Gå til innhold

Hvor mye laks per person?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mange gram ren laks (Salma) spiser en voksen person omtrent til middag? (Tilbehør blir ertepure, syltet løk og smør dampet fennikel)

Anonymkode: 64875...7dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kari spiser 112 gram ren fisk, ola spiser 178 gram, Ludvig 195, Petra 134, lille Guri 63 mens tenåringen Pål spiser 222 gram. 

I snitt 148 til 152 gram per person. Altså der samme om du hadde servert kjøtt av ku, elg, giraff eller hund

Anonymkode: c6961...d99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok beregne 200 g ren fisk pr voksen person.

Anonymkode: a90ce...31d

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville tatt 150 gram per person. 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

125-150 g per person. Det tilsvarer 250-300 kcal, en fornuftig mengde protein til et middagsmåltid.

Anonymkode: b4b08...246

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Ville nok beregne 200 g ren fisk pr voksen person.

Anonymkode: a90ce...31d

 

12 minutter siden, Freyja Valkyrie said:

ville tatt 150 gram per person. 

 

10 minutter siden, AnonymBruker said:

125-150 g per person. Det tilsvarer 250-300 kcal, en fornuftig mengde protein til et middagsmåltid.

Anonymkode: b4b08...246

Tusen takk, dere, for hjelpen! Legger meg rundt 175 g 🙂 

Anonymkode: 64875...7dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

 

 

Tusen takk, dere, for hjelpen! Legger meg rundt 175 g 🙂 

Anonymkode: 64875...7dd

Tjukke gjester? 

Anonymkode: c6961...d99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

 

 

Tusen takk, dere, for hjelpen! Legger meg rundt 175 g 🙂 

Anonymkode: 64875...7dd

Jeg synes det høres veldig lite ut…! Vi er en familie på to voksne og to barn på 10 og 12 år, og beregner alltid 200-250 g salma (og annen fiskefilet) pr pers. Vi er alle normalvektige og med et helt gjennomsnittlig aktivitetsnivå, så jeg tror ikke vi spiser noe særlig mer enn gjennomsnittet 😅

Anonymkode: 3390e...344

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To aktive, slanke, voksne her. Vi beregner 200g per person, der han tar litt mer enn meg. Med tilbehør som du oppsummerer, mulig litt mer. Med mindre dere har forrett eller dessert og? Da kan du gå ned mot 150g. 

Anonymkode: 9133d...6a5

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Tjukke gjester? 

Anonymkode: c6961...d99

Man er ikke tjukk av å spise 175 gram laks 😂 Har du spisevegring som gjør at du tror det? 1 porsjon fisk er 150-200 gram. Normalvektige mennesker kan med andre ord helt fint spise 200 gram. 

Anonymkode: 52e3d...e58

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minst mulig gift-fisk til alle og enhver. 

Anonymkode: 7b3c0...dfc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tenkt ca 200 g pr pers og lagt til litt ekstra også for sikkerhets skyld. Vil heller ha middagsrester enn at gjester skal føle at de ikke ble helt mette eller at de egentlig kunne tenkt seg en liten porsjon til og "ooops der var det bare erter igjen..."

Endret av Sniff76
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

150.

Anonymkode: 1efb5...4ec

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min sønn på14 år spiser gjerne 300gram laks + tilbehør. Han elsker riktignok middag. Selv synes jeg 100gram er passe. Ved besøk ville jeg regnet 200gram pr person - bedre å få rester enn at det blir lite mat.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

To aktive, slanke, voksne her. Vi beregner 200g per person, der han tar litt mer enn meg. Med tilbehør som du oppsummerer, mulig litt mer. Med mindre dere har forrett eller dessert og? Da kan du gå ned mot 150g. 

Anonymkode: 9133d...6a5

Takk. Burde skrevet det. Vi er 4 damer som skal spise. Før maten blir det bare litt hjemmelaget rotgrønnsakchips med dipp, så en liten byggotto til forrett og mandelkake med sjokoladeis og bringebær til dessert

Anonymkode: 64875...7dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laks er veldig mettende fordi det er fett og proteiner. Ertepure er også veldig mettende. Så jeg hadde tenkt ca. 120–150 g per kvinne, og kjøpt inn 500–600 g laks. 

Anonymkode: c28ca...1c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 24.6.2024 den 15.43):

Hvor mange gram ren laks (Salma) spiser en voksen person omtrent til middag? (Tilbehør blir ertepure, syltet løk og smør dampet fennikel)

Anonymkode: 64875...7dd

Mengdeberegning bør beregnes ut fra veiledende mengde. Finnes blant annet på Matprat.no og i de fleste basic kokebøker. Avhengig av gjestene ville jeg vurdert om det var nødvendig å legge til en ekstra porsjon eller 2. Det er bedre med rester enn for lite mat. De aller fleste rester kan fryses og spises til hverdags senere. Gå ALDRI ned i nengdeberegning med mindre du serverer utelukkende barn eller små eldre kvinner på 159cm og 45 kilo. 

Anonymkode: 0bf62...35f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.6.2024 den 17.22):

Takk. Burde skrevet det. Vi er 4 damer som skal spise. Før maten blir det bare litt hjemmelaget rotgrønnsakchips med dipp, så en liten byggotto til forrett og mandelkake med sjokoladeis og bringebær til dessert

Anonymkode: 64875...7dd

Da er lakseporsjonene du har beregnet mer enn store nok.

Anonymkode: f5cbf...773

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...