Gå til innhold

Du som (nesten) alltid har det ryddig og rent hjemme hva er dine beste tips til rotehuer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her er mitt tips: Ha gjester hver uke. Da «må» du ha det ganske rent og ryddig.

Anonymkode: f123b...25d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

«Don't put it down... Put it away.» går på repeat i hjernen min. Hvis jeg sliter med motivasjon til å feks rydde etter middag, så forteller jeg meg selv at jeg skal ta tre ting. 9 av 10 ganger så fortsetter jeg av meg selv etter tre ting. Jeg var som deg, bare sikkert enda verre. Nå er det faktisk ikke noe problem å få folk på overraskelsesbesøk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lage deg nye regler.  Feks tøm oppvaskmaskinen før du begynner å lage mat. Da ee den tom og du kan putte rett i.

Ha faste vaskedager til div ting. Om et passer. Reduser oppgaver med bedre tilrettelegging. Feks her var jeg lei av å brette pledd mange ganger om dagen.  Kjøpte en gigantisk stor kurv, så nå slenges de bare oppi  uten bretting

Anonymkode: a273a...488

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rydder kjøkkenet underveis mens jeg lager mat, da blir det mindre å rydde etterpå. Rydder av etter middag, vasker bord, benker og komfyr. Tar ut søpla og tørker inni søppelskapet. Senga skifter jeg på hver søndag, alt av klesvask tas mandag, da handler vi også for hele uka. Badet vasker jeg en gang i uka, toalett hver dag. Er det grums i bad-vasken tas det med en gang, hår i hårbørsten kaster jeg med en gang, tar bort hår fra vasken. Er drt flekker på speilet tas det med en gang. Har ergorapido som vi går over gulvet med hver dag og flere ganger om det er smulete. Rydder det jeg har brukt når det er brukt. Stuebord vaskes hver dag. Kjøleskap-hyllene holdes ryddig og tørkes over 2-3 ganger i uka. Skikkelig husvask annenhver uke. Da jobber vi begge 2 effektivt i ca 3 timer til vi er ferdige. Ser vi noe, så tar vi det. Ventilatoren tar 3 minutter å rengjøre en gang i måneden. En gang i året tar to timer. Tørker alltid av stekebrettene i komfyren etter bruk, det tar 10 sekunder. Når alt er fastbrent og fullt av skitt vil det ta en halvtime å skrubbe. And so on. Det er alltid lettere å holde rent enn å gjøre rent. Det handler kun om rutiner. Lar aldri noe stå uferdig f.eks i kjøkkenvasken, da må det være om noe er fastsvidd men det skjer aldri. Kluet er å ikke la ting hope seg opp. Åpner jeg en toro-pose så kaster jeg den i søpla med en gang. Lar den ikke ligge igjen på benken. Har jeg brukt en sleiv så skylles den og legges i maskinen rett etter bruk. Rutine, rutine, rutine. Bruker vel i snitt 1 time på husarbeid og matlaging pr dag, unntatt når hele huset vaskes. Så kan vi slappe av og kose oss med god samvittighet resten av tiden.

Anonymkode: cd3fe...301

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en til, da jeg nettopp hentet meg en kopp kaffe. 

Kaffemaskinen tar ca 3 minutter for en kopp. I stedet for å stå og vente så tar jeg over så mye jeg kan, så raskt jeg kan. Det kan egentlig overføres til at du varmer mat i ovnen, har noe på platetoppen du må ha et øye på, og så videre. Som AB over meg er kjøkkenet temmelig rent og ryddig i det jeg er ferdig med å lage mat, da jeg bruker hvert ledige sekund på å vaske/rydde. 

Samme gjør jeg om jeg for eksempel bruker munnskyllevann på badet (1min), eller har i en hårmaske noen minutter. 

Hver søndag tar jeg det meste av mat ut av kjøleskapet, rydder, vasker og kaster. Alt av rester og annen mat som bør spises opp settes på benken. Litt avhengig av hva vi har setter jeg også frem litt kjeks eller godt brød, og steker opp noen egg. Så er det "buffet", med mange rare kombinasjoner, men alt forsvinner som regel. 

Anonymkode: 42b18...8bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper å ha færre ting i huset.

Anonymkode: 4bc7f...880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss 4 er det noen standar ting som hjelper.

- rydd av bordet etter mat

- kjøkkenvasken skal alltid være tom

- tøm oppvaskmaskin så fort den er kald

- sett alltid kun skittentøy i skittentøyskurven 

- re alltid opp senga når du står opp

- brett alle pledd, legg puter på plass på sofaen hver kveld.

- vask kjøkkenbenker etter hver bruk

- mopp og støvsuger gulv en dag i uken

- bytt på senga hver fredag 

- ikke la klær ligge og slenge 

- ikke la stuebordet ha mer enn 5 ting på seg 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ti min hver dag. Alt har sin faste plass. Da blir det heller ikke så rotete. Ryddig hjem ryddig hodet for min del. 

