Gå til innhold

Hva har dine foreldre gjort deg da!?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vokste opp med en ung mamma,psykiske vansker og spisevegring. 
hun lærte meg en masse om skam, det vil si jeg var og er hennes største skam i livet for hvem jeg er og hva jeg er. 
hun lærte meg om arvesynden, jeg står ansvarlig for hennes miserable livsvalg og min fars synder.

hun lærte meg hvor stygg jeg var, hvor verdiløs jeg var og hvor lite likendes jeg var. Jeg tenker feil, oppfører meg feil og føler feil.

jeg fikk skylda for å ha blitt utestengt og mobba gjennom barndomen, både av barn og voksne.. 

da jeg kom ut av forhold preget av psykisk vold, voldtekt og økonomisk utnyttelse. Fikk jeg beskjed å slutte snakke om det, må bli ferdig med det tullet. 

men utad så ser det jo kjempe flott ut, det er tross alt bare jeg som er sur og vanskelig 🙄

Anonymkode: 82e0a...46b

• Liker 3
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, AnonymBruker said:

Dere som mener dere har så dårlige foreldre ; hva i alle dager har de gjort som er så galt da? Ser selvsagt bort i tilfeller med  overgrep og vold, jeg mener alle andre . 

Anonymkode: 532e8...fed

Hvor finner du så mange folk som mener at de har dårlige foreldre uten grunn? 

Anonymkode: 1612a...d42

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her kom de lettkrenka folka framhoppende med en gang. Jeg er nysgjerrig for jeg syns det er like påfallende at " alle" har dårlige foreldre som at andre syns det er påfallende at det er mange uføre. 

Og så har jeg lært på KG at empati trenger man ikke ha. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og her kom de lettkrenka folka framhoppende med en gang. Jeg er nysgjerrig for jeg syns det er like påfallende at " alle" har dårlige foreldre som at andre syns det er påfallende at det er mange uføre. 

Lol. Lett å ty til at andre er «krenka» når du ikke får de svarene du vil ha ja. 

du har tydeligvis tatt til deg den læringen da 

Anonymkode: d8623...d89

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Folk er ikke krenka, vi synes bare voksne folk må klare å holde en litt mer begagelig tone når man prater med andre. Håper det hjalp 🙂

Anonymkode: c948e...aa9

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De aller fleste jeg kjenner har kontakt med foreldrene sine, så jeg aner ikke hvilket miljø du vanker i, der «alle» har så dårlige foreldre at de ikke lengre har kontakt med dem. 

Syns forøvrig at ingen i denne tråden som har svart deg, har kuttet kontakten med foreldrene sine fordi de er lettkrenkelige. Det at du mener det de er lettkrenka, sier veldig mye om dine egenskaper som forelder, dessverre. 

Anonymkode: 58272...26d

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg er mange ting men lett-krenket er ikke av av dem. Sannsynligvis hadde jeg svart om du hadde ordlagt deg anderledes. Min trauma er ikke til din underholdning.

Anonymkode: 95b34...8d8

• Liker 2
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Men du forklarer ikke hvor du ser alle disse som klager på foreldre uten grunn. Isteden starter du en tråd om "hva har foreldrene dine gjort deg, og hvis de faktisk har gjort deg noe alvorlig så ikke svar her". Hvis du synes du ser mange tråder om dårlige foreldre (for ikke å snakke om svigerforeldre) her, og få om folk med gode, så er jo ikke det så rart. De færreste skriver tråder om "min mor/svigermor er verdens beste". Selv om de som det stemmer for kanskje burde gjort det oftere. Har du selv startet mange tråder om dine gode foreldre, eller er det morsommere å starte en om andres dårlige?

Anonymkode: 1612a...d42

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

De aller fleste jeg kjenner har kontakt med foreldrene sine, så jeg aner ikke hvilket miljø du vanker i, der «alle» har så dårlige foreldre at de ikke lengre har kontakt med dem. 

