OG reise på ferie for det offentliges regning. Mange andre som har store lån må også bli hjemme i sommer. Særlig barnefamilier har dårlig råd om dagen (de er nyetablerte med store lån og MYE utgifter).

Anonymkode: 815ea...5fc

Herregud menneske! Nå har vel ikke personen skrevet noe om at hn forventer å både kunne pusse opp og dra på ferie. Personen skrev at hn hadde kjøpt og pusset opp leilighet og ergo ikke hadde råd til noe ferie i år. Leser du med noen slags bitre, sure briller eller? 🙄

Anonymkode: 2b319...177

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har terrasse, så er det ikke mye som er deiligere enn å lage seg en iskaffe og sette seg ut i sola med en bok eller musikk, og bare nyte. Gå en tur og plukk markblomster som du kan pynte opp med. 
 

Her har blåbæra blitt moden, så da er det jo kjekt å plukke litt bær og lage syltetøy eller blåbærmuffins. 

Anonymkode: 9ca1e...def

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du er ufør og har ferie?

Anonymkode: 29584...418

Jeg har en liten deltidsjobb så jeg jobber to dager i uken til vanlig, det glemte jeg å nevne. Så det vil jo si at jeg har ferie fra de dagene og jeg i utgangspunktet kunne reist vekk i flere uker dersom jeg hadde hatt råd til det. Men jeg er 100% ufør i bunnen da og jobben betaler bare meg så vidt litt lønn mtp at det er helt frivillig for de om de ønsker å lønne meg eller ikke. Så jeg har jo økonomi som ufør, det var vel det jeg mest tenkte på.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er helt enig i dette. Du kan vel ikke forvente å både kunne kjøpe leilighet OG reise på ferie for det offentliges regning. Mange andre som har store lån må også bli hjemme i sommer. Særlig barnefamilier har dårlig råd om dagen (de er nyetablerte med store lån og MYE utgifter).

Anonymkode: 815ea...5fc

Jeg forventer absolutt ikke å ha råd til å både pusse opp og reise på ferie, og det er jo nettopp derfor jeg ikke reiser vekk på ferie? Tror du misforstår meg litt. Grunnen til at jeg nevnte at jeg er ufør og har pusset opp er for å forklare at jeg på grunn av det ikke har råd til å reise bort siden jeg har dårligere råd enn vanlig nå. Jeg tenkte det var best å skrive det så jeg ikke endte opp med å få mange forslag om steder jeg burde reise når jeg jo ikke har råd til det.

 

Ellers så vil jeg si tusen takk til alle gode forslag, jeg skriver dem opp så jeg har de lett tilgjengelig ☺️

Anonymkode: 9bc63...8e0

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg føler ofte at jeg er dårlig til å utforske egen hjemplass. Hverdagen er hektisk og når ferien kommer skal vi på død og liv reise bort. Så oppdagelsesferd i nabolaget høres helt supert ut.

Du har jo mange gode tips selv. Både til inne og utesysler. 
Har dere frivillighetssentral der har de ofte arrangementer. Om du har busskort, ta bussen til alle endeholdeplassen, gå en tur, spis lunsj, ta bussen tilbake.

Anonymkode: 45505...f2c

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slappe HELT AV, gjøre akkurat det DU vil. Drikke kaffe/te/hva enn du liker, i sola, under et fint tre, rusle en tur i skogen, se på gode filmer/serier, osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freyja Valkyrie skrev (3 timer siden):

Har man ikke ferie hele året når man er ufør :klo:

Nei, man har aldri ferie. Sykdom tar ikke fri. 

Anonymkode: 9a9ee...961

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å benytte meg av gratis tilbud i nabolaget, det kan ofte være gratis utendørskonserter, eller gratis arrangementer i kirken eller på biblioteket. Hvis du er medlem av OBOS, sjekk deres sider, de har ofte gratis arrangementer eller rabatterte billetter til ting og tang. 

Hvis du har gode venner i nærheten kan du jo foreslå en sykkeltur/gåtur i nærområdet? Ta med litt nistemat og ha piknik ute?

Eller ta deg en tur til nærmeste badeplass og legg deg til med teppe og noe god mat og en god bok.

Anonymkode: 2f81b...89d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...