Gå til innhold

Uføre tradwives

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
herzeleid skrev (1 time siden):

Men da handler det jo primært om misunnelse og et ønske om å holde andre kvinner nede og fra å leve det livet de ønsker. Det fremstår ikke direkte sympatisk, men jeg setter pris på ærligheten.

Det er ingenting å være misunnelig for, jeg snakker kun av erfaring. Det er kjedelig å være uten det sosiale og super vanskelig å bygge det opp igjen, å det å dra barn ut av sine sosiale arenaer er slemmt mot barna, de trenher det å være rundt andre barn. Og jeg blir bekymret når jeg ser noen gå i en felle som ligner på det jeg gjorde. Å enda verre, begynner å si at flere må ta samme valg, og i tilegg prøve å dømme folk for å ikke være feminine, som jeg tar som å frata noen sitt eget kjønn.

Nei. Om de lover de tar vare på det sosiale, så går det greit. Å ikke er anti barnehage og spesielt ikke skole, da ruinere de barnas liv. Fysj for noen nek om de fratar barn en oppvekst med læring og alle de fine øyeblikkene med venner og en mulighet til å bygge det livet de vil og ha en hjerne hvor de vet det finnes så mange ulike perspektiver at de er beskyttet fra å bli hjernevasket fra foreldrene om de er sånne som holder dem borte fra skole for å være alene om å fylle hodene deres kun utifra hva de selv tror. Mishandling anser jeg det som. 

Å det er ulovlig å søke uføre bare for å være trad wife, så den legger vi død med en gang. Da får de ta det på egen lomme.

Anonymkode: 1ddd5...c3a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Absolutt ikke, jeg sier hva som er min erfaring, ikke at alle er sånn. Det er kanskje vanskelig for deg å skille?

Ja, mannen min baker også hjemmelaget brød. Det gjør han ikke til økonomisk tankeløs uten tanke om å sikre sin økonomiske fremtid (hjemmeværende) av den grunn. De fleste folk får da vel til begge deler. Altså at de greier å balansere jobb og hjemmeliv på en god måte.

Ja, det sier at jeg har møtt på en god andel ufordragelige barn oppdratt av minst like ufordragelige foreldre.

Anonymkode: 245a8...a39

I gamle dager klarte vi som har penger å oppdra ungene våre skikkelig. De fikk ikke alt de pekte på, de fikk heller ikke alltid viljen sin. Nå til dags får ungene viljen sin i ett og alt.

Endret av Honey Dew
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (5 timer siden):

Hva skal de gjøre da? Ansette husmorvika?

Var ikke temaet her de som ikke har barna i barnehagen, dyrker egne grønnsaker, syr egne klær, safter og sylter, baker alt selv, kjøper hele slakt og parterer og lager alt fra grunnen osv osv...?

I min verden er ikke dette noe man har kapasitet til om man er ufør og ute av stand til å være i jobb. 

Alle som ønsker det kan som sagt gjøre dette så mye de bare vil, men da skal de ikke bruke uføretrygd for å finansiere det, for uføre er de faktisk ikke om de orker et sånt liv.

Endret av asterix
Tasteleif
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syns selvsagt man kan være "tradwife" så lenge man har mulighet til å være det. Man skal dog ikke bruke uføre trygd, den er satt av til de som faktisk ikke har kapasitet til å jobbe. Om du finner deg en som kan og vil støtte deg i å være hjemme å stelle hus, barn, hage, så kjør på, ser ingenting galt i det. 

Anonymkode: 43e2c...2b1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Solanum skrev (På 23.6.2024 den 14.23):

Trad wives er jo nazier da. 

Hjemmeværende (kvinner og menn) er det riktige begrepet. 

???

Vet du i det hele tatt hva en nazi er?
"Trad wife" er bare moderne slang for husmor/hjemmeværende, ordet ble populært gjennom TikTok. For en helt absurd påstand. Fordi noen har lyst til å prioritere barna sine, og har lyst til å stelle hjemme så er man nazi? Man er heller ikke automatisk høyre ekstremist fordi man ønsker noe mer tradisjonelt i forholdet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (6 timer siden):

Vet du at det er en grunn til at de er uføre?

Nå blander du inn noe som ikke har med denne debatten å gjøre. 

Tradwives er personer som velger å være hjemme å stelle hus, barn og ønsker de tradisjonelle rollene som var mer før. Om noen ønsker å gjøre dette istedenfor å jobbe er det helt greit for meg, men ikke forvent at du skal motta lønn. Da må du ha en partner som kan forsørge deg.

Det at noen er ufør har ingenting med dette å gjøre.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmmm1 skrev (2 minutter siden):

Nå blander du inn noe som ikke har med denne debatten å gjøre. 

Tradwives er personer som velger å være hjemme å stelle hus, barn og ønsker de tradisjonelle rollene som var mer før. Om noen ønsker å gjøre dette istedenfor å jobbe er det helt greit for meg, men ikke forvent at du skal motta lønn. Da må du ha en partner som kan forsørge deg.

Det at noen er ufør har ingenting med dette å gjøre.

Uføretrygd er ikke lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (Akkurat nå):

Uføretrygd er ikke lønn.

Jeg forstår ikke nå. Kan du forklare meg hva dette har med uføretrygd/uføre å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm1 skrev (1 minutt siden):

Jeg forstår ikke nå. Kan du forklare meg hva dette har med uføretrygd/uføre å gjøre?

