Gå til innhold

Erfaring med femdagers nullstilling diett?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har nettopp lånt boken “Femdagers nullstilling” av Inge Lindseth og jeg vurderer å forsøke å holde meg til en av diettene som foreslåes i 5 dager. Poenget er vel å omstille kroppen og noe, har ikke lest så nøye. Men jeg lurer på: Er det noen her som har forsøkt det? Fungerte det eller ikke og hva var ellers din erfaring med det? Og hva skal man egentlig fortsette å spise etter disse 5 dagene? Vanlig, sunn mat som ikke er ultra prossesert? Og hvordan gikk det å spise såpass lite i 5 dager? Jeg er heller ikke så glad i den maten som man skal spise de 5 dagene, men det er jo ikke så mye mat og bare 5 dager så jeg vil jo sikkert klare det likevel da?

Anonymkode: a2de1...3fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er det som skal omstilles, sånn eksakt? Jeg tenker at dette er noe som "høres lurt ut" hos mange og sikkert selger, men tipper at det ikke er litt evidensbasert engang. 

Er man overvektig og vil ned i vekt så er det rett og slett en livsstilsendring som må til. Man bør tenke på det som en varig endring fremfor en diett. Mange må telle kalorier for å gå ned i vekt, imens andre har god effekt av intermitterende faste for eksempel.

Anonymkode: fd0c2...a7b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del har denne boken vært gull verdt i forbindelse med omlegging til en sunnere livsstil. Kjørte en femdagers hver fjerde uke fram til mai. Fikk mye mer energi, og det hjalp meg å bli kvitt søtsuget og få en kick-start på å spise sunnere og mer hjemmelaget mat. Noen av rettene har blitt standard i mitt vanlige kosthold nå.

Vekttapet har ikke vært det store da, men sånn jevnt over føles hele kroppen friskere etter noen runder med denne nullstillingen. Men den største effekten kommer nok av at jeg også har klart å slutte med snacks og søtsaker etter disse rundene. Nå er dette noe som er forbeholdt spesielle anledninger, og ikke en ukentlig eller daglig affære😉

Anonymkode: 7b0e1...baa

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.6.2024 den 14.46):

Hva er det som skal omstilles, sånn eksakt? Jeg tenker at dette er noe som "høres lurt ut" hos mange og sikkert selger, men tipper at det ikke er litt evidensbasert engang. 

Er man overvektig og vil ned i vekt så er det rett og slett en livsstilsendring som må til. Man bør tenke på det som en varig endring fremfor en diett. Mange må telle kalorier for å gå ned i vekt, imens andre har god effekt av intermitterende faste for eksempel.

Anonymkode: fd0c2...a7b

Jo, det er forskningsbaserte  :) Er etterhvert blitt forsket en god del på fasteimiterende diett.

Anonymkode: 2390c...81f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort det to ganger. Synes maten er god, det er som om smakene er forsterket. Synes det er hardt å spise så lite, isåfall hvis man trener og jobber mye. Har derfor lagt det til friperioder i forhold til jobb. Har ibs og magen fungerte mye bedre. Synes jeg også sov bedre. Siste gangen jeg gjorde det våknet jeg på nest siste dag med noe som føltes ut som skikkelig lavt blodsukker. Skalv, var kaldsvett, svimmel, angst og veldig uvel. Avbrøt etter denne episoden. Vet ikke om jeg ønsker å prøve det igjen. Synes det er veldig krevende å spise så lite, og merker jeg blir veldig opphengt i mat og tenker mye på det de få dagene det varer. Merker ikke noe spesiell helsegevinst etterpå, men har lært meg å kjenne på sult og at følelsen ofte går over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...