Gå til innhold

Hvorfor er det så mange menn som vil ha kjæreste, men som få kvinner som vil?


Gjest Heftig

Anbefalte innlegg

Er det gamere eller menn du vil prate om her?

Utdyp og så tar vi det derfra

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi menn tradisjonelt sett får mer igjen ved å være i forhold. De får gjerne regelmessig sex, personlig hushjelp og sekretær og omsorg. Kvinner får sex, men en person til å organisere og rydde etter, og mange menn er også dårlige til å vise omsorg. For meg, som er voksen, bifil og ikke ønsker barn er egentlig det eneste enn mann har å komme med pikken sin, alt annet kan en kvinne gi meg bedre. 

Dette ser man bla på at gifte menn i undersøkelser rapporterer bedre livskvalitet enn single, mens det motsatte er tilfellet for kvinner. Det er også kvinner som initierer flest brudd, fordi det koster mer enn det smaker, mens mannen er gjerne fornøyd og har ikke en gang oppfattet at hun er misfornøyd. 

Anonymkode: 8c45d...611

Min erfaring med det der er at hun gjentatte ganger har tatt opp sin misnøye men han har bare ignorert henne og håpet at det skulle gå over av seg selv. 

Anonymkode: 881ee...443

  • Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heftig skrev (3 minutter siden):

Men dette stemmer da ikke. Sex i langvarige forhold går opp og ned. Det er en kjent sak at man etter mange år sammen kan slite litt på den seksuelle fronten.

Ja, men med mindre det er helt dødt vil de aller fleste menn få mer sex i forhold enn ved å være single. Kvinner også forsåvidt, mengden sex er det eneste jeg savner ved å være singel/særbo.

Anonymkode: 8c45d...611

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Heftig said:

Men dette stemmer da ikke. Sex i langvarige forhold går opp og ned. Det er en kjent sak at man etter mange år sammen kan slite litt på den seksuelle fronten. Spør hvilken som helst psykolog og sexolog, så vil en se at det er en gjenganger og ganske naturlig at sexlivet etter hvert dabber av med mindre man gjør en god innsats for å bevare gnisten. Spesielt om det kommer barn inn i bildet så kan det sette en stopper for sexlivet over lengre tid. Selvsagt finnes det unntak, men regelen handler nok om at sexlivet krever arbeid for å opprettholdes. Jobb, familieliv og en del andre ting blir gjerne prioritert over det. Med andre ord anser jeg ikke dette som et godt argument. 

Også en kjent sak at single kvinner er lykkeligere enn gifte menn. Samtidig forstår jeg ikke helt dette da jeg ikke sjeldent har hørt gifte menn klage over ekteskap og koner. Men det er bare egen observasjon. 

Jeg snakket en gang med en som satt og fortalte meg om sexlivet med eksen. Han sa jo nærmest rett ut at han brydde seg ikke om hun sa nei og han forventet sex flere ganger i uken. Han skjønte ikke hvorfor hun hadde gått fra han. Hun var manipulerende, narsistisk og ondskapsfullt. (Det var masse annet her også da, blant annet at han hadde stjålet sparepengene hennes). 

Anonymkode: 881ee...443

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ikke noe data for Norge, merkelig nok. Absolutt alle artikler fokuserer på stakkars single menn ispedd den udødelige fake-news-britiske artikkelen som sier at single kvinner er lykkeligst.

I USA er det praktisk talt ingen kjønnsforskjell blant yngre single mhp om de ser etter partner eller ikke. Det er flere single menn fordi det er flere menn, og dermed er par prosentpoeng flere menn som er ufrivillig single.

Blant unge menn og kvinner så er omtrent 60% av single på jakt etter partner.

Ser man på alle single under ett er det mange flere kvinner som ikke ser etter partner, men da er det kvinner over 60 som utgjør forskjellen.

Så ja: Det er flere single damer som ikke ser etter partner, men mange av dem pusher 90.

Nok en gang viser forskningen at det ikke  er store kjønnsforskjeller. Det er litt flere menn enn kvinner blant yngre og omvendt blant eldre. Det er alt man trenger å vite.