Overskriften sier Uføre Tradwives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes at de som ønsker å være hjemmeværende husmor eller husfar kan være det, men ikke hvis det går på bekostning av mine hardt opptjente skattepenger.

Folk som er uføre og som har en god grunn er en ting, men de som er hjemmeværende p.ga. religion, kultur eller latskap og som samtidig produserer barn uten at de har egen inntekt som dekker kostnadene har jeg ingenting til overs for.

Anonymkode: 74633...8a4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (1 minutt siden):

Overskriften sier Uføre Tradwives.

Men dette har ingenting med de kommentarene eller mine påstander å gjøre. Gå heller å les det jeg skrev fremfor å prøv å diskutere tittelen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Honey Dew skrev (2 timer siden):

I gamle dager klarte vi som har penger å oppdra ungene våre skikkelig. De fikk ikke alt de pekte på, de fikk heller ikke alltid viljen sin. Nå til dags får ungene viljen sin i ett og alt.

Det er sant og det er rett. Så kommer de til nav og tror de kan ha like stor forbruk der. Dagens unge er så bortskjemt at det er skummelt. 

Anonymkode: a4326...844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solanum
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

???

Vet du i det hele tatt hva en nazi er?
"Trad wife" er bare moderne slang for husmor/hjemmeværende, ordet ble populært gjennom TikTok. For en helt absurd påstand. Fordi noen har lyst til å prioritere barna sine, og har lyst til å stelle hjemme så er man nazi? Man er heller ikke automatisk høyre ekstremist fordi man ønsker noe mer tradisjonelt i forholdet.

Nei. Det stemmer ikke. Bare se på første del av begrepet, "trad", for tradisjonell. Og hvem drømmer om det tradisjonelle? Jo, de på ytre høyre. 

Og de første tiktokkerne som starta denne trenden var damer fra ytre høyre, med nazisympatier. Det er ikke noe jeg finner på. 

Men så har jo ikke Brenna vært klar over dette og brukte begrepet ukritisk. Hun prater om "hjemmeværende husmødre" og helt vanlige innholdsskaper i U.S.A.

Hun som er størst på TikTok nå, jeg husker ikke hva hun heter, men hun er ei mørk dame i designerklær som lager mat fra bunnen. Hun er mormoner. Ikke at det er høyreekstremt, men det er greit å være obs på det. Edit: naraazizasmith heter hun på TikTok. 

Uansett. Begrepet tradwife kommer fra et visst miljø og vi burde ikke bruke det. Det gir disse folka vind i seila og vi skiller ikke mellom helt vanlige damer og onde damer. 

Jeg skal komme tilbake og legge inn ei lenke når jeg har googla litt. 

Her:

«Tradwife»-feberen herjer. Jeg kaller det husflidsfascisme.

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/8q6bzQ/tradwife-feberen-herjer-jeg-kaller-det-husflidsfascisme

Endret av Solanum
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Solanum skrev (1 time siden):

Nei. Det stemmer ikke. Bare se på første del av begrepet, "trad", for tradisjonell. Og hvem drømmer om det tradisjonelle? Jo, de på ytre høyre. 

Og de første tiktokkerne som starta denne trenden var damer fra ytre høyre, med nazisympatier. Det er ikke noe jeg finner på. 

Men så har jo ikke Brenna vært klar over dette og brukte begrepet ukritisk. Hun prater om "hjemmeværende husmødre" og helt vanlige innholdsskaper i U.S.A.

Hun som er størst på TikTok nå, jeg husker ikke hva hun heter, men hun er ei mørk dame i designerklær som lager mat fra bunnen. Hun er mormoner. Ikke at det er høyreekstremt, men det er greit å være obs på det. Edit: naraazizasmith heter hun på TikTok. 

Uansett. Begrepet tradwife kommer fra et visst miljø og vi burde ikke bruke det. Det gir disse folka vind i seila og vi skiller ikke mellom helt vanlige damer og onde damer. 

Jeg skal komme tilbake og legge inn ei lenke når jeg har googla litt. 

Her:

«Tradwife»-feberen herjer. Jeg kaller det husflidsfascisme.

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/8q6bzQ/tradwife-feberen-herjer-jeg-kaller-det-husflidsfascisme

Å være hjemmeværende mor er verken høyre-ekstremt eller fascistisk!!

Anonymkode: 7deeb...fb0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men temmelig økonomisk idiotisk for egen fremtid...

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solanum
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det sa jeg ikke. Pust med magen og les innlegget igjen. Også lenka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I mange tilfeller er det vel slik at uføre foreldrene får uføre barn. Det går i arv dessverre. Enkelt å være tradwife når en er uføre og går hjemme allikevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Horselady skrev (16 minutter siden):

I mange tilfeller er det vel slik at uføre foreldrene får uføre barn. Det går i arv dessverre. Enkelt å være tradwife når en er uføre og går hjemme allikevel. 

Som ufør så har man egen inntekt, og er ikke økonomisk i nærheten av å være dekket av begrepet tradwife. (Som betyr å være hjemmeværende uten egen inntekt). Man er gjerne også så syk som ufør at man ikke greier å holde eget hjem i stand på et akseptabelt nivå. Og ja, uførhet går gjerne i arv hvis man snakker om genetiske tilstander. Men ikke all uførhet skyldes slikt. Har man vært uheldig og havnet i en ulykke er det ingenting som tilsier at også barna dine skal bli uføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solanum
Horselady skrev (22 minutter siden):

Det heter ufør uten e. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Men temmelig økonomisk idiotisk for egen fremtid...

Ikke for de som klarer å holde på mannen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...