Gå til innhold

Språknivået faller hos nordmenn


Surpomp

Anbefalte innlegg

marsvin skrev (På 24.6.2024 den 9.52):

helt enig, det er en skam. Blir også mindre imponert når stillingannonser inneholder feilbruk av " de og dem", særskriviingsfeil, feilbruk av "og , å" og bøyer ord feil, som f.eks " skjært" ( skåret et korrekt) "bært" (båret) og masse annet tull jeg får helt vondt i i øynene av. Oppdager også stadig at de med lederstillinger på min jobb har masse skrivefeil, blir lett frustrert fordi dette er mennesker som har veldig høy lønn og har karret seg frem, men klarer ikke skrive korrekt norsk engang.. hjelpes. 

Jeg er for så vidt enig, men jeg vet ikke om du er den rette ræva som feis. Innlegget ditt har mange skrivefeil. 

Anonymkode: 8044b...d0f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lava Anne skrev (På 24.6.2024 den 9.40):

Det gjør som oftest ikke det. Og hvis det gjør det en dag, skal jeg selvfølgelig bry, meg.

hahaha funny 😂

Anonymkode: a7977...b7b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.6.2024 den 10.05):

Det som egentlig irriterer meg mer er at det ofte er folk som selv har middels språkkompetanse som irriterer seg mest over andres dårlige språk. Og det er alltid de samme, loslitte tingene som irriterer (og/Å, særskriving, anglofisering...). De later til å være blinde for at språk er i stadig utvikling og debatten om at språket stadig forringes har eksistert like lenge som at "alt var mye bedre før..".

Er dog ikke uenig at det er mye latskap blant folk når det gjelder rettskriving. Og skal man ta i bruk nye ord og uttrykk og inkorporere engelske uttrykk, synes jeg det er hyggelig at det er litt kreativt og tilfører noe ekstra, enn at man ikke har klart å finne tilsvarende godt ord på norsk.

Anonymkode: 1aa1c...389

Inkorporere? Mener du innlemme? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lava Anne skrev (43 minutter siden):

Sic. Det var jo meningen 😅

Sic skal vel egentlig være i parentes (sic) 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

marsvin skrev (På 26.6.2024 den 13.39):

"Løpte" og "Tvingte"  er å bli feil. Det holder ikke å si at språket er i utvikling, da kan man jo si det om alt som skrives og sies feil. Det må være lov å forholde seg til nåtidens standard. Før denne endringen kommer inn i ordbøkene, anser jeg dette som feil, slurv og manglende språkkunnskaper

Er OG blir…..

Anonymkode: 8fd88...9b6

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 26.6.2024 den 11.03):

De samme menneskene som skriver "statestikk", "intrisert", "ahvertil" og "t-skje" :D 

Anonymkode: 5c17a...c4e

Og klassikeren «3D-mølle»😂

Anonymkode: 43ab6...4f7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper vel ikke med ørten influensere som mangler norske ord for enkle ting som løs, skreddersydd. 

Dog fascinert når man leser annonser om brudekjoler «den kan syes ut»… Nei, du kan sy inn en kjole, men du legger den ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mereo skrev (På 28.6.2024 den 7.50):

Hjelper vel ikke med ørten influensere som mangler norske ord for enkle ting som løs, skreddersydd. 

Dog fascinert når man leser annonser om brudekjoler «den kan syes ut»… Nei, du kan sy inn en kjole, men du legger den ut.

Og hva med uttrykket «den/det vokser på meg»? Som antagelig vis betyr at «jeg begynner å venne meg til det/like det». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nettopp denne formuleringen på FB «Hvem strøm selskap bruker folk nå i dag i Tønsberg». 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

marsvin skrev (På 26.6.2024 den 13.18):

hørt på nrk radio i dag: " Ja, de TVINGTE han til å gjøre det".  Det heter TVANG! 

voksne folk som snakker som 5-åringer.. 

En kvinne uttalte " for så vidt" som " forsovet" i en reklame..

Anonymkode: b1532...360

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blue Sky skrev (11 minutter siden):

Så nettopp denne formuleringen på FB «Hvem strøm selskap bruker folk nå i dag i Tønsberg». 🙄

Kort oppsummert; tafatt og stakkarslig…

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat hørt en podcastserie hvor innleser konsekvent uttaler ordet institusjon slik «instutisjon». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 6/26/2024 at 10:15 PM, AnonymBruker said:

Du har min fulle sympati; en stor del av dagens ungdom er i ferd med å bli analfabeter - og mange av innleggene på Kvinneguiden har større eller mindre feil allerede i overskriften.

Anonymkode: 178b4...ef5

Hvorfor tror du dette er noe nytt med dagens ungdom? Min bestemor på 70 kan knapt stave. Flere på kontoret der jeg jobber, 30-50 år gamle, har så mange skrivefeil at jeg kan bli flau. Jeg jobber med kvalitetssikring og søkeoptimalisering, og ser utrolig mye rart fra tilsynelatende høyt utdanna mennesker. 

Anonymkode: 0fa3b...365

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så absolutt enig. I dag er skriftspråk preget av «sms-språk» med dårlig setningsoppbygging og underlige formuleringer. Unge oslofolk er det snart ikke mulig å høre hvor de kommer fra grunnet «kebabnorsk».

Anonymkode: 6b100...eeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.6.2024 den 9.46):

Blir litt lettere irritert når folk skriver: «hvem farge er best på veggen» 

«hvem bok leste du sist» 

«hvem hunderase burde jeg velge» 

 

Hvem??? Hvilken heter det 🙄🤓

Anonymkode: 16081...232

 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er også sjokkert over det lave nivået på nivået når jeg leser i diverse forser og grupper. Særlig på Facebook. Det er så mange som ikke klarer å skrive ordentlig norsk lenger. 

Anonymkode: 21b7b...51b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterer meg ikke, men tenker de som skriver mye feil har dårlig stil, ikke er de smarteste. Ikke personer jeg trekkes mot.

Anonymkode: 3b54d...5cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem is liker du best?

Det var ett fint bildet.

Jeg blir hjerne med på tur.

Jeg hvet ikke.

Han skysset hun på skinnet.

Hvem skjede er penest til denne skjolen?

Jeg kom hjem fra ferie den dag i dag. 

Du må legge boka på spise bordet. 

 

 

Anonymkode: d9b9a...86b

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blue Sky skrev (1 time siden):

Har akkurat hørt en podcastserie hvor innleser konsekvent uttaler ordet institusjon slik «instutisjon». 

Podcaster og influencere er ikke akkurat positive bidragsytere for norsk rettskriving.

Altfor ofte er forfatterne uskolerte ungjenter med skrivekløe, som gjerne selger sjela si for å tjene billige reklamepenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...