Gå til innhold

Uføre tradwives

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Alexandrine skrev (1 time siden):

Ja, hvis man jobber redusert. Derfor er det så viktig å jobbe full tid. 

Tull, en med 100 % jobb i et lavtlønnet yrke får minstepensjon. 

Honey Dew skrev (1 time siden):

Så de skal dø av infeksjoner som kan gjøre de veldig syke?

demente? ja.

Anonymkode: b1dac...1dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Honey Dew skrev (8 timer siden):

Det er likestilling når vi kvinner kan gjøre det vi ønsker. De som ønsker å være husmor, må få lov til deg og de som ønsker å jobbe, må få lov til det.

Alle kan gjøre akkurat hva de vil, så lenge de finansierer livet og familien sin selv.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (1 time siden):

Alle? Selvfølgelig ikke. Det er derimot milevis forskjell mellom å oppfordre folk til å ta forholdsregler og det å snakke stygt om kvinner som velger å prioritere tid med og for familien. 

Prioritere tid med og for familien innebærer ikke automatisk at man må være hjemmeværende. Det er kvaliteten på omsorgen som er viktig, ikke kvantiteten. Endel barn hadde faktisk hatt det bedre av å benytte seg av en barnehageplass og SFO.

Anonymkode: 245a8...a39

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Tull, en med 100 % jobb i et lavtlønnet yrke får minstepensjon. 

Anonymkode: b1dac...1dd

Minstepensjon fra staten ja, men du får jo oppspart midler fra arveidsgivere (som du har rett til å velge hvordan arbeidsgiver skal forvalte) så pensjonen kan bli helt grei

Anonymkode: eb423...d35

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mor og barn sosialiserer hverandre, og de kan også treffe andre hjemmeværende mødre med barn når det blir vanlig nok.

Anonymkode: 7deeb...fb0

Dette kan far heller gjøre. Det er uansett flest kvinner som tar høyere utdanning, så det blir nok aldri "vanlig" at kvinner velger å gå hjemme uten å bidra til samfunnet på annen måte enn å føde barn.

Anonymkode: 245a8...a39

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utsagnet i HI er vanvittig provoserende. Selv er jeg på AAP på hei mot ufør. Har ikke sjans.

Min 2-åring er i bhg mandag-fredag hver uke. Riktignok kortere dager enn om jeg hadde jobbet, men pr nå er jeg for syk og har for mye behandling jeg går i til at han kan være hjemme.

Mannen har god inntekt så vi har i tillegg vaskehjelp og hundelufter fordi jeg ikke er i form til å ta det.

Lurer på hvilken ufør som faktisk er i form til å ha flere småbarn hjemme på fulltid + alt av husarbeid. 

Anonymkode: a1097...713

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som er positive til at mor er hjemmeværende, er dere like positive til at far er hjemmeværende mens mor er den økonomiske forsørgeren? ☺️

Dere som er imot alle som er hjemmeværende trenger ikke svare. 

Anonymkode: b802f...bf2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Så bare vent. Vi er på vei til patriarket igjen. 

Anonymkode: c5dac...3f1

Igjen?Vi har alltid vært der. 

Anonymkode: 5a3d7...11c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dere som er positive til at mor er hjemmeværende, er dere like positive til at far er hjemmeværende mens mor er den økonomiske forsørgeren? ☺️

hele den være hjemme og styre for mannen er jeg skeptisk til, men jeg kan se for meg at om et psr tilsammen jobber 150-170% stilling fordelt mellom seg så vil det gjøre småbarnsfasen enklere å overleve som par. Jeg har ingen tro på at de som gåe hjemme og sturer for mannen sin fortsatt kommer til å ha samme mann etter 5år som husmor

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, herzeleid said:

Jeg ser ikke motsetningen eller relevansen. 

Du skriver kvinner og utelater menn, når faktum er at vi burde åpenhjertig burde ta i mot og akseptere begge kjønn sine beslutninger. Familien er VIKTIG og hvis en velger det, så spiller det ingen rolle om man er mann eller kvinne. 

Anonymkode: ecee8...b65

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du skriver kvinner og utelater menn,

Det kan ha noe å gjøre med at tråden handler om kvinner. 

Sitat

når faktum er at vi burde åpenhjertig burde ta i mot og akseptere begge kjønn sine beslutninger. Familien er VIKTIG og hvis en velger det, så spiller det ingen rolle om man er mann eller kvinne. 

