Gå til innhold

De som syns ferien er slitsom pga barna.. Hvorfor får de barn??

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det noen som har sagt at de gruer seg til det? Eller er det de perfekte mammaørene dine som har hørt det de vil? Altså…. 8 uker skolefri er mye. Vi voksne har ikke så mye fri. Det er absolutt en logistikk. Og barn med 8 uker ferie er barn utenfor rutinene og de kan bli mer krevende. Godt når ferien starter og godt når den er over. Men det betyr fader ikke at vi gruer oss og ikke koser oss for det 

Anonymkode: 61300...117

Det finnes flere som sier det sltså

Anonymkode: 54612...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sydvesta Orkana skrev (1 minutt siden):

Heier virkelig på deg og andre som faktisk gjør valget om å gjøre en ekstra innsats som er krevende her og nå, for å oppnå mere frihet i det lange løp! Mere frihet økonomisk og mere tidsfrihet. Så bra at du så muligheten, og at du tok den 💪❤️

Takk! 🫶🏻

Anonymkode: 5a7b0...ffa

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at det er slitsomt i perioder med barn. Det i seg selv er ingen grunn til IKKE å få barn synes jeg. Det ER slitsomt, men også fantastisk. Hvis målet er å nyte et liv uten hindringer eller begrensninger mtp. egentid og egne ønsker SÅ er kanskje ikke barn det lureste😅 Jeg personlig ønsker meg mer enn det, og koser meg med familiekaos til tider også i ferier.

Anonymkode: 9ba59...049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg visst for 14 år siden at jentungen kom til å få både ADHD og Asperger, at jeg selv har tvangspreget personlighetsforstyrrelse og at jeg kom til å bli 100% alene med henne fordi far på ingen måte er i stand til å gi god emosjonell omsorg til et barn med såpass omfattende utfordringer som jentungen har - vel, da er jeg neimen ikke sikker på om jeg hadde valgt å få henne. 

Ferier da hun var 4-8 år var ekstremt slitsomme fordi hun (og jeg) tålte så dårlig brudd på rutiner. Vi trives best med vanlige hverdager rett og slett. I tillegg var (og er) hun ekstremt avhengig av meg, hadde et ekstremt oppmerksomhetsbehov, hadde voldsomme og langvarige raserianfall, det var i det hele tatt mye mer arbeid med henne enn med jevnaldrende - og min diagnose gjør at jeg blir mye fortere utmattet og trenger mye mer hvile enn gjennomsnittet. Jeg gruet meg til ferier i den perioden fordi jeg var fullt klar over hvor krevende det kom til å bli og at jeg kom til å være en dårligere mor mot slutten av ferien enn jeg var i begynnelsen. 

De siste årene har ferier blitt mye koseligere. Jentungen er blitt eldre og forstår mer, er blitt (litt) mer selvstendig, forstår seg selv og verden bedre og har fått bedre evne til emosjonell regulering. Jeg har lagt ned et enormt arbeid i både meg selv og henne for at vi skal fungere godt sammen både i hverdag og ferie. Nå gleder jeg meg til vi skal ha fire uker sammen - men jammen har veien dit vært lang og full av motbakker! 

Anonymkode: 4a1d4...19a

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at barna er vant til mye stimuli i barnehagen. Som foreldre finner vi på ting i ferien, men jeg underholder ikke barna 24/7. De må klare å finne på ting selv, men det tar ofte litt tid før de klarer å finne denne tilstanden inni seg. Og de dagene, frem til de finner den, kan være ganske slitsom. 

Anonymkode: 54c8a...960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor velge ny og krevende jobb lår du har småbarn? Kan du ikke prioritere barna nå som de er små? 

De blir fort nok store, og du kan prioritere jobb. 

Anonymkode: 50018...839

Fordi ikke alle kan være martyrer uten andre ambisjoner enn å tråkke ned på andre kvinner, slik som du virker å være.

Anonymkode: c7a90...805

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Er det bare mammahjertet mitt som får vondt av disse menneskene som syns "barn er jobb"?

Anonymkode: 3eda8...bbc

Du får vondt av det?

Ser du ikke på nyhetene? og sosiale media? Det er grusomme ting som skjer i verden, og at noen voksne blir trøtte av masete unger er vel ikke akkurat noe å grine over. Irritert, ja. Men grine?

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg visst for 14 år siden at jentungen kom til å få både ADHD og Asperger, at jeg selv har tvangspreget personlighetsforstyrrelse og at jeg kom til å bli 100% alene med henne fordi far på ingen måte er i stand til å gi god emosjonell omsorg til et barn med såpass omfattende utfordringer som jentungen har - vel, da er jeg neimen ikke sikker på om jeg hadde valgt å få henne. 

Ferier da hun var 4-8 år var ekstremt slitsomme fordi hun (og jeg) tålte så dårlig brudd på rutiner. Vi trives best med vanlige hverdager rett og slett. I tillegg var (og er) hun ekstremt avhengig av meg, hadde et ekstremt oppmerksomhetsbehov, hadde voldsomme og langvarige raserianfall, det var i det hele tatt mye mer arbeid med henne enn med jevnaldrende - og min diagnose gjør at jeg blir mye fortere utmattet og trenger mye mer hvile enn gjennomsnittet. Jeg gruet meg til ferier i den perioden fordi jeg var fullt klar over hvor krevende det kom til å bli og at jeg kom til å være en dårligere mor mot slutten av ferien enn jeg var i begynnelsen. 

