Gå til innhold

Lyge om formen for å få sykmelding


Første1995

Anbefalte innlegg

Jupp! Jeg var i et langtidsvikariat når jeg ble gravid og ble sykmeldt av gode grunner i starten. Mens jeg var sykmeldt fikk jeg beskjed om at jeg ville bli satt ned til 90 % stilling ganske snart og 80 % litt etter det. Skjønte jo hvilken vei dette kom til å gå, så sykmeldte meg resten av svangerskapet selv om jeg sikkert kunne jobbet noe. Det er ikke lov til å sette ned lønn når man er sykmeldt, så jeg beholdt lønna mi ut foreldrepermisjonen og fikk høyere sats på dagpenger etter endt permisjon for selvfølgelig hadde de ikke bruk for meg mer der jeg var 😜

Anonymkode: 8f1d7...5e5

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jupp! Jeg var i et langtidsvikariat når jeg ble gravid og ble sykmeldt av gode grunner i starten. Mens jeg var sykmeldt fikk jeg beskjed om at jeg ville bli satt ned til 90 % stilling ganske snart og 80 % litt etter det. Skjønte jo hvilken vei dette kom til å gå, så sykmeldte meg resten av svangerskapet selv om jeg sikkert kunne jobbet noe. Det er ikke lov til å sette ned lønn når man er sykmeldt, så jeg beholdt lønna mi ut foreldrepermisjonen og fikk høyere sats på dagpenger etter endt permisjon for selvfølgelig hadde de ikke bruk for meg mer der jeg var 😜

Anonymkode: 8f1d7...5e5

Ikke sant.. noen arbeidsplasser er til å spy av😳.. bra du gjorde det!

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første1995 skrev (13 timer siden):

Hei,

Er det mange her som har lygd/ lagt på litt ekstra om problemer/formen under graviditet for å få sykmelding både tidlig og sent i graviditet?

 Nei jeg driver ikke med svindel.. Lyger man for å bli sykemeldt - gravid eller ei - så er det faktisk utnyttelse av velferdsordninger og svindel

Anonymkode: 5905f...6e6

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en del som gjør det, men har inntrykk av at de fleste som blir sykmeldt i min omgangskrets har reelle plager som gjør det vanskelig å stå i full jobb. 

De som aggraverer symptomer i forbindelse med graviditet, er nok de samme som har lav terskel for å bruke egenmelding hvis de føler seg litt trøtte og demotiverte en dag, eller misbruke sykt barn-ordningen.

Selv er jeg i uke 28 nå og er takknemlig for at jeg så langt har vært i form til å jobbe som normalt. 

Anonymkode: 71b52...cc3

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt første og eneste svangerskap pushet jeg meg selv til det ikke gikk lenger og legen sykmeldte meg. Jeg skulle være flink pike og holde ut til tross for høyrisikosvangerskap. Sjefen ble sur og spydig da jeg ble sykmeldt. Jeg slet med stress og høyt blodtrykk hele svangerskapet.

Jeg jobber som sykepleier i en tung turnusjobb, det er dårlig arbeidsmiljø og et helvetes kjør. Så blir jeg gravid igjen blir det sykemelding så fort som mulig uansett om jeg så må smøre litt tjukt på til legen.

Anonymkode: 714b9...465

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første1995 skrev (14 timer siden):

Hei,

Er det mange her som har lygd/ lagt på litt ekstra om problemer/formen under graviditet for å få sykmelding både tidlig og sent i graviditet?

Det finnes sikkert noen som gjør det. Jeg selv er gravid og sykemeldt fult, liker heller ikke jobben min grunnet svært dårlig arbeidsmiljø. Likevel er ikke dette grunnen til at jeg er borte, men ekstrem kvalme og oppkast hver dag. Det dårlige miljøet på jobb\tidvise konflikter fører til at jeg blir mer dårlig, konstant stress i kroppen som både gir meg hodepine og kvalme (mer enn jeg allerede har). 

Anonymkode: 3448d...ba1

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen sykemelder seg kjapt, noen er usikre på hva som er god nok grunn, mens andre står i jobb til de omtrent føder. 

