Gjest T-AA Skrevet 25. juni 2024 #141 Del Skrevet 25. juni 2024 On 6/23/2024 at 8:45 PM, AnonymBruker said: Ja de handler om likestilling. Når det er like vanlig at mannen er den som går hjemme og suller som et nek uten annet mål og mening enn å være noen andres tjener, da kan vi snakke om at det er likestilling... Anonymkode: 245a8...a39 Kvinner som ønsker å ta seg av barna sine er «nek» altså. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #142 Del Skrevet 25. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 23.6.2024 den 14.03): Norge 2024, hvor det er mer skamfullt å bli forsørget av et annet voksent menneske enn å bli forsørget av staten… Anonymkode: ffc56...436 Staten forlater deg ikke for noen andre, dør ikke eller blir ufør selv. Anonymkode: 73c62...20d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 25. juni 2024 #143 Del Skrevet 25. juni 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg tror du glemmer at kvinner og menn i arbeid gjør mye av det samme arbeidet hjemme som husmødrene gjør, bare på toppen av en vanlig jobb. Så er det all tradwife-moroa som kommer på toppen, som fermentering, surdeig, hjemmesydde klær osv. Anonymkode: 94138...213 Nå regner jeg nesten med at i familier hvor den ene forelderen går hjemme at den andre som er i jobb gjør mindre hjemme. Kanskje har de flere eller tettere barn enn den gjennomsnittlige familien med to foreldre i full jobb, den forelderen i jobb har en en type arbeid som gjør at de er mye borte, barna har senere start og kortere dager i bhg, middager er hjemmelagede hver dag. Etc etc. Man trenger ikke å være ett vandrende "tradwife" meme fordi man er hjemmeværende mor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #144 Del Skrevet 25. juni 2024 Feministbevegelsen har ødelagt hele kjernen i samfunnet. Når det nå er noen som vil gå mot dette så kjempes det med nebb og klør fra tredje og fjerde generasjons feminister slik som de vi finner her inne på forumet. Gøy å observere. Anonymkode: 9a4bd...2c6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #145 Del Skrevet 25. juni 2024 Eneste jeg kommer på som passer det du skriver er ei som er driver med tiktok og er ufør pga. ulcerøs kolitt, migrene og ME. Hun har jeg stor forståelse for at er ufør. Har selv ulcerøs kolitt og er heldig nok til at sykdommen er såpass godt under kontroll med medisiner nå at jeg kan jobbe og leve normalt. Det er luksus i forhold til hvor syk jeg var de første årene jeg hadde den sykdommen. Unner absolutt ingen i hele verden å gå med konstant magesmerter og løpe på toalettet 20 + ganger i døgnet og være helt utslitt, redd for å dra ut blant folk, osv. Har også slitt selv med migrene og vet hvor jævlig det er, og igjen så er jeg såpass heldig at jeg ikke har det så ofte. Og jeg har en tante som har ME, har selv sett hvor sliten hun blir og hvordan det påvirker henne. Syns det er koselig å se at denne dama klarer å bruke de gode dagene til å gjøre trivelige ting for seg selv, mannen sin og barna de har. Unner henne det når hun sliter såpass med helsen. Anonymkode: 3f7eb...b63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herzeleid Skrevet 25. juni 2024 #146 Del Skrevet 25. juni 2024 (endret) T-AA skrev (31 minutter siden): Kvinner som ønsker å ta seg av barna sine er «nek» altså. Ja dette fremstår ganske ekstremt og bittert. Endret 25. juni 2024 av herzeleid 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #147 Del Skrevet 25. juni 2024 T-AA skrev (1 time siden): Kvinner som ønsker å ta seg av barna sine er «nek» altså. Nei. Kvinner som ikke tar ansvar for å forsørge seg selv og sine barn anser jeg som "nek". Kvinner som forsørger seg selv tar seg også av barna sine. Ofte på en bedre måte, ettersom de både yter omsorg OG sørger for å ha mat på bordet og materielle nødvendige ting via egen inntekt. De er altså ikke avhengig av en mann for å gjøre dette. Anonymkode: 245a8...a39 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest T-AA Skrevet 25. juni 2024 #148 Del Skrevet 25. juni 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Nei. Kvinner som ikke tar ansvar for å forsørge seg selv og sine barn anser jeg som "nek". Kvinner som forsørger seg selv tar seg også av barna sine. Ofte på en bedre måte, ettersom de både yter omsorg OG sørger for å ha mat på bordet og materielle nødvendige ting via egen inntekt. De er altså ikke avhengig av en mann for å gjøre dette. Anonymkode: 245a8...a39 Haha, ok. Barna har det selvsagt bedre hjemme enn i barnehage fra de er 11 mnd gamle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #149 Del Skrevet 25. juni 2024 T-AA skrev (Akkurat nå): Haha, ok. Barna har det selvsagt bedre hjemme enn i barnehage fra de er 11 mnd gamle. Det er selvsagt ingen selvfølge. Kommer an på omsorgen som ytes hjemme versus i barnehagen det. Ofte er det de barna som virkelig hadde hatt behov for barnehage som dessverre ikke får benyttet seg av den. Anonymkode: 245a8...a39 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #150 Del Skrevet 25. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Feministbevegelsen har ødelagt hele kjernen i samfunnet. Når det nå er noen som vil gå mot dette så kjempes det med nebb og klør fra tredje og fjerde generasjons feminister slik som de vi finner her inne på forumet. Gøy å observere. Anonymkode: 9a4bd...2c6 Feministbevegelsen har ødelagt for menn som gjerne kunne tenkt seg å kontrollere kvinner. Anonymkode: 245a8...a39 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest T-AA Skrevet 25. juni 2024 #151 Del Skrevet 25. juni 2024 29 minutter siden, AnonymBruker said: Det er selvsagt ingen selvfølge. Kommer an på omsorgen som ytes hjemme versus i barnehagen det. Ofte er det de barna som virkelig hadde hatt behov for barnehage som dessverre ikke får benyttet seg av den. Anonymkode: 245a8...a39 Så med andre ord så er det de barna som uansett ville hatt det bedre hjemme som sendes i barnehage før de fyller året. Tragisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #152 Del Skrevet 25. juni 2024 T-AA skrev (30 minutter siden): Så med andre ord så er det de barna som uansett ville hatt det bedre hjemme som sendes i barnehage før de fyller året. Tragisk. Det som er tragisk er denne forventningen om at det er kvinner som skal ta hele belastningen når et par velger å få barn. Man kan f.eks gå ned i stilling begge 2 fremfor at hun skal sette sin karriere på vent. (Eller som i tilfelle vi diskuterer, avbryte den helt for å bare gå hjemme, og ikke ha kontroll på egen økonomi). Anonymkode: 245a8...a39 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knooters Skrevet 26. juni 2024 #153 Del Skrevet 26. juni 2024 5 hours ago, AnonymBruker said: Det som er tragisk er denne forventningen om at det er kvinner som skal ta hele belastningen når et par velger å få barn. Man kan f.eks gå ned i stilling begge 2 fremfor at hun skal sette sin karriere på vent. (Eller som i tilfelle vi diskuterer, avbryte den helt for å bare gå hjemme, og ikke ha kontroll på egen økonomi). Anonymkode: 245a8...a39 Og det er også essensen. Når det påpekes møtes det bare med stillhet, eller svada om at "dette er ikke topic". Jo, visst faen er det topic. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2024 #154 Del Skrevet 26. juni 2024 knooters skrev (3 timer siden): Og det er også essensen. Når det påpekes møtes det bare med stillhet, eller svada om at "dette er ikke topic". Jo, visst faen er det topic. Ja, jeg forstår ikke hvorfor dette skal være så vanskelig å få til for menn. Min egen mann har f.eks vært mer borte i fødselspermisjon samlet sett enn det jeg har vært. (Men da vi fikk barn så var det ikke delt inn i faste kvoter man måtte ta, slik at han tok hele permisjonen for 2 av barna). Lett som bare det. Ekte mannfolk løfter kvinnen i sitt liv opp, ikke trykker henne ned til å bli kontrollert og avhengig av han. Anonymkode: 245a8...a39 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herzeleid Skrevet 26. juni 2024 #155 Del Skrevet 26. juni 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det som er tragisk er denne forventningen om at det er kvinner som skal ta hele belastningen når et par velger å få barn. Man kan f.eks gå ned i stilling begge 2 fremfor at hun skal sette sin karriere på vent. (Eller som i tilfelle vi diskuterer, avbryte den helt for å bare gå hjemme, og ikke ha kontroll på egen økonomi). Anonymkode: 245a8...a39 Det er litt trist å se at en betrakter det å velge og få lov til å bruke mer tid med barna sine som en belastning. På samme måte fremstår det ganske dystert når en automatisk tenker at en partner som lar en gjøre nettopp det ‘trykker en ned’. Det høres ut som et mørkt og vondt menneskesyn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2024 #156 Del Skrevet 26. juni 2024 herzeleid skrev (3 minutter siden): Det er litt trist å se at en betrakter det å velge og få lov til å bruke mer tid med barna sine som en belastning. På samme måte fremstår det ganske dystert når en automatisk tenker at en partner som lar en gjøre