Anonymkode: 23819...525

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heftig skrev (38 minutter siden):

Nå syns jeg ikke dette forumet er det beste å henvende seg til angående dette da mange er anonyme og fremstår som troll, så kommer nok bare til å lese svarene fra faktiske brukere. Men jeg bestemmer ikke hvem som svarer selvsagt. 

Jeg driver med dataspill og omgangskretsen min består utelukkende av menn. Få kvinner som spiller de spillene jeg liker, så har da blitt kjent med en del menn oppigjennom årene. Aldri hatt romantisk interesse for noen av de. Ofte har mennene en romantisk interesse for meg i starten, men heldigvis dabber det av raskt når jeg konstaterer at jeg ikke er ute etter kjæreste. Jeg velger å være singel da jeg trives genuint godt i eget selskap og ikke ser noen fordeler i det å være i et forhold. Har vært i forhold før, det er bare stress og mas, gleden veier ikke opp for ulempene så singellivet er jeg glad i. Jeg er dessuten en "guttejente" og passer bedre sammen med menn som en god venn enn kjæreste. 

Blir egentlig overrasket over hvor raskt en del menn "simper" etter damer. Det skal lite til for at de får interesse. Samtidig så er denne interessen for alle. Det er nok at det er det motsatte kjønn. Jeg syns dette virker så merkelig, at de er ute etter et forhold men tilsynelatende stiller ingen krav. Noen vil vel si at det er en positiv egenskap men jeg syns absolutt ikke at det er det. Disse mennene betror seg gjerne til meg også og de har tendenser til å idealisere andre kvinner, og jeg opplever at de maler et virkelighetsfjernt bilde av kvinnene da de tilegner de kvaliteter og personlighet uten å kjenne de godt. 

Samtidig så kjenner jeg menn som er i forhold og som ikke evner å være lojale. Utroskap er vanlig hos begge kjønn, litt mer hos menn enn kvinner. Det jeg stiller spørsmål ved er hvorfor så mange menn vil inn i et forhold? De fleste kan vel skrive under på at menn har større interesse for det motsatte kjønn enn omvendt. Det gir ikke helt mening for meg at så mange kvinner ønsker å være single, mens så mange menn vil ha kjæreste? Undervurderer de ansvaret og lojaliteten som kreves for å inngå et monogamt forhold? Og hva er greia med at de ikke ser kvinnene for den de faktisk er? Et raskt eksempel: en jeg kjenner falt pladask for en dame han påsto var så snill og skjønn, godhjertet, omsorgsfull. Jeg møtte denne kvinnen to ganger. Hun fremsto både frekk og overlegent, kom med uttalelser som vitnet om dårlig refleksjonsevne og hun virket selvopptatt (meg meg meg meg). Men hun var pen, morsom (fikk meg til å le en del ganger, det er en fin kvalitet) og vi hadde et par felles interesser, så kom greit overens, men hadde personlig ikke valgt henne som venn og det bildet han tegnet av henne stemte ikke. Det ble aldri noe mellom de to. 

Hvorfor er det sånn? Spar meg for "lett tilgang til sex" og den typen svar, plenty av menn er i forhold hvor sexlivet er dårlig men resten fungerer. Noen er utro men andre er såpass lojale at de ikke er det selv om forholdet har utfordringer. Ønsker ikke incelpregede svar, men faktiske reflekterte svar. 

Jeg kan ikke svare på vegne av andre en meg selv.

For min del handler singeltilværelsen mye om at en partner tilføre mye positivt i livet som jeg ikke allerede har.

Etter jeg gikk i fra min eks-samboer for 7 år siden, så dater jeg og koser meg, men har ikke møtt noen som havner i kategorien «tilfører mye positivt jeg ikke allerede har».

Det skal veldig mye til før jeg ønsker å ta hensyn til andre en meg selv i hverdagen. 

Anonymkode: 05339...8e0

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg kan ikke svare på vegne av andre en meg selv.

For min del handler singeltilværelsen mye om at en partner tilføre mye positivt i livet som jeg ikke allerede har.