Jeg tror det handler mye om trivsel på jobb. Kanskje dere skal se etter annen jobb mens dere er i mammapermisjon?

Anonymkode: fe9ad...905

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 100% enig med de som sier det er utnyttelse av systemet. Skjønner veldig godt at folk blir provosert av dette. 

 

Sto selv i jobb frem til permisjon startet 3 uker før termin, selv om kiropraktor foreslo gradert sykemelding. Jeg ville heller jobbe, og tilpasset arbeidet.

Anonymkode: 0a324...4af

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lett gjort det om jeg kunne. Men jeg jobbet som tilkallingsvikar og hadde ikke hatt krav på mye lønn hvis jeg ble sykemeldt. Så jeg presset meg gjennom praksisperiode, jobb rett etter praksis og senere bacheloroppgaveskriving. Endte med mye stress og baby som ble født prematurt 😔 Så neste svangerskap skal jeg søren meg ha lav terskel for å sykemelde meg. 

Anonymkode: 2d908...74a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei -det har jeg ikke gjort, men dro innom jobb - på arbeidsgivers oppfordring («du kan iallefall komme innom og lese mailene og oppdatere deg litt selv om du er sykemeldt») - når jeg var sykemeldt og var i et risiko-svangerskap. Dagen etterpå ble jeg kjørt på sykehuset, mista ungen. Om det var utslagsgivende at jeg var en tur på jobb, gikk en del og stressa litt, det vet jeg ikke, men var 17 uker på vei og hadde fått beskjed om å ta det veldig med ro ligge mest mulig. Jeg var ung og dum, ikke fast ansatt og veldig opptatt av å please arbeidsgiver. Så etter dette bestemte jeg meg for å høre på legen!  Så ta det med ro, ikke slit deg ut unødvendig, sykemeld deg HVIS du føler at det blir tungt - du får ikke medalje eller ei stjerne på himmelen for å stå på ekstra og utsette deg selv og ufødt barn for fare!

Anonymkode: 52d27...247

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VetAlt skrev (20 timer siden):

Det er sånne som deg som er årsaken til at vi trenger strengere sykelønnsordning! 

:( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, gjorde heller det motsatte.

Første graviditet gikk kjempefint, hadde bare litt mye vann i kroppen på slutten. Det var sommer og kjempevarmt, men hadde null problemer ellers. Jobbet til sjefen ble redd for at jeg skulle føde midt i kontorlandskapet, og jobbet faktisk overtid helt frem til siste dag. ( det ble for øvrig styrtfødsel på termindato, så sjefen var ikke helt på bærtur, haha ) 

Med andremann hadde jeg ekstremt lavt blodtrykk og jordmor ville sykemelde meg 100% fra ca 7 måneder, men jeg nektet. Jobbet 100% helt frem til siste dag der også. Måtte bare gå litt saktere i trapper etc, for ble fort svimmel.  Fødsel tok 3-4 timer. 

Var selvfølgelig kvalm i starten på begge svangerskapene, men overlevde det også selv om det ble Ritz kjeks, eplejuice og ingefær til lunsj innimellom, og noen ekstra lufteturer ut av kontoret. 

Hadde jeg hatt en veldig fysisk jobb så hadde det kanskje vært annerledes, men jeg kunne tilpasse ,så det gikk helt fint. 

Elsker å jobbe, hater å sitte hjemme.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns det virker mer utbredt blant ikke-gravide å ha litt slapp arbeidsmoral. På min arbeidsplass er det helt vanlig å ta egenmelding om man har vondt i hodet eller er litt uggen. Og dette er en jobb man kan gjøre hjemmefra. Hadde aldri ramlet meg inn å ta egenmelding for hodepine (migrene blir noe annet, snakker om vanlig hodepine). Når folk blir gravide på min arbeidsplass syns jeg det virker som de prøver hardt å stå i jobb så mye og lenge de kan.

