Gå til innhold

Bytte PC før masterstudier?


Glenda27

Anbefalte innlegg

Går videre fra VGS til masterstudier neste år og lurer på om jeg bør bytte PC?

Kjøpte den til VG1 (er macbook pr, 2021 modell tror jeg). I starten av VG2 dukket opp et problem at PCen plutselig gikk i svart, så fikk den lilla streker over hele skjermen før den startet på nytt. Dette har forsatt å skje periodevis de siste to årene. Altså at det gjerne er 2 uker hvor dette skjer flere ganger, og så forsvinner det noen måneder før det kommer tilbake igjen. Ellers fungerer PCen helt fint.

Tenker på en måte at jeg kan beholde den noen år til, så lenge jeg passer på å lagre dokumentene mine svært ofte så de ikke slettes midt i skriveprosessen. Men er samtidig skremmende om den skulle skru seg helt av og aldri skru seg på igjen; da mister jeg jo alt (kan evt. kjøpe icloud lagringsplass, da) 
 

Tror ikke den overlever alle 5 årene, så ny må jeg ha på sikt uansett: spørsmålet er mer om jeg skal bytte den ut nå eller om noen år😅

Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ikke fikse den gamle? Reparasjon? Ellers så får du macbook air til 15k ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kjøpt ny før masteroppgaven skal skrives. Å kunne jobbe stabilt uten slike irriterende avbrudd (og der du potensielt mister data) ville vært helt avgjørende for meg da jeg skrev min avhandling i hvert fall.

Anonymkode: 838b9...766

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ha ventet til studiestart, da kommer det ofte tilbud. Anbefaler Windows pc foran MacBook da systemene til universitetene som hovedregel alltid fungerer bedre på Windows.

Anonymkode: 67fd2...f29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv i Google docs eller tilsvarende, så mister du ikke data. Sett opp autolagring på ting som ikke kan foregå i sky. 

Ta deg en tur innom et eplehus og hør om de har en løsning på problemet, kanskje du fortsatt dekkes av garantien. 

Og i motsetning til den over meg vil jeg anbefale å styre unna Windows, med mindre du liker å plage deg selv 🤭

Anonymkode: 4f295...bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Skriv i Google docs eller tilsvarende, så mister du ikke data. Sett opp autolagring på ting som ikke kan foregå i sky. 

Ta deg en tur innom et eplehus og hør om de har en løsning på problemet, kanskje du fortsatt dekkes av garantien. 

Og i motsetning til den over meg vil jeg anbefale å styre unna Windows, med mindre du liker å plage deg selv 🤭

Anonymkode: 4f295...bbf

Jobber på et universitet og ser at de studentene som får problemer med systemene har MacBook, derav anbefalingen. IT sier og har de har ingen til lite support på det.

Anonymkode: 67fd2...f29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jobber på et universitet og ser at de studentene som får problemer med systemene har MacBook, derav anbefalingen. IT sier og har de har ingen til lite support på det.

Anonymkode: 67fd2...f29

Dette. Mac hadde vært ubrukelig for meg da jeg skrev master i alle fall, brukte en del programmer som kun fungerer med Windows.

Anonymkode: 838b9...766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jobber på et universitet og ser at de studentene som får problemer med systemene har MacBook, derav anbefalingen. IT sier og har de har ingen til lite support på det.

Anonymkode: 67fd2...f29

Hehe. Da jeg jobbet på universitetet hadde jeg Mac av nettopp den grunn at IT ikke hadde support på de, og dermed ikke blandet seg borti. Venninna mi fikk sletta en god del viktige data og manus da en dust på IT plutselig kjørte oppdateringer på alle windowsmaskinene uten forvarsel, og hun var ikke alene 🤭

Men det er jo ikke sikkert TS skal programmere, eller er i stand til å fikse problemene selv om de oppstår, i så fall er det jo bare å kjøre Windows 😊

Anonymkode: 4f295...bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.6.2024 den 7.20):

Jobber på et universitet og ser at de studentene som får problemer med systemene har MacBook, derav anbefalingen. IT sier og har de har ingen til lite support på det.

Anonymkode: 67fd2...f29

Ja, det blir spesielt ofte problem med referansehåndteringen. 

Anonymkode: b4596...4c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...