Gå til innhold

Sykepleier som vurderer noe helt annet - litt i tvil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På den ene siden kunne jeg gjerne tenkt meg å bli i yrket, det er mange spennende retninger og videreutdanninger. Alt fra psykiatri, til helsesykepleier med mer. Samtidig er lønnsutvikling på stedet hvil etter kun 16 år og turnus er jo ikke bare bare (særlig ikke tredelt). Yrket er slitsomt og så tenker jeg, klarer man å stå i det fram til pensjon? Videreutdanning kan man såklart ta men det krever mye praksis og er vanskelig å få nok permisjon fra jobb og ha nok å leve av i praksisperiodene. De er jo ofte flere mnd på rad. Mer lån er uaktuelt med de rentene som er. 

Når jeg ser på lønn innefor ulike andre felt når man beyynner å ha 20-30 års erfaring blir jeg rett og slett litt demotivert. Man har muligheter for å tjene millionen og over (ikke dermed sagt at alle gjør det, men det finnes muligheter). Sykepleiere skal rope hurra for 650 000. Må si jeg ikke tenkte så mye på det før, men ting øker jo og øker jo i pris. Men det gjør ikke akkurat lønna. Enkelte dager vurderer jeg å ta en helt ny utdanning. Enten ingeniør, revisor, jurist eller lignende. Men det interesserer meg i grunn ikke. Med unntak av enkelte områder av jus. Sånn uten å ta opp lån altså. Er jo ganske teoretiske studier som er fleksible på når man kan lese så kunne jo fått til litt vedsiden av jobb. Hadde nok ikke tjent bedre til å begynne med, men etter la oss si ti år kunne jeg det.  Jeg føler jeg har valgt feil på sett og vis når ting har blitt så dyrt som det har. Og ja , jeg er klar over at sykepleiere ikke er lavtlønte. Men kostnadene i samfunnet løper jo løpsk.

 

ønsker gjerne å høre fra andre  sykepleiere som har vurdert noe annet. Hva ble det til tilslutt?

Anonymkode: 286bd...0e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du blar litt bakover på forumet eller bruker søkefunksjonen finner du minst 50 tråder om misfornøyde sykepleiere som vil bytte beite.

Anonymkode: c07d5...f0f

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at selv om du tar ny utdanning, så er det vanskelig å få jobb! Som nyutdannet havner man nederst på lønnstigen, og mange vil heller ha unge og lovende, enn middelaldrende mennesker uten erfaring fra feltet. Millionlønn er absolutt ingen garanti. Plutselig ender du opp som statlig ansatt - med enda dårligere lønn enn i dag. 

Anonymkode: 9f667...3c6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Husk at selv om du tar ny utdanning, så er det vanskelig å få jobb! Som nyutdannet havner man nederst på lønnstigen, og mange vil heller ha unge og lovende, enn middelaldrende mennesker uten erfaring fra feltet. Millionlønn er absolutt ingen garanti. Plutselig ender du opp som statlig ansatt - med enda dårligere lønn enn i dag. 

Anonymkode: 9f667...3c6

Det er sant. Gresset er vel ikke alltid grønnere. Bør sikkert jobbe videre med noe jeg har interesse og erfaring innen. Selv om det å få til videreutdanning som sykepleier er mildt sagt utfordrende mtp praksis. Men kan kanskje finne noe som ikke er så praksistungt som gir litt opprykk i lønn. Kanskje til og med greiere arbeidstid. 

Kjenner bare på at i dyrtiden med høyere og høyere leie, dyrere mat, dyrere strøm så rekker pengene ikke like langt. Men er nok flere som har det sånn vil jeg tro. 

Anonymkode: 286bd...0e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg virker det som at du har et nokså naivt syn både på det å ta en ny utdannelse og på hvordan andre yrker er i praksis. Alle de utdannelsen du ramser opp er veldig mye mer krevende enn sykepleierutdanningen, og du kommer til å konkurrere med mange unge, dyktige fulltidsstudenter. For å få en god jobb som nyutdannet i voksen alder, må du ikke bare ha toppkarakterer, men også skille deg ut på annen måte. I konkurransen mot unge nyutdannede med tilsvarende karakterer, vil du havne bak i køen. 

