Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har nå lest meg igjennom masse bra info for jobbsøkere her inne, men vil gjerne ha mer. Så nå spør jeg, som første gangs jobbsøker: Har dere noen tips til selve utformingen av søknaden (CV er i boks, takket være dette forumet:D)

På forhånd tusen takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Noen kjøreregler når det gjelder jobbsøknad:

- ikke mer enn en a4-side.

- analyser stillingsannonsen, og "svar" på den: trekk fram hvilke av dine sterke sider som passer til jobben.

- skriv litt om hvorfor du søker jobben, hvorfor du ønsker den.

... og sikkert mye mer, men dette var det jeg kom i farta...

Skrevet

Tenk gjennom hva som interesserer deg ved jobben. Lag gjerne masse notater for deg selv. Gå så gjennom notatene og finn stoff til å formulere hvorfor du ønsker deg jobben/hvorfor du egner deg/hva du synes er spennende ved den. Kjør på!

Jeg fikk dette tipset og har akkurat blitt tilbudt jobben jeg søkte, første søknad etter endt utdanning!

De likte nemlig søknaden veldig godt, og fikk deretter bekreftet inntrykket på intevjuet. Jeg tror nok det kom av at jeg etter å ha tenkt meg grundig om virkelig ønsket meg jobben og visste litt om hva jeg ville med den hvis jeg ble ansatt.

Skrevet

Hvordan signerer jeg en jobbsøknad? Mvh? Telefonr mitt også?

Skrevet

Øverst i venstre hjørne skriver du mottakers navn, adr o.l. På samme linje men på høyre side skriver du sted og dato.

Litt under mottakers navn skriver du ditt navn, adresse, telefonnummer og mailadresse.

Så kommer overskriften, deretter søknaden.

Til slutt kan du godt skrive "Med vennlig hilsen", men skriv det helt ut uten forkortelser.

Nederst skriver du referansene dine, med navn, tittel og kontaktinformasjon (tlf./mail).

Helt på slutten skriver du antall vedlegg.

Dette er i alle fall et helt ok og vanlig oppsett.

Skrevet

Pleier man å oppføre referansene sine allerede i søknaden?

Skrevet
Pleier man å oppføre referansene sine allerede i søknaden?

Det har aldri jeg gjort. Har referanser som eget punkt til slutt i CV'en.

Skrevet

Jeg kaster meg på denne tråden, for jeg sliter med å skrive søknad akkurat nå.

Synes det er så vanskelig å formulere, enten blir det så utrolig tørt og kjedelig, eller så blir det alt for muntlig og barnslig.

Elle Melle: hva skrev du?

Du har vel ikke lyst til å legge ut søknaden her, men kan du gi noen eksempler? Spesielt til åpningen av søknaden?

Min ser foreløpig sånn ut:

hvor jeg fant annonsen

hvilken utdannelse jeg har, hvor jeg har jobbet/jobber...

er så kjedelig at jeg ikke ville giddet å lese den selv en gang :sjenert:

Skrevet

Kanskje det er ulikt det med referansene, jeg fikk i alle fall høre det.

Jeg skrev:

Søknad angående stillingstittel.

Jeg viser til stillingsutlysning på hjemmeside, angående stilling som stillingstittel.

Jeg heter navn og er født dato/år. Jeg er utdannet tittel fra utdanningssted. Tilsammen har jeg ca. seks måneders variert arbeidserfaring i yrket som xxxvikar og i xxxpraksis.

Så følger et avsnitt der jeg forteller om en relevant erfaring (fritidsaktivitet) som har gitt meg innblikk i typen stilling, og jeg skriver generelt om hva jeg anser som positivt med denne typen jobb og hvordan jeg har erfaringer som kan bidra.

Så skriver jeg mer om det samme, men kanskje litt mer abstrakt? Hva kan denne arbeidsplassen/stillingen bidra med i det miljøet vi skal befinne oss, og hvordan jeg har erfaringer/tanker som hjelper der også. Hva som vil være viktig for meg i denne jobben.

Jeg har også et avsnitt der jeg skriver om kommunikasjon/samarbeid for å vise at jeg har skjønt at dette er viktig (mine tidligere erfaringer har lært meg at...). I samme avsnitt nevner jeg noen positive egenskaper ved meg selv.

Nederst opplyser jeg om en del tekniske ting det ble spurt etter i søknaden, og når jeg ev. kan tiltre stillingen.

Avslutter med "med vennlig hilsen", og aller nederst har jeg referanser (med kontaktinfo) og antall vedlegg.