Etter jeg gikk i fra min eks-samboer for 7 år siden, så dater jeg og koser meg, men har ikke møtt noen som havner i kategorien «tilfører mye positivt jeg ikke allerede har».

Det skal veldig mye til før jeg ønsker å ta hensyn til andre en meg selv i hverdagen. 

Anonymkode: 05339...8e0

100% enig.

Mitt forrige forhold var kvelende, han ville være sammen til enhver tid. Null egne interesser, og surmuling hver gang jeg brukte tid på trening, venner eller fritidsinteresser.

Jeg har egen bolig, han leier og har null egenkapital. Sexen var god, men man kan ikke leve på sex. 

Trives veldig godt som singel, og skal ikke la noen slippe inn før de faktisk kan tilføre litt mer enn sex. Det har jeg nok av tilbud om fra andre steder.

Anonymkode: 807eb...453

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at menn vinner mye på forhold, eller ønsker seg mye av det.
Kvinner tjener ikke på det, fordi de er dem som skal oppfylle nevnte ønsker...

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om mange i denne tråden tror at kjærester må være samboere. Det vil de ikke være før de er kommet ganske langt i forholdet. Jeg tviler på at det er så mange kvinner som lar være å gå inn i et forhold, fordi de er redde for å gjøre majoriteten i et eventuelt senere samboerskap.

Endret av Hermann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andro skrev (11 minutter siden):

Tenker at menn vinner mye på forhold, eller ønsker seg mye av det.
Kvinner tjener ikke på det, fordi de er dem som skal oppfylle nevnte ønsker...

De som ønsker et forhold, mann eller dame, vil nå som regel få noe ut av et forhold så lenge det er et funksjonelt et

Anonymkode: da50a...683

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hermann skrev (34 minutter siden):

Det virker som om mange i denne tråden tror at kjærester må være samboere. Det vil de ikke være før de er kommet ganske langt i forholdet. Jeg tviler på at det er så mange kvinner som lar være å gå inn i et forhold, fordi de er redde for å gjøre majoriteten i et eventuelt senere samboerskap.

Kaster ikke bort tid på folk man ikke kan få et skikkelig forhold ut av på lang sikt. Jeg blir ikke kjæreste med folk som jeg ikke tror jeg kunne trives med å bo sammen med på et seinere tidspunkt. Det blir bare krøll.  Det handler om menneskesynet deres i stor grad, og om de er innstilt på å dra sin del av lasset.

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

De som ønsker et forhold, mann eller dame, vil nå som regel få noe ut av et forhold så lenge det er et funksjonelt et

Det er vel der det krøller seg; at man vil ha ulike ting ut av et forhold. Relativt mange spiller en annen enn de viser seg å være... til de har folk på kroken. Jeg erfarer at menn er slik i alle fall. Jeg skal ikke driste meg til å tippe om det er vanlig blant kvinner.

Selv er jeg dønn ærlig all the way, og klar på hva jeg forventer av andre. Jeg forventer det samme av andre som av meg selv. 

Endret av Andro
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heftig skrev (1 time siden):

Jeg hører enkelte si dette. Men som sagt så kjenner jeg en del menn. De sier iallfall at de vil ha kjæreste. Handlingen kan vise noe annet - at de kanskje ikke tenker helt langsiktig, noe som gir inntrykk av at de ikke er ute etter noe seriøst. 

Det er mange menn i verden, og damer. 

Å mange menn sier de vil ha kjæreste, men det betyr ikke alltid at de mener deg(den de sier det til). Noen bruker det at de vil bli seriøse på et punkt, til å få tilgang til sex av noen som da føler seg trygge på dem på grunn av det. 

Anonymkode: 77bf4...5de

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heftig
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, men med mindre det er helt dødt vil de aller fleste menn få mer sex i forhold enn ved å være single. Kvinner også forsåvidt, mengden sex er det eneste jeg savner ved å være singel/særbo.