Jeg er enig, men igjen ser jeg ikke motsetningen eller relevansen. Det fremstår mest av alt som et "økseskaft". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker said:

Mødre med babyer er allerede hjemmeværende i permisjon og treffer andre mødre i samme situasjon. Dette kunne fortsatt i flere år mens barna ble eldre, men karrierejaget og barnehage-kompromisset kommer i mellom foreldre og barn og ødelegger.

Anonymkode: 7deeb...fb0

Det er et personlig valg, og man tar det valget som er riktig for en selv. Jeg ville aldri ofret jobben for å gå hjemme. Jeg blir lidenskapelig opptatt av det jeg driver med og det er en såpass stor del av livet mitt at jeg kunne ikke gitt slipp på det over noen år. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, herzeleid said:

Det kan ha noe å gjøre med at tråden handler om kvinner. 

Jeg er enig, men igjen ser jeg ikke motsetningen eller relevansen. Det fremstår mest av alt som et "økseskaft". 

Ja, og sånne tråder sporer veldig av med at det er alltid kvinner som skal være hjemme, kvinner som er viktige, kvinner som skal ta seg av barna, og jeg ønsker å dytte frem og fokusere på at vi er to kjønn og at fedrene er ufattelig viktige. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 hours ago, AnonymBruker said:

Debatten om tradwives har rast en stund nå. Skal familiene selv få bestemme? Er dette et tilbakeslag for likestilling at konemor stuller og steller og går til hånde for alle sammen i familien, at alle kan gå til dekket buffet og kaste fra seg skittentøy der de vil fordi Husets Mor tusler bak og rydder opp? Deilig og avslappende for familien, helt sikkert mye gnisninger å slippe unna, om «det tredje skiftet». Økonomisk kan det være tøft, for de som skal klare seg på kun en inntekt. Men i gårsdagens Adressa står det en artikkel om Tradwives-temaet om en kvinne som «ikke fant seg til rette i arbeidslivet» og nå er ufør, godt voksen og med de små barna hjemme på fulltid. Med «fullt kjør fra morgen til kveld». Greit nok å proklamere at «hamsterhjul-livet strider mot ens verdier», når det i realiteten er velferdsstaten som sponser at man kan få være god mor, lage middag av selvdyrkede neper og grønnkål og ligge i gresset og la humla suse med ungene. Mens andre ikke har så forbanna mye valg og må kaste ungene inn i barnehagen før de ruser ivei på jobb og hjem igjen til fullt kjør. Strebere med vanlige lønninger uten så mye mulighet til en barbeint hjemmemamma med nybakte brød og rene vinduer, som ikke fant seg til rette i arbeidslivet. 
Obs; ikke kritikk mot uføre, men en vil kanskje tenke at uføre småbarnsmødre har et bevisst behov for å ha barna i barnehage grunnet egen helseproblematikk. 
Synspunkter? Greit at det som sikkert er personens restarbeidsevne brukes på å være hjemme med barna, sponset av staten? Kanskje dette er bra og, disse konkrete barna her får en oppvekst uten stress. Hva når de blir tenåringer, kan det da være sunt for barna å se at livet også består av stress og innsats for fellesskapet og? Eller er det irrelevant? 

Anonymkode: 7db51...3e3

Hvor skal man begynne med dette? Jeg har fått arbeidsavklaringspenger i mange år, men har nå uføretrygd fra staten og har hatt det en del år. Jeg har en sønn som nå går i skolen, men jeg var på mitt dårligste når han gikk i barnehagen og jeg hadde aldri evnet å ha han hjemme. På samme måte, fordi jeg var dårlig, så er det grunnen til at det stoppet med han. Jeg har ikke helt forståelse for argumenter om at man ikke fant seg til rette i arbeidslivet. For meg fremstår det mer som en måte å skylde på arbeidslivet og ta skylden vekk fra sykdommen og en selv. Det er vel ganske forståelig om man tenker på det, fordi jeg opplevde det i hvert fall veldig vondt og forferdelig at man ikke var en del av samfunnet og så alle gå til jobb, mens jeg knapt orket å ta en dusj. En annen debatt er vel kanskje om man skal diskutere er om du skal orke å ha barna hjemme, ingen barnehage, så er du virkelig så syk? 

Nå googlet jeg dette for å se hva som ble sagt, men jeg ser at artikkelen ligger bak en betalingsmur. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er mest forundret over at de ikke leser seg opp på begrepet tradwifes før de setter den merkelappen på seg selv.  Begrepet oppstod i høyreekstreme antifeministiske miljøer.

