Gå til innhold

Leder vil at jeg skal begynne på jobb igjen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Tilrettelegging i helsevesenet er umulig 😅

Anonymkode: cd860...89e

Det er det ikke. Da går det mest på viljen og manglende fantasi.

Jeg jobber innen helse. Her hos oss er det alt i fra å oppdatere prosedyrer, lage oppfølgingsrutiner, oppdatere pasientsammendrag, gjøre kartlegginger, pårørende samtaler/oppfølging, rydde i ansattlokaler og prosedyrepermer, lage felles lunsjer, lage undervisningsopplegg eller faglige oppdateringer, systematisere informasjonsmateriell og få tak i oppdaterte brosjyrer, lage inventarlister og oppdatere hva som er på de ulike rommene, osv osv.

Alt etter hva som egner seg for den enkelte.

Anonymkode: 3e0eb...15a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er vel akkurat det dialogmøter skal brukes til. Det er ikke meningen at slike spørsmål skal ta ved et tilfeldig møte. 

Anonymkode: ba196...ec7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Tilrettelegging i helsevesenet er umulig 😅

Anonymkode: cd860...89e

Det er det absolutt ikke! 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hmm. Merkelig spørsmål.

Dette er jo mellom deg, din lege, NAV, og arbeidsgiver. Hva mener du anonyme wannabe’ere her skal kunne hjelpe deg med? 🙄 Tror du det er her du får det juridisk riktige svaret du kan gå til sjefen din med, og si, "de sier det er sånn det skal gjøres!", på kvinneguiden…🙄🤦‍♀️😵‍💫🤦‍♀️

jezzes… 🙇‍♀️

Anonymkode: 610fe...bae

Det er nok folk her inne som vet svar på dette. Det er ikke slik at det er én spesiell gruppe her inne....

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Si til henne at det er hennes problem. Du er syk og kan ikke jobbe

Anonymkode: 26c3a...0b9

Arbeidstakere med sånn holdning som du viser her, er bare tragisk! Arbeidsgiver har lov og plikt til å følge opp den ansatte. Hvis TS ikke kan jobbe, og det ikke er mulig å tilrettelegge, så sier hun jo bare det. Å være spydig og idiot fører ikke noen steder hen! 

Anonymkode: 0b059...e1b

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lederen din har plikt til å spørre, og til å tilrettelegge for deg, så du kan holde kontakt med arbeidsstedet.
Du skal si hva du klarer og ikke klarer av oppgaver, og legen din skal dokumentere det. De fleste synes at det er lettere å komme tilbake etter sykmelding dersom de har hatt noe kontakt med arbeidsstedet i sykmeldingsperioden, men selvfølgelig er ikke alle i stand til det.
Du plikter å følge opp din egen sak, overfor arbeidsstedet ditt og overfor NAV. Du plikter ikke å jobbe om du ikke kan, men du må ha en åpen og saklig kommunikasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, lederen din kan selvsagt spørre om dette, og eventuelt finne måter å tilrettelegge for deg for at det skal være mulig å gjennomføre. NAV krever jo også den type innsats fra leder. 

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Ja, det er det. Jeg har ufør og har det faktisk mye bedre nå enn da jeg sjonglerte med masete kolleger og ledere og sykdom. Nå kan jeg slappe av og bruke energien på det jeg orker pga helsen. Godt å slipe ledere og andre kolleger som bare bruker andre mennesker, som er det de gjør 😉

Anonymkode: 26c3a...0b9

Men disse holdningene dine sier vel egentlig alt. Du kommer jo ikke tilbake før du absolutt må, uavhengig av tilrettelegging.

Anonymkode: 51172...06b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha... ja, sjefer tror de kan styre å bestemme. Sjefen min forlangte at jeg skulle starte på full dag første jobb dag. Etter å ha vært sykemld mange mnd pga et drypp.

Legen og jeg ble enig om gradert sykemld pga helsen min. Da prøvde sjefen å bestemme over sykemeldingen. 

Kom med trusler, oppsigelse å personlige  problemer sjefen hadde pga min sykemelding.

