Gå til innhold

Er det virkelig så krevende å ha ungdommer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt skremt bort fra barn når jeg hører om kollegaene mine sine ungdommer og deres venners ungdommer. Det er mobbing, utestenging, dop, prostitusjon omtrent, diagnoser, selvmordsforsøk, kjøring hit og dit hver eneste dag osv.

Selvsagt ikke alt på én ungdom og mange er normale også, men det er sinnsykt mye stress, bekymringer, redsel og det er alltid noe. 

Anonymkode: 29002...5e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer nok mest an på både grunnlaget man har lagt som forelder, ungdommens personlighet og miljøet de vanker i. 
Gjør man real innsats når de er mindre med å hjelpe dem inn i en god vennekrets, tror jeg mye er gjort. 
I den grad det er mulig å få til. Problemene blir større jo eldre de er, de er verre og mer gjennomgripende.  Opplever det slik med ungdommene her i hus at med dem i seg selv er det lite problemer og mest fryd. Mye lettere enn når de var små. Jeg elsker å tilbringe tid med dem! Se en film sammen som du og faktisk liker for eksempel🤣 herlig! Det vanskeligste er det man ikke kan kontrollere like mye som når de var mindre. Mobbing, utenforskap, møtet med rus og vold - alt som man ikke nødvendigvis får styrt. Alle de andre.  Man kan ikke gripe inn lite hardnakket som man gjorde før. Man må vende fokuset godt over på din egen ungdom og gjøre de robuste nok til å takle livets urettferdigheter, og det kan være tøft. Men det er også nødvendig. Vår strategi har alltid vært å ha åpent hus, og vidåpen dialog. vi ser fruktene av dette nå. 
Sønnene våre blir ålreit behandlet av de aller fleste i lokalmiljøet, fordi de har stort sett alle vært innom huset vårt og spist opp alt som er i frysern. 
Vi har støtt og stadig 4-5 ungdommer på overnatting. 
Det er jeg så glad for at vi har gjort, selv om dæven det er mange fredagskvelder jeg mye heller ville ha drukket vin og slafa. Men investeringen er verdt det! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke ungdommer i hus ennå, men som  lærer tar jeg heller 60 ungdommer enn 20 1-4.klassinger 🙈

Håper disse småtrolla mine legger fra seg mye greier før de blir ungdommer! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.6.2024 den 10.22):

 

Så ja, jeg tar deler av æren for hvordan barna har utviklet seg. 

Jeg synes mange av dagens foreldre er for slappe og oppdragelsen bærer preg av brannslukking. Fåtallet tenker forebygging og langsiktig. Og de fleste har er lite bevist forhold til foreldrerollen. 

Anonymkode: 93ccf...adc

"Dagens foreldre" - dvs. du tenker at fortidas foreldre var mer bevisste og fulgte opp mer? Det er jo rett og slett feil. Foreldre har jo aldri vært så "på" som de er i dag, problemet er vel heller det motsatte, at de er for lite avslappa. Mange foreldre er hysteriske og lar ikke ungene få prøve ut ting selv.

Anonymkode: 8b157...388

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...