Anonymkode: 93666...cd7

Enig. Å trives med bollebaking, være med egne barn og å dyrke neper i hagen gjør deg ikke til en tradwife. Tradwifebevegelsen er en ideologisk bevegelse og venndiagrammet tradwife/neofascisme er en sirkel.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå ufør, og jeg må være den dårligste husmoren som finnes. Bruker kanskje en hel uke på å gjøre alle gjøremålene som må gjøres da jeg må slappe av mellom slagene. Har to barn, den ene baby, så man er jo mer sliten nå.

Jeg prøvde å ha eldste hjemme til 2 år, men det var ikke bra for min helse. Barnet har det kjempefint i barnehagen i 5-6 timer, for så å komme hjem til rolige omgivelser. Jeg ble utsatt for omsorgssvikt som barn, og tenker at de rolige dagene er med på å gjøre den neste generasjonen i familien en tjeneste. Mine foreldre jobbet fullt, men i samfunnet ble de satt mer pris på med fulle jobber (selv med omsorgssvikt) enn meg som er ufør. Jeg er ingenting, bare en byrde. 

Psykiateren min og fastlegen, sier at barna mine er jobben min nå. Å fokusere på å gi de et godt liv. Likevel vil nok mange si at jeg ikke burde ha barn siden jeg ikke jobber, men de er en stor del av å gjøre livet mitt bedre. Jeg skal komme ut igjen i jobb en dag. Synd at jobben jeg gjør med barna mine, ikke er like mye verdt som en jobb. 

Anonymkode: e33c0...78d

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 hours ago, AnonymBruker said:

Debatten om tradwives har rast en stund nå. Skal familiene selv få bestemme? Er dette et tilbakeslag for likestilling at konemor stuller og steller og går til hånde for alle sammen i familien, at alle kan gå til dekket buffet og kaste fra seg skittentøy der de vil fordi Husets Mor tusler bak og rydder opp? Deilig og avslappende for familien, helt sikkert mye gnisninger å slippe unna, om «det tredje skiftet». Økonomisk kan det være tøft, for de som skal klare seg på kun en inntekt. Men i gårsdagens Adressa står det en artikkel om Tradwives-temaet om en kvinne som «ikke fant seg til rette i arbeidslivet» og nå er ufør, godt voksen og med de små barna hjemme på fulltid. Med «fullt kjør fra morgen til kveld». Greit nok å proklamere at «hamsterhjul-livet strider mot ens verdier», når det i realiteten er velferdsstaten som sponser at man kan få være god mor, lage middag av selvdyrkede neper og grønnkål og ligge i gresset og la humla suse med ungene. Mens andre ikke har så forbanna mye valg og må kaste ungene inn i barnehagen før de ruser ivei på jobb og hjem igjen til fullt kjør. Strebere med vanlige lønninger uten så mye mulighet til en barbeint hjemmemamma med nybakte brød og rene vinduer, som ikke fant seg til rette i arbeidslivet. 
Obs; ikke kritikk mot uføre, men en vil kanskje tenke at uføre småbarnsmødre har et bevisst behov for å ha barna i barnehage grunnet egen helseproblematikk. 
Synspunkter? Greit at det som sikkert er personens restarbeidsevne brukes på å være hjemme med barna, sponset av staten? Kanskje dette er bra og, disse konkrete barna her får en oppvekst uten stress. Hva når de blir tenåringer, kan det da være sunt for barna å se at livet også består av stress og innsats for fellesskapet og? Eller er det irrelevant? 

Anonymkode: 7db51...3e3

Hvis man er arbeidsufør og likevel klarer å yte greit hjemme, syns jeg det er en helt grei bruk av restarbeidsevnen. Selvsagt gjelder det også for menn i samme posisjon. Det er jo langt bedre at uføre menn med barn er hjemme og steller huset mens konemor jobber enn at de sitter foran PCen og er tafatte hele dagen fordi det ikke er mandig nok å vaske gulv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, om noe enda mer, fordi vi menn trenger flere forbilder som stay-at-home-dads.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

asterix skrev (10 timer siden):

Alle kan gjøre akkurat hva de vil, så lenge de finansierer livet og familien sin selv.

Åja  så det er det at de er uføre som er problemet? Du vet at det er pga helsen de blir uføretrygdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (47 minutter siden):

Åja  så det er det at de er uføre som er problemet? Du vet at det er pga helsen de blir uføretrygdet.

Hvis de har så dårlig helse at de ikke kan jobbe så er de vel heller ikke i stand til å gå hjemme og være tradisjonell husmor med alt det innebærer?

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...