De siste årene har ferier blitt mye koseligere. Jentungen er blitt eldre og forstår mer, er blitt (litt) mer selvstendig, forstår seg selv og verden bedre og har fått bedre evne til emosjonell regulering. Jeg har lagt ned et enormt arbeid i både meg selv og henne for at vi skal fungere godt sammen både i hverdag og ferie. Nå gleder jeg meg til vi skal ha fire uker sammen - men jammen har veien dit vært lang og full av motbakker! 

Anonymkode: 4a1d4...19a

Uansett Vansker og utfordringer med barn..man skal alltid kose seg! 👹  Man skal nyte tiden!!! Greier man ikke det skulle man ikke valgt å fått barnet! 👹 Herregud ikke rart komikere i norge lager komedie ut av kvinneguiden altså...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett noen tråder i år startet av noen som sier de gruer seg til ferie med barn, men allerede to tråder startet for å klage over de som sier de gruer seg. Ganske imponerende, egentlig!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på denne og tidligere generasjoner er at dette er den første generasjonen som 1. tror at ting (enten det er barneoppdragelse, jobb, ekteskap eller hva det måtte være) alltid skal være enkelt og givende og 2. heller vil sitte oh trykke på en skjerm enn å legge ned en innsats i ting.

Anonymkode: fd6b5...e2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har denne på veggen . Alt dette er sant...

Oh barn er slitsomme og det er jobb og ha barna...

Men det er vært det

IMG20240624100401.jpg

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

I alle dager du kan vel dra på stranden med barna alene uten mannen din eller gå en tur i skogen ? Ikke gjør deg så avhengig av mannen din.

Anonymkode: 7fe32...b9b

Ingen av de kan svømme

Jeg kan ikke kjøre bil

hvorfor skal ikke han ta del i aktiviteter FOR barna?

Anonymkode: 8d137...02d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går vel og er lov å ha to tanker i hodet samtidig.  Også to følser på en gang. 

Har nå vokse barn. Og vil påstå at alle aldre har sine utfordringer. Nå har jeg aldri sett på barna mine som en jobb. Og føler ikke at de har vært det heller.  Men de er mitt ansvar. 

Mine barn fungerer best med rutiner. De tåler å bryte rutiner, men de legger raskt om , når det går over tid. Jeg har hatt 3stk med adhd.  Men jeg har passet barn uten adhd,  og syntes ikke det er mindre "jobb". Det er bare litt forskjellige utfordringer.  

Jeg også fungerer best med vanlig hverdag. Så jeg gruet meg til ferier. Fordi det ble mye ekstra styr iht meg og måtte gorholde meg til ny hverdag. Men med litt kreativitet, fikk barna utløp for sitt. Men litt vanskelig når alle er på ferie. Og behovet for å leke med andre var større enn jeg kunne dekke. Samtidig syntes jeg også det var fint å ha litt ferie og mer tid med familien. 

God planlegging uansett hvilke barn man har, tenker jeg er lurt  for å få best mulig ferie med dem. 

Anonymkode: 54fe0...4e2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ja, min mormor var hjemme med 4 barn. Og hun innrømmet til meg at det var en forferdelig slitsom tid. Tenk det. 

Anonymkode: 2ab5e...96a

Hun slo sikkert barna og, det fortalte mamma meg og det var grusomt å vite om min søte mormor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Vet jeg er bedre enn de fleste. Ser foreldre som bruker mye skjerm, kjefter og er lite pedagogiske. Det er lett å se hvorfor barna er som de er. Det å være forelder er en kunst, en kunst de færreste får til.

Anonymkode: c376f...8b0

Kjenner en sånn mamma.  Barna er engler med mor i nærheten.  Monstre når mor ikke er der. Frekke er de også.  

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk om å være navlebeskuende.

Jeg elsker barna mine og ville ikke vært foruten, men det betyr ikke at det ikke er lov å være sliten innimellom. Lange perioder med mye fri er ekstra slitsomme, men det gjelder bare en kort tid  av livene dems, så selvfølgelig lar man ikke det styre om man skal ha barn eller ikke.

Anonymkode: 9c823...a45

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Kjenner en sånn mamma.  Barna er engler med mor i nærheten.  Monstre når mor ikke er der. Frekke er de også.  

Det er gjelder heldigvis ikke vårt barn 😉

Anonymkode: c376f...8b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye jeg gjør her i livet som er slitsomt i blant, men som gir meg glede, og derfor gjør jeg det. Tipper det er derfor de fikk barn?

Anonymkode: 0ab9e...005

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av de kan svømme

Jeg kan ikke kjøre bil

hvorfor skal ikke han ta del i aktiviteter FOR barna?

Var da alene med barna på stranda lenge før de kunne svømme. Ta bussen. Skjønner ikke problemet. De som er alene drar aldri ut mener du?

Anonymkode: b4909...4d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Var da alene med barna på stranda lenge før de kunne svømme. Ta bussen. Skjønner ikke problemet. De som er alene drar aldri ut mener du?

Anonymkode: b4909...4d3

Jeg tenkte det var hyggelig å være sammen som en familie

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...