Anonymkode: 92606...def

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser flere skriver: færre ting. Vel jeg er maksimalist og trives veldig dårlig med få ting i hjemmet mitt og ville aldri redusert eller gått på akkord med meg selv og min egen stil og trivsel der, men jeg har det likevel veldig ryddig og reint rundt meg. Det er absolutt veldig mulig for de som tror at det ikke er det. 

Den eneste perioden av året jeg kan være litt sløv er kanskje når det er høytrykk over flere dager over vestlandet om sommeren, da kan godt kleststivet med klær på stå i to dager men det er helt uten dårlig samvittighet for da prioriterer jeg livet faktisk enn husarbeid men ellers er det ganske strøkent hele tiden.

Jeg trives ikke så godt i rot, det er så mye bedre å sette seg ned i et hjem med oversikt og ro og jeg har lyst å ha den følelsen. Da må jeg også gjøre en innsats for å ha den følelsen.

Så: jeg har ikke oppvaskemaskin men tar oppvasken hver dag. Jeg har min rutine som jeg har kommet inn i. Jeg kommer hjem fra jobb kl 20.30. Da tar jeg meg en dusj, så oppvask enten før eller samtidig som jeg lager meg litt mat. 

På fredagene når jeg kommer hjem etter jobb (da kommer jeg hjem kl 18) tar jeg husvasken, det vil si at jeg begynner med badet, vasker vask, speil, dusj, toalett, tørker litt støv og vasker gulvet. Tar de andre rommene (støvsuging, gulvvask, støvtørking) og til sist bytter jeg på sengen før jeg tar meg en dusj. Og den følelsen å gå inn i helgen når alt er reint, sengetøy er skiftet og jeg er nydusjet er amazing så det er en viktig rutine for meg.

Jeg vasker ellers kjøleskapet hver 14. dag. Jeg setter på en 60 vask og en 40 vask om om lørdagen. Bretter de sammen (det som henger på klesstativet) så snart det er tørt, samme med det som er i tørketrommelen. 

Bretter sammen pledd og slikt før jeg legger meg.

Skifter søppel før det trengs

Smuler på kjøkkenbenk taes med en gang. Samme med smuler på kjlkkengulvet 

Alt har sin plass 

Setter meg aldri ned for å kose meg med f.eks levende lys og Netflix eller bok viss jeg opplever omgivelsene som rotete. Både fordi jeg ikke klarer å slappe av skikkelig da og fordi det tar max 5 min å gjøre noe med situasjonen.

Hjemmet mitt ønsker jeg skal være den oasen at det alltid er godt å komme hjem til etter endt arbeidsdag, ferie, reise osv.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skreppamedleppa skrev (19 timer siden):

Jeg ser flere skriver: færre ting. Vel jeg er maksimalist og trives veldig dårlig med få ting i hjemmet mitt og ville aldri redusert eller gått på akkord med meg selv og min egen stil og trivsel der, men jeg har det likevel veldig ryddig og reint rundt meg. Det er absolutt veldig mulig for de som tror at det ikke er det. 

Den eneste perioden av året jeg kan være litt sløv er kanskje når det er høytrykk over flere dager over vestlandet om sommeren, da kan godt kleststivet med klær på stå i to dager men det er helt uten dårlig samvittighet for da prioriterer jeg livet faktisk enn husarbeid men ellers er det ganske strøkent hele tiden.

Jeg trives ikke så godt i rot, det er så mye bedre å sette seg ned i et hjem med oversikt og ro og jeg har lyst å ha den følelsen. Da må jeg også gjøre en innsats for å ha den følelsen.

Så: jeg har ikke oppvaskemaskin men tar oppvasken hver dag. Jeg har min rutine som jeg har kommet inn i. Jeg kommer hjem fra jobb kl 20.30. Da tar jeg meg en dusj, så oppvask enten før eller samtidig som jeg lager meg litt mat. 

På fredagene når jeg kommer hjem etter jobb (da kommer jeg hjem kl 18) tar jeg husvasken, det vil si at jeg begynner med badet, vasker vask, speil, dusj, toalett, tørker litt støv og vasker gulvet. Tar de andre rommene (støvsuging, gulvvask, støvtørking) og til sist bytter jeg på sengen før jeg tar meg en dusj. Og den følelsen å gå inn i helgen når alt er reint, sengetøy er skiftet og jeg er nydusjet er amazing så det er en viktig rutine for meg.

Jeg vasker ellers kjøleskapet hver 14. dag. Jeg setter på en 60 vask og en 40 vask om om lørdagen. Bretter de sammen (det som henger på klesstativet) så snart det er tørt, samme med det som er i tørketrommelen. 

Bretter sammen pledd og slikt før jeg legger meg.

Skifter søppel før det trengs

Smuler på kjøkkenbenk taes med en gang. Samme med smuler på kjlkkengulvet 

Alt har sin plass 

Setter meg aldri ned for å kose meg med f.eks levende lys og Netflix eller bok viss jeg opplever omgivelsene som rotete. Både fordi jeg ikke klarer å slappe av skikkelig da og fordi det tar max 5 min å gjøre noe med situasjonen.