Jeg vanker på KG, det er her de merkelige folkene bor. Å

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Syns forøvrig at ingen i denne tråden som har svart deg, har kuttet kontakten med foreldrene sine fordi de er lettkrenkelige. Det at du mener det de er lettkrenka, sier veldig mye om dine egenskaper som forelder, dessverre. 

Anonymkode: 58272...26d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts skrev at det ikke gjaldt dette da men 

Anonymkode: 75315...7ff

Jeg mente jo selvfølgelig at der det var vold og overgrep så var det selvsagt at det var dårlige foreldre. Trodde folk kunne lese det mellom linjene. Men det gikk ikke nei.

Men jeg ville høre litt fra andre, hva kriterier var. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solanum
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg mente jo selvfølgelig at der det var vold og overgrep så var det selvsagt at det var dårlige foreldre. Trodde folk kunne lese det mellom linjene. Men det gikk ikke nei.

Kriterier faktisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg er mange ting men lett-krenket er ikke av av dem. Sannsynligvis hadde jeg svart om du hadde ordlagt deg anderledes. Min trauma er ikke til din underholdning.

Anonymkode: 95b34...8d8

Alt på kg er underholdning. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hva er vold og overgrep i dine øyne? Er det at ungene blir banka og seksuelt misbrukt?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min mor er bare ikke en interessert eller god mor for meg.

Hun har aldri vist noen interesse for meg og mitt. Hun liker meg ikke uten at jeg har noe å sette fingeren på som årsak.

Jeg er veletablert i et godt forhold til en mann jeg elsker, vi har en helt normalt grei bolig, god nok økonomi og alt det der. Jeg utmerker meg ikke i noen retning. Er hyggelig nok med både henne og alle andre og har aldri, virkelig aldri bedt om eller fått noen form for hjelp eller støtte etter at jeg flytta hjemmefra. 
Jeg var ute av redet som 15åring så jeg kan ikke påståes å ha utnytta gjestfriheten heller.

Jeg har stillt opp for henne npr hun har gått igjennom sykdom og skillsmisse blnt annet, hun har aldri strukket ut en lillefinger engang når jeg har stått i ting. Hun er ikke interessert. Hun bar aldri interesser i meg da jeg voks opp heller. 

Anonymkode: d6eec...cc0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Endret av Odhrán Ó Máille
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er ikke utsatt for vold og overgrep, men har likevel et vanskelig forhold til mine foreldre. En av de vanskelige komponentene i dette er at de mener og ønsker å være gode mennesker, og stort sett er det også. Derfor har jeg gjennom barndom, ungdom og det meste av mitt voksenliv virkelig forsøkt å ta det vonde med det gode, og vektlegge deres gode sider og at de mener godt. For de gjør jo virkelig mer godt enn vondt, og de er ikke onde mennesker. De ønsker å være gode foreldre og besteforeldre. Virkelig! De mener også oppriktig at de har vært det og er det. 

Så hva har de egentlig gjort meg? 

Enkleste måten å besvare det på et kanskje fokuset jeg selv har hatt angående å være god mor som ikke påfører mine barn samme vonde følelser som jeg selv har vokst opp med. 

Jeg har vært utrolig fokusert på at mine barn er egne personer med egen personlighet, og at de ikke er små personer jeg må forme til å bli lik meg. Aksept for at de er seg selv og ulike meg, og at jeg må vise interesse, kjærlighet og respekt for- og faktisk interesse for å bli kjent med DEM som personer- har vært veldig viktig for meg. 

Å ikke gjøre mine barn utrygge ved å brått og uventet eksplodere i tide og utide har vært veldig viktig for meg som mamma, og å ikke fnyse og vise hat/forakt for dem dersom de "feilet" i mine øyne. 

Å prate ordentlig med mine barn har vært veldig viktig for meg, og å si unnskyld dersom jeg har gjort/oppfattet noe feil. 