Anonymkode: 27b45...407

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare si til dem som er i tungt fysisk arbeid, eller arbeid som kan utgjøre en risiko for mor/barn, at dere kan ha rett på svangerskapspenger i stedet. Leger sykemelder gjerne, selv om det ofte blir feil. Fikk selv svangerskapspenger i de to siste svangerskapene mine etter råd fra jordmor, da arbeidsplassen ikke kunne tilrettelegge. Ofte er det riktig istedet for sykepenger. For arbeidsgiver er pliktig å tilrettelegge for at man skal kunne stå lengst mulig i jobb. Da blir det feil å «bruke opp» sykepengerettighetene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Fått streng beskjed fra lege om at nå skal jeg sykemeldes, det har skjedd. 

Anonymkode: 38f3e...2fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, etter råd fra sjefen på økonomiavdelingen på jobb 😊

Anonymkode: f53b6...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært sykemeldt i mine svangerskap, og hadde ikke hatt behov for det heller.

Problemet i mitt første svangerskap var at jeg ville motbevise fordommer om at gravide i dag er sutrete, sykemelder seg for lett og generelt bare er en belastning. Jeg jobbet mye overtid siste halvdel av svangerskapet, og det ble bare mer og mer mot slutten fordi jeg ikke ville overlate noen prosjekter til kollegaene mine som ikke var så godt som fullført. De siste ukene var jeg nesten bare hjemme for å sove, og til slutt gikk vannet i uke 35. To dager senere fødte jeg en baby som hadde litt lavere fødselsvekt enn det den skulle hatt i uke 35. Ikke drastisk, men likevel.

Ingen kan vite om det var stresset som var avgjørende for at det ble som det ble, og det gikk jo fint til slutt, men det var ingen tvil om at stresset var skyhøyt i månedene før fødsel. Grunnen til det er jo at det ikke blir satt inn vikar, og jeg vet at mitt bare blir lempet over på kollegaer som da må sette seg inn i hva jeg driver med, uten at det blir satt av tid til å sette seg inn i det i forkant. Strømmen av arbeidsoppgaver var like høy frem til fødsel, så det var ikke sånn at noen tok tak i de sakene slik at de kunne lære og være involvert før dagen jeg ble borte.

Alt i alt ble det jo mer stress for alle parter at jeg forsvant brått og alle måtte omstille seg på dagen, og da måtte de ha hjelp, og jeg følte at jeg måtte være på mail og telefon gjennom fødsel og tiden etterpå for å guide alle sammen. Helt håpløst system.

I mitt neste svangerskap tok jeg ansvar selv, og ga beskjed til ledelsen at de også måtte begynne å planlegge for at jeg skulle ut i permisjon FØR permisjonen min. Kollegaer som skulle ta over måtte involveres og læres opp før jeg forsvant, for jeg kom ikke til å sitte på føde og barsel med PC-en én gang til. Med nummer to rakk jeg å gå ut i planlagt permisjon før fødselen startet, så det gikk fint. 

Anonymkode: 9ab68...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan selvsagt ikke svare for andre enn meg selv, men nei, tvert i mot. Da jeg var gravid ble det en ekstra motivasjon for å stå i jobb i det lengste. Faktisk til et punkt der det ikke var bra for verken meg eller barnet. Men jeg har i alle fall inntrykk av at kvinner som klarer å jobbe hele graviditet blir sett på som super friske og sunne. Jeg ville vise at jeg var en av de siden jeg er over gjennomsnittet opptatt av kostholdet og trening. Men desverre var jeg vist ikke en av de, til tross for min ellers gode fysik. 

 

Det er sikkert noen som lyver, akkurat som det er noen som lyver til seg sykedager når de ikke er gravide 🤷‍♀️ men at det er et større problem blant gravide har jeg ikke inntrykk av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på om arbeidsplassene klarer å tilrettelegge.

Mitt svangerskapet har vært tungt hele veien. Jeg har kontorjobb, men det har vært lite tilpasning og jeg har ikke hatt samme arbeidskapasitet i det hele tatt. Har derfor følt jeg har ligget bakpå nå i snart et halvt år. Har jobbet litt redusert, men det har egentlig bare medført samme arbeidsmengde på kortere tid. Nå har jeg 3 uker igjen før permisjon og går nok opp i sykmeldingsgrad for å ha litt mer å gå på. Plutselig kommer baby før tiden og da må jeg ha mer overskudd enn jeg har i dag.

Anonymkode: 246ef...5f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...