Gå til innhold

Forskning viser at det er mer helseskadelig å ha jobb du mistrives i enn å ikke ha jobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det har lenge vært fokusert på hvor godt det er for den enkeltes psykiske helse å ha en jobb å gå til.

Men det er ikke like mye fokus på hvor helseskadelig det er for den psykiske helsen å ha en jobb man mistrives i. Dette koster samfunnet mer på lang sikt, enn at man bare godtar at folk sier opp jobben de ikke liker og går på trygd.

Anonymkode: 1f63c...467

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lenke til forskningen?

Anonymkode: 3e5c7...501

  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er denne forskningen fra den anerkjente kilden forskning.no? 😉

Endret av Granskudd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lenke til forskningen?

Anonymkode: 3e5c7...501

Sånn at du kan fagfelle-vurdere den?

Anonymkode: 1f63c...467

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man mistrives i en jobb er eneste løsningen trygd? 🤨

 

Anonymkode: 50182...7b6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis man mistrives i en jobb er eneste løsningen trygd? 🤨

 

Anonymkode: 50182...7b6

En løsning er hvis det godkjennes som sykemelding, men det gjør det ikke i dag da det å mistrives ikke akkurat er en diagnose. 

Vet egentlig ikke helt hva som er lurt eller ikke. Men hvis man mistrives og/eller gruer seg, jobber i et dårlig arbeidsmiljø som påvirker psyken, jobber i et yrke som krever mye psykisk (stress, manglende søvn grunnet skift, elendighet osv) eller fysisk (belastningsskader), så kan det slå ut i sykdom. Man er mer mottakelig for infeksjoner, kan få mageproblemer, angst, depresjon, dårligere søvn, dårlig samvittighet+++. Dette kan jo igjen føre til langtidssykemelding. Men man blir vel kanskje ikke særlig bedre under sykemeldinger hvis man gruer seg til å starte i jobb igjen. Og man har jo en jobb å gå tilbake til. Og man vet det er mulig å bruke egenmelding eller få sykemelding etter en viss periode. Hvis man kan få trygd/støtte/dagpenger ved å si opp jobben, så tror jeg (selvsagt ikke alle) at en del kjenner på mer ansvar. Ansvar mtp å ta tak i livet. Finne ut hva man vil. Ta utdanning. Eller begynne å søke andre jobber. Ta opp igjen aktivitet, trening, hobby, mer tid og lyst å treffe venner og familie (liker man ikke jobben er man gjerne veldig sliten og trekker seg mer tilbake fra alt). Men det kan jo ikke være for evig. Men kanskje dagpenger el ville fungert en viss tid og feks en grense på hvor mange ganger i løpet av yrkeslivet det kan tillates. 

Anonymkode: e4422...196

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er gammelt nytt. Jobb er ikke for alle.

Anonymkode: 589e8...899

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe problem med å tro på det. Har hatt jobber tidligere jeg har mistrivdes i og det kan være grusomt. Heldigvis ikke et problem lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det opplever jeg er sant. Å gå uten jobb har jeg gjort over tid men det er mye verre å mistrives og å ikke bli inkludert og føle seg uønsket på jobb. Det er farlig for psykisk og fysisk helse. 

 

 

Anonymkode: aedc8...fc7

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herregud da, BYTT JOBB. Per nå så viser forskning og statistikk at vanvittige 10 % av Norges befolkning i arbeidsfør alder IKKE i arbeid, og at tallene er sterkt stigende. Jeg blir så fortvilet over alle folk som rett og slett ikke gidder å jobbe på tross av evne, og som heller ikke gidder å stenge CandyCrush lenge nok til å lese at dette blir landets undergang. Stadig færre hender skal bære en stadig større eldrebølgen og en stadig større andel med folk som er trygdet på særdeles tvilsomme og ikke målbare grunnlag. Klart at det går til helvete. 

Anonymkode: 884b9...a6e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Akkurat det opplever jeg er sant. Å gå uten jobb har jeg gjort over tid men det er mye verre å mistrives og å ikke bli inkludert og føle seg uønsket på jobb. Det er farlig for psykisk og fysisk helse. 

 

 

Anonymkode: aedc8...fc7

Og hvor behagelig blir det om 20 år når man ikke lenger har kapasitet til å operere annet enn livstruende sykdom, fordi en stadig større del av Norges voksne befolkning nekter å bidra til velferdssamfunnet? 

Anonymkode: 884b9...a6e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder dette uansett grunn? Eller er det forskjell på om du mistrives pga arbeidsoppgaver, arbeidsmengde, sjefen eller kollegaene?

Anonymkode: 8c517...5de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men herregud da, BYTT JOBB Per nå så viser forskning og statistikk at vanvittige 10 % av Norges befolkning i arbeidsfør alder IKKE i arbeid, og at tallene er sterkt stigende. Jeg blir så fortvilet over alle folk som rett og slett ikke gidder å jobbe på tross av evne, og som heller ikke gidder å stenge CandyCrush lenge nok til å lese at dette blir landets undergang. Stadig færre hender skal bære en stadig større eldrebølgen og en stadig større andel med folk som er trygdet på særdeles tvilsomme og ikke målbare grunnlag. Klart at det går til helvete. 

Anonymkode: 884b9...a6e

Men herregud da, tror du alt er så enkelt? Man må jobbe med det man kan, der man kan. For min del er det slik at jeg er så nær pensjonsalder at jeg kan ikke skifte jobb. Så da blir det sykemelding eller tidligpensjon om ikke ting skjer. Eller kanskje tradwife.. 

Anonymkode: aedc8...fc7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og hvor behagelig blir det om 20 år når man ikke lenger har kapasitet til å operere annet enn livstruende sykdom, fordi en stadig større del av Norges voksne befolkning nekter å bidra til velferdssamfunnet? 

Anonymkode: 884b9...a6e

Man greier ikke å bidra hvis man blir syk av det , vet du. 

Anonymkode: aedc8...fc7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men herregud da, BYTT JOBB. Per nå så viser forskning og statistikk at vanvittige 10 % av Norges befolkning i arbeidsfør alder IKKE i arbeid, og at tallene er sterkt stigende. Jeg blir så fortvilet over alle folk som rett og slett ikke gidder å jobbe på tross av evne, og som heller ikke gidder å stenge CandyCrush lenge nok til å lese at dette blir landets undergang. Stadig færre hender skal bære en stadig større eldrebølgen og en stadig større andel med folk som er trygdet på særdeles tvilsomme og ikke målbare grunnlag. Klart at det går til helvete. 

Anonymkode: 884b9...a6e

Men jobb tar opp ufattelig mye tid. Ikke minst om en må bruke tid fra og til jobben også.

Anonymkode: 589e8...899

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men herregud da, BYTT JOBB. Per nå så viser forskning og statistikk at vanvittige 10 % av Norges befolkning i arbeidsfør alder IKKE i arbeid, og at tallene er sterkt stigende. Jeg blir så fortvilet over alle folk som rett og slett ikke gidder å jobbe på tross av evne, og som heller ikke gidder å stenge CandyCrush lenge nok til å lese at dette blir landets undergang. Stadig færre hender skal bære en stadig større eldrebølgen og en stadig større andel med folk som er trygdet på særdeles tvilsomme og ikke målbare grunnlag. Klart at det går til helvete. 

Anonymkode: 884b9...a6e

Ikke bare 10 % som ikke er i jobb. 10 % er uføre. Så har du studenter, sykemeldte og de som jobber deltid (man telles ikke som hjemmegående selv om man bare jobber en time i uka). 

Det er bare å vente på at høyresiden kommer i regjering - da blir det nok noen sparerunder etterhvert!

Anonymkode: f4ac8...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men herregud da, tror du alt er så enkelt? Man må jobbe med det man kan, der man kan. For min del er det slik at jeg er så nær pensjonsalder at jeg kan ikke skifte jobb. Så da blir det sykemelding eller tidligpensjon om ikke ting skjer. Eller kanskje tradwife.. 

Anonymkode: aedc8...fc7

Gå hjemme, men betal for det selv. Og ikke forvent behandling på sykehus, politi som kommer og hjelper deg, lærere på skolen eller vei utenfor hjemmet ditt. For det koster skattekroner skjønner du, det er ikke gratis.

Anonymkode: f4ac8...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa opp jobben hvor jeg mistrivdes veldig. Men! Om man mistrives overalt, på hver eneste arbeidsplass, er det ikke jobben som er problemet. 

Anonymkode: 6708e...499

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er ikke ts, men fant lett en nyhetssak. Denne artikkelen viser til en studie fra universitetet i Ohio.  https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2016/08/22/195237459/a-mistrives-pa-jobben-kan-vaere-helseskadelig?nr=1&redirect=true

Anonymkode: 717e9...1d9

Det står ingenting der om det som TS påstår. Dvs at det er mer helseskadelig å mistrives i jobb enn å ikke ha jobb.

Og siden TS nekter å lenke til forskningen så er det så langt bare en tom påstand.

Anonymkode: 3e5c7...501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...