Gå til innhold

De som syns ferien er slitsom pga barna.. Hvorfor får de barn??

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

lillevill skrev (11 timer siden):

Uansett Vansker og utfordringer med barn..man skal alltid kose seg! 👹  Man skal nyte tiden!!! Greier man ikke det skulle man ikke valgt å fått barnet! 👹 Herregud ikke rart komikere i norge lager komedie ut av kvinneguiden altså...

Godt å se at leseforståelsen din er så godt utviklet 🙄

Anonymkode: 4a1d4...19a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen mennesker egner seg bedre med rutiner. Voksne og barn. Da blir det fort kaos for store og små i ferier. Slitsomt for alle. Jeg gleder meg til ferie fordi jeg elsker avbrekk fra hverdagen hvor man må opp til bestemt tidspunkt, hastverk hver morgen, kjøring hit og dit hver ettermiddag og følge opp lekser. Ferie er koselig. Masse tid med barna, senkede skuldre, styre dagene selv, ingenting som MÅ skje og slappe av om morningen. 

Anonymkode: 27d91...854

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.6.2024 den 18.58):

Er det bare mammahjertet mitt som får vondt av disse menneskene som syns "barn er jobb"?

Anonymkode: 3eda8...bbc

Hva er problemet med at noen syn s ferie med barn er slitsomt, det er jo det dersom man har et barn som krever mer enn "normalen". Ikke alle får vanlige eller rolige barn. Det betyr jo ikke at man ikke liker barna eller ikke vil være med de, det må være lov å si man blir sliten alikevel. 

Skjerp deg. 

Anonymkode: 74839...c70

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.6.2024 den 19.12):

Hvorfor velge ny og krevende jobb lår du har småbarn? Kan du ikke prioritere barna nå som de er små? 

De blir fort nok store, og du kan prioritere jobb. 

Anonymkode: 50018...839

Kanskje mannen hennes kan prioritere barna? 
Kanskje de har lyst til at gutten og jenta skal få hvert sitt soverom når de kommer i puberteten, og de derfor må styrke økonomien nå?

Kanskje du skal slutte å dytte dårlig samvittighet på folk?

Anonymkode: fd0e2...9ed

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillevill skrev (23 timer siden):

Uansett Vansker og utfordringer med barn..man skal alltid kose seg! 👹  Man skal nyte tiden!!! Greier man ikke det skulle man ikke valgt å fått barnet! 👹 Herregud ikke rart komikere i norge lager komedie ut av kvinneguiden altså...

Man skal alltid kose seg?! Hvis man ikke alltid greier å kose seg skulle man ikke fått barn?

Jaja, koste meg skikkelig når ungene spydde ned senga, slo seg skikkelig vrange på lekeplassen og skrek som om de ble knivstukket, ropte mamma-mamma-mamma-mamma hvert tiende sekund mens man prøvde å få ferdig middagsmaten, stadig klatret ut av sengene og ikke ville sove når man var helt frynsete av trøtthet selv. For ikke å snakke om når de ble tenåringer…

Har hatt det HELT FANTASTISK med ungene, men opplevelsen er som å leve - ingen kan kose seg alltid, av og til er livet (med og uten barn) slitsomt! Hinnel og helvete og alt i mellom. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror de som sier at de gruer seg ofte sier det med litt humor. Jeg har hørt det, men da har det vært mer for å si at ferien blir ikke lange morgener og avslapning med paraplydrink og en bunke bøker på stranda eller hva enn en ønsker seg som en ikke får gjort så veldig lenge i strekk med små barn i hus. 

De som virkelig gruer seg, vet kanskje at det kommer mye trøbbel for dem og/eller barna ifbm. brudd i rutiner. Evt. har de barn som strever med noe. 

Det forundrer meg uansett hvor dårlige vi er til å sette oss inn i hverandres situasjon. Og hvor mange løsninger vi har, som vi tror er universelle fordi det virker for oss og våre egne barn. 

Anonymkode: 72e22...bbd

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det vere litt fordi barna er i institusjoner mesteparten av tida? Det er selvfølgelig mange grunnar. Det er aldri berre ein faktor. 

Mine er I barnehage frå 8:00 til ca 16:00 kvar vekedag. Vi er heime 17:00. Mine sovner ein plass mellom 19:00 og 20:00. 

Effektiv tid med barna mine per vekedøgn er ca 4-5 timar der ein del av den tida er i bil. Tida om morgonen er heller ikkje kvalitetstid, det handler om å få begge ut av huset med mat i magen til rett tid. 

Min mor var heime med meg frå vi våkna til pappa kom heim ca kl 16. Då reiste mamma på jobb og arbeida kveld. 

Trur kanskje ikkje dagens foreldre er så vandt til å aktivisera barn. Vi er jo nesten berre saman i helgene? 