Når du først er kommet inn i ny jobb, så er det sånn at de jobbene som betaler godt også er mer krevende. Og det er få av de godt betalte jobbene. Veldig mange ender opp i det offentlige med ca samme grunnlønn som sykepleiere, bare uten mulighet til å tjene ekstra på overtidsjobbing, ugunstige arbeidstider eller lignende. 

Om du virkelig ønsker noe nytt så gå for det, men gå inn i det med åpne øyne. 

Anonymkode: 8ed82...d45

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk fra sykepleier til jurist og jeg tjener ikke noe mer enn en sykepleier med tillegg. Bedre arbeidsforhold og arbeidstider gjør det verdt det, men jeg har jo og et større studielån jeg betaler på til jeg blir over 50.

Anonymkode: 6be68...760

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med en videreutdanning innen anestesi eller operasjonssykepleie? Du kan i mange tilfeller få utdanningsstilling med lønn, og det blir mer og mer dagkirurgi hvis du ikke vil jobbe turnus. For oss som jobber turnus, er turnusen til anestesi- og operasjonssykepleiere mye lettere enn turnusen til vanlige sykepleiere, siden det stort sett kun er ø-hjelpoperasjoner på kveld og natt. Ofte kan man legge seg og sove flere timer på nattevakt. Lønn i tredelt turnus med full ansiennitet, mastertillegg, noen røde dager og noen forskjøvede vakter (typ fra dagvakt  onsdag til dagvakt  tirsdag) er over 800 000. I tillegg er arbeidsmiljøet på avdelinger med spesialsykepleiere ofte mye bedre enn på sengeposter, fordi spesialsykepleiere har valgt et fagfelt de er genuint interessert i. 

Anonymkode: 00a84...df5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde gått for anestesisykepleie. Det virker kjempespennende!

Anonymkode: 48c9e...19d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du bør realitetsorientere deg mtp hvor få det er som faktisk har millionlønn, og hvor krevende de jobbene faktisk er. Ingen regel uten unntak, selvsagt, men det er ikke sånn at de jobbene står i kø. For noen. Ikke revisorer eller jurister eller ingeniører heller. Av de tre yrkesgruppene du nevnte er alle tre utdanninger som er vesentlig tyngre rent faglig enn den du har, og du vil måtte ta opp 3-5 år med studielån og bortfall av inntekt. Mange (de fleste) ingeniører/jurister/revisorer tjener IKKE en million+, og av dem som gjør det, er alle i det private, hvor de har jobbet seg oppover (hardt). I det offentlige må de ha (høy) lederstilling for å tjene så mye. 
Kort sagt må du regne med å jobbe vesentlig mer enn du gjør nå, og sannsynligvis også vesentlig hardere. 

Anonymkode: b3085...499

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med de som sier at du faktisk må være realistisk mtp hvordan det er i andre yrker, det er ingen garanti for bedre lønn fordi om du starter på nytt. Jeg tok videreutdanning til operasjonssykepleier, ikke angret en dag. Fikk utdanningsstilling (den gang 80% lønn, nå 90%, + jobb 10% som jeg også fikk lønn for) så tape ikke noe særlig økonomisk, og hadde fast jobb den dagen jeg var ferdig. Lett å få dagjobb om du ønsker det, og mange ulike former for vaktordninger om du ønsker litt eller mye vakt. Noen avdelinger har kun øh og lite drift på natt, andre har fult kjør døgnet rundt. Stor variasjon, mange muligheter, og man er svært etter traktet. God tverrfaglig samarbeid (for det meste) og man slipper mye av det som nesten kan ta livet av deg på sengepost. Uten tvil en jobb jeg kan stå i frem til pensjon, noe svært mange også gjør. Lønnsmessig er det ikke så gale nå som topplønnen er 675000 for 10 års ans + tillegg, jeg har rekrutteringstillegg og mastertillegg utenom som utgjør 50 000 ekstra i året. 