Anonymkode: 8c45d...611

Det stemmer vel. Selv savner jeg ikke sex noe særlig. Det skjer, men å "ha sex med seg selv" fungerer minst like bra for min del. Jeg kjenner ikke på det man kaller touch starvation, så jeg er nok heldig der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Heftig
GrønnNellik68 skrev (1 time siden):

sjelden??? at du hører menn i forhold klager?

De klager ikke men det syns jo. Vet jo av mange i min omgangskrets som søker damer på si og hun de har hjemme betyr ingenting omtrent. Se på handling. De vil sjelden si noe.

Man ser jo det best på handlinger men ja, jeg har hørt de klage. At de sier det. Drittlei maset til kona. Som også betyr at de selvsagt er drittlei å bli stilt krav til. Fordi det er jo kun kvinner som skal stilles krav til - og ikke menn... Kan se ut som de mener det. Vi hører jo stadig menn klage over at kvinner er så kravstore. Kjempe kravstort at han skal være lojal og ta i et tak hjemme. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler jo mye om hva man forventer av et forhold. 

Menn forventer ofte at det de får ut av et forhold, er partnerskap, jevnlig sex, og noen som tar litt ansvar for dem. 
Men mange menn (særlig opp til de blir 30) ser ikke på dette med partner som noe de får seg med mål om at de skal ha familie og barn og "slå seg til ro". 

Mens kvinner i større grad er på jakt etter en partner som tilfører livet deres noe. En som er morsom, likeverdig og som har de samme ønskene for fremtiden som dem. 
Og for mange kvinner inkluderer det et ønske om, og en plan for, barn, familie og sånt. Allerede i 20-årene, faktisk. 

Kvinner ønsker å finne noen de har noe til felles med. Mens menn oftest er fornøyd med en kvinne som er interessert i dem. 

Utfordringen for mange, er at kvinner og menn i dag ofte er på veldig forskjellige arenaer. Og at de mennene som ikke er aktivt frempå, ofte sliter med å få kontakt med kvinner. 

Om du skal møte kvinner gjennom gaming, så konkurrerer jo mennene om veldig få kvinner. 
Skal man møte kvinner på jobb, så er man avhengig av at det er kvinner på jobb. 
Og skal man møte kvinner på byen, så er man nødt til å gå på byen. Og man er nødt til å få kvinnenes oppmerksomhet når man er der. 

Kanskje er det noe i at menn og kvinner har blitt likere.  
Menn har blitt reddere for å bli avvist, og unngår i større grad å oppsøke kvinner. Mens kvinner har blitt mer selvsikre, og godtar ikke hva som helst. 
 

Anonymkode: c4fa2...526

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine små miniteorier om noen av faktorene er at kvinner i stor grad får dekket mye av tilknytningsbehovet sitt hos venninner. Jeg tror menn har det samme behovet, men de finner ikke dette i kameratene sine. Kvinner er i tillegg gode på å si hvor mye venninnene deres er verdt, i tillegg har vi en diskurs i samfunnet som består av en mengde ytringer som handler om at kvinner ikke skal finne seg i dritt, ikke finne seg i å føle seg uelsket eller forsmådd (så kvinner stiller krav), menn tenker ikke like mye over hva de er verdt eller hva de kan kreve. Min lille brannfakkel er at jeg tror også at kvinner er bedre på å vise emosjonell støtte enn det menn er. De er bedre til å få mennesker til å føle seg sett og lyttet til. Menn får oftere dekket dette i et forhold med en kvinne enn det en kvinne får i et forhold med en mann (hun synes venninnene er bedre støtte, men ønsker at mannen skal være like god).

Anonymkode: 8e030...ac5

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det handler jo mye om hva man forventer av et forhold. 

Menn forventer ofte at det de får ut av et forhold, er partnerskap, jevnlig sex, og noen som tar litt ansvar for dem. 
Men mange menn (særlig opp til de blir 30) ser ikke på dette med partner som noe de får seg med mål om at de skal ha familie og barn og "slå seg til ro". 

