Gå til innhold

Kan arbeidstidene endres fort?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er veldig mye sykdom her jeg jobber. Vært i flere år. Vi får en vaktplan med arbeidstider som varer fem uker. Jeg planlegger livet mitt rundt dette for å få andre til å hente barn osv.(Noen av vaktene gjør at jeg ikke rekker hente barn). Kan arbeidsgiver dagen før eller samme dag si jeg må jobbe lenger? Jeg får det ikke til å gå opp med barn og far har også en jobb han ikke bare kan dra fra. Han har lagt opp sin jobb etter min arbeidsplan og kan ikke endre på kort varsel. 

Anonymkode: afc9d...62f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her var det lite informasjonen.

Jobber du Turnus? Hvor høy prosentstilling har du?

Hva står det i kontakten din?

Anonymkode: 1107c...637

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teoretisk kan vel arbeidsgiver gjøre det, om det er en akutt situasjon. Men da skal du også betales for at det er en akutt situasjon, og at du må jobbe overtid. (Det heter beordret overtid.) 

Situasjonen bør også være så kritisk at arbeidsgiver er villig til å betale ekstra for at du får noen til å hente og passe barn. 

Og slike kritiske situasjoner kan ikke oppstå ofte, for da er det ikke lenger akutt, men planlagt underbemanning. 

Anonymkode: da245...71a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omsorg for barn er en av få årsaker til å kunne si nei til å bli beordret på jobb, så dersom du ikke har noen andre som kan hente/passe barna så er det god grunn til å si nei.

Anonymkode: 7ecf0...10c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må man ihvertfall fagorganiseres høres det ut som!

Ut fra NSF.no så sier de: Når en turnus er ferdig utarbeidet, skal den godkjennes av tillitsvalgt. Når det utarbeides en ny turnus, har du rett til å se denne senest 14 dager i forkant. Mange steder har man avtalt en lengre varslingsfrist. Ta kontakt med din tillitsvalgt dersom du lurer på hva som gjelder hos dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...