Anonymkode: 91d86...e28

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiller meg bak en del av de andre her. Du har faktisk et urealistisk syn på hvordan det er i andre yrker - og millionlønn er ikke vanlig. Med mindre man har lederstillinger på høyt nivå, eller jobber privat (men også der må man jobbe seg opp, og jobbe MYE, for å få den lønnen).

jeg er selv ingeniør med 10 års erfaring som jobber i kommunal sektor, som tjener 650 000kr, og heller ikke har mulighet til å ta ekstra vakter for å tjene mer. Jeg er også tillitsvalgt og ser at medlemmene mine (ingeniører) har ekstremt dårlig lønnsutvikling, og jeg kan aldri regne med å tjene noe mer enn en nyutdannet, med mindre jeg får lederstilling eller bytter til privat. Vi har også jurister ansatt, og de har like dårlig betalt. 

Anonymkode: 1665f...328

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Stiller meg bak en del av de andre her. Du har faktisk et urealistisk syn på hvordan det er i andre yrker - og millionlønn er ikke vanlig. Med mindre man har lederstillinger på høyt nivå, eller jobber privat (men også der må man jobbe seg opp, og jobbe MYE, for å få den lønnen).

jeg er selv ingeniør med 10 års erfaring som jobber i kommunal sektor, som tjener 650 000kr, og heller ikke har mulighet til å ta ekstra vakter for å tjene mer. Jeg er også tillitsvalgt og ser at medlemmene mine (ingeniører) har ekstremt dårlig lønnsutvikling, og jeg kan aldri regne med å tjene noe mer enn en nyutdannet, med mindre jeg får lederstilling eller bytter til privat. Vi har også jurister ansatt, og de har like dårlig betalt. 

Anonymkode: 1665f...328

Hvor skrev jeg at millionlønn er vanlig? Skrev spesifikt at jeg skjønner at man ikke nødvendigvis får det men det er MULIG. Som sykepleier er det ekstremt sjelden med lønn på 1 million. Er da lederlønning i sykehus det er snakk om isåfall.  Skrev at jeg ikke er lavtlønt og neppe er alene i å føle at penger ikke strekker til. Men hvis du syns det er urealistisk så javel. Hva av det er feil? 

Jeg blir bare demotivert av at alt stopper opp etter 16 år. Det er alt. 

Anonymkode: 286bd...0e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg tror du bør realitetsorientere deg mtp hvor få det er som faktisk har millionlønn, og hvor krevende de jobbene faktisk er. Ingen regel uten unntak, selvsagt, men det er ikke sånn at de jobbene står i kø. For noen. Ikke revisorer eller jurister eller ingeniører heller. Av de tre yrkesgruppene du nevnte er alle tre utdanninger som er vesentlig tyngre rent faglig enn den du har, og du vil måtte ta opp 3-5 år med studielån og bortfall av inntekt. Mange (de fleste) ingeniører/jurister/revisorer tjener IKKE en million+, og av dem som gjør det, er alle i det private, hvor de har jobbet seg oppover (hardt). I det offentlige må de ha (høy) lederstilling for å tjene så mye. 
Kort sagt må du regne med å jobbe vesentlig mer enn du gjør nå, og sannsynligvis også vesentlig hardere. 

Anonymkode: b3085...499

Jeg har ikke sagt alle har millionlønn. Les innlegget igjen. Skrev til og med at jeg skjønner ikke alle har det og at gresset ikke alltid er grønnere. Hvordan dere her inne får det til å være urealistisk vet ikke jeg.  

Anonymkode: 286bd...0e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden så mange har misforstått at jeg tror alle kan få millionlønn, det tror jeg absolutt ikke. Jeg bare ser svært lite muligheter for å øke min lønn som sykepleier. I tillegg til  turnus så sitter jeg og angrer litt på yrkesvalg. Rett og slett. Men er ikke så lett å gjøre om på i etterkant, og man er jo ikke garantert noe ekstra lønn. Og i starten må man jo såklart som nyutdannet ta til takke med mindre enn jeg har betalt akkurat nå.  Samtidig har jeg jo mer interesse for sykepleiefaget enn noen av de andre nevnte yrkene så er nok best at jeg faktisk blir værende. Skal forsøke å undersøke litt videreutdanninger som kan være realistisk vedsiden av jobb. Utdanningsstilling virker jo veldig gunstig mtp 0 lån og man får alt man trenger av permisjon fra jobb. Men det er kanskje ikke lett å få?

