Gå til innhold

Forskning viser at det er mer helseskadelig å ha jobb du mistrives i enn å ikke ha jobb

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg sa opp jobben hvor jeg mistrivdes veldig. Men! Om man mistrives overalt, på hver eneste arbeidsplass, er det ikke jobben som er problemet. 

Anonymkode: 6708e...499

Men det er heller ikke samfunnets og alle oss skatteyteres jobb å få fø på de som ikke gidder jobbe fordi «det er så kjedelig». 

Anonymkode: f4ac8...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men det er heller ikke samfunnets og alle oss skatteyteres jobb å få fø på de som ikke gidder jobbe fordi «det er så kjedelig». 

Det er jo en byrde som faller på dere, uansett om dere liker det eller ikke.

Anonymkode: 589e8...899

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så enormt vanskelig for disse svingdørsykemeldte å skifte jobb? 

Anonymkode: 7af92...a4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvem er "alle oss"? Mener du at jeg ikke jobber? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er mange grunner til det. Alder, som noen allerede har nevnt, manglende nettverk, ikke nok relevante jobber i området osv. I mitt tilfelle tolererte jeg sjefens elendige oppførsel i åtte år fordi han ødela selvtilliten min, litt etter litt, så jeg begynte å tenke: Hvor skal jeg gå? Jeg er jo så ubrukelig. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mistrives med elementer av jobben sin. Jeg vil også slippe å jobbe. Det er kjedelig, mange er irriterende og nesten vemmelige mot meg. Jeg liker ingen av kollegaene mine. 

Men det er omtrent som det var på skolen. Normalt for meg å ha det sånn. Normalt for veldig mange. 

Anonymkode: d0cae...832

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Det har lenge vært fokusert på hvor godt det er for den enkeltes psykiske helse å ha en jobb å gå til.

Men det er ikke like mye fokus på hvor helseskadelig det er for den psykiske helsen å ha en jobb man mistrives i. Dette koster samfunnet mer på lang sikt, enn at man bare godtar at folk sier opp jobben de ikke liker og går på trygd.

Anonymkode: 1f63c...467

Det tror jeg mange kan være enige i. Poenget er vel at å mistrives i/på jobb ikke automatisk kvalifiserer til trygd eller aap. Det er helt i orden å ikke ønske en jobb, men man skal ikke automatisk få trygd eller andre ytelser. Trygd er for de som ikke kan jobbe pga helse, ikke mistrivsel.

Anonymkode: 9d4b7...b00

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ikke meg du svarer men ; mistrivsel og kjedsomhet er langt fra det samme. Å mistrives da gruer man seg hver dag, man får ikke sove, fordøyelsen blir dårlig, psyken blir dårlig. osv. Kjedsomhet gir ikke slike helseutfordringer. 

Anonymkode: aedc8...fc7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det tror jeg mange kan være enige i. Poenget er vel at å mistrives i/på jobb ikke automatisk kvalifiserer til trygd eller aap. Det er helt i orden å ikke ønske en jobb, men man skal ikke automatisk få trygd eller andre ytelser. Trygd er for de som ikke kan jobbe pga helse, ikke mistrivsel.

Anonymkode: 9d4b7...b00

Mistrivsel fører ofte til dårlig helse, om det pågår lenge nok. Det er mange slike ting i hverdagen som fører til dårlig helse om man ikke tar tak i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Alle mistrives med elementer av jobben sin. Jeg vil også slippe å jobbe. Det er kjedelig, mange er irriterende og nesten vemmelige mot meg. Jeg liker ingen av kollegaene mine. 

Men det er omtrent som det var på skolen. Normalt for meg å ha det sånn. Normalt for veldig mange. 

Jeg tidvis hater jobben min. Synes det er dritslitsomt å jobbe ukurante tidspunkter, helger og netter. Hater å jobbe lange uker og gå glipp av familieetablering etc på grunn av krevende jobb. Jobben gir meg en rekke lette helseplager grunnet høyt stressnivå og søvnmangel over tid.

Allikevel er det min plikt, med den kompetansen jeg har, å bidra. Synes det er mildt sagt usjarmerende med folk som er arbeidsføre og velger å ikke jobbe fordi det er ubeleilig/ubehagelig eller fordi man kanskje må ta til takke med en lavstatusjobb. Som samfunn regner jeg med at det i fremtiden vil bli stilt strengere krav, noe annet er et hån mot alle oss i arbeid.

Anonymkode: b5854...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tidvis hater jobben min. Synes det er dritslitsomt å jobbe ukurante tidspunkter, helger og netter. Hater å jobbe lange uker og gå glipp av familieetablering etc på grunn av krevende jobb. Jobben gir meg en rekke lette helseplager grunnet høyt stressnivå og søvnmangel over tid.

Allikevel er det min plikt, med den kompetansen jeg har, å bidra. Synes det er mildt sagt usjarmerende med folk som er arbeidsføre og velger å ikke jobbe fordi det er ubeleilig/ubehagelig eller fordi man kanskje må ta til takke med en lavstatusjobb. Som samfunn regner jeg med at det i fremtiden vil bli stilt strengere krav, noe annet er et hån mot alle oss i arbeid.

Hvem er disse arbeidsføre som velger å ikke jobbe?

Anonymkode: 589e8...899

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Handler om når graden av mistrivsel blir så stor at det tar over hele tilværelsen da. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, det er det ikke… Typisk helsearbeider-og martyr-mentalitet. 

