Gå til innhold

Høsten🍁 Hva gjør du på da? Hva gleder du deg til?🍂

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 29.6.2024 den 11.43):

Jeg er heldig og finnes ikke vær-syk. Høsten er min favorittårstid fordi lufta er så ren og frisk og hverdagen er tilbake. Har alltid likt hverdag spesielt etter alvorlig depresjon. Da innså jeg at den kjedlige hverdagen er en lykke jeg bør sette pris på.

Siden det blir mørkere blir det ekstra kos med telys i vinduskarmene, det er godt å komme inn i varmt hus. Både høst og vinter er vakre årstider(vi i Norge er etter min mening veldig heldige som har fire så ulike årstider).

Og sist men ikke minst, ikke fokuser på ting du ikke får gjort noe med. Det gjelder hele året.

Anonymkode: 49e42...8a1

Prøv å se at for mange betyr vinter mye mer enn innekos. For mange betyr det brøyting og strøing, skraping av is, bære ved osv osv. Får aldri tid til denne innekosen om vinteren jeg, derfor er det bare negativt og stress! 

Anonymkode: 31e62...9ad

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal Øvelseskjøre. Har ingen forventning til fort det kan ta, men håper jeg kan å kjøre bil i vinter, for det hadde gjort den mye lettere å møte. 

Gruver meg til mørket, men gleder meg til høst turer, men må finne noen å gå de med. 

Gleder meg til plomme, fine blader, tente lys, bare stemningen og den friske luften. Etter sorgen da, for liker sommer aller best da lever naturen igjen og jeg er ikke ferdig med den, så stress! 

Anonymkode: 1503e...572

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kniv & gaffel skrev (På 23.6.2024 den 14.58):

Er over 50, og har vært uføretrygdet i ni år, så det blir en stor overgang å sette meg på skolebenken igjen. Har kommet inn på en helserelatert toårig masterutdanning. Kanskje dette kan bli en vei ut i arbeidslivet, i det minste på deltid? 

Eksempel til etterfølgelse. Jeg heier på deg! 🏆

Anonymkode: 928b3...e0b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til å dra sørover i verden for å korte ned høst/vinter. Synes det hjelper veldig. Tar en tur sent på året og en tur i januar/februar, så blir ikke høst og vinter så lang. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal det trenes og trenes før jeg skal hjem å fyre i peisen og lage litt kakao.

Anonymkode: 46e00...d0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Er utsatt for vinterdepresjoner, så i år skal det forebygges til tusen;

Planlegge koselige ting, stand-up med venner, kafé, kino. Utenlandstur hvis jeg klarer å spare.

Lysterapi hver morgen, tur med hunden uansett vær. Har kjøpt noen fantastiske regnklær som gjør at jeg knapt merker noe.

Høre på koselige podcaster langs veien, gjerne om koselige ting å gjøre på høsten😉 Har laget en ny høst-spilleliste der jeg finner ny koselig musikk som gjør meg varm om hjertet❤️

Ta tilskudd av D-vitamin, omega 3 og vitamin C for å forebygge sykdom. Supersmoothie om morgenen.

Komme hjem, drikke kakao og legge meg i badekaret.

Hermetisere/konservere mat.

Lage varmende supper.

Hard trening og lett trening annenhver dag for endorfinboost.

Kose med kjæresten og se film/serier.

Strikke/hekleprosjekter. DIY på youtube.

Tenne lys og lage det koselig hjemme.

Ta bilder av høstfarger. Skifte til interiør med høstfarger.

Lese bøker. 

Lage og handle julegaver.

Har begynt å like høsten jeg nå❤️

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trolltunge skrev (På 30.6.2024 den 20.27):

Gleder meg til å dra sørover i verden for å korte ned høst/vinter. Synes det hjelper veldig. Tar en tur sent på året og en tur i januar/februar, så blir ikke høst og vinter så lang. 

Spennende. Hvor lenge pleier du å være av gangen?

Anonymkode: 52c36...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uteplassen; Omstiller hage, trapp og plattinger til høst. Velger oss en fin høstdag. Rydder bort møbler. Fjerner sommerplanter, og planter lyng. Klipper ned visne stauder. Setter etterhvert ut noen gresskar på trappa. 

Mat; Lager suppe en dag i uka, faste høstretter. Mye lam. Paier. Rotgrønnsaker. Lager opp en del mat for fryser, da råvarer er i sesong, og rimelig. Første får-i-kål. Kjøper elg fra jaktlag. Tidlig høst plukkes kantareller og tyttebær. Setter en likør til jul. 

Huset; Om sommeren er vi mye ute, og på reise. Hver høst lager vi en liste over ting vi bør gjøre i huset. Det er alt fra å vaske ned kjøleskap, gå over klær, til større prosjekt. Når vi kommer til desember er huset "nullstilt". Når gradestokken kryper under 10 grader bytter vi til vinterdyner, da støvsuges og vaskes også soverom helt ned. 

Avslapping; innetiden begynner. Vi begynner å fyre i peisen igjen. Finner gjerne frem et stort puslespill. Vi har faste serier vi ser, og også en god del heng fra sommeren. 

Reise; tar en tur sørover for å få noen siste solstråler ut i oktober. Bestiller alltid adventstur første søndag i advent. 

Juleforberedelser; på tide å få tak i kalendere, de første blir raskt utsolgt. Begynner å klikke hjem julegaver. Legger inn bestilling på julemat (kjøper rett fra gård). 

Høstfjellet; sørger for å få noen turer opp i høyden før snøen kommer, elsker fargene og lufta om høsten. 

Anonymkode: e1abe...822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.6.2024 den 21.27):

Om sommeren er det liksom ikke lov å sitte inne og se film, for alle MÅ være utendørs. Men om høsten er det motsatt, da kan man kose seg i sofaen med god samvittighet. 

Anonymkode: 1ed84...d0f

Ja, avisenes "kom deg ut" blir da erstatett med "brrrrrr".

Anonymkode: 04738...58c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.6.2024 den 19.38):

Prøv å se at for mange betyr vinter mye mer enn innekos. For mange betyr det brøyting og strøing, skraping av is, bære ved osv osv. Får aldri tid til denne innekosen om vinteren jeg, derfor er det bare negativt og stress! 

Anonymkode: 31e62...9ad

Er da fælt at du rett og slett aldri får tid. Hele vinteren altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.10.2024 den 10.04):

Er da fælt at du rett og slett aldri får tid. Hele vinteren altså.

På samme måte som det er litt fælt at de som ikke liker sommeren ikke har noe tid til å være late å sitte inne hele sommeren altså mener du? 

Anonymkode: c8f83...c32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

På samme måte som det er litt fælt at de som ikke liker sommeren ikke har noe tid til å være late å sitte inne hele sommeren altså mener du? 

Anonymkode: c8f83...c32

Nei, det har jeg ingen mening om overhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...