Kom ingen vei. Kom kun ut av det med dårlig sjefs rolle.

Anonymkode: 73a44...c1b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hahaha... ja, sjefer tror de kan styre å bestemme. Sjefen min forlangte at jeg skulle starte på full dag første jobb dag. Etter å ha vært sykemld mange mnd pga et drypp.

Legen og jeg ble enig om gradert sykemld pga helsen min. Da prøvde sjefen å bestemme over sykemeldingen. 

Kom med trusler, oppsigelse å personlige  problemer sjefen hadde pga min sykemelding.

Kom ingen vei. Kom kun ut av det med dårlig sjefs rolle.

Anonymkode: 73a44...c1b

Jeg gremmes over sånne folk og lurer på hvordan noen orker å leve med sånne mennesker...

Anonymkode: 26c3a...0b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Si til henne at det er hennes problem. Du er syk og kan ikke jobbe

Anonymkode: 26c3a...0b9

Hvis man svarer slik til leder så mister man veldig fort retten til sykepenger. Å få sykepenger er en rettighet med noen plikter man må oppfylle og den ene plikten er å stille på møter og å ha god og regelmessig dialog med leder for å se om tilrettelegging kan gjøre at man kan komme tilbake på jobb helt eller delvis. Jeg har hatt en ansatt som ikke var villig til å gå i dialog med meg rundt en mulig tilrettelegging, og det var det jeg rapportere til NAV. Det endte til slutt med at vedkommende mistet retten til sykepenger.

Anonymkode: f6dd5...4b3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis man svarer slik til leder så mister man veldig fort retten til sykepenger. Å få sykepenger er en rettighet med noen plikter man må oppfylle og den ene plikten er å stille på møter og å ha god og regelmessig dialog med leder for å se om tilrettelegging kan gjøre at man kan komme tilbake på jobb helt eller delvis. Jeg har hatt en ansatt som ikke var villig til å gå i dialog med meg rundt en mulig tilrettelegging, og det var det jeg rapportere til NAV. Det endte til slutt med at vedkommende mistet retten til sykepenger.

Anonymkode: f6dd5...4b3

Skjønner hvorfor du ville bli leder....

Anonymkode: 26c3a...0b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Tilrettelegging i helsevesenet er umulig 😅

Anonymkode: cd860...89e

Det er det ikke, de kan sette inn ekstra assistent som følger deg gjennom dagen og utfører oppgavene du ikke klarer. Vet de har gjort det her for en sykepleier som brakk armen.

Anonymkode: 59bd5...1ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nå vet man at langtidssykefravær statistisk fører til at det er vanskelig å komme tilbake i arbeid. Ønsker du ikke å stå i arbeid? Lyser litt vondt i vilja av HI. 

Kom sjefen din i møte og bli med i en dialog om hvilke muligheter det er for at du ikke skal ende totalt utenfor arbiedslivet! 

Anonymkode: 8b7ba...e93

Å gi mer enn man har over tid, presse seg når kroppen stritter i mot, aldri klare å restituere seg gir også økt risiko for å ikke klare å komme tilbake. Noen ganger er det man trenger helt fullstendig hvile når kroppen trenger det. Det er ikke lett å vite når man klarer å gi litt på jobb og når man ikke klarer det på forhånd. Få arbeidsgivere er så fleksible at man kan komme og gå som man ønsker.

Anonymkode: 79a4e...d00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Brokk😅 Sykmeldt? 

Anonymkode: 8ad28...224

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er det ikke. Da går det mest på viljen og manglende fantasi.

Jeg jobber innen helse. Her hos oss er det alt i fra å oppdatere prosedyrer, lage oppfølgingsrutiner, oppdatere pasientsammendrag, gjøre kartlegginger, pårørende samtaler/oppfølging, rydde i ansattlokaler og prosedyrepermer, lage felles lunsjer, lage undervisningsopplegg eller faglige oppdateringer, systematisere informasjonsmateriell og få tak i oppdaterte brosjyrer, lage inventarlister og oppdatere hva som er på de ulike rommene, osv osv.

