Gå til innhold

Arbeidsgiver overholder ikke søknadsfristen. Hva er straffen for dette?


Lindesnes

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

I første omgang kan du be om innsyn i søkerliste, for å se om du fortsatt mener du er den beste kandidaten. Om du fortsatt mener du er det,  kan du ta opp med kommunen at du opplever å ha blitt forbigått. 

Takk for så detaljert svar.

Mitt poeng er ikke kjempe for dette arbeidsplassen. Jeg har jobb og bare holder meg oppdatert over hva som skjer på arbeidsmarkedet. Mitt poeng er at jeg tror at det er ulovlig å sende ut avslagsbrevene før søknadsfristen utløp. Bare det. Jeg er her for å stille spørsmål fordi jeg ikke kan svare selv. Jeg har prøvd å google, men lyktes ikke med å finne svar heller. 

 Det er litt prinsipielt for meg fordi en gang jeg var skadet av en kommun med formuleringen at “det er ulovlig”, derfor vil jeg sørge i hver situasjon jeg kontakter kommunen at alt skal være i samsvar med lover og regler. 

P.s. en kompis av meg var i situasjonen når han ønsket å få sin søknad behandlet før søknadsfristen ble utløpt og han ringte den kommunale arbeidsgiver med spørsmål om en slik mulighet og fikk svar at kommunen har ikke rett til å behandle jobbsøknader før fristdagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lindesnes skrev (9 timer siden):

Takk for så detaljert svar.

Mitt poeng er ikke kjempe for dette arbeidsplassen. Jeg har jobb og bare holder meg oppdatert over hva som skjer på arbeidsmarkedet. Mitt poeng er at jeg tror at det er ulovlig å sende ut avslagsbrevene før søknadsfristen utløp. Bare det. Jeg er her for å stille spørsmål fordi jeg ikke kan svare selv. Jeg har prøvd å google, men lyktes ikke med å finne svar heller. 

 Det er litt prinsipielt for meg fordi en gang jeg var skadet av en kommun med formuleringen at “det er ulovlig”, derfor vil jeg sørge i hver situasjon jeg kontakter kommunen at alt skal være i samsvar med lover og regler. 

P.s. en kompis av meg var i situasjonen når han ønsket å få sin søknad behandlet før søknadsfristen ble utløpt og han ringte den kommunale arbeidsgiver med spørsmål om en slik mulighet og fikk svar at kommunen har ikke rett til å behandle jobbsøknader før fristdagen. 

Bruker du også AI i tillegg til googling….?

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort og greit: sivilombudsmannen er den som behandler klager ved offentlig ansettelse. 

I mange tilfeller vil det være fullt lovlig å ansette noen før utløp av søknadsfristen. I andre tilfeller vil det være brudd på kvalifikasjonsprinsippet. 

Anonymkode: 4384b...a2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...