Anonymkode: 286bd...0e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor skrev jeg at millionlønn er vanlig? Skrev spesifikt at jeg skjønner at man ikke nødvendigvis får det men det er MULIG. Som sykepleier er det ekstremt sjelden med lønn på 1 million. Er da lederlønning i sykehus det er snakk om isåfall.  Skrev at jeg ikke er lavtlønt og neppe er alene i å føle at penger ikke strekker til. Men hvis du syns det er urealistisk så javel. Hva av det er feil? 

Jeg blir bare demotivert av at alt stopper opp etter 16 år. Det er alt. 

Anonymkode: 286bd...0e1

Det hjelper ikke at det er MULIG å tjene en million i et annet yrke hvis det er svært usannsynlig at man vil gjøre det. Det finnes sykepleiere som tjener en million også. I vikarbyrå, eller som toppledere. 

Sykepleiere er jo heldige som faktisk har innebygde lønnsopprykk etter ansiennitet. Mange stillinger har ikke det i det hele tatt. Selv har jeg det, men den stigen stopper etter 10 år. 

Anonymkode: b3085...499

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har ikke sagt alle har millionlønn. Les innlegget igjen. Skrev til og med at jeg skjønner ikke alle har det og at gresset ikke alltid er grønnere. Hvordan dere her inne får det til å være urealistisk vet ikke jeg.  

Anonymkode: 286bd...0e1

«Når jeg ser på lønn innefor ulike andre felt når man beyynner å ha 20-30 års erfaring blir jeg rett og slett litt demotivert. Man har muligheter for å tjene millionen og over (ikke dermed sagt at alle gjør det, men det finnes muligheter). Sykepleiere skal rope hurra for 650 000.»

Hvordan skal vi ellers tolke dette fra HI?

Anonymkode: b3085...499

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Siden så mange har misforstått at jeg tror alle kan få millionlønn, det tror jeg absolutt ikke. Jeg bare ser svært lite muligheter for å øke min lønn som sykepleier. I tillegg til  turnus så sitter jeg og angrer litt på yrkesvalg. Rett og slett. Men er ikke så lett å gjøre om på i etterkant, og man er jo ikke garantert noe ekstra lønn. Og i starten må man jo såklart som nyutdannet ta til takke med mindre enn jeg har betalt akkurat nå.  Samtidig har jeg jo mer interesse for sykepleiefaget enn noen av de andre nevnte yrkene så er nok best at jeg faktisk blir værende. Skal forsøke å undersøke litt videreutdanninger som kan være realistisk vedsiden av jobb. Utdanningsstilling virker jo veldig gunstig mtp 0 lån og man får alt man trenger av permisjon fra jobb. Men det er kanskje ikke lett å få?

Anonymkode: 286bd...0e1

Det har blitt mye lettere å få utdanningsstillinger de siste årene, stor mangel på både operasjons- og tildels anestesisykepleiere. Disse utdanningene tas jo på fulltid, men med lønn hvis du har utdanningsstillinger. Ikke velg intensivsykepleie hvis du på sikt vil bort fra turnus. Velg operasjon eller anestesi hvis du på ønsker dagjobb- som også er lett å få. 

Lønn som spesialsykepleier er absolutt ok med full ansiennitet. Etter lønnsoppgjøret er grunnlønn 675 000, pluss evt mastertillegg, pluss alle de vanlige tilleggene for tredelt turnus og røde dager. Jeg jobber få ekstravakter men en god del forskjøvede vakter, og regner med å tjene ca 900 000 i år. Tror du kan tjene like greit som spesialsykepleier som i noen av de andre yrkene du vurderer. Og operasjons- og anestesisykepleiere trives stort sett veldig godt med yrket sitt, og blir ofte i klinikken fram til pensjonsalder. 

Anonymkode: 00a84...df5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...