Gå til innhold

Minimalisme, yoga og bo uten møbler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og mannen har et hus fullstappet med møbler og ting, vi er begge i full jobb som holder oss travelt opptatt og har begynt med yoga på fritiden. Vi har sett oss lei på alt vi eier og ønsker oss forandring og et mye luftigere hjem som blir enklere å vedlikeholde og rengjøre. Vi ble inspirert av diverse youtube kanaler om minimalisme, yoga og "furniture-free living" så nå skal vi donere, kaste, selge og organisere det som blir igjen. Vi har på forhånd prøvd ut hvordan det vil være å sitte på gulvet og jobbe med laptop, spise og sove. Ryddet unna alt fra et areal på 20 kvm slik at hele gulvet var fritt. Vi likte det, så nå er vi gira.

Ønsker tips og ideer til hvordan vi kan løse dette på en enkel måte, og hvordan starte. Bor i Oslo gryta så det burde ikke bli et problem å bli kvitt ting. Ønsker også å høre fra andre her som har og holder på med noe lignende selv. Vil gjerne høre historier om hvordan dere andre begynte med å rydde og redusere kaoset i eget hjem. Noen andre her som bor i hjem uten sofa og bord i stua?

Ønsk oss lykke til!  😇

 

Anonymkode: 9fd83...906

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Start med å leie et lager sånn at dere kan prøve dere frem. Kanskje objekt A som dere planlegger å ha, blir helt feil. Men at objekt B er riktig. Jeg tror en så stor omveltning kan være sunn, men jeg ville forsøkt å starte med bod for å se hvilke ting jeg faktisk _må_ ha.

Anonymkode: e17b0...349

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vil gjerne høre historier om hvordan dere andre begynte med å rydde og redusere kaoset i eget hjem. Noen andre her som bor i hjem uten sofa og bord i stua?

Ønsk oss lykke til!  😇

Ja. Men jeg lever alene. Å eie for mange ting belaster meg faktisk bare. Føler meg mye friere med så få materielle ting rundt meg som mulig. Bruker heller pengene på ferier og eget velvære

Anonymkode: ef6bd...58b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Start med å leie et lager sånn at dere kan prøve dere frem. Kanskje objekt A som dere planlegger å ha, blir helt feil. Men at objekt B er riktig. Jeg tror en så stor omveltning kan være sunn, men jeg ville forsøkt å starte med bod for å se hvilke ting jeg faktisk _må_ ha.

Anonymkode: e17b0...349

Takk for tips! Vi har en stor bod vi ser for oss å kunne bruke til å sette bort ting vi er usikre på om vi virkelig skal kvitte oss med i prøve perioden. 

Anonymkode: 9fd83...906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ja. Men jeg lever alene. Å eie for mange ting belaster meg faktisk bare. Føler meg mye friere med så få materielle ting rundt meg som mulig. Bruker heller pengene på ferier og eget velvære

Anonymkode: ef6bd...58b

Det er dette vi har innsett også og ønsker å føle oss friere i hverdagen i tillegg til ferier.

Anonymkode: 9fd83...906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som mitt verste mareritt 😅 Godt vi er forskjellige vi mennesker. Men lykke til

Anonymkode: 483e7...579

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Høres ut som mitt verste mareritt 😅 Godt vi er forskjellige vi mennesker. Men lykke til

Anonymkode: 483e7...579

Haha, ja det er godt det! Takk takk! 🙂 

Anonymkode: 9fd83...906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke å bo helt møbelfritt men har tidligere kastet ut sofa, tv benk, tv osv.

Jeg liker møbler med gitte funksjoner men som ikke står i veien for et rent og rot fritt hjem. Jeg liker også luft og mye gulvplass.

Jeg angrett ikke på at jeg kvittet meg med de møblene som jeg følte at stod i veien for meg.

Jeg flyttet ikke så lenge etterpå til et hjem med bedre planløsning men mindre kvm. Dette gjorde det enklere å få til en god flytt mellom den åpne luftige minimalistiske stilen og de tingene jeg hadde behov for i hverdagen. Da forsvant det en god del flere møbler og enkelte møbler ble byttet ut til møbler med bedre funksjon.

Anonymkode: a5ee4...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg liker ikke å bo helt møbelfritt men har tidligere kastet ut sofa, tv benk, tv osv.

Jeg liker møbler med gitte funksjoner men som ikke står i veien for et rent og rot fritt hjem. Jeg liker også luft og mye gulvplass.

Jeg angrett ikke på at jeg kvittet meg med de møblene som jeg følte at stod i veien for meg.

Jeg flyttet ikke så lenge etterpå til et hjem med bedre planløsning men mindre kvm. Dette gjorde det enklere å få til en god flytt mellom den åpne luftige minimalistiske stilen og de tingene jeg hadde behov for i hverdagen. Da forsvant det en god del flere møbler og enkelte møbler ble byttet ut til møbler med bedre funksjon.

Anonymkode: a5ee4...0eb

Hva slags møbler har du nå? Og hva gjorde at du valgte å gjøre disse endringene? 

Vi ble også inspirert av han som skrev boken Farvel Ting. Og The Minimalists

Anonymkode: 9fd83...906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig med på tanken om å ha minst mulig møbler, men ville beholdt sofa/stoler og et lite kaffebord siden jeg liker å ha gjester, og noen gjester har vonde bein.

Ville også beholdt spiseplass til antallet personer som innimellom spiser hos meg. Heldigvis kan stoler stables og det finnes mange fine bord som kan justeres i størrelsen.

Anonymkode: 4ccc6...75f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i en lignende prosess selv. Har mer enn jeg klarer å holde styr på eller få glede av, så har brukt rundt to år på å halvere antall eiendeler. :) 

Mine beste tips så langt har vært å: 

- Bruke minimalisme-kanaler ol. som inspirasjon, ikke dogmer. Lett å se seg blind på influensere, som gjerne har andre behov enn meg selv eller bor i et annet land/klima. 

- Jeg begynte med å kvitte meg med det jeg hadde minst bruk for. Altså nips, duplikater eller ting som brukes sjeldent og ikke er nødvendig. Jobbet meg deretter fremover til de tingene det føles litt «skummelt» å skulle leve uten. 

- Fokus på et område av huset om gangen, enten et helt rom eller et skap. 

- Lagde system for å digitalisere viktige papirer, kvitteringer også videre. Søkbart og med backup. 

- Solgt unna mye på Finn, Tise, Krippis/leiestand

- Gitt vekk en del eiendeler, til venner, via nabogrupper på Face eller til gjenbruksstasjon. 

- Kvittet meg med ting som vi bruker så sjeldent at vi heller låner fra noen. 

- Viktigst av alt: unngå å kjøpe ting som ikke er strengt nødvendig. Satse på å leie, låne eller kjøpe brukt sånn at det er lett å kvitte seg med når behovet ikke er der. 

Anonymkode: ff128...90f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...