nettopp det ‘trykker en ned’. Det høres ut som et mørkt og vondt menneskesyn. Hvis det ikke er en belastning, hvorfor er det ikke flere menn som "velger" dette? Kanskje fordi de ønsker å ha kontroll på eget liv? Kanskje de ser viktigheten av å være selvforsørget og kunne forsørge sine barn. (De fleste kvinner ser også viktigheten av dette, det er bare en liten gruppe som tydeligvis heller ønsker å være prisgitt et annet menneske som fullstendig har makta over en fordi det er den som sitter på pengesekken). Man er ganske historieløs hvis man heier frem dette som et "valg". Menneskeheten har ganske mye dystert og mørkt i seg. Noen stikkord: religion, kriger, mørkemenn, hatkriminalitet, diskriminering, vold, (partner)drap. Anonymkode: 245a8...a39 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 26. juni 2024 #157 Del Skrevet 26. juni 2024 Hvorfor kan ikke dere som hyler og skriker når dere ser ordet husmor passe på dere selv. Kvinner har rett til å velge det livet de ønsker uten at dere skal kalle dem stygge ting? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2024 #158 Del Skrevet 26. juni 2024 Syns det er rart å skal være hjemmeværende mor, i full sving hele døgnet men være uføretrygdet. Å være hjemme med barn er slitsomt i seg selv, spesielt når man har eneansvar for å holde ting i orden hjemme, alle avtaler osv… syns det er rart at man klarer det men ikke kan være i jobb. Men nå vet ikke jeg nok om uføretrygd, eller grunnlaget til å få det. Men skal staten betale for det? Supert for de som får det til på en inntekt, jeg var hjemmeværende i 3 år på en inntekt selv, men hadde ALDRI gjort det hvis det førte til ekstremt budsjettering hos oss. Anonymkode: eade3...f1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knooters Skrevet 26. juni 2024 #159 Del Skrevet 26. juni 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Hvis det ikke er en belastning, hvorfor er det ikke flere menn som "velger" dette? Kanskje fordi de ønsker å ha kontroll på eget liv? Kanskje de ser viktigheten av å være selvforsørget og kunne forsørge sine barn. (De fleste kvinner ser også viktigheten av dette, det er bare en liten gruppe som tydeligvis heller ønsker å være prisgitt et annet menneske som fullstendig har makta over en fordi det er den som sitter på pengesekken). Man er ganske historieløs hvis man heier frem dette som et "valg". Menneskeheten har ganske mye dystert og mørkt i seg. Noen stikkord: religion, kriger, mørkemenn, hatkriminalitet, diskriminering, vold, (partner)drap. Anonymkode: 245a8...a39 Ironien her er jo at det er menn som ikke har denne muligheten, og som trenger å løftes opp så det blir like vanlig for menn å ta den oppdragelsesrollen. Hvis noe er dystert, er det jo når folk kun fremhever kvinner i denne rollen og ignorerer mannen som en fullgod omsorgsperson innenfor de samme rammene som husmorens. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Huldra-78 Skrevet 26. juni 2024 #160 Del Skrevet 26. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Syns det er rart å skal være hjemmeværende mor, i full sving hele døgnet men være uføretrygdet. Å være hjemme med barn er slitsomt i seg selv, spesielt når man har eneansvar for å holde ting i orden hjemme, alle avtaler osv… syns det er rart at man klarer det men ikke kan være i jobb. Men nå vet ikke jeg nok om uføretrygd, eller grunnlaget til å få det. Men skal staten betale for det? Supert for de som får det til på en inntekt, jeg var hjemmeværende i 3 år på en inntekt selv, men hadde ALDRI gjort det hvis det førte til ekstremt budsjettering hos oss. Anonymkode: eade3...f1b Jeg lurer litt på hva du mener vi som er ufør skal få lov til å klare i løpet av en dag? Kan vi lage mat, vaske oss selv og holde huset ryddig, eller mener du at vi da like greit skal ha en vanlig jobb? Dersom man blir oppfordret til å holde seg i aktivitet av lege, gjerne trene på et senter eller bruke kroppen på andre måter, skal vi da også være i stand til å ha en vanlig jobb? Det å bli ufør, det betyr at man ikke har varig inntektsevne, at man rett og slett ikke klarer å ha en vanlig jobb. Men det betyr jo ikke at vi er en grønnsak som ligger rett ut på sofaen eller i senga. Vi makter bare ikke å ha en vanlig jobb, OG ha et normalt liv. (Normalt liv innebærer for de aller fleste at de er i stand til å holde seg selv og bopel rene og presentabel. Ja, og et normalt liv innebærer også å ha en mulighet til å være sosial med andre mennesker.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå