Gå til innhold

Foreldre med samarbeidsvillige barn - teach me your ways!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har 2 barn. 1 på 7 og 1 på 3. Gruer meg til ferien pga leggestyr. Jeg er utbrent, samtidig som jeg står midt oppe i en krevende erstatningssak som krever at jeg bruker endel tid på å gå igjennom dokumenter og skrive div uttalelser med advokaten min. Jeg er nødt til å ha enten kvelden eller morgenen fri til å få gjort dette. Men hver kveld, til tross for alle de samme rutinene hver jævla kveld i alle år, blir det styr, mas, tar sykt lang tid og det ender med emosjonell nedtur for alle parter. Jeg er drittlei av å gjøre "alt" by the book,  og allikevel ha så jævla trassige barn.

 

Hva kan det være jeg gjør feil?

Anonymkode: c41ed...65e

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanskelig å svare uten å vite når i rutinene det går galt. Men om du dropper rutinene helt? Puss tenner foran tv. Bruk lydbok og la den stå på til de sovner. La eldste få lese så lenge han vil utover. Dropp bading om du driver med det. Gi mat i gooood tid før legging. Sørg for at det er noe de liker. Sett på tv på morgenen  så du får gjort arbeid. Sett på lydbok og ta frem tegnesaker. La de sovne i deres seng. 

 

For ferien og egen helse kan man gjerne bryte alle rutiner for en periode. Det går bra. 

Anonymkode: b77b0...30d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Vanskelig å svare uten å vite når i rutinene det går galt. Men om du dropper rutinene helt? Puss tenner foran tv. Bruk lydbok og la den stå på til de sovner. La eldste få lese så lenge han vil utover. Dropp bading om du driver med det. Gi mat i gooood tid før legging. Sørg for at det er noe de liker. Sett på tv på morgenen  så du får gjort arbeid. Sett på lydbok og ta frem tegnesaker. La de sovne i deres seng. 

 

For ferien og egen helse kan man gjerne bryte alle rutiner for en periode. Det går bra. 

Anonymkode: b77b0...30d

Det er etter kveldsmat og kveldsstell. Når vi har lest nattevakter, så tar det en EVIGHET før de slår seg ordentlig til ro. Da skal det skravles, "lese en bok til, vææææær såååå sniiiill!?" osv.

Anonymkode: c41ed...65e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, er jo litt individuelt og da. Men viktig å ikke bli med på masingen deres. Si bare shhh, du skal sove, ikke smil, vær avvisende. Ikke start noen diskusjon.

Anonymkode: 92a1f...046

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det er etter kveldsmat og kveldsstell. Når vi har lest nattevakter, så tar det en EVIGHET før de slår seg ordentlig til ro. Da skal det skravles, "lese en bok til, vææææær såååå sniiiill!?" osv.

Anonymkode: c41ed...65e

Vi steller og spiser tidlig. Så er det leggingen. Da skrur jeg ned alt av lys til rolig belysning. Så leser jeg for ungene. Så da de leke stille og rolig mens jeg leser min egen bok i et hjørne. Etter ca 25 minutter klatrer de selv i seng og legger seg. 

(Dette gjelder dmalder 2-6) De eldste styrer selv på rommer men Internett skrus av 21.00.

Anonymkode: 97fba...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å prøve og legge litt senere, jeg aner ingenting om dine barn eller rutiner altså, men om du bruker masse tid på at de roer seg, kanskje de ikke er ordentlig trøtte enda så i stedet for å bruke lang tid på at det blir ro, kanskje du skal prøve å legge 30 - 60 minutter senere og se om det hjelper? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta de for deg kl 16.00 (ved mifdagen f eks), spør de hva dere kan gjøre for at leggingen skal bli bedre. Fortell de at du trenger ro når de skal sove. Fortell de at når de er lagt, skal det ryddes og ordnes til neste dag. Gjør det klart at din tid ikke er tilgjengelig etter kl leggetid. 
La de komme med forslag selv, og inngå kompromiss. 
 

Vår yngste skal nå legge seg til å sove kl 21.00. Før det er det kveldsmat og dusj/ tannpuss. Er det tid, får han ha ipad i sengen frem til kl 21.00. Det motiverer veldig til legging før tiden + det er ro! 
 

Dersom de maser etter leggetid (klem, leding, skravle) får de beskjed om at det er for sent, og at jeg må rydde/ lage matpskker/ henge opp klær osv. Dette skjønner de faktisk. 
 

Alt går selvsagt ikke på skinner alltid, men jeg blir mindre irritert når vi følger opplegget, dvs høflig avvisning etter leggetid. Alt må da vente til dagen etter. Men jeg maser litt FØR legging, skal du ditt og datt, må det skje nå! Lese bok? Gjør det nå. Bøker kan leses rett etter middag og etter frokost også. Dagens hendelser kan diskuteres ved middagsbordet osv. Eliminer mulighetene for å sabotere leggingen. 

Anonymkode: cc1ec...153

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ha tre barn, 2, 6 og 11. Yngste ikke vårt biologiske barn og ganske mye mer turbo enn våre, så vi var litt spent, for de to eldste har vært greie alltid, men minste er også grei. Vi har vært helt, helt konsekvente alltid. Pusse tenner-tid er pusse tenner-tid. Skifte-tid er skifte-tid. Sove-tid er sove-tid. Vi forklarer rolig, gjentar, gjentar, følger i seng. De gjør som de skal når de får beskjed om det. Toåringen protesterer i blant, men gir seg. Noen ting er udiskutable her. Men eldste på elleve får lov til å diskutere egen leggetid, men det gjøres før leggetid, ikke når vi har sagt det er leggetid. For da er det leggetid og da er det ikke åpent for diskusjon lenger. 
 

Jeg liker tro det er fordi vi er konsekvente, men vi kan ha hatt flaks. 😅

Anonymkode: 3980a...76a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...