Hjemmet mitt ønsker jeg skal være den oasen at det alltid er godt å komme hjem til etter endt arbeidsdag, ferie, reise osv.

Jeg var blant de som skrev det, i alle fall i en eller annen variant. Jeg også har mange ting, sesongpynt i alle varianter, 100+ kjoler, tre sett med vin- og ølglass.

Det jeg mener er å redusere antall ting slik at det ikke flyter over. Da legger du gjerne ting på feil sted, eller det blir bare rotete og trangt. 

For eksempel har jeg tre trådskuffer dedikert til sengetøy, blir det trangt der så kastes noe. Jeg har to stenger i garderoben dedikert til kjoler, tilsvarende; blir det trangt/uoversiktelig så tar jeg en rydderunde. 

Anonymkode: 42b18...8bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to skap med krystallglass som jeg aldri har brukt...tar bare opp plass. Får ikke solgt de på FInn heller. Hadde du gitt de bort? Kunne hatt noe annet i det skapet....

Anonymkode: c1e5c...56f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. å rydde og å rengjøre er ikke samme oppgave. Dette er en viktig differanse.

2. å rydde består av to steg.

Det første steget er å gå gjennom alle sine ting med kritisk blikk og kvitte seg med lat man ikke bruker eller nyter. Ja, du kan og bør absolutt beholde bamsen fra barndommen og slike minner. Men gå gjennom dem med jevne mellomrom og kvitt deg med det som har sluttet å gi positive minner. Færre eiendeler krever mindre plass og mindre tid. Da får du tid til å vedlikeholde de eiendelen du har valgt å beholde. 

Det andre steget er å gi hver eneste ting eller kategori ting et «hjem» og sørge for at det «hjemmet» har plass til absolutt alt innen den kategorien. Har du en bokhylle full av bøker og en stabel på gulvet? Da må du enten prioritere mer hylleplass eller kvitte deg med nok bøker til at alle får plass. Har du en skuff på kjøkkenet til panner men for mange til at de får plass? Da kvitter du deg med noen slik at du får plass. Eller du gir dem mer plass på kjøkkenet til fordel for noe annet. Når alt har en plass er det å «holde det ryddig» ikke lengre en ting. Du bare setter ting tilbake der det skal være, uten mental innsats.

3. å vaske er noe man gjør etter at det er ryddig. Oppdager du at «noe» har sin plass et sted som er deg til bry når du vasker? Fjern det - permanent. Enten få dt ut av hust eller gi det en annen plass.

Du trenger ikke ha faste rutiner, du trenger ikke lage lister. Du trenger ikke bruke mye tid på å vaske. Ta doen raskt mens du alt er på do. Vask dusjen (en helt annen dag) mens du alt dusjer. Ta vasken mens du pusser tennene. Vask over kjøkkenbenken mens du venter på at suppen skal koke. Gjør småting, og gjør dem mens du alt er der og venter på noe annet.

Anonymkode: 8881f...da6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke støv på hjernen, men at middagskoppene står til de surner er direkte ekkelt. Her må du faktisk ta deg selv i nakken. Ikke utsett ting. Å rydde opp etter middag tar maks fem minutter. Lar du de størkne inn i dagesvis vil du bruke mye lengre tid på å få de ren. 
Også enig i de som sier at det er lurt å kvitte seg med ting. Mye enklere å holde det rent/ryddig da. 
Hva med en alarm på telefonen daglig som minner deg på at du skal bruke 15 min på rydding/vasking?

Anonymkode: b342e...e3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 23.6.2024 den 22.07):

Æsj

Anonymkode: 406a8...ce7

Du høres veldig moden ut..

 

Ts: ta en skikkelige ryddesjauer, der du kaster, gir bort eller selger det du egentlig ikke har bruk for. Kjøp deg oppbevaring, feks en puff med oppbevaringsmulighet som rommer det du ikke bruker så ofte. Jeg har en sånn i gangen, hvor jeg oppbevarer blant annet sko, jakker og tilbehør jeg ikke bruker så ofte. Og vipps ser gangen mer ryddig ut. Og det samme gjelder selvsagt på andre rom. Og har du åpne hyller hvor du oppbevarer ting (altså ikke skap), ser det fort mer ryddig og organisert ut om du kjøper inn noen fine esker du kan ha i hyllen og ha tingene i. Det hjalp også meg å ha et bord med oppbevaringsmulighet. Det er en slags «hylle under bordplaten, hvor jeg kan legge ting. Så da får jeg bort rot fra bordet. 
 

Jeg har nok litt adhd, og sliter med å holde konsentrasjonen nok til å holde på med en ting i lengre tid. Om jeg rydder og vasker, blir jeg fort distrahert, og begynner helt ubevisst med noe annet. Derfor er jeg helt avhengig av nok oppbevaringsplasser, sånn at jeg får bort rotet. Å tenke at «hver ting har sin plass, og alltid putt tingen tilbake på plassen sin» funker altså ikke for meg.

Anonymkode: 451ea...538

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...