Gå til innhold

Trene styrke hjemme med egen kroppsvekt, hva er beste treningsform?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå er jeg ganske overvektig og jeg har skjønt det sånn at det er matinntak som har mest å si for vektnedgang. Men jeg ønsker å begynne å trene likevel for å stramme opp, få bedre kjernemuskulatur og bare bli generelt fit. Jeg tenker også at hvis jeg trener regelmessig så kan det kanskje også hjelpe på motivasjonen til å fortsette å spise sunt siden jeg hadde følt at jeg hadde ødelagt for treningen dersom jeg hadde valgt å hive innpå med usunn mat midt i uka. 

 

Men jeg lurer på hva er den beste treningsformen når man trener bare hjemme med egen kroppsvekt? Det finnes jo litt forskjellig har jeg skjønt, alt fra cardio og HIIT og andre former?

Hva er deres erfaring?

 

Og er det noen spesifikke kanaler eller personer dere anbefaler å følge på youtube som har treningsprogram man kan følge?

Anonymkode: 44ea4...874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er én fordel med å være stor og tung hvis man skal drive med egenvektøvelser: Belastningen er nødvendigvis høy, så man klarer ikke så fryktelig mange repetisjoner av de fleste øvelsene, og er derfor ferdig med økta fortere enn en liten og lett person. Dessuten kan man få mye mer nytte ut av de teknisk enklere variantene av diverse øvelser, og trenger dermed ikke stresse så mye med å lære de vanskeligere versjonene. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få opp pulsen og svett masse.Ta små øvelser som ikke er så tunge,feks situps om du klarer.

Anonymkode: 0481e...d91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er den beste treningsformen den som gir meg motivasjon, og som jeg synes er lystbetont. 
 

jeg har innlegg nr 2 i den tråden. 
Det er ikke kun kroppsvekt, men det er med svært lite utstyr. Flere andre har også gode tips i den tråden :) 

Anonymkode: fd13e...230

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NTNU sine treningsprogram er supre å starte med, er bare å google NTNU CERG. Anbefaler også MIA health appen som de har utviklet, veldig motiverende!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn i oppstarten så er beste treningen den du faktisk gjør :D sier seg litt selv kanskje men ja. Jeg har en tendens til å sikte høyt, sette opp program og planer, for så å falle av.

Denne gangen bruker jeg PAI og appen som nevnt over, Mia Health. Fin plass å starte, veldig motiverende for meg. Så håper jeg at styrketreningen løsner for meg snart.

Anonymkode: 9d587...000

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mange som sier at "mat er kilo og trening er gram" og det er til en viss grad sant. Vekten vil ikke gå ned om man spiser i overskudd, trening eller ei, men trening kan hjelpe ganske mye, både motivasjon, søvn og cravings har blitt mye bedre for meg etter at jeg begynte å trene litt! :) 

Jeg var overvektig under pandemien og begynte smått å trene litt hjemme. Videoer på Youtube og noen turer ute. Finnes veldig mye forskjellig på YouTube. Jeg var så overvektig at jeg ikke turte å gå rett på rene styrke-videoer. Min kroppsvekt var for høy til mange av øvelsene på mitt nivå, så jeg begynte med "walk with Jo", som er en slags enkel aerobic uten komplisert koreografi, men med innslag av litt styrke-øvelser. Det beste med disse videoene er at det er low impact, så man kan (hvis man føler for det) trene ganske ofte uten særlig risiko for skading. 

Formen ble merkbart bedre etter bare noen uker, og jeg begynte da å variere litt mer og teste ut andre videoer etter hvert. En treningsuke kunne da se sånn ut: 

Mandag: styrke overkropp - 20 minutter

Tirsdag: walk with me - 40+ minutter 

Onsdag: styrke underkropp - 20 minutter

Torsdag: Walk with me - 20 minutter 

Fredag: HIIT - 30 minutter:

Lørdag: fri

Søndag: lengre tur, rolig. Enten ute eller en walk with me

Dette er da bare et eksempel og ikke en fasit, men jeg opplevde ekstremt stor fremgang på denne måten. Etter hvert begynte jeg å trene med tyngre vekter og løpe mer ute. Gått ned 25+ kilo og fått mye muskelmasse, og ikke minst mye bedre balanse og kontroll i kroppen. :) 

Anonymkode: e776d...e79

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nike Training Club-appen! Du setter opp hvor ofte, hva du vil trene, hvilket nivå du er på og om du har(eller ikke har) noe treningsutstyr tilgjengelig. Veldig fin. Gir deg økter med videoer og nedtelling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler YouTube videoer, der får du et ferdig treningsprogram du følger. Funkygine sine videoer er veldig fine(: Du kan finne mange utenlandske videoer også. Jeg liker blant annet Lilly Sabri. Appen 7 minute workout er også fin å bruke! 

HIIT som du nevner er en god treningsform, da du jobber i intervaller, med pauser mellom hver øvelse. Dermed kan du gi alt, siden arbeidsperiodene ikke trenger å være veldig lange.

Personlig elsker jeg å danse, og har danset siden jeg var liten. Det er absolutt trening, selv om enkelte hevder at det ikke er det🙄 Du får utrolig god kondisjon, bevegelighet, og bygger styrke i både bein og kjerne. Og så er det jo utrolig motiverende å bevege seg til bra musikk! Jeg går på gruppetrening (dansetimer) på mitt lokale treningssenter, og kan jeg virkelig anbefale! Men dersom du kun ønsker å tren hjemme finnes det massevis av (enkle) dansevideoer på YouTube du kan følge. 

Håper du finner en aktivitetsform du liker!

Anonymkode: 9be82...312

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Min favoritt på YouTube for enkle kardioøkter er FitnessBlender. De har gode spillelister med videoer sortert med utgangspunkt i lengde, vanskelighetsgrad, om det er med eller uten vekter, osv. 

Juice & Toya har også en del videoer for folk som ikke er supertrente.

 

Anonymkode: 341b3...8a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...