Ellers gruer eg meg ikkje. Men har barn som matcher min personlighet og aktivitetsnivå. Føler vi utfyller kvarandre greitt. Samtidig har eg litt lågare krav. Barn vil ha ein mamma og pappa som ser dei, er der for dei. Som tulle og smiler. Som ikkje konstant er på telefon! Alt det kan man gjera i hagen. Ta ut eit teppe og ta lunsjen som piknik ute. Sett opp eit telt i hagen, det er ganske magisk! Dra til eit bibliotek, mat ender. 

Det må ikkje vere så komplisert.

Og litt tabu men det hjelper å legga seg tidlig som voksen også. Det er ikkje eit sekund pause med barn så eg må helst vere godt inn i drømmeland til 22:00. 

Anonymkode: 1e011...f37

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe med at folk i dag velger slitsomme ferier med barn. Hvorfor?

Jeg dro alltid hjem til foreldrene mine som bor på ulik side av landet. Der var vi på hytta. Vi sov lenge, spilte spill, lekte, plukket blåbær. Foreldrne mine stod opp med barna og jeg kunne sove ut. Vi hadde det koselig med familie som bodde i nærheten, og lagde bål og badet. Det var ingen stress i det hele tatt. Jeg var uthvilt da jeg kom hjem. 

Nå skjønner jeg at ikke alle har like fantastiske foreldre som jeg har, eller en hjemsted som er en perle for barn- men man KAN faktisk lage en ferie som ikke er stress for alle. Der du legger ferie på et premiss av at det ikke er stress. Du kan stå opp, lage frokost, tusle ut og plukke blomster, gå med en bøtte og spade på stranda og bare chille med ungene. 

Hvis ungene og foreldre er så stressa at de ikke kan roe ned, så er det jo noe feil! Hvis du legger opp en ferie der alle kan klikke, være trøtt til tider, men sånn innimellom har dere det koselig, så må vel det være bra? Hva er det som er så vanskelig? Jeg hadde mine mest fredfylte ferier da barna var små. Det ble mye mer stress med utlandet, parker som vi dro på da de var eldre. 

Anonymkode: cdfb4...f56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feriene er det fineste med å ha barn! 🤸🏻‍♀️ Men det forutsetter at man planlegger ferien på barns premisser 🚴🏻‍♀️ og trives med de aktivitetene man legger inn  
Jeg har storkost meg med å oppdage verden sammen, enten det har vært å klatre opp i et slottstårn i Syd-Frankrike eller krabbe rundt i skogen bak huset for å se hva maurene samler sammen. Eller når jeg har vært instruktør på sommeridrett og barna har vært blant deltagerne.
Nå er ferie med "barna" annerledes: Nesten voksne, men vi kan dra på konserter, spise god mat og oppleve ting sammen fortsatt. - Selv om de også er ute på sine egne eventyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Man skal alltid kose seg?! Hvis man ikke alltid greier å kose seg skulle man ikke fått barn?

Jaja, koste meg skikkelig når ungene spydde ned senga, slo seg skikkelig vrange på lekeplassen og skrek som om de ble knivstukket, ropte mamma-mamma-mamma-mamma hvert tiende sekund mens man prøvde å få ferdig middagsmaten, stadig klatret ut av sengene og ikke ville sove når man var helt frynsete av trøtthet selv. For ikke å snakke om når de ble tenåringer…

Har hatt det HELT FANTASTISK med ungene, men opplevelsen er som å leve - ingen kan kose seg alltid, av og til er livet (med og uten barn) slitsomt! Hinnel og helvete og alt i mellom. 

Mitt innlegg var ironisk. 🤪

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er hjemme med barn i dag. Barnet klager. Yougurten var for sur. Det har kommet inn en flue. Mens jeg forsøker å ta telefoner fra india og rekke skisser som skal leveres. Jeg synes det er vansklig. Jeg kan ikke akkurat bare sende han på besøk til andre naboer som også har hjemmekontor med sine klagende barn, akkurat. 🤪 Han vil heller ikke ut.

Katta klager og. Alt er feil. Det er for varmt. Maten ikke god nok. Jeg blir kjempestresset.. 🤣

Anonymkode: 50b22...0c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.6.2024 den 18.58):

Er det bare mammahjertet mitt som får vondt av disse menneskene som syns "barn er jobb"?

Anonymkode: 3eda8...bbc

Barn er jobb, det er en av grunnene for at jeg ikke ønsker de 

Anonymkode: dfde9...0ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvem f*** vet hvordan det er å ha barn før de faktisk får det? Min unge har diagnose men er svært lite til bry, så jeg er "heldig". Men denne kritikken av andre er svært uheldig. Hva ønsker ts å oppnå? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en litt sånn "sitte på sin høye hest" kommentar å komme med. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.6.2024 den 19.57):

Vet jeg er bedre enn de fleste. Ser foreldre som bruker mye skjerm, kjefter og er lite pedagogiske. Det er lett å se hvorfor barna er som de er. Det å være forelder er en kunst, en kunst de færreste får til.

Anonymkode: c376f...8b0

Synd veldig mange foreldre bruker skjerm som oppdrager. Helt tragisk og kjempeskummelt hvordan disse barna oppfører seg og hvor avhengige de er av skjerm .  

