Gå til innhold

Ungdom i ferien når foreldre jobber


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fortsatt 3 uker igjen på jobb før jeg har ferie. 
er 100% alene med en ungdom på 14. 

Hennes venninner er bortreist på ferie i disse ukene og dermed sitter hun foran iPad/pc dagen lang mens jeg jobber. 
Hun kjeder seg, men finner ikke på noe å gjøre alene. Går heller ikke ut mens jeg er borte, og sitter dermed alene hele dagen. 
Jeg får så ufattelig dårlig samvittighet, men jeg må jo jobbe. 
Og orker ikke allverden når jeg kommer hjem kl 16:30. 

Hva gjør deres ungdommer? 
Dette er jo virkelig ikke bra å holde på med i 3 lange uker 🙈

Anonymkode: 8c7d4...386

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke farlig for en ungdom å kjede seg. https://www.forskning.no/psykologi-spor-en-forsker/er-det-sunt-eller-usunt-a-kjede-seg/1821289

Bor dere på en større plass er det mye hun kan finne på selv. Bibliotek, museum etc.

Men det kan hende hun bare vil slappe av hjemme også selv om det er kjedelig.

Du kan jo utfordre hun til å lære seg en ferdighet på youtube. F.eks tegning, billig instrument etc.

Anonymkode: 30db5...403

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke farlig for en ungdom å kjede seg. https://www.forskning.no/psykologi-spor-en-forsker/er-det-sunt-eller-usunt-a-kjede-seg/1821289

Bor dere på en større plass er det mye hun kan finne på selv. Bibliotek, museum etc.

Men det kan hende hun bare vil slappe av hjemme også selv om det er kjedelig.

Du kan jo utfordre hun til å lære seg en ferdighet på youtube. F.eks tegning, billig instrument etc.

Anonymkode: 30db5...403

Bor litt usentralt så ikke mye å finne på her… 

kun en Kiwi i nærheten 😅🙈🙈 

ts

Anonymkode: 8c7d4...386

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bor litt usentralt så ikke mye å finne på her… 

kun en Kiwi i nærheten 😅🙈🙈 

ts

Anonymkode: 8c7d4...386

Du kan jo også høre på Kiwi om hun kan jobbe litt en dag i uka. Fylle på varer etc.

Anonymkode: 30db5...403

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan jo også høre på Kiwi om hun kan jobbe litt en dag i uka. Fylle på varer etc.

Anonymkode: 30db5...403

Har faktisk forsøkt, men de mente hun var for ung… måtte minst være 16

Anonymkode: 8c7d4...386

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi en strand bare noen få km fra huset hvor alle ungdommene bare reiser til å møtes, det er ingen som avtaler så der er det alltid noen ungdommer som henger. Det utgjør kanskje en forskjell fra din situasjon?

Det blir noen kjedelige dager her også - spesielt når det regner, men jeg har ikke det minste dårlig samvittighet for at de kjeder seg. De har alle muligheter om de vil benytte seg av dem, de kan sykle på besøk til bestemor og bestefar, dra til venner, lese bøker, se på filmer, lage mat og styre som de selv ønsker. Jeg har heldigvis en ganske fri jobb og jobber fra hjemmekontor, så vi lager og spiser lunsj sammen og jeg er jo tilgjengelig for dem om det er noe. 

Jeg er også rundhåndet med å tildele oppgaver de kan gjøre på dagen om de bare henger hjemme, som gjør at vi får mer tid sammen på ettermiddagen, jeg kan for eksempel sette dem i gang rydde/vaske litt, klippe plenen eller lage middag,  Da blir det ikke like dårlig tid til å skulle finne på noe når jeg er ferdig med arbeidsdagen. Vi spiller mye spill, ser på serier (om det er inne-vær), går på tur, lager mat, drar på camping og av og til en kinotur drar på bowling eller lignende. 

Her opplever jeg at ungene har fult kjør hele skoleåret, med dansing, teater, turn, snowboard/alipint, skolehverdag, venner, bursdager og alt mulig rart. Jeg tenker at det er sunt at de kjenner på at verden av og til står litt stille og at de må aktivisere seg selv for å at det skal skje noe. 

Selvsagt ikke en hel sommer alene inne på et rom, eller helt alene inne i et hus - men noen uker tror jeg de takler helt fint, og jeg  tror faktisk at hjernen deres har godt av det. 

 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De er hjemme og kjeder seg.

Utrolig hva de finner av ting de hadde glemt at de hadde. 

Og de synes egentlig det er deilig å bare kunne slappe av og sove lenge og se på skjerm så mye de vil. 

Anonymkode: 05328...41d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre gjør ikke så mye. Går en tur i skogen eller langs sjøen hvis været er fint. Leser ei bok. Sover lenge. Drar på stranda hvis det er badevær. Trener.

De lager middag så den er klar når vi kommer hjem. 

