Gå til innhold

Ta med litt norsk mat til utenlandske venner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sommerferien står før døren. Skal en tur til Bulgaria. Har noen venner rundt om der. Pleier å ta med litt norsk snack, slik at det blir mitt bidrag til bordet.

Har pleid å ta med et fenalår og litt røykelaks. Speka hvalpølse også. Noen som har andre forslag til hva som kan falle i smak? Tok med en boks fiskeboller en gang - den falt ikke i smak, bortsett fra en, en italiener som var med på en fest, og han spiste hele boksen 😄

Anonymkode: 18c2c...ca2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har pleid å ta med noe reinsdyrkjøtt. Det synes folk er eksotisk (og godt)

Anonymkode: f55ee...2a3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sommerferien står før døren. Skal en tur til Bulgaria. Har noen venner rundt om der. Pleier å ta med litt norsk snack, slik at det blir mitt bidrag til bordet.

Har pleid å ta med et fenalår og litt røykelaks. Speka hvalpølse også. Noen som har andre forslag til hva som kan falle i smak? Tok med en boks fiskeboller en gang - den falt ikke i smak, bortsett fra en, en italiener som var med på en fest, og han spiste hele boksen 😄

Anonymkode: 18c2c...ca2

Hahaha! Italieneren 😂

Anonymkode: 9bb00...f2e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk snop er alltid en vinner. Der man prøver og diskuterer. Må da selvfølgelig hive inn litt ting som hockeypulver, ikke bare smash og melkesjokolade. 

Anonymkode: f3c2d...8f5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Sommerferien står før døren. Skal en tur til Bulgaria. Har noen venner rundt om der. Pleier å ta med litt norsk snack, slik at det blir mitt bidrag til bordet.

Har pleid å ta med et fenalår og litt røykelaks. Speka hvalpølse også. Noen som har andre forslag til hva som kan falle i smak? Tok med en boks fiskeboller en gang - den falt ikke i smak, bortsett fra en, en italiener som var med på en fest, og han spiste hele boksen 😄

Anonymkode: 18c2c...ca2

Smash. De kommer til å bli hekta. Har en tysk mann. Da hans familie var på besøk hamstra de smash for å ta med hjem

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tar alltid med brunost og kaviar på tube. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskekaker (av hyse), kjøttkaker, fiskegrateng, hvalkjøtt (biff), nord-norske jordbær (de har garantert aldri smakt så gode og søte før), risengrøt (pose eller oppskrift, grøten i sør-europa er tragisk), oppskrift på norsk ertesuppe og pannekaker (umulig og finne på restaurant sørover i europa). Stort sett all god norsk husmannskost som alle glemer av vi har. Etter noen lange ferier hvor eneste poteten enten var fritert eller stekt er det utrolig godt å komme hjem til kokt potet og kjøttkaker.

Anonymkode: ecff2...2cd

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en slektning som bestandig har med uer-hoder til "syden". 

Anonymkode: 9290c...714

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sommerferien står før døren. Skal en tur til Bulgaria. Har noen venner rundt om der. Pleier å ta med litt norsk snack, slik at det blir mitt bidrag til bordet.

Har pleid å ta med et fenalår og litt røykelaks. Speka hvalpølse også. Noen som har andre forslag til hva som kan falle i smak? Tok med en boks fiskeboller en gang - den falt ikke i smak, bortsett fra en, en italiener som var med på en fest, og han spiste hele boksen 😄

Anonymkode: 18c2c...ca2

Norsk melkesjokolade. Passer alle i alle kulturer voksne og barn.

Anonymkode: 3a828...9e2

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokolade, kvikk lunsj, melkesjokolade, smash, walters mandler osv. 

Anonymkode: bcf62...c8d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salt lakris. Det er ikke så vanlig i resten av verden utenfor Norden i hvertfall. Salt og pepper-chips er også noe. Paprikachips vet jeg er veldig vanlig i f.eks Tyskland, men ikke vanlig i USA. Aner ikke med resten av Europa da, men hørt at salt og pepper-chips ikke er såå vanlig. 

Ellers er mye alt nevnt, men makrell i tomat kan gjerne være noe ala fiskeboller, samme med leverpostei på boks 🤪

Endret av Daisy-love
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freia melkesjokolade. 

Anonymkode: 90222...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reinsdyrpølse, speketreinsdyrhjerte, elgpølse, flatbrød, lefse.

Anonymkode: 10026...3ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som foreslår brunost, har dere noen sinne vært ute for at noen faktisk liker det av dem dere gir det til?

Smaken er jo meget spesiell for dem som ikke er vant til sånn ost. Husker mine foreldre av og til tok det med til slektninger og venner i utlandet, det var bare farfar som spiste det (om han egentlig syntes det var så godt, er en annen sak 😅)

Anonymkode: 65f03...d16

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere som foreslår brunost, har dere noen sinne vært ute for at noen faktisk liker det av dem dere gir det til?

Smaken er jo meget spesiell for dem som ikke er vant til sånn ost. Husker mine foreldre av og til tok det med til slektninger og venner i utlandet, det var bare farfar som spiste det (om han egentlig syntes det var så godt, er en annen sak 😅)

Anonymkode: 65f03...d16

Brunost var en stor hit blant mine studievenner i Paris, som ikke bare var franske, men fra Irland, Madagaskar, Libanon, Portugal, Canada og mange andre steder.

Stor fest hver gang jeg hadde vært hjemme i Norge og kom tilbake med ny G35. :fnise: 

Anonymkode: 729b6...cb3

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kong Haakon konfekt. Det har alltid blitt veldig populært nå jeg har gitt den til utenlandske gjester. Det er mulig å kjøpe den på nett, siden den som regel bare er å finne i dagligvarer rundt om juletider.

Endret av Callista
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke tatt med norsk mat nei.

Anonymkode: 81d9f...8cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hahaha! Italieneren 😂

Anonymkode: 9bb00...f2e

Hva var det morsomme her?

Anonymkode: 5af08...1ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveler, men de må steike der.

Anonymkode: a8270...200

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...