Det er ikke så lett å vise de gode formuleringene uten å legge ut hele søknaden merker jeg, men det gir i alle fall et visst innblikk i oppbygningen av søknaden. Jeg ser jeg har brukt relativt mye plass på å vise at jeg har et engasjement og er rette person for jobben, men det var viktig i akkurat denne stilingen (alle søkere har lik utdanning og egnethet var fremhevet i utlysningsteksten).

Skrevet
Jeg heter navn og er født dato/år. Jeg er utdannet tittel fra utdanningssted. Tilsammen har jeg ca. seks måneders variert arbeidserfaring i yrket som xxxvikar og i xxxpraksis.

Dette ville jeg ikke hatt i søknaden, det står jo i cven (+ at du vel har navnet ditt øverst på selve søknaden, adressen din + adressen til de som skal ha søknaden).

Jeg har alltid hatt referanser nederst på cven..

Jeg starter med å beskrive mine ansvarsområder/oppgaver i nåværende stilling, så et avsnitt om det samme (relevante ting bare!) fra tidligere stillinger og så til slutt et avsnitt med div. om tilltisverv eller fritidsaktiviteter som er RELEVANTE.

Med vennlig hilsen

Grooo xxxxxxx

Skrevet
Dette ville jeg ikke hatt i søknaden, det står jo i cven (+ at du vel har navnet ditt øverst på selve søknaden, adressen din + adressen til de som skal ha søknaden).

Jeg skriver det vel streng tatt bare for å begynne med et eller annet, kjekt at man ikke må begynne med å lese cv men får nødvendig info allerede i søknaden. Liker å presentere meg.

Det kommer vel mye an på hvilken jobb det er, og hvilken erfaring man har. Som nyutdannet er det ikke lett å begynne slik som du gjør... :ler:

Det er mange veier til målet tydeligvis.

Skrevet

En ting jeg aldri klarer å huske ved formelle brev. Skal mottakers eller mitt navn og adr stå øverst? Ser at Elle Melle sier at mottakers navn skal stå øverst, stemmer det? Jeg mener det var omvendt, men som sagt dette er jeg alltid usikker på :)

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at ditt navn skal øverst.

Jeg pleier å tenke at hvis du hadde hatt ditt eget profesjonelle brevark, slik som firmaer osv. har, så ville jo ditt navn og adresse stått langs kanten ett sted, og ikke midt på arket...

Skrevet

Har et spørsmål, nyttig tråd dette!

Når dere sender søknader pr mail (ofte er det jo slik man blir bedt om å søke "send søknad og cv elektronisk"), bruker dere da samme oppsett, altså med ditt navn først, så firmaets navn og adr.? Blir jo litt unødvendig tenker jeg, siden dette skal gå pr e-post.

Jeg er ny i dette gamet, så lurer på hvordan dere gjør det og tenker omkring dette!

Skrevet

jeg har lest en del tråder om jobbsøking her nå, og det virker som de fleste har søknad og cv i egne dokumenter som vedlegg til mailen.

Skrevet

Takk klips.

Men;

Når dere sender søknader pr mail, bruker dere da samme oppsett, altså med ditt navn først, så firmaets navn og adr.? Blir jo litt unødvendig tenker jeg, siden dette skal gå pr e-post.

Har tenkt at det kanskje var nok å begynne med "Søknad på stilling som.." som en overskrift, uten min og firmaets adresse over. Siden det går pr mail. Og adressen min står jo i cv`n :sjenert:

Skrevet

Det gjør jeg også. Sannsynligvis printer de den ut, og da er det jo like greit at den ser ut som en pen, vanlig søknad?

Skrevet

Det er riktig at avsenders navn og adresse skal stå øverst, og mottakers navn og adresse under. Grunnen er at når man skal sende brevet, så skal mottakers adresse vise i vinduet på konvolutten. Og de øverste linjene på arket vises jo ikke i vinduet, det er jo plassert litt ned på konvolutten.

Når jeg sender søknad elektronisk, sender jeg den samme CV og søknad som om jeg hadde sendt det pr post. Mange arbeidsgivere liker kanskje å printe det ut, og da er det jo greit at det ser pent og oversiktelig ut.

Skriv ikke telefonnummeret eller annen kontaktinfo under signaturen, alt slikt står jo i CV-en. Husk å signere dersom du skal sende pr post.

Jeg oppgir ikke referanser før på intervju.

Skrevet
Øverst i venstre hjørne skriver du mottakers navn, adr o.l. På samme linje men på høyre side skriver du sted og dato.

Litt under mottakers navn skriver du ditt navn, adresse, telefonnummer og mailadresse.

Omvendt. Det er ditt navn som skal stå øverst - og mottakes nederst.

Husk at når du får brev fra et firma, så er "brevhodet" øverst (stort sett da), og så kommer mottakers navn og adresse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...