Gå til innhold

Venn fra jobb ber deg om å være referanse - hva svarer du?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kom til å tenke på dette, da jeg i voksen alder har møtt alle mine venner via jobb. 

Jeg har kun opplevd å bli spurt om å være referanse én gang, og da sa jeg ja, vi var ikke kjempe nære venner utenfor jobb og møttes ikke mye privat, så det føltes ikke umoralsk å stille opp som referanse. Men jeg er usikker på hva jeg ville svart om venninner som jeg nå har en privat relasjon til, hadde bedt meg om å være referanse. 

Hva ville du svart, om en arbeidskollega som senere ble til god venn, ba deg om å stille opp som referanse? 

Anonymkode: ff917...ea0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det er jo fullstendig idioti, all den tid du ikke er sjefen til vedkommende. Det er ikke idéen at man skal oppgi "hvem som helst" som referanse. Det blir useriøst. 

Anonymkode: e6897...f78

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg ikke hatt noe problemer med, så lenge jeg hadde visst at personen var flink i jobben sin.

Anonymkode: 2ff54...c81

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

det er jo fullstendig idioti, all den tid du ikke er sjefen til vedkommende. Det er ikke idéen at man skal oppgi "hvem som helst" som referanse. Det blir useriøst. 

TS her; Jeg har selv opplevd at ny arbeidsgiver ønsker både sjef og kollegaer som referanse, da sjefen ikke nødvendigvis kan svare på feks evnen til samarbeid og hvordan man fungerer sosialt. Men på generelt grunnlagt så ville jeg selv aldri bedt en venn om å stille opp som referanse, da jeg føler det setter den vennen i en situasjon hvor de kanskje føler at de må "juge" for min del. 

Anonymkode: ff917...ea0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Noen ganger blir man spurt om referanse som er en kollega og ikke ens leder.. jeg hadde stilt opp, men gjort det klart at jeg også var venn med vedkommende.

Anonymkode: 0a738...981

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt vanlig å bli spurt om å oppgi en kollega som referanse i tillegg til en leder.

Anonymkode: 07c0f...f8b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært kollegareferanse og ansattreferanse! Det er helt normalt og stiller gjerne opp. Er ærlig.

Anonymkode: b56e1...d23

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener referanse er en ekstremt gammeldags måte å gjennomføre sjekk på. Jeg har mer enn en gang opplevd å få gode referanser på folk som den gamle arbeidsplassen bare vil bli kvitt. En annen side er at lederen til tidligere ansatt har minst like mye å si for en ansettelse som den ansatte selv. Det blir derfor meningsløst å skulle ringe en referanse du selv ikke kjenner for å vite om det var en god eller dårlig match. En tredje ting er at ansatte gjerne oppgir sine preferete referanser. Referanser er i så måte relativt ubrukelig i en ansettelsesprosess. Jeg hadde faktisk foretrukket å snakke med en venn enn en tidligere leder for å få med ulike nyanser knyttet til personen enn bare standard svada om hvor pliktoppfyllende og bra den ansatte har vært. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...