Sånne som deg må slutte å «ofre» seg, ta seg selv i nakken og omskolere seg. Dere har en plikt ovenfor dere selv, og det er å ha en jobb som gir dere noe tilbake.

Det er nok av folk som vil ha jobbene deres, samfunnet går ikke under om dere slutter.

Anonymkode: 67738...284

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lei av å være sykepleier og fullstendig undervurdert, latterliggjort, for alt jeg gjør mens overnevnte krefter presser enda mer forventninger.

Anonymkode: 8bfdc...e3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg tro på altså både mistrivsel og at jobben er " for mye". 

Jeg har nettopp våknet etter en urolig natt der jeg våknet mange ganger gjennom natten med jobb stress og tanker om at jeg har ingenting positivt i livet mitt i dag som kan ta mine tanker bort fra jobb. 

Jeg vet dette er helseskadelig, men hva kan jeg gjøre? 

Min forrige arbeidsplass ble jeg mobbet på, legen nektet å sykemelde. Hadde grusom angst søkte annen jobb og heldigvis fikk. Jeg ville fått det forferdelig der. Eneste jeg tenkte på var å komme bort. 

Før dette hadde jeg en stressjobb der jeg så vidt klarte henge med. Veldig slitsomt fikk skikkelig knekk på helsa fra denne. 

Ut i fra mine totalt sett 7 jobber er det 2 eller 3 som har vært helsefremmende med godt positivt arbeidsmiljø, passelig med oppgaver. Resten helseskadelige. 

Grusomt at en må tåle alt mulig, jobb har nesten bare ødelagt helsa mi, men føler likevel en viss forpliktelse til å jobbe. 

Anonymkode: fd315...9c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det har lenge vært fokusert på hvor godt det er for den enkeltes psykiske helse å ha en jobb å gå til.

Men det er ikke like mye fokus på hvor helseskadelig det er for den psykiske helsen å ha en jobb man mistrives i. Dette koster samfunnet mer på lang sikt, enn at man bare godtar at folk sier opp jobben de ikke liker og går på trygd.

Anonymkode: 1f63c...467

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.huizhenghome.com/uploads/4/7/3/6/47365775/dirlam_and_zheng_2017.pdf&ved=2ahUKEwicg5Oq-fWGAxXGQlUIHeD5AM4QFnoECBAQAQ&usg=AOvVaw338L7ue2zEw2nqgIDEHXt3

Så lenge du ikke klarer å vise til noen fakta som understøtter din påstand så er den nok så meningsløs. 

Hvis du ser til studien jeg linket til, så ser du at man generelt trives bedre og bedre i arbeidslivet, og at den negative effekten av å mistrives i en jobb forsvinner hvis man etterhvert trives bedre. 

Min enkle konklusjon er at det er dårlig for vår mentale helse å mistrives innenfor viktige områder i livet, det vi bør ha fokus på er å øke vår trivsel. Hva kan jeg gjøre for å trives bedre hvis jeg mistrives på jobb eller med ekteskapet. 

Nei, er ikke en god løsning å flykte fra arbeidslivet med penger fra dem som ikke gjør det. Er uetisk og vil ødelegge velferdsstaten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Mistrivsel fører ofte til dårlig helse, om det pågår lenge nok. Det er mange slike ting i hverdagen som fører til dårlig helse om man ikke tar tak i det. 

Da bytter man jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Da bytter man jobb. 

Hadde det bare vært så lett..

Anonymkode: 393e6...003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Kan jeg tro på altså både mistrivsel og at jobben er " for mye". 

Jeg har nettopp våknet etter en urolig natt der jeg våknet mange ganger gjennom natten med jobb stress og tanker om at jeg har ingenting positivt i livet mitt i dag som kan ta mine tanker bort fra jobb. 

Jeg vet dette er helseskadelig, men hva kan jeg gjøre? 

Min forrige arbeidsplass ble jeg mobbet på, legen nektet å sykemelde. Hadde grusom angst søkte annen jobb og heldigvis fikk. Jeg ville fått det forferdelig der. Eneste jeg tenkte på var å komme bort. 

Før dette hadde jeg en stressjobb der jeg så vidt klarte henge med. Veldig slitsomt fikk skikkelig knekk på helsa fra denne. 

Ut i fra mine totalt sett 7 jobber er det 2 eller 3 som har vært helsefremmende med godt positivt arbeidsmiljø, passelig med oppgaver. Resten helseskadelige. 

Grusomt at en må tåle alt mulig, jobb har nesten bare ødelagt helsa mi, men føler likevel en viss forpliktelse til å jobbe. 

Anonymkode: fd315...9c8

Jeg anser det som ganske gode tall i din favør. Jeg har hatt et 20-talls jobber, og trivdes i 3 av dem (hvorav to var lavtlønnede sommerjobber). Har blitt mobbet to steder, og det skjer ikke igjen, for å si det sånn.

Enhver er sin egen lykkes smed, og finner man ikke en jobb man kan trives med må man fortsette å lete. For meg innebar det 4 år ekstra på skolebenken, selv om jeg egentlig ikke hadde råd. Sleng på to år med jobbing i underordnede stillinger, og ett år med en forferdelig sjef, så var det endelig lys i enden av tunnellen😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Endret av Sneips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...