Anonymkode: 9374c...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Snakker 3-4 åringer som sittet med skjerm og nettbrett mens de spiser ved bordet. Såvidt gidder se opp når mamma sier noe. Konsentrasjonsevne lik 3 sek. Stakkars unger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at noen småbarnsforeldre klager veldig mye. Dersom de både klager over hverdagen ("hamsterhjul" osv.) OG ferien, så er det vel på tide å gå litt i seg selv. 

Det er ikke til å komme bort i fra at det er slitsomt å ha små barn. Samtidig - så fremt man har friske barn (noe de aller fleste har) - så er det til en viss grad hva man gjør det til. Man MÅ ikke ta med ungene på all verdens aktiviteter hver eneste dag dersom man ikke trives med det. Hvor krevende ungene er, er delvis avhengig av foreldrenes "stil". Hvis foreldrene lager mye "styr" av alt, ikke trener dem til å leke litt alene, gir etter for alt mas, ikke klarer å ta styringen, lar ungene bestemme osv., så er det jo klart de blir krevende. Jeg kjenner folk med unger som er rene monstre, og jeg ser jo at foreldrene i høyeste grad er med på å skape dem.

Jeg mener ikke at forelder skal synes det er bare kos og "nyyyt" hele tida, det er absolutt lov å si at man er sliten, og det å ha små unger er ofte slitsomt. Men det er også mulig å gjøre ting litt mindre slitsomt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er noe med at folk i dag velger slitsomme ferier med barn. Hvorfor?

Jeg dro alltid hjem til foreldrene mine som bor på ulik side av landet. Der var vi på hytta. Vi sov lenge, spilte spill, lekte, plukket blåbær. Foreldrne mine stod opp med barna og jeg kunne sove ut. Vi hadde det koselig med familie som bodde i nærheten, og lagde bål og badet. Det var ingen stress i det hele tatt. Jeg var uthvilt da jeg kom hjem. 

Nå skjønner jeg at ikke alle har like fantastiske foreldre som jeg har, eller en hjemsted som er en perle for barn- men man KAN faktisk lage en ferie som ikke er stress for alle. Der du legger ferie på et premiss av at det ikke er stress. Du kan stå opp, lage frokost, tusle ut og plukke blomster, gå med en bøtte og spade på stranda og bare chille med ungene. 

Hvis ungene og foreldre er så stressa at de ikke kan roe ned, så er det jo noe feil! Hvis du legger opp en ferie der alle kan klikke, være trøtt til tider, men sånn innimellom har dere det koselig, så må vel det være bra? Hva er det som er så vanskelig? Jeg hadde mine mest fredfylte ferier da barna var små. Det ble mye mer stress med utlandet, parker som vi dro på da de var eldre. 

Anonymkode: cdfb4...f56

Du er super heldig som har slike foreldre og et sted dere kan komme vekk.

Men slik di skriver..

Stå opp...som at det er verdens flotteste ting og en nydelig start på dagen...mem for mange er ikke der sånt...mange har sovet lite i løpet av natten og når morgen begynner klokken 0500 er det ikke altså så gøy

Lage frokost.... igjen frokost med familie og gjøre det hyggelig...nei... ikke når du igjen kanskje må begynne på frokost 0600 for barna er sulten...men de vet ikke hva de skal ha på brødskiva...og når du smører..gjør du det feil.... eller de vi har noe annet. Og du får ikke spise maten i fred

Tusle og plukke blomster... igjen flott tanke..mem dere gidder barna i 5 minutter..om du i heltatt bor et sted du kan plukke noe.

Stranda og chille med barna....da er du super heldig om du er en av de som kan ta med barna til stranden og ta livet med ro...for de fleste kan ikke det...barna med passe på hele tiden...du må være med de rundt...om du setter deg i 5 min er det neste du hører... mamma.. mamma.. mamma... Jeg fryser..jeg er sulten..jeg kjeder meg...

Dette skriver jeg bare å å vise at mange foreldre har store nok barn til at mye kan funke...og de klarer seg selv...men mange har små barn der en hverdag blir fort mas og kaos ( uansett hvor mye du planlegger og prøver å ikke stresse,)  og at slike ting kan være fint..i 5 min.

Vi har en på 12 og 5 år og skal ha ferie i 4 uker sammen...ikke en eneste plan har vi.  Vi har ikke tenkt å stresse noe..mem vi vet at det blir fort stress...og sånn er det å ha barn...ting skjer...livet skjer....

Men ingen har like barn og ingen har like hverdag og ferie. Noen har det stressfri og flott..mens andre har en ferie som er som en berg og dalbane.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Synd veldig mange foreldre bruker skjerm som oppdrager. Helt tragisk og kjempeskummelt hvordan disse barna oppfører seg og hvor avhengige de er av skjerm .  

Dette er SÅ mange ganger verre enn de som innrømmer at ferien tar på. Klart man kan sette ungen på skjermen sin 8 timer og slappe av selv. Da er det lett å skryte på seg at ferien er lett som en plett, og ikke slitsom. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...