Å lytte til deres utfordringer og gi støtte og oppmuntring, være deres pålitelige heiagjeng og trygghet gjennom de ting de opplever som vondt og vanskelig har vært utrolig viktig for meg som mamma. Å gi mine barn trygghet på at de har lov til å feile og ikke alltid må være/takle alt perfekt, og at de er gode nok selv om livet ikke bestandig er perfekt. Ikke minst at jeg ikke er en fasit på hvordan de også burde være, tenke, prioritere og leve opp til. Jeg er veldig bevisst på og ærlig om at jeg heller ikke er et perfekt menneske, og det er helt ok at de er ulike meg på ulike måter. 

Disse tingene opplevde og opplever jeg ikke selv, og det har vært vondt, selv om det ikke akkurat kan kalles vold/overgrep. 

Jeg har heldigvis klart å være en annen type forelder enn mine foreldre var og er, og differansen er følgelig stor. Jeg har et nært og åpent forhold til mine barn, og når de opplever ting som vanskelig er det naturlig for dem å komme til meg for råd/trøst/støtte/trygghet. Selv unngår jeg helst å dele utfordringer med mine foreldre, for er det en ting jeg kan stole på er at de klarer å gjøre en vond situasjon verre.

De mener ikke å gjøre det, de ønsker å være gode foreldre og besteforeldre, men...

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skogstrolle skrev (1 time siden):

Hva er vold og overgrep i dine øyne? Er det at ungene blir banka og seksuelt misbrukt?

Tror ikke man trenger noe definisjon på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvilken grunn en har til å bryte kontakt med familien er det grunn god nok. Og det er alltid den som bryter som bestemmer grunnen, absolutt ingen andre.

Anonymkode: 2ca26...cf6

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa stjal alle konfirmasjonspengene mine og brukte de utelukkende på seg og dama, unødvendig dritt som pynt og ræl fra typ Nille, Kremmerhuset osv. 

Jeg flyttet til en helt annen by når jeg var 16 år for å gå på videregående skole, bodde for meg selv og måtte såklart betale husleie, mat og annen morro. Han gikk da inn på min konto når jeg fikk stipend og lån, og forsynte seg av mine penger. Dette er penger jeg fortsatt betaler tilbake til Lånekassen.

Føler han har utnyttet meg økonomisk hele veien, og han forsøkte det igjen i voksen alder når vi flyttet sammen da jeg skulle være lærling. Vi hadde avtalt en sum jeg skulle betale i måneden som var helt overkommelig for min del, plutselig måtte jeg betale mere for mat, strøm osv. Hadde til slutt ikke råd til å bevege meg andre steder enn jobb-hjem. Gikk møkklei en dag og ga han nøkkelen tilbake, flyttet inn hos kjæresten min sine foreldre på dagen. 

Vi har minimalt med kontakt i dag. Det er forsåvidt flere faktorer som spiller inn bortsett fra pengene, men i all hovedsak er det den økonomiske utnyttinga. 

Anonymkode: 46c20...031

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trist å lese historiene som deles her. 
Dere er flotte, gode og verdifulle mennesker, selv om foreldrene deres ikke evnet å se det selv. 
Dessverre er noen ikke egnet til foreldrerollen grunnet ubearbeidede hendelser fra egen oppvekst, tilknytningsforstyrrelse, psykiske lidelser eller kognitive vansker. 
Heldigvis har vi som samfunn et større fokus på dette nå, og det er mer åpenhet rundt blant annet psykisk uhelse. 
De fleste foreldre gjør så godt de kan ut ifra egne forutsetninger, men det finnes også de som ikke ønsket barn, ikke klarer å elske det barnet de har (godt nok), eller som ble så opptatt av eget liv at barnas ve og vel måtte vike.

Håper dere har klart å skape dere et godt liv likevel, og har funnet trygghet og støtte hos andre mennesker. Mye kan bedres også i voksen alder, ved de rette forutsetningene. 

• Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...