Mens kvinner i større grad er på jakt etter en partner som tilfører livet deres noe. En som er morsom, likeverdig og som har de samme ønskene for fremtiden som dem. 
Og for mange kvinner inkluderer det et ønske om, og en plan for, barn, familie og sånt. Allerede i 20-årene, faktisk. 

Kvinner ønsker å finne noen de har noe til felles med. Mens menn oftest er fornøyd med en kvinne som er interessert i dem. 

Utfordringen for mange, er at kvinner og menn i dag ofte er på veldig forskjellige arenaer. Og at de mennene som ikke er aktivt frempå, ofte sliter med å få kontakt med kvinner. 

Om du skal møte kvinner gjennom gaming, så konkurrerer jo mennene om veldig få kvinner. 
Skal man møte kvinner på jobb, så er man avhengig av at det er kvinner på jobb. 
Og skal man møte kvinner på byen, så er man nødt til å gå på byen. Og man er nødt til å få kvinnenes oppmerksomhet når man er der. 

Kanskje er det noe i at menn og kvinner har blitt likere.  
Menn har blitt reddere for å bli avvist, og unngår i større grad å oppsøke kvinner. Mens kvinner har blitt mer selvsikre, og godtar ikke hva som helst. 
 

Anonymkode: c4fa2...526

Det er kjipt å vite at du kan være hvem som helst for en mann og det er helt greit. Tror ikke det gjelder alle da. Men får meg til å tenke at å søke en mann ikke er så godt i virkeligheten som det å ha en mann er i tankene mine. Vil liksom ikke dekke behovene, å hva er da vitsen?

Anonymkode: 77bf4...5de

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Hermann said:

Det virker som om mange i denne tråden tror at kjærester må være samboere. Det vil de ikke være før de er kommet ganske langt i forholdet. Jeg tviler på at det er så mange kvinner som lar være å gå inn i et forhold, fordi de er redde for å gjøre majoriteten i et eventuelt senere samboerskap.

 

1 hour ago, Andro said:

Kaster ikke bort tid på folk man ikke kan få et skikkelig forhold ut av på lang sikt. Jeg blir ikke kjæreste med folk som jeg ikke tror jeg kunne trives med å bo sammen med på et seinere tidspunkt. Det blir bare krøll.  Det handler om menneskesynet deres i stor grad, og om de er innstilt på å dra sin del av lasset.

Jeg gjør det samme som Andro. Jeg vil ha et seriøst forhold som kan fungere på lang sikt. Jeg forelsket meg i en mann som bodde i en generasjonsbolig, i en stygg og liten kjellerleilighet, og det er ikke sånn måte jeg ønsker å bo. Det er ikke noe poeng å kaste bort tid på en forelskelse, når det ikke kommer til å fungere på lang sikt. 

Anonymkode: 881ee...443

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Mine små miniteorier om noen av faktorene er at kvinner i stor grad får dekket mye av tilknytningsbehovet sitt hos venninner. Jeg tror menn har det samme behovet, men de finner ikke dette i kameratene sine. Kvinner er i tillegg gode på å si hvor mye venninnene deres er verdt, i tillegg har vi en diskurs i samfunnet som består av en mengde ytringer som handler om at kvinner ikke skal finne seg i dritt, ikke finne seg i å føle seg uelsket eller forsmådd (så kvinner stiller krav), menn tenker ikke like mye over hva de er verdt eller hva de kan kreve. Min lille brannfakkel er at jeg tror også at kvinner er bedre på å vise emosjonell støtte enn det menn er. De er bedre til å få mennesker til å føle seg sett og lyttet til. Menn får oftere dekket dette i et forhold med en kvinne enn det en kvinne får i et forhold med en mann (hun synes venninnene er bedre støtte, men ønsker at mannen skal være like god).

Anonymkode: 8e030...ac5

Jeg er helt enig med deg. 

Anonymkode: 881ee...443

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner klarer seg helt fint uten menn. Menn klarer seg ikke uten kvinner.

Det er derfor en ubalanse i etterspørsel og tilbud som over tid skaper en trykkoker. Før eller siden vil det få utløp på en eller annen måte.

Anonymkode: 26506...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...