Alt etter hva som egner seg for den enkelte.

Anonymkode: 3e0eb...15a

Dette er oppgaver som passer en spl/vpl. Det er ikke mulig å tilrettelegge for hfa eller assistenter. De kan kanskje lese litt quiz med beboere på sykehjem, men de kan ikke gjøre noe i hj.spl. Uansett så må arbeidsstedet dekke en ekstra person. 

Anonymkode: a6ee8...b6e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er det ikke. Da går det mest på viljen og manglende fantasi.

Jeg jobber innen helse. Her hos oss er det alt i fra å oppdatere prosedyrer, lage oppfølgingsrutiner, oppdatere pasientsammendrag, gjøre kartlegginger, pårørende samtaler/oppfølging, rydde i ansattlokaler og prosedyrepermer, lage felles lunsjer, lage undervisningsopplegg eller faglige oppdateringer, systematisere informasjonsmateriell og få tak i oppdaterte brosjyrer, lage inventarlister og oppdatere hva som er på de ulike rommene, osv osv.

Alt etter hva som egner seg for den enkelte.

Anonymkode: 3e0eb...15a

Dette! Jeg kjenner også sykepleiere som har vært sykemeldt av fysiske grunner som har assistert i forskningsprosjekter. Innhente samtykker, ta enkle blodprøver og plotte inn data for eksempel. 

Anonymkode: 5573a...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.6.2024 den 19.52):

Tilrettelegging i helsevesenet er umulig 😅

Anonymkode: cd860...89e

Selvsagt er ikke det umulig. Jeg har jobbet i helsevesenet selv, da fikk for eksempel gravide tilrettelegging gjennom for eksempel å få kontorjobb, eller ha en ufaglært med seg hele vakta, som tok alle løft. 

Anonymkode: baeb6...145

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Selvsagt er ikke det umulig. Jeg har jobbet i helsevesenet selv, da fikk for eksempel gravide tilrettelegging gjennom for eksempel å få kontorjobb, eller ha en ufaglært med seg hele vakta, som tok alle løft. 

Anonymkode: baeb6...145

Hva om vedkommende som er sykmeldt, er ufaglært? Skal den ufaglærte ta med en annen ufaglært for å gjøre jobben? Tror du kommunen lønner x2 for x1 ufaglært tjeneste? Hvilket (nyttig) kontorarbeid mener du en assistent eller Hfa kan gjøre?
 

Det finnes mange yrkesgrupper i helsevesenet, ikke bare spl. Det er ikke mulig å tilrettelegge for alle. 

Anonymkode: a6ee8...b6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 24.6.2024 den 8.58):

Jeg går ikke hjemme, jeg driver med hobbyene mine, leser og er frivillig når jeg har helse til det. Om du spør om jeg vil være et sted, hvor jeg blir sjefet rundt, mast på og nærmest ikke får gå på do når jeg vil, kun for å få betalt så er svaret på det nei. Jeg får allerede penger, så trenger ikke det tullet rundt 😉

Anonymkode: 26c3a...0b9

Mest vondt i viljen, med andre ord? Du vil ha penger, men ikke yte noe for å få det, er det det du mener?

Anonymkode: f2cda...2a7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og betalt for å drive med hobbyene dine, det vil du ha? Det er noe med innstillingen til mange av dagens arbeidstakere…

Anonymkode: f2cda...2a7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med norske arbeidstakere er at de tror de skal være borte fra arbeidsplassen når de er sykemeldt. Uansett sykemeldingsgrad. De regner sykemelding som fritid, og er ikke videre interesserte i å planlegge tilrettelegging og alternative arbeidsoppgaver, sammen med arbeidsgiver.

Misforstått holdning, som man bare finner blant norske arbeidstakere 🤢

Anonymkode: a261c...58c

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.6.2024 den 9.46):

Skjønner hvorfor du ville bli leder....

Anonymkode: 26c3a...0b9

Å være leder handler om å tørre å gjøre seg upopulær og. 

Kan ikke se hva som var galt i det du siterte?

Anonymkode: c3733...c33

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...