Anonymkode: 7c301...035

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett ungdommen i arbeid. Vasking, plenklipp, maling osv. Helt sikkert nok å finne på. Trenger ikke akkurat sette opp en plan som fyller hele arbeidsdagen, men 2-3 timer hver dag bør gå. 

Anonymkode: 6ca74...5e4

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har fortsatt 3 uker igjen på jobb før jeg har ferie. 
er 100% alene med en ungdom på 14. 

Hennes venninner er bortreist på ferie i disse ukene og dermed sitter hun foran iPad/pc dagen lang mens jeg jobber. 
Hun kjeder seg, men finner ikke på noe å gjøre alene. Går heller ikke ut mens jeg er borte, og sitter dermed alene hele dagen. 
Jeg får så ufattelig dårlig samvittighet, men jeg må jo jobbe. 
Og orker ikke allverden når jeg kommer hjem kl 16:30. 

Hva gjør deres ungdommer? 
Dette er jo virkelig ikke bra å holde på med i 3 lange uker 🙈

Anonymkode: 8c7d4...386

Hun er stor nok til å prøve og aktivisere seg selv litt. Trene, gå tur, sykle, bli besøksvenn til eldre eller noen andre som trenger det, gå tur med hunder, vanne blomster, stelle plen osv. Lære seg å sy, se på gode filmer, lese bøker, vaske huset deres, rydde i alle skap. 

Og hun er også stor nok til å forstå at du må jobbe, dårlig samvittighet er bortkastet energi. 

Anonymkode: 694fc...013

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode forslag her. 
problemet føles vel kanskje stort fordi hun er mutters alene hele tiden.. 

Alle andre er bortreist og hun blir ensom og passiv av det… 

Vi bor i leilighet, så ingen hage å ta seg av heller… 

men 3 uker får vel gå på et vis… får sette henne i gang med andre ting 🙂

Anonymkode: 8c7d4...386

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en ungdom, som også er mye alene i ferier. Blir en del gaming, men hun finner også på andre ting, som å tegne, lage mat/bake (vafler er enkelt), lage armbånd, hører på musikk/podcaster/lydbøker osv. Og selvsagt er det litt kjedelig innimellom, men tenker at det må ikke foregå ting rundt henne hele tiden. 
 

 

Anonymkode: 58184...fce

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn en vegg som trenger et malingstrøk eller lag et prosjekt der dere finner en ny veggfarge sammen. Send henne ut på tur i en konkurranse om flest mulig skritt. Kjøp inn planter, jord og utstyr for å lage en liten pottehage. Finn oppskrifter på bakst og middager som hun kan lage. Gi henne oppdrag om å vaske, brette og legge på plass alt av klesvask og skittentøy en dag. 

Og la henne være 14 år og slå ihjel tiden sin foran skjerm. Det kan være deilig ikke å gjøre noenting for en periode, selvom det kan føles litt kjedelig og ensomt.

Anonymkode: d1eb4...73c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke hvor god råd dere har, men man får bestilt kit til å sy sine egne skinnvesker. Fks picotin fra hermes er veldig populær, og kunne kanskje vært et morsomt prosjekt for henne? Da får hun en fin veske, som hun har laget selv også. Bare Google «make your own picotin bag», så kommer det opp.

Anonymkode: 1d71f...ab4

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her så har de jobbet siden de var 13 år. Så de har hatt nok å gjøre slik sett.

Men før de fikk de så hadde de oppgaver hjemme, vaske rom, stue, klær, lage middag 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lar de få lov å bestemme selv og nyte ferie og fri

Anonymkode: a7b56...5d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

La henne kjede seg, det har hun bare godt av. Men du kan også lage en liste over husarbeid som må gjøres et par ganger i uken, som p vaske klær, vaske bad, støvsuge osv.

Anonymkode: b6a56...bc8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Vet ikke hvor god råd dere har, men man får bestilt kit til å sy sine egne skinnvesker. Fks picotin fra hermes er veldig populær, og kunne kanskje vært et morsomt prosjekt for henne? Da får hun en fin veske, som hun har laget selv også. Bare Google «make your own picotin bag», så kommer det opp.

Anonymkode: 1d71f...ab4

Super ide 😃 

hun er over gjennomsnittet kreativ så dette skal jeg virkelig gå for 😃❤️ 

mange gode forslag, og hun tåler fint å kjede seg. Utfordringen er nok mest at hun er ensom… litt vanskeligere å møte henne på det når «alle» er bortreist…

ts

Anonymkode: 8c7d4...386

  • Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere gjøre noe sammen når du er ferdig på jobb (type dra på stranden), og at hun får i oppgave i løpet av dagen å gå på Kiwi og handle og lage sammen en god picknik til dere? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Super ide 😃 

hun er over gjennomsnittet kreativ så dette skal jeg virkelig gå for 😃❤️ 

mange gode forslag, og hun tåler fint å kjede seg. Utfordringen er nok mest at hun er ensom… litt vanskeligere å møte henne på det når «alle» er bortreist…

ts

Anonymkode: 8c7d4...386

Så bra 😄 

Anonymkode: 1d71f...ab4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...