AnonymBruker Skrevet 24. juni #1 Del Skrevet 24. juni Tenker på bensinbiler. Man lader jo batteriet mens man kjører. Men hva slags kjøring gir den raskeste oppladningen? Lange turer i høy fart? Eller køkjøring? Oppoverbakker eller nedoverbakker? Anonymkode: 83a49...cfe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni #2 Del Skrevet 24. juni Langkjøring uten å bruke strøm unødvendig, slå av alt som bruker strøm utenom kjørelys. Egentlig så kan jo bilen stå på tomgang for å lade batteriet, det beste er uansett å lade batteriet med batterilader. Anonymkode: 4348e...12e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni #3 Del Skrevet 24. juni Stillestående ved en hurtiglader som lader bilen. Tror ikke du kan lade mer effektivt 😕 Anonymkode: 24467...3c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni #4 Del Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Tenker på bensinbiler. Man lader jo batteriet mens man kjører. Men hva slags kjøring gir den raskeste oppladningen? Lange turer i høy fart? Eller køkjøring? Oppoverbakker eller nedoverbakker? Anonymkode: 83a49...cfe Det spiller ingen rolle bare ikke sett på masse strømforbrukere mens du kjører. Anonymkode: 98047...722 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni #5 Del Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Langkjøring uten å bruke strøm unødvendig, slå av alt som bruker strøm utenom kjørelys. Egentlig så kan jo bilen stå på tomgang for å lade batteriet, det beste er uansett å lade batteriet med batterilader. Anonymkode: 4348e...12e Feil. På tomgang lades batteriet svært lite. Turtallet blir for lavt, dynamoen er konstruert for å lade best ved kjøring, og da er turtallet høyere. Den beste ladinga får du med å koble til en ekstern lader. Hvor lenge det skal lades kommer lit an på hvor stort batteriet er. F.eks: hvis ett utladet batteri av størrelse 60Ah skal lades med en lader som gir 6 Ah må det lades i minimum 10 timer. Hvis du har ett utladet batteri på 80Ah som lades med en lader som gir 4A, så må det lades i minimum 20 timer. Anonymkode: 252d6...b9a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni #6 Del Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Feil. På tomgang lades batteriet svært lite. Turtallet blir for lavt, dynamoen er konstruert for å lade best ved kjøring, og da er turtallet høyere. Den beste ladinga får du med å koble til en ekstern lader. Hvor lenge det skal lades kommer lit an på hvor stort batteriet er. F.eks: hvis ett utladet batteri av størrelse 60Ah skal lades med en lader som gir 6 Ah må det lades i minimum 10 timer. Hvis du har ett utladet batteri på 80Ah som lades med en lader som gir 4A, så må det lades i minimum 20 timer. Anonymkode: 252d6...b9a På en moderne bil så lades batteriet på tomgang såfremt at alt elektrisk er skrudd av, men gamle biler med likestrømsdynamo må ha turtall for å lade batteriet tilstrekkelig. Men det beste er en batterilader. Anonymkode: 4348e...12e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni #7 Del Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tenker på bensinbiler. Man lader jo batteriet mens man kjører. Men hva slags kjøring gir den raskeste oppladningen? Lange turer i høy fart? Eller køkjøring? Oppoverbakker eller nedoverbakker? Anonymkode: 83a49...cfe Lades helt greit med vanlig kjøring. Trenger ikke slå av noe som helst, fordi ladespenningen fixer laderegulatoren. Strømmen av selvinduksjon i stator. Tut og kjør! Anonymkode: 56884...6f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni #8 Del Skrevet 26. juni Er batteriet helt utladet bør man kjøre med litt turtall, >1500 rpm. Da gir dynamoen høyest ladestrøm. Etter en stund, avhengig av regulator og kapasitet på dynamo/batteri vil ladestrømmen synke og det hjelper ikke å øke turtallet. Viktig at bilen har en regulator som får dynamoen til å jobbe. 14.4V ladespenning og lavt spenningsfall mellom dynamo og batteri. Anonymkode: dbbdb...93a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå